Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 293

Viestit - metsajussi

Ikävä pilata tunnelmaa, mutta otsikko suorastaan huutaa kysymään, miksi? Nyt kun on itsellä yli sata tuhatta kilometriä takana täyssähköllä, niin en kuuna päivänä enää tuommoista rahaa laittaisi mihinkään litkulla kulkevaan henkilökuljettimeen. Traktorit ja vetoautot erikseen, niissä meilläkin joutuu vielä löpöä käyttämään. Meillä toimi porttihuumeena vuoden 2016 Nissan Leaf, joka ostettiin taloon neljä vuotta sitten. Sen verran huoleton ja edullinen käyttää, että seuraavaksi ostettiin ykkösautoksi isompiakkuinen vm. 2020 Leaf. Huoltoa vaatii ainoastaan raitisilmasuodatin ja jarrut parin vuoden välein. Ensimmäistäkään vikaa ei ole kummassakaan ollut koko aikana. Vanhan Leafin akun kapasiteetti on hiipunut 85 prosenttiin, mutta ajossa sitäkään ei juuri huomaa ja se toimii nuorison kouluautona vielä mainiosti. Keskustelu koneen litroista, nokka-akseleista, vaihteistoista ja turboista tuntuu tyhjänpäiväiseltä. Moottorissa riittää kolme käämiä ja yksi pyörivä akseli. Ja aloittajan hintaluokkaan saa jo isompiakkuisenkin mallin.

Nyt sä varastit mun tarinani :-)
Mulla oli kanssa ensin 40 kWh Leaf ja nyt on se mitä 60 kWh nimitetään. About 160-170 tkm takana yhteensä noilla.
On ollut niin harmitonta ajelua että oikein hermo lepää kun on sentään yksi värkki talossa joka toimii...
Eihän tuommoisella ole sellaista Audimiehen statusta mutta normaalina käyttöautona soiva peli.
Just eilen toin kattotelineellä Turengista 4-metrisiä kylvinkoneen osia - oikeastaan ainoa mua haittaava puute on se että tuohon malliin ei saa vetokoukkua. Tai saa mutta sillä ei saa laillisesti vetää mitään, fillarin kuljetukseen lähinnä.
Ei nuo kaikille sovi mutta aika monelle kuitenkin.

Pihalla on 2 vanhaa bensalenkkariakin mutta kumpikaan ei ole yli vuoteen ollut liikennekäytössä. Pitää varmaan kesäksi toinen ottaa käyttöön kun voi tarvita kahta kinneriä.
Katsastustilasto on minusta vähän huono laatumittari.

- erilaisista autoista pidetään eri tavalla huolta. Jotkut mallit käytetään usein aina 'katsastushuollossa' etukäteen, toiset otetaan kuusen alta ja kokeillaan pääsisikö vikalistalla vai tuleeko ajokielto...

- katsastuksessa tarkastetaan tekniikasta lähinnä alustan osat ja öljyvuodot. Ja päästöt. Porsivasta DSG-laatikosta, yllättäen pettävästä jakohihnasta / -ketjusta tai pakkasella satunnaisesti pätkivästä moottoriohjauksesta tilasto ei kerro mitään ellei nyt ihan sinne katsastusasemalle satu halvaantumaan. Kalleimmat viat ilmenevät ja korjataan katsastusten väleissä.
Jarruja, iskareita ja niveliä nyt loppujen lopuksi remppaa aika pienellä rahalla mutta seonneen jaon aiheuttamaa moottorin täystuhoa ei.
Kasvintuotanto / Vs: ViljaTavastia
: 24.03.24 - klo:08:46
Urakoitsijan puimurihan se on tosi gluteenivapaa..  ;D

On se silloin kun urakoitsija ajaa loppusyksystä pelkästään hamppupeltoja. Alaa on näillä nurkilla jo sen verran että pelkkä hamppu taitaa pitää pienessä kiireessä kun kohteetkin ovat maakunnassa hajallaan.  Kyseessä siis nimenomaan mm. hampun korjuuseen ja kuivaukseen keskittynyt sopimusurakoitsija.

Oli muuten komea JD,  S770i kun kävin hampun puintia ihmettelemässä. Siinä oli tämmöiselle mäkitupalaiselle ihailemista.
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 24.03.24 - klo:08:21
Jyrkille ja Juhalle pitää kyllä antaa pisteet kotiin kuminabusineksen luomisesta :-)

Muistan kun hän alussa yritti saada neliöauroja kaupaksi tänne Suomeen. Jotain kyntönäytöstä taisin minäkin käydä katsomassa.
Yritystä oli jo silloin.

Maksamaton mainos:

https://www.transfarm.fi/trans-farm-tarina
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 23.03.24 - klo:17:09
Pitää olla aika erikoinen juttu että jollain 10 tonnin määrällä saadaan homma kannattavasti toimimaan. Tai sitten tuote onkin sellainen että sillä ei olisikaan enempää kysyntää, eikä jalostukseen ja markkinointiin tarvitse kummoisesti investoida. Ja silloin se on jo niin marginaalinen juttu että siitä ei ole miksikään vaihtoehdoksi 99,999% viljelijöitä. Käy vain muutamalle yksittäiselle viljelijälle ratkaisuksi.

Joku kumina tai hamppu ovat siitä onnistuneita että kysyntää on maailmanlaajuisesti ja ne ovat ihan todellisia vaihtoehtoja merkittävälle määrälle viljelijöitä. Eli päästään puhumaan kymmenistätuhansista hehtaareista ja silloin on jo mahdollista kehittää hommaa helposti toimivaksi.
Kasvintuotanto / Vs: ViljaTavastia
: 23.03.24 - klo:17:01
Hamppu olisi kiva mutta kun ei oikein ole. Siis meikäläiselle.

- ei oikein kasva savikolla
- tarvitsee kai käytännössä gluteenivapaan korjuuketjun. Puimuri - kuivuri - varasto.
Menee siis käytännössä urakoitsijalle ja siinä kannattavuus hupenee vähän liikaa.
Japsien Shinkansen maglev sitten 603 km/h. Aika aerodynaamisesti hyvin suunnitellun näköinen.
Voi muuten tapahtua ihmeitä kun puskee viittäsataa ahtaaseen tunneliin...

https://www.youtube.com/watch?v=SIzOFZug8C8
TGV kulkee... ...aika lujaa. Varmasti hirvittäisi olla kyydissä noissa ennätysajoissa. Tolpat menee ohi aika nopeasti.

https://www.youtube.com/watch?v=EOdATLzRGHc

Ei taida olla tasoristeyksiä eikä muita lehmipolkuja... kuinkahan kävisi kun törmäisi vaikka hirveen?

ja kohta joku joutava tutkija löytääkin jutun jolla saahaan uusia tuloksia ihan vuosikymmeniä vaatittuihin toimiin haitallisiks..     tätähän tämä nykymaatalous on ollut!

Joutavuudesta en tiedä mutta tieteelle on tyypillistä että uutta opitaan ja vanha voidaankin todeta pahasti virheelliseksi. Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka, vaikka asbesti, DDT ja talidomidi; elohopeaakin nautittiin parantavana alkuaineena. Luonnon ja biologian prosessit eivät ole vielä täydellisesti ymmärrettyjä ja hallittuja ja yllätyksiäkin voi vielä tulla, luultavasti tulee varmasti.

Ydintekniikassakin on joskus menty aika matalla. Alla mielenkiintoinen podcasti.

Tiedetrippi: Paholaisydin - Lohikäärmeen hännän kutittelu ruuvimeisselillä ei ole hyvä idea
https://areena.yle.fi/1-50454241
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 22.03.24 - klo:13:37
ja kuinka paljon meillä oliskaan vientiin mahollista saaha vaikka mitä?    ei täällä kannata mitään tehä.   jos joku yrittää tehä ni viimeistään ely tahi luke lyö semmoset rätinkit eteen että loppuu se pikkupuuhastelu..        humala ois yks esimerkki.    muutama vuosi sitten ettivät vanhoja kantoja ja nyt ei yhtään humalanviejää löyty...   mut humalan jatkajia kyllä ihan kiitettävästi...  varsinkin urheilukilipailujen jäliltä...

Näissä tahtoo olla avainsanana se 'pikkupuuhastelu'. Jotta jotain järkevää jatkojalostus- ja vientitoimintaa saisi aikaan pitää määrät saada kohtuullisen isoiksi.
Ja sitten siitä tulee muna-kana-ongelma: ei ole viljelijöitä kun ei ole ostajia/jalostajia kun ei ole viljelijöitä. Eikä osaamista; pioneerihommassa on aina riskinsä ja ongelmansa.

Kuminallakin taisi viedä aika monta vuotta tuotantoketjun nousu nykykmittakaaavan ja toiminnan vakautumiseen.
Sitten on paljon helpompaa kun homma toimii yhtä hyvin (tai tällä hetkellä oikeastaan huonosti...) kuin viljakauppa.
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 22.03.24 - klo:08:46
Kuminahan kasvaa (meilläkin) myös luonnonvaraisena, jossain määritelty Suomessa 'muinaistulokkaaksi'.

Tuolla lisää jos kiinnostaa.

https://luontoportti.com/t/221/kumina

Minusta kasvina jotenkin sympaattinen :-)
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 21.03.24 - klo:20:31
Kumina on melko sitkeä kaveri.

Minulle viljelyttäjä suositteli ihan suoraan Ariane S:ää kun valittelin rikkojen valtaamaa kylvövuoden kasvustoa. Kuulemma kärsii mutta toipuu satovuodeksi.
En rohjennut kokeilla... enkä tiedä onko tuo virallisesti sallittu kuminan torjunta-aine. Luultavasti ei eli papereihin ei kannata mainita.

Siementähän saa vaikka Naturcomilta, ehkä muualtakin ilman viljelysopimusta. Noiden hinnoista ei tietoa, olen viljellyt vain sopimuskuminaa.

https://naturcom.fi/tuote/kumina/

Kiitos taulukosta. ymmärrän siitä juuri sen, että mitä pienempi lukema on , sitä kylmemmässä öljy toimii, ja sen että moottori ja vaihteistoöljyjen  lukemia ei voi verrata keskenään.
En kuitenkaan ymmärrä, että esim spiraxin ja Donaxin viskositeetti ilmoitetaan 10W30, mutta tämä Wetol 80W ja suluissa sitten esiintyy näitä tuttuja viskositeettejä

Tuossa voi olla vielä sekin jippo että Donaxia - nykyisin kai Spiraxia - oli sekä TA (ATF) että TD-versiot. Saattaa olla että noilla automaattilaatikkoliemillä on myös erilaiset numerot kuin tavallisella vaihteistoöljyllä.
Mäkin luin ensin, että auf einer unzäunter Weide, mutta siinä lukeekin auf einer umzäunten Weide ;D Siis ympäriaidatulla eli tuolla oli aita.

Se on joskus pienestä kiinni - Es kommt auf den Kleinen an. Vai mitensenytmenikään auf Deutsch.

Kauan sitten, kouluaikoina, koulukaveri tuli kylään. Oli omissa porukoissaan vähän sellainen kovis, 'roku'. Nauratti kun ei millään uskaltanut tulla perässäni laitumelle lemmujen sekaan kun jotain siellä kävin katsomassa. Lemmuthan vaan makailivat ryhmänä helteessä ja märehtiä mällystivät kärpäsiä huitoen.

Minäkin poistuin nopeinta & suorinta tietä aidan julkiselle puolelle kun naapurin laitumella ollut sonni alkoi kuopia maata etusorkalla, möyrysi ja puhisi pää alhaalla ja tuijotti meikäläistä epäilevän näköisenä. Jos vaikka kilpakosija... en jäänyt varmistamaan oliko kyseessä rakkautta ensi näkemällä vai jotain ihan muuta. Pääsin aidan ali aika nopeasti.
Tuli tästä mieleen että minkälaisia kokemuksia Oniarista on tullut?
Ei ole tarvetta käytettyä hankkia mutta mielenkiinnosta...
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 293