Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 186

Viestit - metsajussi

Mulla myyntitykki kyllä tiesi tekniikan ja sen rajoitteet. Oli siinä rehellinen ja asiantunteva. Hintaluokka oli vaan 'vähän' väärä.
Kysyin maatelineeseen itse asentaen, itse kaapeliojat kaivaen jne.
Tiukka hinta olisi ollut noin 16 000 e, samat hilppeet Heckertiltä itse tilaten reipas 6000 e...
noo jos pyörittäessä tuntuu että hankaa johonkin, jarruhan laahaa silloin.kannattaa aukaista ja myös sen laakerin voitelu uusia..Ja mielellään kyllä ne kaikki pyörän navat putsata ja laittaa uudet vaseliinit, niin sitten taas menee vuosia eteenpäin.Aivan perushuoltoa ja se laakerin kireys sitten sopivaksi kootessa.Mut älä kysy mikä se on.

Pieni hitunen välystä lienee oikea säätö.

Laakerit on ainakin näissä 20+ vuotta vanhoissa punaisissa heikkoja. Kahteen kärryyn olen vaihtanut yhteen pyörään. Rasvaa on ollut. Made in USSR lukee koolissa.
Tympeää kun alkaa kuorma päällä ruske ja naukuminen kaukana kotoa, siinä ei varapyöräkään auta. Viimeksi sain lähes tyhjän kärryn onneksi ajettua kotiin kolmipyöräisenä.
Pitää aina silloin tällöin nostaa pyörät ilmaan ja pyöritellä ja kuulostella mikä on seuraava potilas.
Tavallaan ymmärrän sitäkin että kaikille se puulämmitys ei ole sopivin vaihtoehto. Jos tekee maailmalla muuta hommaa työpäivät täyteen niin eipä välttämättä enää kiinnosta puuhastella jonkin klapisavotan kanssa. Ellei nyt satu suorastaan pitämään siitä. Kortilla olevalle vapaa-ajallekin saattaa keksiä hauskempaakin tekemistä. Jos lisäksi vielä asumus sattuu olemaan nykyaikainen ja suhteellisen vähällä energialla toimivaa sorttia niin ei siitä juuri rahallista kannustintakaan jää, ainakaan jos puunkin vielä ostaa.

Mulla taas tilanne on aika lailla päinvastainen - torppa on vanha ja iso mutta harva, pyörin nurkissa muutenkin paljon ja puuta jää suorastaan 'käteen' monista hommista, rakennusten purkamisesta, myöhästyneistä raivaussaharästeistä, hyönteistuhoista jne. Kun kerran myyn puuta ja haketta moninkertaisen määrän lämpövoimaloillekin niin eipä ole kovin suuri lisäpuuha ottaa vähän sivuun itselleenkin. Kalusto ja tekniikka on muutenkin olemassa.

Ei ole yhtä ainoaa oikea tapaa tässäkään asiassa.
Mulla taas oma domain ja oma serveri.. muutama kaverikin käyttää tuota.

Gmail toimii joillakin oikeilla s-postiohjelmilla vähän typerästi, enkä pidä Googlen asenteesta omistaa kaikki tieto mihin vaan pääsevät käsiksi.
Auringosta juu - paitsi fissioon perustuva ydinenergia.

Aurinko on liian pikkuruinen tähti jotta se kykenisi tuottamaan raskaampia alkuaineita - edes loppuräjähdyksessään.
Sibiriassa dieselmoottorien startti saattaa olla bensiinimoottorilla käyvä.

On hyvin toimiva ratkaisu vaikeissa oloissa. On niitä ollut vanhoissa pillareissa ja vastaavissa myös, vaikkeivat itämaista alkuperää olleetkaan.
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327

Seison korjattuna.
Voi se ollakin - nuo kuuluvat jo siihen luokkaan jota mä en tunne - enkä koskaan hanki. Hintaluokka lienee sellainen että ei välttämättä 1. ostajaa kiinnosta akun elinikä, pirssihän vaihdetaan viimeistään takuun päättyessä, tällä kertaa e-tron A8 malliin...
Sitten näkyy olevan myös malli Audi Q7 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic, lieneekö hybridi vai mikä. Ainakin mainitaan V6.

Lämmittimissä saa käyttää polttoöljyä. Tai vaikka puita. Sähköauton akkuakin saa ladata ihan millaisella käyttövoimalla vain, kunhan sillä ei samaan aikaan liikuta autoa.

Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.


Aika rajuja tavoitteita kyllä - Norjassa maan sisäinen lentäminen sähköiseksi 2040:

https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-sahkolentokone-lentaa-jo-yli-1000-kilometria/4b18d86f-ff2e-4250-b92f-aa132f35a4cb

Kehitystyössä on kuitenkin sellaisia nimiä ja pääomia mukana että jotain voi syntyäkin :-)
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Puimureissa tietyillä miehillä ei ole lainkaan ihmeellistä, että puimuri syttyy vähän väliä palamaan ;D, se edellisen syksyn puhdistus kun sattuu unohtumaan ja ensimmäisissä puinneissa rottien paljaaksi kalvamat johdot alkaa palamaan.

Ei siihen tarvita edes tiettyä miestä - myös erään tuliterän ja ajamattoman JD:n johdot oli myös syöty jostain hytin päältä aivan totaalisesti talven aikana...
Ilmeisesti johdoissa ja johdoissa on eroa, ainakin rottien mielestä. Toiset ovat maistuvampia :-)
Osa on huonoa mekaanista suunnittelua, johdot hinkkaantuvat johonkin vaikka eivät hauraita vielä olekaan.
Osa taas johtuu liittimien huonosta valinnasta tai puutteellisesta suojauksesta. Ylimenovastuksen kasvaessa isovirtaiset liittimet alkavat kuumentua.
Koskee myös sulakepesiä, piirikortteja, relekantoja ja vastaavia.
Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.

Lue ja masennu:

https://siivet.fi/ajankohtaista/lennetaanko-tulevaisuudessa-hybridilla-sas-ja-airbus-tutkivat-ekolentamisen-haasteita/
Jos nyt ajelee tällaisella 30-40 vuotta vanhalla autolla, niin mitenköhän tuon sähköauton kanssa nuo vuosimäärät. Autodocista tai jostain saa aika halvalla uuden pensatankin, jos se tai täyttöletkut ovat kyrvähtäneet. Tuon ikäisessa autossa se voi olla jo mahdollista.

Mutta mites tuo akkupaketti. Kuinka monta pakettia tuohon ikään pitää vaihtaa. Koska nythän kannustetaan ostamaan uusi sähköauto vanhan tilalle, kun uusi akkupaketti maksaa niin hirveästi.

Tämähän tarkoittaa vanhan auton tuhoamista ja uuden rakentamista. Vaikka ketju on tehokas, energiaa kuluu tähän juttuun jonkin verran.

Eli onko tässä ilmaston kannalta paras mahdollinen tilanne vai onko tässä nyt vaan massin teko strategia piilotettuna vihreän maskin taakse.

Minusta sähköautoa ei kannata ostaa vähäiselle ajomäärälle, ellei sitten puhtaasti ideologisista syistä.
Akku ilmeisesti happanee ajan mukana pelkästä säilyttelystä vaikkei ajaisi yhtään.
Lisäksi vähällä käytöllä ajamisesta syntyvä säästö jää kovin pieneksi, eikä niillä päästöilläkään ole hevon hännän merkitystä vähäisillä ajomäärillä jos joku niitä ajattelee.

Meillä näkyy tulevan sähkikselle vuodessa joku 35 000 km jolloin bensaan nähden säästää kotilatauksen nykyhinnalla yli 2500 e vuodessa verrattuna 6 l satasella syövään bensa-autoon. Joka tapauksessa auto kuin auto alkaa olla melko arvoton tuolla 250- 300 000 km lukemilla mihin mulla menee 8-10 vuotta. Jos akku kestää sinne saakka (vaikka pienellä kunnostuksella ja pikkurahalla, noita muutaminen huonojen kennojen vaihtoja nimittäin tehdään) niin eipä sen tuon kauemmaksi tarvitsekaan kestää.

Sähköauto sopii parhaiten sellaiselle joka ajaa suhteellisen paljon mutta ei kiireisenä kovin usein yli sen toimintasäteen. Silloin se toimii vallan loistavasti.

No joo, tää oli nyt vähän tarkoituksena tuolle Sorkalle tehtäväksi, mutta ei se mitään.

Sorry, pilasin tämän jutun  ::)
Sorkis: "Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon ."
Metsäjussi:
" Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Jos lähdetään siitä että
- öljyä etsitään
- porataan
- kuljetetaan
- jalostetaan
- jaetaan
ja otetaan huomioon
- poraustekniikan / -lauttojen
- tankkerien
- jalostamojen
- jakeluasemien ym infran
rakentaminen ja niiden käyttämä energia niin luultavasti ollaan aika suurissa lukemissa."

Mitäs tää itsestään selvän prosessin pohdinta nyt tarkoittaa ? Mulla kyllä puhalsi yli !
Alkuperäinen kysymys on : "Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?" Miten tämä teidän pohdinta liitty sähköautoon ?"

Tässä ketjussa on käsitelty sähköautoilua aika paljon laajemmin kuin vain halpuuden ja helppouden osalta. Mikä nyt ei minusta ole mitenkään erityisen väärin.

Liittyy sikäli että kun mm. akkutekniikkaa morkataan sillä että se aiheuttaa kaivos- ja ympäristöongelmia ja sähköauton valmistus syö paljon raaka-aineita ja resursseja, niin vertailun vuoksi pitää tarkastella paljonko se mittarilta tankattu bensalitra vaatii käytettyä energiaa, rahaa, rakentamista,  tekniikkaa ja materiaaleja.
Sanoisin että paljon vaatii sekin, tietysti mittakaava on muutenkin eri.

Ei tästä sen enempää.
Sivuja: [1] 2 3 ... 186