Näytä kirjoitukset
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Aiheet - metsajussi
Koneet, laitteet ja tekniikka / Milloinkahan kotimaiset äesvalmistajat oppisivat...
: 14.05.25 - klo:22:22
...laittamaan äkeisiin navat jotka kestää.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.

Koneet, laitteet ja tekniikka / Työkonekamera
: 27.04.25 - klo:17:04
Onko ehdotuksia hyvistä ja varoituksia huonoista kameroista?
Langaton, tietty. Ei tarvita mitään integraatiota traktorin omiin systeemeihin.
Langaton, tietty. Ei tarvita mitään integraatiota traktorin omiin systeemeihin.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Etuakseli ja kitkalukko
: 17.02.25 - klo:10:46
Tuossa ollan yhtä Carraroa kasattu, paljon uutta osaa.
Säätöjenkin kanssa on nysvätty riittävästi.
Kuinka tiukasti pitävä paketti siitä lukosta kuuluu uusilla levyillä jne tulla? Tuntuu että koottuna se murikka on pöydällä kovin yhtä puuta, irtonaisilla vetoakseleilla väännettynä. Levyt uitettiin kyllä öllössä, ohjeen mukaan. Tuntuisi että käännöksessä ottaisi kovasti vastaan, antaisiko ollenkaan periksi.
Uudet levyt on myös mitattu ja ohjeen mitoissa olivat.
Entinen rakenne oli niillä kuulasysteemeillä, nämä uudet osat ovat erilaiset ja ilman kuulia, sekin aiheutti vähän ihmettelyä. Kuulemma rakennetta on muutettu .
Säätöjenkin kanssa on nysvätty riittävästi.
Kuinka tiukasti pitävä paketti siitä lukosta kuuluu uusilla levyillä jne tulla? Tuntuu että koottuna se murikka on pöydällä kovin yhtä puuta, irtonaisilla vetoakseleilla väännettynä. Levyt uitettiin kyllä öllössä, ohjeen mukaan. Tuntuisi että käännöksessä ottaisi kovasti vastaan, antaisiko ollenkaan periksi.
Uudet levyt on myös mitattu ja ohjeen mitoissa olivat.
Entinen rakenne oli niillä kuulasysteemeillä, nämä uudet osat ovat erilaiset ja ilman kuulia, sekin aiheutti vähän ihmettelyä. Kuulemma rakennetta on muutettu .
Yleistä maa- ja metsätaloudesta / Plastiikkia...
: 23.09.24 - klo:08:29Koneet, laitteet ja tekniikka / 880 hiivatti
: 29.08.24 - klo:20:10
Mitäs tuollaisesta pitää osata katsoa jos on tuollaista vetreää 46-vuotiasta harkitsemassa?
Isompia tyyppivikoja?
Kaveri miettii pihalle ja puuhametsään.. neloskoneesta kyse.
Isompia tyyppivikoja?
Kaveri miettii pihalle ja puuhametsään.. neloskoneesta kyse.
Yleistä maa- ja metsätaloudesta / Puiden kaato rakentamisen tieltä
: 22.08.24 - klo:10:52
Navetan tieltä ei saa puuta kaataa mutta Teslan tehtaan tapauksessa ei niin nokonuukaa:
https://yle.fi/a/74-20106547
https://yle.fi/a/74-20106547
Koneet, laitteet ja tekniikka / Valtran jarrujen pääsylinterien irrotus
: 24.07.24 - klo:06:18
Kone siis X120 eli lähinnä 6850 tuolta osin.
Miten nuo pääsylinterit kuuluu irrottaa?
Sinne polkimen puolelle ei oikein pääse mistään edes näkemään, saati jotain siellä tekemään :-/
Kuvan mukaan mäntään tulevassa tangossa on holkissa kierresäätö lukitusmuttereineen, hahlo polkimeen ja tappi.
Jossain sanottiin että irrottaminen on helppoa....??
Miten nuo pääsylinterit kuuluu irrottaa?
Sinne polkimen puolelle ei oikein pääse mistään edes näkemään, saati jotain siellä tekemään :-/
Kuvan mukaan mäntään tulevassa tangossa on holkissa kierresäätö lukitusmuttereineen, hahlo polkimeen ja tappi.
Jossain sanottiin että irrottaminen on helppoa....??
Koneet, laitteet ja tekniikka / Kauas on tultu ketjuharavasta
: 17.05.24 - klo:16:34
Tuossa piipahdin myrkkyjä miettimässä Lantmännenin pihalla... aika vekottimia nuo isot karhotimet :-/
Riittääköhän käytännössä 150 hv tuon hydrauliikan pyörittämiseen? Ilmoitettu minimi 114.
Painoa 6,2 t... huima vehje.
Riittääköhän käytännössä 150 hv tuon hydrauliikan pyörittämiseen? Ilmoitettu minimi 114.
Painoa 6,2 t... huima vehje.
Kasvintuotanto / Nurmen perustaminen
: 14.04.24 - klo:12:58
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?
Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...
Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...
Yleistä maa- ja metsätaloudesta / EU-maatalouspolitiikan jättiremontti
: 11.02.24 - klo:12:44
MT 17 artikkeli aiheesta... mielenkiintoista nähdä missä mennään sitten kun mahdollisesti Ukraina on EU:ssa ja maatalousmarkkina jakautuu uusiksi.
Mä taidan silloin olla onneksi jo eläkkeellä - jos sellaisia vielä maksetaan :-/
Mä taidan silloin olla onneksi jo eläkkeellä - jos sellaisia vielä maksetaan :-/
Kasvintuotanto / Kehitys - onko sitä?
: 20.12.23 - klo:11:35
Tuossa siivoillessa tuli vastaan julkaisu nimeltä 'Karjatalous, julkaistu 13.3.1942.
Siinä oli taulukko syys- ja kevätkynnön vertailuista vuosina 1921-25.
Olkoonkin että kyseiset savimaat sijaitsevat Ruotsissa, mutta nuo sen ajan satomäärät ovat sellaisia että eipä paljoa parempiin ole viime vuosina käytännön viljelyssä päässyt. Ohran keskisato 3975, jos yhden huonon vuoden kuudesta jättää pois niin 4200 kg/ha
Välissä on kuitenkin 100 vuotta maatalouden, lajikkeiden, viljelymenetelmien, lannoituksen, torjunta-aineiden ja maatalousteknologian kehitystä.
Antaa hieman miettimisen aihetta...?

Siinä oli taulukko syys- ja kevätkynnön vertailuista vuosina 1921-25.
Olkoonkin että kyseiset savimaat sijaitsevat Ruotsissa, mutta nuo sen ajan satomäärät ovat sellaisia että eipä paljoa parempiin ole viime vuosina käytännön viljelyssä päässyt. Ohran keskisato 3975, jos yhden huonon vuoden kuudesta jättää pois niin 4200 kg/ha
Välissä on kuitenkin 100 vuotta maatalouden, lajikkeiden, viljelymenetelmien, lannoituksen, torjunta-aineiden ja maatalousteknologian kehitystä.
Antaa hieman miettimisen aihetta...?
Kasvintuotanto / Herneen sato
: 09.09.23 - klo:07:42
Puin eilen kaverille todelliselle turvemaalle kylvettyä hernettä.
Kasvusto oli mahdoton, melko tasaisesti laossa.
Vain palot ja herneet puuttuivat :-(
Tai jos palkoja oli harvakseltaan niin niissä oli 1 tai 2 hernettä.
Savimaalla puolisurkea kasvusto antoi paljon paremmin.
Oma Mm on antanut joskus todella hyvin.
Mikä tuossa on mennyt vikaan? Kuivuus tai märkyys ei kuulosta syylliseltä kun kasvustomassaa oli kuitekin enemmän kuin riittävästi.
Ei vaan tykkää turvemaasta? Lakoontunut liian aikaisin? Liikaa typpeä maassa?
Kasvusto oli mahdoton, melko tasaisesti laossa.
Vain palot ja herneet puuttuivat :-(
Tai jos palkoja oli harvakseltaan niin niissä oli 1 tai 2 hernettä.
Savimaalla puolisurkea kasvusto antoi paljon paremmin.
Oma Mm on antanut joskus todella hyvin.
Mikä tuossa on mennyt vikaan? Kuivuus tai märkyys ei kuulosta syylliseltä kun kasvustomassaa oli kuitekin enemmän kuin riittävästi.
Ei vaan tykkää turvemaasta? Lakoontunut liian aikaisin? Liikaa typpeä maassa?
Koneet, laitteet ja tekniikka / HiTec mg-venttiilit
: 07.08.23 - klo:17:53
Valtra tykkää 10 minuuttia lämmettyään heittää tauluun P105 eli pikavaihteen solenoidi. Jolloin tietysti pikavaihteet jää hitaimmalle ja muuta känää.
Kelavikahan noissa kai tyypillisin on.
Kaivoin mokomat ihan esille, vähän tympeässä kolossa kyllä ovat.
Tietääkö joku noiden logiikan?
Jos ajaa 1. vaihteella niin kaikki pelaa koko ajan.
Jos ajan 2. tai 3. vaihteella minuuttia paria pidempään niin vika iskee päälle.
Lämmettyään ei kestä yhtään 2. tai 3. vaihdetta kunnes on saanut vähän aikaa jäähtyä joko sammutettuna tai 1. vaihteella ajaen.
Venoja on 2, kummassa vika makaa? Eli miten ne vetää eri vaihteilla?
Eli kumman vaihdan ? :-))
Ennenkuin joku ehdottaa niin koko vehjettä ei ole nyt varaa vaihtaa.
En vielä purkanut kumpaakaan irti... onkohan ne yhdellä vai kahdella sähköpiuhalla? Saako maan rungostaan vai tuleeko sekin johdolla?
Meinaan toinen kela oli ihan löysällä, jos se saa maan runkonsa kautta niin tuo löysyys riittäisi varmaan jo kosketushäiriöksi ja siis viaksi. Sen verran kopelossa kolossa asustavat että en oikeastaan viitsisi edes purkaa niitä jos pelkkä kiristäminen auttaisi.
Kerran etsittiin yhdestä Hitachin kaivumasiinasta kauhatiltin toimimattomuutta. Lopulta löytyi syy: koko mg-venttiilirunko ei saanut ruosteisten pulttiensa kautta maata vaikka runkopellissä kiinni olikin. Maajohtoa ei venalle erikseen pistokkeessa tullut.
Kelavikahan noissa kai tyypillisin on.
Kaivoin mokomat ihan esille, vähän tympeässä kolossa kyllä ovat.
Tietääkö joku noiden logiikan?
Jos ajaa 1. vaihteella niin kaikki pelaa koko ajan.
Jos ajan 2. tai 3. vaihteella minuuttia paria pidempään niin vika iskee päälle.
Lämmettyään ei kestä yhtään 2. tai 3. vaihdetta kunnes on saanut vähän aikaa jäähtyä joko sammutettuna tai 1. vaihteella ajaen.
Venoja on 2, kummassa vika makaa? Eli miten ne vetää eri vaihteilla?
Eli kumman vaihdan ? :-))
Ennenkuin joku ehdottaa niin koko vehjettä ei ole nyt varaa vaihtaa.
En vielä purkanut kumpaakaan irti... onkohan ne yhdellä vai kahdella sähköpiuhalla? Saako maan rungostaan vai tuleeko sekin johdolla?
Meinaan toinen kela oli ihan löysällä, jos se saa maan runkonsa kautta niin tuo löysyys riittäisi varmaan jo kosketushäiriöksi ja siis viaksi. Sen verran kopelossa kolossa asustavat että en oikeastaan viitsisi edes purkaa niitä jos pelkkä kiristäminen auttaisi.
Kerran etsittiin yhdestä Hitachin kaivumasiinasta kauhatiltin toimimattomuutta. Lopulta löytyi syy: koko mg-venttiilirunko ei saanut ruosteisten pulttiensa kautta maata vaikka runkopellissä kiinni olikin. Maajohtoa ei venalle erikseen pistokkeessa tullut.