Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 293

Viestit - metsajussi

just.   nimeä etin mut mistäs sen nyt heti löytää..   eikös tuo ole aika kehittynny systeemi moneen hommaan..    eikä hirmu kalliskaan..

On kyllä näppärä - tapauksissa joissa hydraulitehoa on 'luonnostaan' tarjolla. Esim kaivurista saa kenttäoloissa sitten kaikenlaista vekotinta toimimaan.
Huoltoauton tapauksessa en keksi miksi se olisi hirmuisen ylivoimainen, reilun kokoinen aggregaatti jolla toimii sitten suoraan kaikki vakiot sähkölaittet hitsistä Makitan laturiin ja työvaloista vesipumppuun tuntuisi järkevämmältä ratkaisulta. Kun ei siitä huoltoautosta luonnostaan yleensä löydy tehokasta hydrauliikkaa vaan sekin pitäisi ensin rakennella.. eri juttu jos autossa on jo tehokas kippipumppu tms.
Tuo firma varustelee nykyisiä puolustusvoimien huoltoautoja. Niissä ei ole erillistä aggregaattia vaan virta tehdään autogeneraattoreilla. https://dynawatt.fi/

OK, eri firma...
Turun ja Helsingin olen tähän asti tajunnut olevan vaikeita omaa autoa säilyttävälle, mutta kuulemma Tre on myös samaa luokkaa.

Oma jälkikasvu Tampesterissa TUT:ssa ja kyllä siellä autopaikan sai. Tosin reilun vuoden päästä totesi että ei hän sillä autolla mitään tee kun ratikkakin menee nyt kämpän ikkunan alta... ja siellä on myös yhteiskäyttö(sähkö)autoa, kavereita sun muuta ratkaisua liikkumistarpeisiin.
Saattaa vielä viuhua ihan kaikkien tankilla :-/
just.   nimeä etin mut mistäs sen nyt heti löytää..   eikös tuo ole aika kehittynny systeemi moneen hommaan..    eikä hirmu kalliskaan..

On kyllä näppärä - tapauksissa joissa hydraulitehoa on 'luonnostaan' tarjolla. Esim kaivurista saa kenttäoloissa sitten kaikenlaista vekotinta toimimaan.
Huoltoauton tapauksessa en keksi miksi se olisi hirmuisen ylivoimainen, reilun kokoinen aggregaatti jolla toimii sitten suoraan kaikki vakiot sähkölaittet hitsistä Makitan laturiin ja työvaloista vesipumppuun tuntuisi järkevämmältä ratkaisulta. Kun ei siitä huoltoautosta luonnostaan yleensä löydy tehokasta hydrauliikkaa vaan sekin pitäisi ensin rakennella.. eri juttu jos autossa on jo tehokas kippipumppu tms.

eiks joku virma valmista nuita hydejuttuja ja painepesureita ja niillä muistaaksein joku toimiva huoltojuttukin...   kuhan nyut vaan muistas missä näin...

Takoitatko mahdollisesti Dynasettiä?
luin just tuosta kuin siinä oli juttu a45 proto-sisusta.    tulipa hyin mieleen inttiajat.    ja kuin met kuelttiin ympäri etelä ja keski suomea just tuollasen kanssa,   joku hiton sergei perässä..      on se hienoa kun suomessa on osattu tehä armeijalle nuin hyiä kulkimia jo silloin...

Aika kultaa muistot. Mulla oli kuitilla rek.nro 797 :-)
Masi oli kyllä hivenen mukavampi ajaa...
Oli intissä joku zili tai joku huolto vaunu, juuri mitä kuvailit, mutta se oli pyörillä oleva verstas, ja oliko jopa telttakamiina nurkassa. Enemän tupakkahuone  se oli kuin oikeita huoltoja tehty

Näitä oli varmaan montaa sorttia. Se minkä näin oli kyllä ihan asiallinen varustukseltaan kun takaovesta kurkkasin. Ahdas kyllä kun oli niin täynnä kaikkea.
Juu ei totuus ole näin mustavalkoinen tietenkään.
Lisää omia ajatuksiani:

- vakuutushinnoissa on eroa uudemman auton tappioksi, samoin takuun jälkeiset mahdolliset korjaukset lienevät kalliimpia.
- huolto- ja ylläpitokuluissa taas juurikin toisinpäin, vanhempiin tulee aina jotain pientä, joskus isompaakin. Nyt mennään merkkihuollon sopparilla 3 vuotta 150 e/vuosi.
- kiinteä sähkösopimukseni onnistui kohtuullisesti, bensasoppareita eivät taida tehdä. Mulla 35000 km 17 kWh/100 km keskikulutuksella maksaa noin 890 e. Vanhalla bensalenkkarillani nykyhinnoilla sama noin 4500 e. En muista bensan hintaa silloin kun laskelmaa tein, toisalta silloin sähkökin oli halvempaa.

- joku uusi bensapihi menee varmasti vähemmällä, toisaalta mulla on jonkinlainen vierastus jotain Fordin 1.0 Ecoboost-konetta kohtaan. Hajoaa kalliisti pahimmillaan alle 100 000 km . Leafiin ei 100 000 km taipaleella vaihdettu kuin renkaita, jarruihin jotain peruspalikkaa ja pyyhkimen sulkia. Akun SOH taisi lähtiessä olla 93% ja Hx:ää en muista.
- luotettavuudelle ja ajomukavuudelle voi laskea mitä haluaa, suntaan tai toiseen. Mulle edulliset kilometrit ovat tärkeämpiä kuin AMG-mesen ajettavuus.
- tänä päivänä lienee tarjolla jo monia fiksumpiakin vaihtoehtoja kuin Leaf, 5-6 vuotta sitten ei montaa järkihintaista ollut.

Mutta jokainen laskekoon omista lähtökohdistaan ja omilla painotuksillaan. Ei ole yhtä totuutta eikä yhtä onnea :-)
Kieltämättä eri fiilis. Mulla 2 traktorikokoista linkkua, toisessa istutaan etupäässä ja toisessa takapäässä. Kaikkeen tottuu mutta erilaisia ovat... takaa ohjattava on luonnollisempi jos perinteiseen etupyöräohjattuun koneeseen on tottunut.

Kokeillut olen Avanttia, Norcaria ja Gianttia, oikeita töitä niillä en ole tehnyt eikä kaikki olleet samaa kokoluokkaa. Vähän erihenkisiä kukin, riippuu hommasta mikä tuntuu kivalta.

Giant tuntuu ajellessa fiksulta kun se pääsee vähän kiertymäänkin nivelestä. Toisaalta ehkä jossain tilanteessa tuo ominaisuus syö vakautta. Avantti vaikutti kalliilta ominaisuuksiin nähden, työlaitteita löytyy sitten vaikka mitä ihmeitä, about selänraaputtimesta lipputangon nupin maalaukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=7r8WMosW5s0

Työkaluvaunu? On tossa ehkä ideaa? Kuinka usein se huoltokohde on maastossa tai edes hallin vieressä ja jatkuva rampaaminen hakee milloin mitäkin?

Aika pätevä, nosturit ja kaikki...

Isoilla jenkkifarmareilla ainakin näkyy tuon tapaisia ratkaisuja olevan.
Hennalan varuskunnan lopettajaishuutokaupassa kauan sitten taisi olla jonkin ison venäläisen maastokuorma-auton päälle rakennettu lämmin korjaamotila. Sähköt, paineilma, öljyt, polttoaineet, työkalut... Muistaakseni siellä oli sorvikin. Kauppahintaa en muista, luulisin että murto-osa tuon videon vehkeestä.
tuli hommattua Nesteen yrityskortti josta näki kuukauden polttoaineostot samalla paperilla. Oli se järjetön määrä rahaa, mikä tuli huoltiksille tuhlattua. Paikalliselta sai kyllä kanta-asiakas aina tankatessa ilmaisen kahvikupin, sitä on joskus ikävä kun huoltiksen ohi ajaa.

Se on vähän valintakysymys, maksaako mielummin (sähkö)autoa kuin polttoainetta ja huoltoja. Saa ainakin ajaa vähän uudemmalla autolla, vaikka se Japanin kinneri onkin. Eikä se autojen rassaaminen enää oikein mukavaakaan ole.

Ihan samat polut on kuljettu. Nesteen kuukausilasku oli suurempi kuin mitä sähköauton kk-lyhennys jos otti rahoituksella. Eipä kauhean kauaa tarvinnut miettiä.
Ja saa ajaa uudella, monta vuotta  takuun alaisella pelillä.  Silloisella bensan hinnalla 400 e/kk bensaan tekee 10 vuodessa 48 000 e pelkkään bensaan. Pysäytti ihan oikeasti miettimään. Nythän bensalasku olisi vielä kalliimpi :-/

Mä en kaipaa pätkääkään enää auton rassuuta, muut romut tyydyttävät rassausvietin 150-prosenttisesti.

Tietenkään sähkistä (eikä muutakaan uutta) kannata ostaa jos ajaa vuodessa sen 5000 - 10 000 km. Meillä tuo näkyy liikkuvan siellä 30 - 40 000 km vuodessa. Toisaalta tulee herkemin varmaan reissattua 'turhaankin' kun ajaminen on nyt paljon halvempaa.
oli kesä oli mopo.....onko tuossa nähtävillä mic/mac hitsauksen esi-isä ???

https://youtu.be/BVYxKeU9jNs?si=idWX8mrOnKdGOJ9T

Eiköhän se ole juuri sitä.

Hieman toiseen maailmaan: melkoinen linja tuollainen rotaatiopainokin. Ala josta mä en tiedä juuri mitään, joskus olen 5 m päästä seurannut kun ammattitaitokilpailuissa kilpaiija käynnisteli pieneen nelivärilinjaan uutta työtä. Pitää tietää jotain...

https://www.youtube.com/watch?v=VTlxvgVGznc
Tulipas pieni paniikki keksiä tunnus ja salakala KasKas:iin. Ne piti olla ylhäällä piiitkässä salasanalistassa paperilla - paperilla joka on säilötty paikkaan nimeltä 'jemma'.
Arvatkaa oliko niitä listalla... onneksi salasanan vaihtotoiminto kertoi tunnuksenkin kun antoi oikean s-postiosoitteen. Huh..

Sovellukselle tuli kyllä kesällä leikittyä riittävästi ja tehtyä liuta havaintojakin, mutta hetken oli hallitusta mukaellen ns. orpo olo kun ei ollut mitään havaintoa noista tunnuksista. Ei saa säikytellä huonomuistisia immeisiä :-|
Mitäs sähköauton lataus maksaa julkisilla latauspaikoilla,
Montako sovellutusta pitää olla eri laturimaksuihin, ja latauksen kesto.
Niitäkin latauksia kun tulee välillä, aina ei kotilatauksella selviä.
Rengaskuluthan niissä kaiketi kalliimmat, painosta johtuen

Lataussähkön hintahaitari on hyvin leveä. Viimeksi Lahden Kärkkäisellä 50 kW CSS/Chademo oli 20 s/kWh. Toimi jopa pankkikortilla. Lahdesta löytyy vielä ilmainenkin Kempin tekniikan laturi ellei ole varattu... yleensä fifty-fifty.
Lidlin hintaa en muista, aika moni siinä 25-35 s/kWh. ABC taitaa olla kohtuuhintainen myös.
Yläraja lienee tyhmästi toimien jossain Ionityn aikaveloitetulla suurtehopaikalla, sopimattomalla autolla  ja väärällä maksutavalla varmaan yli euron per kWh :-0

Äppien / tagien tarvittava määrä riippuu paljon kai siitä missäpäin liikkuu ja riittääkö yhden kai kahden toimijan latauspaikat. Meillä taitaa olla aktiivikäytössä 3.

Latausaika riippuu niin monesta että suoraan paha vastata. Mutta sanotaan nyt että puoli tuntia jos sähköä puuttuu paljon.

Renkaita varmaan kuluu, pienemmät sähköpirssit nyt eivät paina juuri enempää kuin hiukan isommat tavalliset, mutta jos niitä kilowatteja ja vääntöä pitää testata jokaisessa risteyksessä niin varmaan kummi kuluu :-) Jarrutustalteenoton jyrkkyyttä nyt voi yleensä säätää ja kuski voi muutenkin toki päättää jarruttaako hellästi vai rajusti. Vaatii tietysti hiukan tottumusta että nostaa varpaitaan hitaasti eikä kerralla.

Latausasemia tietoineen löytää vaikkapa PlugSharesta:

https://www.plugshare.com/fi
tai
https://latauskartta.fi
Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D

Näihin peruskinnerihin löytyy jo Suomesta myös pajoja jotka korjaavat noita akkupaketteja. Jos siis on kyse muutaman kennon pettämisestä niin remontti ei ole kovin kallis.
Eli jos koko akku ei ole vanhuuden kypsä niin ei sitä tarvitse kokonaan vaihtaa.

Ilmeisesti on myös joitakin toteutuksia joiden purkaminen on tehty kovin hankalaksi.

Minun mielenkiintoni Teslaan laski aika paljon kun katsoin nämä 2 Kokkolan autohuollon videota:

https://www.youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c

https://www.youtube.com/watch?v=210NDr0CnJI


Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 293