Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 239

Viestit - metsajussi

Taitavat Tarmot olla kiinalaista tekoa... siellä ei olla vielä siirrytty näihin 'ympäristöystävällisiin' maaleihin....?
Vapaa sana / Vs: Nälkävuosien paluu
: 04.04.22 - klo:12:13
Nyt on hanki niin kovaa että kestää traktoriakin. Ajoin tänään traktorilla pellolla, ja vain muutamassa kohdassa rengas vähän upposi hangen läpi, muutoin jäi vain renkaiden ripojen jäljet, on tää ihmeellistä talvea tänä vuonna.

On juu. Mä ajoin paali edessä pihdissä ja 2 takana nostolaitteissa ja upposi noin 5 cm. Vähän hirvitti että jos sitä pudotaankin niin sitten saa jauhaa tosissaan pitkään että pääsee pois. Mutta eipä pettänyt.

En jaksa vielä olla mitenkään huolissaan keväästä. Onhan näitä ollut hyviä ja huonoja vuosia, toisinaan jopa hyvin huonoja. Syysviljat lienee menetettyjen joukossa... vaan koskapa sitä olisi täysin onnistunut kaikessa. Mulla on aina vähän kaikkea, aina joku onnistuu ja joku taas ei. Nurmet sentään toivottavasti selviävät jäästä ja vedestä.
Kevätvehnää ja hernettäkin on yhä suunnitelmassa.
Todennäköisesti kun lämpimät sitten aikanaan tulevat päälle niin menee ihan normaalisti ellei aloita monsuunisateita.
Mitään ennätysaikaista kevättä tuskin saadaan, niihin on vaan vähän totuttu liikaa viime vuosina. Kesä ja syksy ratkaisevat vähintään yhtä paljon.
Tyhjästä on vähän paha nyhjästä - litrojakaan.

Olikohan nuo Vickersit sellaisia että samaan runkoon pystyi pienissä rajoissa vaihtamaan tuottavammat sisäosat? Niin se taisi olla, että jos ei valmiiksi ole sarjan suurin niin samaan runkoon voi vaihtaa enemmän tai vähemmän isommat sisäkalut. Hinnassa puhutaan luokkaa alle 500 e muistaakseni. Tämä vaihtoehto on silloin hyvin hyödyllinen kun pumppu alkaa olla muutenkin loppu ja kaipaisi uusintaa muutenkin. Jossain kohtaa kokoja sitten vaihtuu runkokin erilaiseen. Pitää vaan tarkkaan selvittää mikä siellä nyt on ja pyörimissuunta jne. Saattoi olla että 21-kokoon asti oli sama runko, sitten vaihtuu.

Kovin pienillä kierroksilla siipipumppua ei kannata yrittää käyttää, kuulemma se saattaa alkaa toimia vähän 'millä sattuu siivillä' kun keskipakovoima ei saa siipiä vankasti ulos. Seurauksena hakkaavaa käyntiääntä ja tietysti ajanmittaan tuhoa.
Tuhtin '85-aikakauden' punaisten kärryjen maalaukset voi toisinaan myös poistaa käsin, isoina kuplina ja levyinä.

Joku vehje taas ollut 25 vuotta ulkona eikä oikeastaan ruosteen pilkkua. Ja joissakin myös rauta vaikuttaa olevan jalompaa eikä ollenkaan niin helposti pintaruostuvaa, siinä missä toinen kukkii jo yhden yökasteen jälkeen..
Uutta moottoria paattiin....melkoista taljaamista .....suora 8 menossa paikoilleen..

https://youtu.be/JHJG0BxzDLY

Nätin näköinen kone.

Taitaa olla aina hankalia isommat koneremontit paatteihin.
Muistan videon jossa suureen alukseen vaihdettiin kampiakseli. Homma alkoi sillä että paatin kylkeen leikattiin riittävän iso aukko ja sitten akselia telattiin samoilla konsteilla taljojen ja liinojen kanssa pitkin jotain huoltokäytävää. Akseli painoi varmasti enemmän kuin tuossa koko kone... ei se kuitenkaan ollut suurimpia (suurimmat merikoneiden kampiakselit painavat kai luokkaa 300 t). No mäntäkin näkyy olevan 5,5 t , uhhh...
Lähde https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C
Tos nyt kun pääsi makuun, toi traktorin huudattaminen ja sitten pudottaa kierroksia kun nosturi ei tarvii kovin paljon.

Kävi mielessä, nyt kun noi letkut nippelit sun muuta jo hankittu, mitä tapahtuis jos T haara väliin ja vickers siipi pumppu yhdistäis, nosturin hammaspyörä pumppu, 52cc kolmitie ventiilillä niin että nosturi ensi sijaisesti, mutta syöttö ja sahaus ne summais? Silloin ei tarvis huudatta? Toimisko noi yksinkertaisesti?

Kyllä ne voi sähköllä ohjaten yhdistää. Kaverilla nokalla 2 Rexiä perätysten, nosturi pelaa toisella ja hakkuupää ottaa toisenkin sitten peliin mukaan. Pitää vähän muistaa ettei yllätä; jos hakkuupää on aktiivinen mutta vaikka jumissa oksaa vasten niin sitten nosturi liikkuu aika ripeästi jos painaa yhä puintinappulaa.

Yhdistämisen ehdoton vaatimus on kuitenkin että molemmilla pumpuilla on yhteinen öljysäiliö johon molemmat myös palauttavat kiertävän öljyn. Muuten jossain vaiheessa toinen säiliö menee pian yli ja toinen on pahasti vajaa.
Toki sen voi tehdä erillisilläkin säiliöillä (joku Valtran systeemi taitaa pelata niin että 1. pönttö pidetään molempien piirien paluilla aina piripintaan täynnään ja siitä on väljä ylivuotolinja sitten toiseen) mutta pitäisin sitä erikoistapauksena.
Uusin kaasupullon 5v sopimuksen pari vuotta sitten. Kyselin mtk alennusta, niin kauppias suositteli kanta-asiakasalennusta. Se oli 20% halvempi. ::)

Mun diili on vanhempi, kai 8 vuoden soppari.
Ennen kaikki oli paremmin. Taitaa ne MTK:n alennuksetkin ja kohteet vaihdella vuodesta toiseen.
Ehkä riippuu jälleenmyyjästäkin?
Mistä tulikin mieleen, happipullo on käytännössä tyhjä... eipä mulla muuta olekaan.
Vieläkö kasvinviljelijät maksaa tuota maksua? Silloin  ,kun oli vielä karjaa tuo oli tärkeältä tuntuva.  Ei enää.
Viljatilalla olen "perustellut" maksua vakuutusalennuksella. Se ei enää riitä ja muuta hyötyä maksulla ei oikein tule.

Mä olen saanut maksun suurin piirtein takaisin Woikosken pullovuokradiilissä ja autokaupoillakin saa jotain satasia, merkistä riippuen.
Vika löytynee joko siitä sähköisestä joystickistä tai sitten siitä venttiilin karaa liikuttavasta ihmeestä; todennäköisimmin tuosta ihmeestä :-(
Miten on liittimet siellä lohkon puolella?
Paljon vähemmän todennäköisesti välillä mahdollisesti olevasta boksista tai kaapeleista.
Aika monessa koneeessa on nykyään näitä hydrauliikan sähkölohkovikoja. Omani tuntuu olevan poikkeus, kop kop kop...

Voiko sitä tikkua ohjelmoida ohjaamaan jotain muuta toimintoa - sillä saisi selville kummassa päässä johtoa vika makaa. Jos vika siirtyy niin voi syyttää tikkua (tai jotain siihen liittyvää ohjainta).

Jos homma ei ole selkeä niin melkein tarvii tietävän huoltomiehen ja/tai jonkin testivehkeen paikalle. Ei näitä päältä katsomalla löydä.
Tai sitten Stigin: puumaa mä metsästän...

Metsätalous / Vs: Polttopuusäkit
: 28.03.22 - klo:09:56
Hiukka asian vierestä... minkälaisella retelillä nostelette noita 4-kahvaisia säkkejä?
Kaikki nippuun yhteen koukkuun vai nelihaaraisella ristikolla?
Trukkihaarukalla 2/2? Valmiiksi lavalla?

Joskus piti nostella hyvin korkeita ja painavia vastaavia säkkejä (noin tonni) ja kahteenpekkaankin se oli aika ärsyttävää hommaa. Meikämallinen tasauspätkä kun ei edes kunnolla yletä sinne  säkin päälle, varsinkaan jos se on lavalla. Ja sama kiipeily niin ottaessa kuin jättäessä, käytössä oli siis suursäkkinostimen tapainen + ristikko. Trukkihaarukallakaan ei kertahyppelyllä yksin olisi saanut kaikkia lenkkejä kyytiin kun säkki oli riittävän turvoksissa ja täynnään. Ekana olisi pitänyt pujottaa etummaiset, ajaa vähän ja sitten takimmaiset - jos sinne takareunalle jotenkin käpälät yletti.
Säkki oli muiden vieressä eikä sinne takapuolelle päässyt ellei könynnyt tikkailla kasan päälle ... ja tässä kohtaa trukkipiikeillä olisi loppunut myös nostokorkeus kun piti saada kuorma-autoon lastattua. Onneksi autossa oli kuski irrottelemassa ristikosta, ei tarvinnut kiipeillä sinne kahtakymmentä kertaa :-)
Trukeissa ja pyöräkuormaajissa niillä taitaa olla pyöreät 'trukkihaarukat'.

Työpaikkaliikunta on hyvästä mutta jotenkin tuo tuntui tökkivältä jo 10 säkin jälkeen.
Ajattelin vaan klapintekijöitä joilla noita näkyy olevan hyvin paljon, satamäärin. Puusäkki on kyllä pienempi, matalampi ja kevyempi, kärsii varmaan vähän vaikka retuuttaa. Tuollaista tonnista kaksimetristä ei juuri halua väärinkäyttää.
Mulla ei ole kokemusta kun en klapeja tee kuin korkeintaan vähän suoraan liiteriin.
Jostain matalasta kurottajasta on varmaan näppärämpi hyppiä.
Ihan olemattomia ajoja varten ei kannata hankkia minkäänlaista sähköautoa... akku vanhenee vuosien saatossa vaikka et ajaisi yhtään. Eikä sillä säästölläkään ole enää merkitystä jos ajot ovat hyvin vähäisiä. Vaikka ajelisi Chrysler New Yorkerilla ...
Kokoviljasäilikset ja muut vastaavat sekoitukset ovat pahoja; korret kun putoavat melkein maahan kiinni sängen väliin ja karhotuksen korkeuden säätäminen on lähes pilkun pahoinpitelyä. Helpottaa jos pelto on alunperin riittävän tasainen.
Leafin ePedal toimii kyllä hienosti. Samoin se fiksumpi cruise. Paitsi räntäsateella "front radar blocked".

Muutenhan tämä sekakäyttäjän elämä on yhtä juhlaa.

Ajan keppilaatikko-3000-sarjan masserilla -> yritän takalanan kanssa vaistonvaraisesti etsiä suunnanvaihtajaa ratin vasemmalta puolelta
Ajan 6000-sarjan masserilla -> yritän laittaa kässäriä suunnanvaihtimesta tai laittaa vilkkua vasemmasta viiksestä (=suunnanvaihtaja)
Ajan Valtralla -> yritän usein vaihtaa pikavaihteita sunnanvaihtimesta (massikassa niin näppärää kun toinen käsi on muuhun varattuna)
Ajan vanhalla 1200-linkulla -> sekoitan aina laatikon R/1 ja 2/3 linjat (tuossa ne ovat peilikuvana muihin vanhoihin massikoihin verrattuna, R/1 linja on oikealla)
Sähköauton jälkeen polttiksen puikoissa ajatuksissaan ajellessa menee 0,5 s ennenkuin tajuaa että tämähän ei muuten jarruta ja pysähdy risteykseen kaasun helläämällä... kuitenkin sen vajaat 100 tkm ajellut Leafilla.

Onneksi ei ole yhtään Fendttiä, saisi sekoilla vielä joystickinkin kanssa :-)
Raputtoman Puuman kanssa oli kanssa joku takaraivopinttymä, en vaan muista mikä.

Terapiapeli kolmeviitosella ei juuri tule aivopi(e)ruja vastaan, satasarjan vehkeissä nostolaitteen vipu aikoinaan toimi kyllä toisinpäin...
 
Kasvintuotanto / Vs: Syyskylvöt 21
: 26.03.22 - klo:09:49
Vielä on Lahden vieressä 50-30cm hangen alla nuo syyskylvöt, eiks paree niinpäin, eivät näe kylmiä ahavatuulia maaliskuussa..

Alkaa vaan tulla yllättäviä järviä ja jääkenttiä lohkoille joilla ei juuri koskaan ole ollut vastaavia ongelmia. Jotenkin erikoinen tämä talvi on ollut.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 239