Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 214

Viestit - metsajussi

Laitoin Googleen 'MF 5455 fuel lift pump' ja näkyy olevan tarjolla niin perinteistä mekaanista lutkutinta kuin sähköversioitakin.

Ota siitä selvää... tankin ja suodattimien välistä löytynee :-)
Eikös tässä ollut tilanne, että kierukka meni tukkoon ja pysähtyi???.
Jolloin paine on vain tulopuolella. Eikö?

Juu. Painepuolen paine tapissa ja paluuseen ei muuta kuin hydraulimoottorin sisäinen vuoto. Traktorin paineenrajoitusventtiilin päästö lienee jossain aikaisemmin piirissä, lähempänä pumppua. Voi tietysti olla myös mainitussa lohkossakin, nostolaitteellekin öljy taitaa mennä ensin tuon lohkon läpi. Muistaakseni nostolaite pysähtyy jos ulkoisia venttiilejä käyttää, samoin käy etukuormainta käytettäessä eli sekin on ennen nostolaitetta.
Perustoimialoilla kilpailu voi olla aika puuduttavaa. Toisalta vanhoja yrittäjiä poistuu ja uusille tulee tilaa.
Sesonkiluonteisuus rassaa myös jos hommaa kaipaisi koko vuodeksi.
Jonkinlainen toimiva yhteistyöverkosto voi auttaa monessa.

Parasta olisi tehdä jotain erikoisempaa jota ei ihan joka jannu kykene tekemään. Vaatii sitten sitä erikoisosaamista.
Yksi ystävä osaa omaa alaansa sen verran hyvin että veloitus on siinä 70 e tunti (+ALV). Ei juuri tartu työkaluihin mutta selvittää ja suunnittelee miten muiden tekemät toimimattomat systeemit saadaan toimiviksi. Työkaluina auto, läppäri ja muutaman tonnin mittalaittet. Ei mitään ihmeempää koulutusta, pitkäaikainen kokemus alasta aina käytännön töistä alkaen. Töitä tyrkyllä enemmän kuin pystyy ottamaan.

Minusta yhtälössä on tekijät kohdallaan, koneurakoitsijalla voi olla 200 000 e kalusto kuluineen ja harmeineen mutta tuntihinta samaa luokkaa :-(

Rahoitusmuotoon en osaa ottaa kantaa, riippuu monestakin seikasta.
Mikä traktori kyseessä?

MF 3070,  > 13 000 h mittarissa...
Perusvälikaapelit ja liittimet ovat samanlaisia ja yhteensopivia.

Toinen juttu on sitten joissain työkoneissa olevat omanlaisensa spesiaaliliittimet johtoineen. Niissäkin yhdessä päässä on tavallisesti vakioliitin.
Halpa ja turvallinen varmistin on sulkuraana kippiletkuun.

Näin on. Nyt kun tuon(kin) ominaisuuden tietää :-)
Voi jossain tilanteessa olla vaarallinenkin ominaisuus.

Saman koneen nostolaite pitää taakan ylhäällä vaikka viikon. Voi olla joku lukkoventtiilin oloinen siellä piirissä.
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.
Sain sitten täyttöruuvin vääräksi - enkä edes itse peruuttanut ...

Täyttelin eilen viimoisia koneellisia. Näin kylvinkoneeseen  vilahtavan  viljan seassa herneenpalon puolikkaan ja yritin nopeasti pelastaa sen pois kun varmasti tukkii syötön. Roskan kalastaminen vei kauemmin kuin piti ja täyttöruuvin putki täyttyi ja ruuvi meni tukkoon ja ruuvi pysähtyi . En siitä heti suuremmin välittänyt, kyllähän se siitä lähtee taas jatkamaan kun päästää purkutorven vapauteen. Sitten havahduin siihen että kylvökoneen kaide painaa takapuoleen kun kurottelin roskan perässä sinne laatikon pohjalle.
Kippi nousi hiljalleen ja painoi täyttöruuvia kaidetta vasten. Tuli vähän kiire mennä kärrytraksan vivulle..

Näköjään traksan lohkossa on semmoinen vika että kuin yhden toiminnassa olevan karan paine nousee riittävästi niin öljyä alkaa vuotamaan muidenkin karojen linjoille. Kipin vipu oli kiltisti 0-asennossa mutta silti se päästää sinnekin öljyä. Piti ihan demota uudelleenkin ja noin menee vaikka renkkaisi mitä.
Kärrykin nousee aika pienellä paineella kun kuormaa oli vain pieni nyytti jäljellä ja sekin siellä perässä, tietty.

No höh sanon minä. Onneksi ruuvikaan ei vääntynyt niin paljoa että vähän vemputtaen sain koneen vielä täyteen, kipin letku ensin irrottaen :-)

Sohlohan tuo lohko on ollut jo 10 vuotta mutta tuota ei vielä ole vastaan tullut.
Miten se sanonta menikään niistä suutarin lapsista...
Tupakin vielä sietää ja piipun haju nyt on melkein mukava, mutta on modernia kidutusta jos joutuu pieneen tilaan jossa toinen käryyttää jotain imeliä pikkusikareja.
Yääääääk.

Piipun käivärän kanssa mietiskelijöitä ei vaan usein enää tapaa.
Itsehän en polta kuin halkoja ja joskus omat päreet.
Jaa noissa karoissa on jotain öljyuria niin että kara ei saa kääntyä? Vai jumittiko se vaan mekaanisesti niihin hiluihin kun oli väärässä asennossa?
Jumituksen varmaan huomaa vivustakin.

Aina sitä oppii uutta :-)

ja kun itelä nuita värkkei on jo kolme niin sama ööli kaikissa..   lie tuo tynnyritavara sen verta halpaa ja kun peräöölin vaihto niiiin helppoa, et   kait ilman korjaamon apuja hoituu.    ja lisäysööli on hyä olla.      mitä tuossa laskin et tynnyrihinnalla sais 62 litraa kahenkympin pytyissä...                      nooooo,  jos ei haluu muuta kuin kännyn kissaviteoita katella niin paras sit huollon kautta...                        ite tykkään värkätä nuiten vanhoin koneitten kanssa ja saaha sitä hyää kokemusta aivoille!!

Ja mua yksinkertaisesti tympii raahata niitä 20 astioita kaupasta - ja sitten kun sitä öljyä yllättäen tarvitsisi niin huomaa että eipä ole muistanut ostaa uutta pänikkää ja entisessä on pohjalla 2 litraa. Speciaaliöljyjen suhteen niitä muovipäniköitä on kuitenkin oltava nurkissa. Esim paksummat kulmavaihde- ym tökötit ja lirut ATF-sukuiset.

Ei ole kovin kauaa siitä kun yksi 3/4" letku pumpulta porsi ja ämpärillinen katosi ennenkuin tajusi mitä tapahtui ja sai pelit seis. Kauan sitten 32 mm putken päästä lähti leikkuurengaskulma kävelemään; oma moka kun en ollut kiristänyt riittävästi. Liian lyhyt jatkovarsi avaimessa...
Molemmilla koulukunnilla lienee paikkansa.

Jos on uudenkarheaa kalustoa, työtä muutenkin eikä rassaaminen kiinnosta niin ulkopuoliseen huoltoon mars vaan.

Jos taas on aikaa, osaamista ja  asiallinen tila missä tehdä niin mikä ettei.

Mä en ala mitään vaihteistoremontteja itse yrittämään, jo pelkästään kunnon tilan puutteen vuoksi.
Mutta kyllä neljää sorttia ööliä löytyy tynnyritavarana. Johan noissa koneissa on pelkkää hydeööliä likemmäs 200 l .

kyllä. muistaakseni ykkössarjan teessä jotkut työvalot meni parkkipolttimon sulakkeen kautta. ja etupää ei jarruta, jos jarruvalon polttimo on palanut.

Miten tämmöinen design menee läpi turvallisuusajattelusta ja -vaatimuksista? Ei kai ole mitenkään järkevää että olennainen osa esim painavan peräkärry-yhdistelmän jarrutustehosta riippuu jonkun polttimon kunnosta tai sen hapettuneesta kannasta?!? Nyt ei tyhmä tyrväältä jummarra ollenkaan.
Miten oletteko laskeneet hydrauliöljysäiliön pohjasta vesiä pois talven jälkeen? Katselin omassa fiat hitachi että roppu kyllä on mutta vesi kaiketi kertynyt tonne letkuun joka lähtee pumpulle säiliön pohjasta ja siitä aika soppanen laskea mitään.  Mites muilla? Vähillä käytöilllä viitsi joka kerta kaikkia öljyjä vaihdella.

Hitaasti-koneista en tarkkan tiedä mutta jos suunnittelija on yhtään ollut tehtävänsä tasalla niin imu ei lähde aivan alimmasta paikasta. Siellä pitäisi olla jonkinlainen nysä ylemmäs pohjasta siellä lähdössä. Eli vedet voisivat yhä olla pohjapropun tavoitettavissa.
Jonkun tuon tyylisen jos raaskii ostaa:

https://www.witre.fi/fi/wfi/tynnyrikarry-kombi-200-kg-26003

Siinä näppärä että toimii alas käännettynä samalla telineenä tynnyrille, hyvä lirutella hanasta astiaan jos ei pumppua käytä.
Tarpeeksi suuret pyörät pitää olla jos tarvitsee liikkua muuallakin kuin betonilla. Voisi wiritellä vaikka vanhat auton pyörät tms...
Sivuja: [1] 2 3 ... 214