Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Milloinkahan kotimaiset äesvalmistajat oppisivat...  (Luettu 6265 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9454
miulla kellfrin teettämä äjes ja siinä on pyörät ylhäällä ilman reikiä pohjolan tallissa ja ei noihin ole tarvinna laitella laakeria pyöriin...   joskus on poistettava jokunen muovisärpe kun paaleista jää...

Eikös Kellfri vähän ole niinku ruotsalainen?  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
taitaa olla ja siitä kiitos hurreille!    tuo toimiiiii...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133
Laakerien väli pitäisi olla täynnä, muuten nipan rasvauksella ei ole mitään merkitystä.
Niinpä. Tuhdin navassa on nippa laitettu rasvakuppiin, silläkään ei ole oikeastaan mitään virkaa, taempaan laakeriin ei siitä rasva pääse ikinä.
Viime kesänä laakeriremonttia tehdessä porasinkin nipoille paikat laakerien väliin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
ja hauskinta on kun laitettu tehtaalla suojatut laakerit rasvanippoin kanssa..   ei mene ihan helpolla se vaseliini sinne kuulille kun suoja estää..   on nättiä kun rasva pursuaa kupin alta kuiteskin.      osaisko ihan heti arvata rakenteen?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
ja hauskinta on kun laitettu tehtaalla suojatut laakerit rasvanippoin kanssa..   ei mene ihan helpolla se vaseliini sinne kuulille kun suoja estää..   on nättiä kun rasva pursuaa kupin alta kuiteskin.      osaisko ihan heti arvata rakenteen?

Melkein osaa arvata kun katsoo kene tekemä kampe. Euroopan laatumerkeissä ei tuollaisia ole tullut vastaan. Ehkei venäläisissäkään :-)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
noita tahtoi olla nokan tekemissä koneissa..  pari kertaa tullu vastaan.     ei kait hirveen yleistä kuiteskaan.. 

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4271
eipä sulle ole paljon mitään muutakaan tullut vastaan. kelfri on sitten kiinalainen kampe jos t satu tieän.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
luulin aikasemmin ainakin että olis jossain lähempänä kasailtu.   kun aika iso himmeli kiinasta kuletettavaks..     tarmotkin turkista tuloo..   tuo äjes on monelta osaltaan viksumpi kuin moni suomalainen teos..  ja ollut yllättävän kestävä kivisellä pellolla ajella..    alkuperäisiä piikkejä kun vain saisi niin ois ihan sopiva miulle anakii..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4271
et sitte ole oikeeta äestä kokeillutkaan. enkä tarkoita potilaa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Turvemaan, kivisten hiekkamaiden ja kovien savikoiden viljelijöillä on aika erilainen käsitys hyvästä äkeestä :-)
Eivät välttämättä ole kukaan väärässä. Jossain kohtaa voi tietenkin kysyä vaikka että kuinka surkea kivikko ansaitsee vielä pellon nimen.

Laakerien suhteen voisi purnata toisestakin aiheesta, nimittäin hydrauliletkut. Tässä taas yksi 3/8" 1R-letku alkoi vuotaa, päälle aivan ehjän ja kulumattoman näköinen mutta niin vaan tihkuu paristakin kohdasta. Näitä on tullut vastaan useammasssakin kotimaisessa laitteessa. Kestävät vähän päälle takuuajan... samoin venttiileissä on ollut lyhyitä letkuja tiukalla U-lenkillä joissa sallittu pienin taivutussäde on selvästi alitettu. Näyttää kuin olisin itse tehnyt..
Suunnittelijat pitäisi laittaa vähäksi aikaa tuonne metsäkonepuolelle pakolliseen oppiin.

Eikö insinöörillä ole kokemusta vai eikö merkin maineesta vaan välitetä sentin vertaa? Vaikka siellä letkun spekseissä kerrotaan sen kestävän riittävästi, eivät ne pienetkään 1R-letkut kauaa mene oikeassa elämässä jos painetaso on 200 bar luokkaa. Menevät kyllä jonain vuotolinjana tms matalapaineisessa kohteessa.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4271
Hytrauliletkusta sen verran että hyvät kestää huonot ei. Kokemusta tuollasesta kronoksen mettäkuormaiesta, vuosimallia 1988, koko ikänsä ollut taivasalla auringossa kesät talvet ja on sillä puitakin nosteltu vuosien saatossa. Siinä on letkut alkuperäiset, eikä vuoda mistään, joitain nirhaantumia on tullut ja niihn sitte uusi letku. Vastaavasti Viron poikien perälevyn tekele 2000 luvulta. siinä kaikki letkt jo pitänyt uusia murtumien ja vuotojen takia.Kestää ja ei kestä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Hytrauliletkusta sen verran että hyvät kestää huonot ei. Kokemusta tuollasesta kronoksen mettäkuormaiesta, vuosimallia 1988, koko ikänsä ollut taivasalla auringossa kesät talvet ja on sillä puitakin nosteltu vuosien saatossa. Siinä on letkut alkuperäiset, eikä vuoda mistään, joitain nirhaantumia on tullut ja niihn sitte uusi letku. Vastaavasti Viron poikien perälevyn tekele 2000 luvulta. siinä kaikki letkt jo pitänyt uusia murtumien ja vuotojen takia.Kestää ja ei kestä.

Nimenomaan näin. Laadukas letku, oikea tyyppi ja oikein asennettu niin ei mitään ongelmia.

Sitten kun halvin mahdollinen, juuri ja juuri teoriassa riitävä tyyppi ja vielä asennettu miten sattuu niin...
Sitlä se vaikuttaa että Purran sakset ovat olleet koekäytössä jo valmistuskuluja hierottaessa :-(

Esim Potila oli 10 v sitten esimerkki tuosta jälkimmäisestä. Lienevät oppineet jo tähän mennessä? En ole näyttelyissä letkuja tullut katsoneeksi tarkemmin kun ei äkeen hankinta ole mulle enää ajankohtainen..

Yllätykseksi pari uudehkoa itse asennettua puolituumaista Parkeria antautui puomissa, kohdista joihin ei tule edes taivutusta tai liikettä. Kuin neulanreiästä vaan suihkusi.  Tarkkaa tyyppiä en muista mutta muuten norjia ja miellyttäviä letkuja asentaa ja piti olla täysin riittäviä tuohon käyttöön. Giljotiini antaa kyllä jatkuvia painesykäyksiä että ehkä niillä on osaa tapahtuneeseen. Kuitenkin kolmatta vuotta kesti 3/4" tuota ja pöytää syöttävä letku ennen pettämistään; se kuitenkin joutuu taipumaan ja elämään käytön aikana.

Muuten minkälainen vekotin tämä Parko on ? Mulla ei ole oikein minkäälaista mielikuvaa laitteesta. En kärkijoukkoon kuitenkaan sijoittaisi?

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 309
Hytrauliletkusta sen verran että hyvät kestää huonot ei. Kokemusta tuollasesta kronoksen mettäkuormaiesta, vuosimallia 1988, koko ikänsä ollut taivasalla auringossa kesät talvet ja on sillä puitakin nosteltu vuosien saatossa. Siinä on letkut alkuperäiset, eikä vuoda mistään, joitain nirhaantumia on tullut ja niihn sitte uusi letku. Vastaavasti Viron poikien perälevyn tekele 2000 luvulta. siinä kaikki letkt jo pitänyt uusia murtumien ja vuotojen takia.Kestää ja ei kestä.

Nimenomaan näin. Laadukas letku, oikea tyyppi ja oikein asennettu niin ei mitään ongelmia.

Sitten kun halvin mahdollinen, juuri ja juuri teoriassa riitävä tyyppi ja vielä asennettu miten sattuu niin...
Sitlä se vaikuttaa että Purran sakset ovat olleet koekäytössä jo valmistuskuluja hierottaessa :-(

Esim Potila oli 10 v sitten esimerkki tuosta jälkimmäisestä. Lienevät oppineet jo tähän mennessä? En ole näyttelyissä letkuja tullut katsoneeksi tarkemmin kun ei äkeen hankinta ole mulle enää ajankohtainen..

Yllätykseksi pari uudehkoa itse asennettua puolituumaista Parkeria antautui puomissa, kohdista joihin ei tule edes taivutusta tai liikettä. Kuin neulanreiästä vaan suihkusi.  Tarkkaa tyyppiä en muista mutta muuten norjia ja miellyttäviä letkuja asentaa ja piti olla täysin riittäviä tuohon käyttöön. Giljotiini antaa kyllä jatkuvia painesykäyksiä että ehkä niillä on osaa tapahtuneeseen. Kuitenkin kolmatta vuotta kesti 3/4" tuota ja pöytää syöttävä letku ennen pettämistään; se kuitenkin joutuu taipumaan ja elämään käytön aikana.

Muuten minkälainen vekotin tämä Parko on ? Mulla ei ole oikein minkäälaista mielikuvaa laitteesta. En kärkijoukkoon kuitenkaan sijoittaisi?

Paikallinen metallipaja on kahta parkoa korjannu ja kertoi että on aika ristiriitainen tekele. Osa rakenteista toteutettu todella ylijäreästi jonka takia painoa kevyille maille aivan liikaa ja taas osa rakenteista esim lohkojen saranointi huonosti suunniteltu ja liian ohuista materiaaleista

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
tuo jotenkin käsittämätöntä kun noilla hinnoilla ulkomailla käyttävät etes parempaa teräslaatua..  ei taija ruottin äjeestä vetokarttu katkita kovin helpolla..?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1413
Suomessa maatalouskaupan sanelee tuotteen myyntihinnan,
Valmistajien on siihen kustannustasoon pitänyt tehdä, näin ainakin ennen
Ja kun prototyypistä ei edes kunnon koekäyttöön, saatikka testata
Kestävyyttä kunnolla, yhtälö valmis.
On onneksi nykyisin jo muuttunut käytäntö, tosin itse kierrän
Hinnat alkaen mallit, ei niin kestä käytössä