Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 331

Viestit - metsajussi

Kasvintuotanto / Vs: Lannoitus 2025
: 24.05.25 - klo:14:28
Juu Tumessa tärkeintä on seurata, että joka vantaasta kylvää. Koska Tumessa ei ole murskainpyöriä syöttöaukon päällä, kasteinen yö riittää holvaamaan lannoitetta.

Juko, vaikka on siantuntijoiden mukaan  surkeimmista surkein kylvökoneen kuvatus koskaan, kylvää huonoa ja kokkareista apulantaa hyvin. Ja kylvöpuolen nastasyöttö on tarkka, karistinakseli varmistaa esimerkiksi Niklas-kauran tikkujen valumisen syöttimeen.

-SS-

Minkä vuotinen ja mallinen Tume?Meillä Tume hkl 2500 ja siinä on apulantapuolella sekoitinakseli syöttöaukkojen yllä, taitaa olla vm. 1990.

Valinnaisia varusteita taisivat sekoitinakselit olla. Meillä Novassa on mutta harvemmin pidetään niitä pyörimässä. Herra alikersantti, sokka on irti....

Aivan kaikkea voi jotenkin käyttää väärin, joko vahingossa tai tahallaan. Sekin on nähty että laitettuaan auton lukkoon pisti raolleen jätetystä ikkunasta avaimen
takasin sisään kun oli varma että on toinen avain takin taskussa. Ei kuitenkaan ollut ja se 1. avain oli päätynyt jonnekin oven ja penkin väliin josta sitä ei niin vaan ikkunan raosta ongittu.

Muistan nuoruudesta kun kaveri asusti vuokrataloalueella. 2 kertaa rikkoivat autosta ikkunan kun etsivät jotain varastettavaa. Tämän jälkeen kaveri jätti sillä parkkipaikalla aina ovet lukitsematta ja hanskalokeronkin auki repsottamaan. Ja kas, mitään ei enää rikottu. Mitään varastettavaahan pirssissä ei ollut, soittimen paikallakin nippu roikkuvia johtoja... tyhjiä pulloja ja tölkkejä ja muuta roinaa oli joskus ilmaantunut lattialle. Koslalla ei varmaan ollut muuta arvoa kuin tunnearvo ja tankissakaan tuskin oli bensaa muutamaa litraa enempää.

Siihen aikaan tuo vielä toimi, nykyisin varmaan rikkoisivat joka tapauksessa kaiken rikkomisen ilosta ja vielä polttaisivat päälle.
Turvemaan, kivisten hiekkamaiden ja kovien savikoiden viljelijöillä on aika erilainen käsitys hyvästä äkeestä :-)
Eivät välttämättä ole kukaan väärässä. Jossain kohtaa voi tietenkin kysyä vaikka että kuinka surkea kivikko ansaitsee vielä pellon nimen.

Laakerien suhteen voisi purnata toisestakin aiheesta, nimittäin hydrauliletkut. Tässä taas yksi 3/8" 1R-letku alkoi vuotaa, päälle aivan ehjän ja kulumattoman näköinen mutta niin vaan tihkuu paristakin kohdasta. Näitä on tullut vastaan useammasssakin kotimaisessa laitteessa. Kestävät vähän päälle takuuajan... samoin venttiileissä on ollut lyhyitä letkuja tiukalla U-lenkillä joissa sallittu pienin taivutussäde on selvästi alitettu. Näyttää kuin olisin itse tehnyt..
Suunnittelijat pitäisi laittaa vähäksi aikaa tuonne metsäkonepuolelle pakolliseen oppiin.

Eikö insinöörillä ole kokemusta vai eikö merkin maineesta vaan välitetä sentin vertaa? Vaikka siellä letkun spekseissä kerrotaan sen kestävän riittävästi, eivät ne pienetkään 1R-letkut kauaa mene oikeassa elämässä jos painetaso on 200 bar luokkaa. Menevät kyllä jonain vuotolinjana tms matalapaineisessa kohteessa.
Että TikTok - vapaan, puolueettoman ja vahvistetun todellisen tiedon lähde... eipä tule mokomaa seurattua kuin jonkun hupilinkin joskus tsekkaan. Taitaa mahtua yhden käden sormiin nekin.

Jos ei tullut selväksi niin edellinen sisältää vaikeaa lajia, sarkasmia.
ja hauskinta on kun laitettu tehtaalla suojatut laakerit rasvanippoin kanssa..   ei mene ihan helpolla se vaseliini sinne kuulille kun suoja estää..   on nättiä kun rasva pursuaa kupin alta kuiteskin.      osaisko ihan heti arvata rakenteen?

Melkein osaa arvata kun katsoo kene tekemä kampe. Euroopan laatumerkeissä ei tuollaisia ole tullut vastaan. Ehkei venäläisissäkään :-)
tuo muuten ihan totta.   itellekin ihmetelty miks ostaa mettää kun vois senkin rahan käyttää vaikka lomailuun!!     ja mikähän muuten tuossa eukon mielessä oli pielessä?    omaisuus se on millä arvoa täällä mitataan..   ja kun sitä halvalla saabi ni miks ei ostais ja kartuttais elon määrää.        ohan se tietty kun ei ole kiehnäämässä kainalossa vaan kiertää palstojaan hoito/osto hommissa...    läheisriippuvuus kait samaa kuin tuo viinanhimo?

Niin no, jos rahaa on muutenkin riittävästi niin mitä väliä sillä on mihin sen käyttää. Suurin osa ihmisistä kuitenkin pärjää vaikkei ole hehtaariakaan metsää.
Elämää on näiden maa- ja metsäympyröiden ulkopuolellakin. Joskus jopa helpompaa ja mukavampaa. Paljon on kiinni siitä mitä arvostaa ja mistä pitää.

Aikanaan eräs iäkäs naapuri popotti mulle kun sukulaiseni perusti arkkitehtitoimiston ja pisti lihasiat autoon. "Mitä siitä koulujenkäynnistä on hyötyä kun ei kumminkaan pysty edes sikoja hoitaan..."

Onhan tämä ammattina sinänsä hieno jos sattuu tämmöisestä tykkäämään. Toisaalta jos ajattelee pääomaa mikä tässä on kiinni niin sen saattaisi saada tuottamaan muualla paremminkin paljon vähemmällä äheltämisellä. Eikä tarvitsisi olla niin paljon luonnon ja politiikan riskien armoilla. Jos olisin uudelleen nuori niin luultavasti valitsisin toisin...
mikä on muuten a- gps?    tuota epäili eräs tuttu..   kiva kun hommat toimi vielä kuukausi sitten hyin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/A-GPS
Kasvintuotanto / Vs: Kasvukausi 2025
: 18.05.25 - klo:16:27
Lautastinttarilla pitää ajaa matalaan ja kovaa. Semmoiseen 3 cm ja sitten äkeellä 5 cm niin rikkoontuu lautasen hiertämä pohja. Ainakin Multivalla täytyy olla vauhtia yli 15 km/ h. Jossain 12 km paikkeilla pompottaa ja koko pelto on sen jälkeen laineella. Jos ajaa alle pompotusvauhdin olki vain taittuu. Reilulla nopeudella olki menee pätkiksi. 150 heppainen jaksaa juuri ja juuri pitää 4 m Diskmasterilla riittävästi vauhtia tasamaalla, mutta rinteissä putoaa helposti pompotusvauhtiin.

Tuo olkijuttukin on hirveästi kiinni kelistä ja oljesta. Tuossa 2008  kuvassa on ajettu keväällä kuivaa puimatonta savimaan kauraa, ja vauhtia ei ole ollut paljoa kun olen vetänyt alle 100 hv koneella. Muokkarikin on tuossa vielä vanhaa keikkumisherkempää mallia jossa pyörät ovat takimmaisena. Sillä ei kovaa viitsinyt ajaa kun se muuttui kenguruankaksi  hyvin helposti. Mutta hitaastikin ajaen rapea kuiva olki meni silti nätisti piiloon ja lopputulema oli äestä vailla oleva kylvöpohja. Keli oli riittävän kuiva.
myyjät vaan hirmu innolla noita 5g liittymiä kauppaa vaikka ei ole etes käytössä ja mihin noita etes tarvihtoo... kun kerran 4g toimii jo hyin..     maalla ei taija enää pahemmin kaapelia tulla..   ainakaan halvalla.

Eihän se provikkapalkalla oleva myyjä voi tietää asiakkaan käyttöprofiilia, missä ja miten yhteyksiä käyttää.
Jollekin sen 5g:n tuoma datanopeusetu on ihan tärkeä asia, kuten esimerkiksi mulle, 4g:llä ei täällä vauhtia saa. Kannattaa siis kuuluvuuskartasta tarkistaa mikä on oman alueen tilanne jos modernimpaa liittymää suunnittelee. Kiinteämpään käyttöön voi tarvita myös suunta-antennia.
Ollaanko nyt jossain Venäjän häiritsemällä GPS-alueella, yleisesti surkeat yhteydet vai surkea puhelin?
Vai mikä voi noin paljon kiusata?
Kasvintuotanto / Vs: Kasvukausi 2025
: 18.05.25 - klo:00:10
Mä olen joskus availlut kultivaattorilla. Olennaista on ollut ajaa riittävän matalaan ettei mahdollisesti märempään pohjamaahan juuri kosketa. Ei kylvösyvyyttä syvempään ainakaan. Eli muutama sentti niin että pahnat ja pintamaa vähän sekoittuvat. Kylvö on kuitenkin tehty suorakylvökykyisellä koneella jolloin pahnan määrällä pintakerroksissa ei ole niin ehdotonta rajoitusta (jos ei aleta DONeja ja tauteja miettimään). Eipä noilla kovimmilla savikoilla niin hurjia olkimääriä ole viime kesinä ollutkan. Toisinaan esimuokkauksen ajatuksena on ollut kurittaa juuririkkoja, silloin työkalussa pitää olla läpileikkaavat terät. Modernit harvapiikkiset isoteräiset kultivaattorit eivät oikein toimi noin matalaan ajaen, joku Potilan KK jossa on enemmän siivellisiä suoria pieniä teriä toimii vähän TopLinen tapaan kunhan on riittävän kuivaa ja saa syvyydenhallinnan toimimaan tarkasti.
Näin koska tarve on satunnaista eikä mitenkään kannata jotain TopLineä hankkia.

Homma ei onnistu kuin optimaalisen kuivalla kelillä ja oikeaan aikaan silloinkin. Jälki pitää olla muruista eikä missään nimessä vuolusavea. Olen tainnut joskus laittaa tänne lyhyen videonkin mokomasta puuhasta. Olikohan joku Wibergs-ketju, ei jaksa nyt etsiä.
Foliohattujen ja muiden huolestuneiden kannattaa huolestua vaikka neutriinoista. Niitähän kulkee sekunnissa lävitsemme biljoonia ilman mitään vuorovaikutusta. Ja myös maapallon läpi ja käytännössä kaiken mahdollisen... hei miksi sinä olet aivan täynnä pieniä reikiä ??   :P

Joku on laskenut että 9,46 biljoonaa (9,46 x 10¹²) kilometriä paksu  lyijyseinä pysäyttäisi puolet neutriinovuosta...
"Jos et suostu niin ammun sinua  500 THz suurtaajuusaseella!"

Sytytän taskulampun...  :-)
kjuinka tuo keyless lukihtoo auton parkkipaikalla/tallissa?     itellä ei mitään kokemusta moisesta.     japsi avaa kuskin lukon kun menee tarpeeks lähelle ja painaa avaimen nappia...   ja kun painaa kaks kertaa ni avaa myös muut ovet ja pääsee takahotlariin..  ja lukkoon menee yhellä painalluksella napista..

No oikeastaan tuo on ihan sama kuin tuo perinteinen ovien kaukosäädin - sillä lisäyksellä että toimii myös virta-avaimena pelkällä läsnäolollaan. ja auto tietää onko se lähellä vai ei.

Tulet lukitun auton lähelle palikka taskussa, asetuksista ja autosta riippuen:
- auto avaa lukot automaattisesti kun olet riittävän lähellä
- tai voit painaa palikan nappulaa
- tai mahdollisesti painaa ovenkahvan nappia

Auton sisällä, palikka taskussa, yleensä painat käynnistä-pysäytä nappulaa kojelaudassa. Kaikissa ei tarvita sitäkään, valitset vain ajosuunnan tms toimenpiteen ja lähdet ajamaan. Palikkaa ei tarvitse ottaa taskusta tai laittaa mihinkään erityiseen paikkaan.

Jättäessäsi auton parkkiin, palikka taskussa, taas autosta ja asetuksista riippuen:
- riittävän kauas ehdittyäsi auto voi laittaa ovet lukkoon automaattisesti
- tai voit painaa ovenkahvan nappulaa
- tai palikan lukitusnappulaa.

Onpas tämä nyt vaikeaa. Ei se 'avaimeton avain' sen kummempi ole.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 331