Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
: tänään kello 13:17
Juu ei totuus ole näin mustavalkoinen tietenkään.
Lisää omia ajatuksiani:
- vakuutushinnoissa on eroa uudemman auton tappioksi, samoin takuun jälkeiset mahdolliset korjaukset lienevät kalliimpia.
- huolto- ja ylläpitokuluissa taas juurikin toisinpäin, vanhempiin tulee aina jotain pientä, joskus isompaakin. Nyt mennään merkkihuollon sopparilla 3 vuotta 150 e/vuosi.
- kiinteä sähkösopimukseni onnistui kohtuullisesti, bensasoppareita eivät taida tehdä. Mulla 35000 km 17 kWh/100 km keskikulutuksella maksaa noin 890 e. Vanhalla bensalenkkarillani nykyhinnoilla sama noin 4500 e. En muista bensan hintaa silloin kun laskelmaa tein, toisalta silloin sähkökin oli halvempaa.
- joku uusi bensapihi menee varmasti vähemmällä, toisaalta mulla on jonkinlainen vierastus jotain Fordin 1.0 Ecoboost-konetta kohtaan. Hajoaa kalliisti pahimmillaan alle 100 000 km . Leafiin ei 100 000 km taipaleella vaihdettu kuin renkaita, jarruihin jotain peruspalikkaa ja pyyhkimen sulkia. Akun SOH taisi lähtiessä olla 93% ja Hx:ää en muista.
- luotettavuudelle ja ajomukavuudelle voi laskea mitä haluaa, suntaan tai toiseen. Mulle edulliset kilometrit ovat tärkeämpiä kuin AMG-mesen ajettavuus.
- tänä päivänä lienee tarjolla jo monia fiksumpiakin vaihtoehtoja kuin Leaf, 5-6 vuotta sitten ei montaa järkihintaista ollut.
Mutta jokainen laskekoon omista lähtökohdistaan ja omilla painotuksillaan. Ei ole yhtä totuutta eikä yhtä onnea :-)
Lisää omia ajatuksiani:
- vakuutushinnoissa on eroa uudemman auton tappioksi, samoin takuun jälkeiset mahdolliset korjaukset lienevät kalliimpia.
- huolto- ja ylläpitokuluissa taas juurikin toisinpäin, vanhempiin tulee aina jotain pientä, joskus isompaakin. Nyt mennään merkkihuollon sopparilla 3 vuotta 150 e/vuosi.
- kiinteä sähkösopimukseni onnistui kohtuullisesti, bensasoppareita eivät taida tehdä. Mulla 35000 km 17 kWh/100 km keskikulutuksella maksaa noin 890 e. Vanhalla bensalenkkarillani nykyhinnoilla sama noin 4500 e. En muista bensan hintaa silloin kun laskelmaa tein, toisalta silloin sähkökin oli halvempaa.
- joku uusi bensapihi menee varmasti vähemmällä, toisaalta mulla on jonkinlainen vierastus jotain Fordin 1.0 Ecoboost-konetta kohtaan. Hajoaa kalliisti pahimmillaan alle 100 000 km . Leafiin ei 100 000 km taipaleella vaihdettu kuin renkaita, jarruihin jotain peruspalikkaa ja pyyhkimen sulkia. Akun SOH taisi lähtiessä olla 93% ja Hx:ää en muista.
- luotettavuudelle ja ajomukavuudelle voi laskea mitä haluaa, suntaan tai toiseen. Mulle edulliset kilometrit ovat tärkeämpiä kuin AMG-mesen ajettavuus.
- tänä päivänä lienee tarjolla jo monia fiksumpiakin vaihtoehtoja kuin Leaf, 5-6 vuotta sitten ei montaa järkihintaista ollut.
Mutta jokainen laskekoon omista lähtökohdistaan ja omilla painotuksillaan. Ei ole yhtä totuutta eikä yhtä onnea :-)