Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 194

Viestit - metsajussi

Tuolta

https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/ford-40-series-transmission-problem.13358/

lueskelin että kaiken muun epätoivoisen vianetsinnän jälkeen selvisi että kytkintä ja vaihteistoa ohjaavien venttiilien alumiinirunko oli sellainen että lämmetessään alkoi hirttää kytkimen PWM-ohjattua venttiilikaraa. Lienee valmistuksessa jotain jännityksiä jäänyt ao. murikkaan.

Tämä siis koneesta ja aiheesta muuten mitään tietämättä.
Riippuu mitä etsii ja minne - tielle ja vauhtiin nuo kuorma-autogeenejä omaavat ovat hyviä.

Mä halusin pehmeässä mahdollisimman kantavaa peltoystävällistä rengastusta (min 700 mm) ja uudet kippitunkit ettei heti tarvitse alkaa vuotavaa korjaamaan -> noilla muutoksilla rakennelmat eivät tuntuneet enää kovin paljoa halvemmalta kuin 'eteläsuomalainen' valmis kärry.
Mulla suuremmat tieajot saa ajaa kuorma-auto.

Sitten vielä jos kaipaa toimivia rehulaitoja tms niin itse tekeminen muuttuu astetta työläämmäksi.
Sitähän se käytännössä tarkoittaa ja tavallisesti laturin jännitesäätimen vikaa.
Mutta myös jos vaikka yksi kenno on oikosulussa niin silloin loput saavat ylilatausta vaikka laturi sinänsä on OK.
Helppoja tosiaan nuo 4 m takapyöräkoneet verrattuna 3 m sivupyörään tiellä. Aikalailla eri merkeillä kokonaisleveyksissä eroa. Rapidi ja Multiva on suunnilleen 4 m ja Tume on 4,5

Leveä sivupyörä nyt onkin aivan toivoton. 2,5 metrinenkin  oli jo riittävän hankala.

Vaikka kuulin että Semeaton 4,4 tai 5,2 m sivupyöriä on maailmalla myyty ilman sitä pitkittäin kuljetuksen mahdollistavaa hydrauliikalla kääntyvää aisaa. Ei kai siinä mitään jos kaikki kylvettävä on tukikohdan ympärillä, muutama tuhat hehtaaria aroa/pustaa/pampasta mitä lie ja reitit avoimia... ei siellä taida ojiakaan olla, ei salassa eikä avossa.
Mittaeleppa se lattausjännitys joskus, konneen käyvvä kolkuttaessa, sellane puolikaasu.
Siihen tottuu :-)
Eihän se enää paljoa leveämpi ole kuin mitä isompi vetäjä on paripyörillä. Vaikka olisi vähän kapeampikin niin silti ei ohi mahtuisi pienemmällä tiellä. Eli väistöpaikkoja tarvitaan. Ennakointi on pop sikäli kuin mahdollista.

Kapeat kaiteelliset sillat, pusikkoiset tilustiet jne kannattaa ennalta tarkastaa. Kivet, puut, tolpat, ahtaat pihat ja sellaiset.
Typerin on pikkutaajama jossa on kapea asfalttitie, vilkas liikenne - ja kanttikivet.
Vähätehoinen auto ei sovi kaikille. Vaarallisuus on aina ratin ja penkin välissä. Tehokkaat autot yleensä aiheuttavat niitä erikoisuustilanteita liikenteessä ja yleensä ne ovat niitä ohituksia. Yhdistelmällä kun ajaa, niin oppii väkisinkin kunnioittamaan massaa ja sen energiaa.

Jep - vähätehoinen ei ole vaarallinen, se ei vaan sovi kaikkien imagolle :-)
Tietysti riippuu mitä tekee, jos lava on lastissa ja perässä on maksimipainoinen peräkärry tms niin ei siitä tehosta haittaa ole.

Nämä joka väliin puoliväkisin singahtelevat kiireiset ohittajat eivät multa saa oikein sympatiaa - mutta onhan ne kaksi autonmittaa edellä sitten seuraavissa valoissa.
Varsinkin talvella näkee melko huimia suorituksia loskavallien yli.
Elämään on saatu jännitystä ja 15 s enemmän ... jotain.

Muistan ajan kun kiireiset olivat turbo-Saabeja. Nykyään lähinnä tavallisia Audeja, harvemmin mitään oikeasti kovakulkuisia.
Hevosiahan saa melkein vehkeeseen kuin vehkeeseen lisää, tehoja vastaavat ajo-ominaisuudet ovatkin jo hankalampi juttu. Niitä voi lähteä radalle vertaamaan vaikka Porschen kanssa - mikä nyt ei ole vielä mikään erityinen superauto, asfaltilla kohtuullisen tasapainoinen kyllä.
Oikein järkevä ajatusmalli. Ilman ehjää letkua ruiskuahan ei pysty käyttämään ollenkaan, joten kyllä isäntä sen varmasti vaihtaa.
Pönttöjä tehdään myös ruostumattomasta - sellainen on sitten ikuinen ratkaisu ellei lyttyyn aja.. lieneekö edes paljoa kalliimpi kuin nämä muoviset?
Metkossa kerran tutustuin ja ne ainakaan olleet mitenkään hätkähdyttävän hintaisia. Ei vaan ollut itsellä todellista tarvetta silloin.

Mä vähän pelkään noiden muovisten elinkaarta - tietysti jos ei odotakaan kuin 20 vuotta niin ei putoa korkealta. Ei kai niistä öljykatastrofia välttämättä synny mutta uuden joutuu ehkä hankkimaan ja käsissä on läjä ongelmajätettä?

Mulla on tuossa yksi 60-luvun alusta (!) oleva pikkufarmari. Se lienee jotain muuta kuin perus Fe-37:aa. Ei oikeastaan ruostu edes ulkopuolelta vaikka on maalaamaton ja sisältäkin on syynätty että pistesyöpymiäkään ei ole. Vieressä on 40 v tuoreempia jotka on kunnostettu hiljattain. Ne on kyllä sitten ihan räkärautaa, sen näkee jo päältä jos maaliin on naarmu tullut. Pitää pitää silmällä ja olla huolissaan :-/

Ehkä mä olen vaan liian vanhoillinen tässä(kin) asiassa?
Ei jäädy jos muistaa laskea suuremmat vedet pois ennen talven tuloa :-)
Oliko se Osmo A. Wiio joka sanoi "Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta" ..
Juuri ostin hardiin uuden nivelaksilan että on ehjät suojat  testausta varten (195€ kotiin tuotuna). Se tulee olemaan käytössä vain ja ainoastaan testauksen ajan.

Pitää nikkaroida sille hyvä suojakotelo varastointia varten että se on varmasti ehjä myös viiden vuoden päästä :)

Vitriiniin laitettava :-)

Sileällä akselinpäällä? Mistä löytyi?
Olisiko mahdollista sopia että toisissa on, toisissa taas ei.

Yksinkertaista...

Miksi 10W-30 kun se ei sinne kuulu? Huollon moka?
...
 Huoltaja kyllä kait yritti kysellä mikä on kyseisen akselin oikea öljy laatu, mutta oikeaa vastausta ei vaan tullut. No alueella aloitti siihen aikaan joku aluehuoltopäällikkö joka kävi ajamassa ko. härvelillä ja siinä tuli puheeksi viskositeetti. Ongelmaan löytyi ratkaisu, mutta niitä virityksiä piti sitten ennallistaa, mutta huohotin on muistona yhä akselin päällä. Kyseinen huoltokin on vedellyt kyltit pois katolta.

Mulla lukee ihan käyttäjän ohjekirjassa että Carraro: API GL 5 85W-140 ja Dana: API GL5 SAE 90.

Hassua kyllä sanotan myös että Mobilin ja Esson tuotteista etuakseliin käyvät
Mobil Agri Extra 10W-40 tai Esso Torque Fluid 56 (4-sylinteriset)
Mobilube SHC 5W-140 tai Mobilube HD-N 80W-140 (6-sylinteriset)

10W-40 on aika kaukana 85W-140:stä.

Neste Farm Universal 10W-30   Vs...
Viskositeetti cSt/ 40 oC   69         
Viskositeetti cSt/ 100 oC   10.5

...

Neste Axle LS 80W-90
Viskositeetti cSt/ 40 oC   127         
Viskositeetti cSt/ 100 oC   14.4


Tuossa viileässä päässä aika iso ero,  69 <> 127 cSt. Lähes kaksinkertainen.
Kuumana ei sitten niinkään. Harvoin varmaan etuakseli on +100 C tai sitten on jotain pielessä.
Sivuja: [1] 2 3 ... 194