Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 292

Viestit - metsajussi

Juu ei totuus ole näin mustavalkoinen tietenkään.
Lisää omia ajatuksiani:

- vakuutushinnoissa on eroa uudemman auton tappioksi, samoin takuun jälkeiset mahdolliset korjaukset lienevät kalliimpia.
- huolto- ja ylläpitokuluissa taas juurikin toisinpäin, vanhempiin tulee aina jotain pientä, joskus isompaakin. Nyt mennään merkkihuollon sopparilla 3 vuotta 150 e/vuosi.
- kiinteä sähkösopimukseni onnistui kohtuullisesti, bensasoppareita eivät taida tehdä. Mulla 35000 km 17 kWh/100 km keskikulutuksella maksaa noin 890 e. Vanhalla bensalenkkarillani nykyhinnoilla sama noin 4500 e. En muista bensan hintaa silloin kun laskelmaa tein, toisalta silloin sähkökin oli halvempaa.

- joku uusi bensapihi menee varmasti vähemmällä, toisaalta mulla on jonkinlainen vierastus jotain Fordin 1.0 Ecoboost-konetta kohtaan. Hajoaa kalliisti pahimmillaan alle 100 000 km . Leafiin ei 100 000 km taipaleella vaihdettu kuin renkaita, jarruihin jotain peruspalikkaa ja pyyhkimen sulkia. Akun SOH taisi lähtiessä olla 93% ja Hx:ää en muista.
- luotettavuudelle ja ajomukavuudelle voi laskea mitä haluaa, suntaan tai toiseen. Mulle edulliset kilometrit ovat tärkeämpiä kuin AMG-mesen ajettavuus.
- tänä päivänä lienee tarjolla jo monia fiksumpiakin vaihtoehtoja kuin Leaf, 5-6 vuotta sitten ei montaa järkihintaista ollut.

Mutta jokainen laskekoon omista lähtökohdistaan ja omilla painotuksillaan. Ei ole yhtä totuutta eikä yhtä onnea :-)
Kieltämättä eri fiilis. Mulla 2 traktorikokoista linkkua, toisessa istutaan etupäässä ja toisessa takapäässä. Kaikkeen tottuu mutta erilaisia ovat... takaa ohjattava on luonnollisempi jos perinteiseen etupyöräohjattuun koneeseen on tottunut.

Kokeillut olen Avanttia, Norcaria ja Gianttia, oikeita töitä niillä en ole tehnyt eikä kaikki olleet samaa kokoluokkaa. Vähän erihenkisiä kukin, riippuu hommasta mikä tuntuu kivalta.

Giant tuntuu ajellessa fiksulta kun se pääsee vähän kiertymäänkin nivelestä. Toisaalta ehkä jossain tilanteessa tuo ominaisuus syö vakautta. Avantti vaikutti kalliilta ominaisuuksiin nähden, työlaitteita löytyy sitten vaikka mitä ihmeitä, about selänraaputtimesta lipputangon nupin maalaukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=7r8WMosW5s0

Työkaluvaunu? On tossa ehkä ideaa? Kuinka usein se huoltokohde on maastossa tai edes hallin vieressä ja jatkuva rampaaminen hakee milloin mitäkin?

Aika pätevä, nosturit ja kaikki...

Isoilla jenkkifarmareilla ainakin näkyy tuon tapaisia ratkaisuja olevan.
Hennalan varuskunnan lopettajaishuutokaupassa kauan sitten taisi olla jonkin ison venäläisen maastokuorma-auton päälle rakennettu lämmin korjaamotila. Sähköt, paineilma, öljyt, polttoaineet, työkalut... Muistaakseni siellä oli sorvikin. Kauppahintaa en muista, luulisin että murto-osa tuon videon vehkeestä.
tuli hommattua Nesteen yrityskortti josta näki kuukauden polttoaineostot samalla paperilla. Oli se järjetön määrä rahaa, mikä tuli huoltiksille tuhlattua. Paikalliselta sai kyllä kanta-asiakas aina tankatessa ilmaisen kahvikupin, sitä on joskus ikävä kun huoltiksen ohi ajaa.

Se on vähän valintakysymys, maksaako mielummin (sähkö)autoa kuin polttoainetta ja huoltoja. Saa ainakin ajaa vähän uudemmalla autolla, vaikka se Japanin kinneri onkin. Eikä se autojen rassaaminen enää oikein mukavaakaan ole.

Ihan samat polut on kuljettu. Nesteen kuukausilasku oli suurempi kuin mitä sähköauton kk-lyhennys jos otti rahoituksella. Eipä kauhean kauaa tarvinnut miettiä.
Ja saa ajaa uudella, monta vuotta  takuun alaisella pelillä.  Silloisella bensan hinnalla 400 e/kk bensaan tekee 10 vuodessa 48 000 e pelkkään bensaan. Pysäytti ihan oikeasti miettimään. Nythän bensalasku olisi vielä kalliimpi :-/

Mä en kaipaa pätkääkään enää auton rassuuta, muut romut tyydyttävät rassausvietin 150-prosenttisesti.

Tietenkään sähkistä (eikä muutakaan uutta) kannata ostaa jos ajaa vuodessa sen 5000 - 10 000 km. Meillä tuo näkyy liikkuvan siellä 30 - 40 000 km vuodessa. Toisaalta tulee herkemin varmaan reissattua 'turhaankin' kun ajaminen on nyt paljon halvempaa.
oli kesä oli mopo.....onko tuossa nähtävillä mic/mac hitsauksen esi-isä ???

https://youtu.be/BVYxKeU9jNs?si=idWX8mrOnKdGOJ9T

Eiköhän se ole juuri sitä.

Hieman toiseen maailmaan: melkoinen linja tuollainen rotaatiopainokin. Ala josta mä en tiedä juuri mitään, joskus olen 5 m päästä seurannut kun ammattitaitokilpailuissa kilpaiija käynnisteli pieneen nelivärilinjaan uutta työtä. Pitää tietää jotain...

https://www.youtube.com/watch?v=VTlxvgVGznc
Tulipas pieni paniikki keksiä tunnus ja salakala KasKas:iin. Ne piti olla ylhäällä piiitkässä salasanalistassa paperilla - paperilla joka on säilötty paikkaan nimeltä 'jemma'.
Arvatkaa oliko niitä listalla... onneksi salasanan vaihtotoiminto kertoi tunnuksenkin kun antoi oikean s-postiosoitteen. Huh..

Sovellukselle tuli kyllä kesällä leikittyä riittävästi ja tehtyä liuta havaintojakin, mutta hetken oli hallitusta mukaellen ns. orpo olo kun ei ollut mitään havaintoa noista tunnuksista. Ei saa säikytellä huonomuistisia immeisiä :-|
Mitäs sähköauton lataus maksaa julkisilla latauspaikoilla,
Montako sovellutusta pitää olla eri laturimaksuihin, ja latauksen kesto.
Niitäkin latauksia kun tulee välillä, aina ei kotilatauksella selviä.
Rengaskuluthan niissä kaiketi kalliimmat, painosta johtuen

Lataussähkön hintahaitari on hyvin leveä. Viimeksi Lahden Kärkkäisellä 50 kW CSS/Chademo oli 20 s/kWh. Toimi jopa pankkikortilla. Lahdesta löytyy vielä ilmainenkin Kempin tekniikan laturi ellei ole varattu... yleensä fifty-fifty.
Lidlin hintaa en muista, aika moni siinä 25-35 s/kWh. ABC taitaa olla kohtuuhintainen myös.
Yläraja lienee tyhmästi toimien jossain Ionityn aikaveloitetulla suurtehopaikalla, sopimattomalla autolla  ja väärällä maksutavalla varmaan yli euron per kWh :-0

Äppien / tagien tarvittava määrä riippuu paljon kai siitä missäpäin liikkuu ja riittääkö yhden kai kahden toimijan latauspaikat. Meillä taitaa olla aktiivikäytössä 3.

Latausaika riippuu niin monesta että suoraan paha vastata. Mutta sanotaan nyt että puoli tuntia jos sähköä puuttuu paljon.

Renkaita varmaan kuluu, pienemmät sähköpirssit nyt eivät paina juuri enempää kuin hiukan isommat tavalliset, mutta jos niitä kilowatteja ja vääntöä pitää testata jokaisessa risteyksessä niin varmaan kummi kuluu :-) Jarrutustalteenoton jyrkkyyttä nyt voi yleensä säätää ja kuski voi muutenkin toki päättää jarruttaako hellästi vai rajusti. Vaatii tietysti hiukan tottumusta että nostaa varpaitaan hitaasti eikä kerralla.

Latausasemia tietoineen löytää vaikkapa PlugSharesta:

https://www.plugshare.com/fi
tai
https://latauskartta.fi
Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D

Näihin peruskinnerihin löytyy jo Suomesta myös pajoja jotka korjaavat noita akkupaketteja. Jos siis on kyse muutaman kennon pettämisestä niin remontti ei ole kovin kallis.
Eli jos koko akku ei ole vanhuuden kypsä niin ei sitä tarvitse kokonaan vaihtaa.

Ilmeisesti on myös joitakin toteutuksia joiden purkaminen on tehty kovin hankalaksi.

Minun mielenkiintoni Teslaan laski aika paljon kun katsoin nämä 2 Kokkolan autohuollon videota:

https://www.youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c

https://www.youtube.com/watch?v=210NDr0CnJI


Miten on kun noita leafeja on vallan turkasesti käytettynä ja ajamattomana myynnissä, katoin nettiautosta. 350 kpl.

No ensinnäkin se oli eräänlainen tiennäyttäjä sähköautoissa, ensimmäinen malli jota myytiin suuria määriä ennen kuin Teslat ja muut alkoivat rynnäköidä.
Monelle Leaf oli sellainen 'entry level' valinta,  ensimmäinen sähköpirssi, sittemmin vaihdettu johonkin parempaan. Alkupään mallit olivat kovin rajoittuneita akkukapasiteetin suhteen, 24 ja 30 kWh malleja ei kannata harkita ellei ole oikeasti varma että ne tosiaan riittävät omiin tarpeisiin.

Nykyään Leafit ovat jo vähän vanhahtavia, pieniakkuisia, CCS puuttuu (tosiaan nyt kiinalaiset ovat keksineet CSS / ChaDeMo-adapterin ), akuston lämmönhallinta puuttuu (ns rapidgate), penkeistä monet eivät pidä, vetokoukkua ei saa, tavaratila ei ole käytännöllisin, suoriytuskyky riittävä muttei ole pitkän matkan moottoritieohjus...

Luotettavuus on kyllä ollut 101% omalla kohdalla, ensimmäiset autot joita ei näiden noin 5 vuoden aikana ole vähintään kerran vuoteen tarvinnut viedä korjattavaksi. Talvellakin toiminut lähes ongelmitta jos rangen lyhenemistä ei lasketa. Kovimmilla pakkasilla lämmityslaite tykkäsi joskus mennä johonkin safe-modeen mutta senkin saa nappuloilla 'resetoitua' kun konstin tietää.

Suhteellisen vähän kuluttavia, Tesla kyllä on tässä suhteessä olennaisesti parempi mutta siinä on taas omat juttunsa....
Moni hienompi ja isommalla akulla oleva s-auto kuluttaa vastaavasti niin paljon enemmän että akun isompi koko ei paljon toimintasädettä paranna.
Ikävä pilata tunnelmaa, mutta otsikko suorastaan huutaa kysymään, miksi? Nyt kun on itsellä yli sata tuhatta kilometriä takana täyssähköllä, niin en kuuna päivänä enää tuommoista rahaa laittaisi mihinkään litkulla kulkevaan henkilökuljettimeen. Traktorit ja vetoautot erikseen, niissä meilläkin joutuu vielä löpöä käyttämään. Meillä toimi porttihuumeena vuoden 2016 Nissan Leaf, joka ostettiin taloon neljä vuotta sitten. Sen verran huoleton ja edullinen käyttää, että seuraavaksi ostettiin ykkösautoksi isompiakkuinen vm. 2020 Leaf. Huoltoa vaatii ainoastaan raitisilmasuodatin ja jarrut parin vuoden välein. Ensimmäistäkään vikaa ei ole kummassakaan ollut koko aikana. Vanhan Leafin akun kapasiteetti on hiipunut 85 prosenttiin, mutta ajossa sitäkään ei juuri huomaa ja se toimii nuorison kouluautona vielä mainiosti. Keskustelu koneen litroista, nokka-akseleista, vaihteistoista ja turboista tuntuu tyhjänpäiväiseltä. Moottorissa riittää kolme käämiä ja yksi pyörivä akseli. Ja aloittajan hintaluokkaan saa jo isompiakkuisenkin mallin.

Nyt sä varastit mun tarinani :-)
Mulla oli kanssa ensin 40 kWh Leaf ja nyt on se mitä 60 kWh nimitetään. About 160-170 tkm takana yhteensä noilla.
On ollut niin harmitonta ajelua että oikein hermo lepää kun on sentään yksi värkki talossa joka toimii...
Eihän tuommoisella ole sellaista Audimiehen statusta mutta normaalina käyttöautona soiva peli.
Just eilen toin kattotelineellä Turengista 4-metrisiä kylvinkoneen osia - oikeastaan ainoa mua haittaava puute on se että tuohon malliin ei saa vetokoukkua. Tai saa mutta sillä ei saa laillisesti vetää mitään, fillarin kuljetukseen lähinnä.
Ei nuo kaikille sovi mutta aika monelle kuitenkin.

Pihalla on 2 vanhaa bensalenkkariakin mutta kumpikaan ei ole yli vuoteen ollut liikennekäytössä. Pitää varmaan kesäksi toinen ottaa käyttöön kun voi tarvita kahta kinneriä.
Katsastustilasto on minusta vähän huono laatumittari.

- erilaisista autoista pidetään eri tavalla huolta. Jotkut mallit käytetään usein aina 'katsastushuollossa' etukäteen, toiset otetaan kuusen alta ja kokeillaan pääsisikö vikalistalla vai tuleeko ajokielto...

- katsastuksessa tarkastetaan tekniikasta lähinnä alustan osat ja öljyvuodot. Ja päästöt. Porsivasta DSG-laatikosta, yllättäen pettävästä jakohihnasta / -ketjusta tai pakkasella satunnaisesti pätkivästä moottoriohjauksesta tilasto ei kerro mitään ellei nyt ihan sinne katsastusasemalle satu halvaantumaan. Kalleimmat viat ilmenevät ja korjataan katsastusten väleissä.
Jarruja, iskareita ja niveliä nyt loppujen lopuksi remppaa aika pienellä rahalla mutta seonneen jaon aiheuttamaa moottorin täystuhoa ei.
Kasvintuotanto / Vs: ViljaTavastia
: 24.03.24 - klo:08:46
Urakoitsijan puimurihan se on tosi gluteenivapaa..  ;D

On se silloin kun urakoitsija ajaa loppusyksystä pelkästään hamppupeltoja. Alaa on näillä nurkilla jo sen verran että pelkkä hamppu taitaa pitää pienessä kiireessä kun kohteetkin ovat maakunnassa hajallaan.  Kyseessä siis nimenomaan mm. hampun korjuuseen ja kuivaukseen keskittynyt sopimusurakoitsija.

Oli muuten komea JD,  S770i kun kävin hampun puintia ihmettelemässä. Siinä oli tämmöiselle mäkitupalaiselle ihailemista.
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 24.03.24 - klo:08:21
Jyrkille ja Juhalle pitää kyllä antaa pisteet kotiin kuminabusineksen luomisesta :-)

Muistan kun hän alussa yritti saada neliöauroja kaupaksi tänne Suomeen. Jotain kyntönäytöstä taisin minäkin käydä katsomassa.
Yritystä oli jo silloin.

Maksamaton mainos:

https://www.transfarm.fi/trans-farm-tarina
Kasvintuotanto / Vs: Kuminan kylvö
: 23.03.24 - klo:17:09
Pitää olla aika erikoinen juttu että jollain 10 tonnin määrällä saadaan homma kannattavasti toimimaan. Tai sitten tuote onkin sellainen että sillä ei olisikaan enempää kysyntää, eikä jalostukseen ja markkinointiin tarvitse kummoisesti investoida. Ja silloin se on jo niin marginaalinen juttu että siitä ei ole miksikään vaihtoehdoksi 99,999% viljelijöitä. Käy vain muutamalle yksittäiselle viljelijälle ratkaisuksi.

Joku kumina tai hamppu ovat siitä onnistuneita että kysyntää on maailmanlaajuisesti ja ne ovat ihan todellisia vaihtoehtoja merkittävälle määrälle viljelijöitä. Eli päästään puhumaan kymmenistätuhansista hehtaareista ja silloin on jo mahdollista kehittää hommaa helposti toimivaksi.
Kasvintuotanto / Vs: ViljaTavastia
: 23.03.24 - klo:17:01
Hamppu olisi kiva mutta kun ei oikein ole. Siis meikäläiselle.

- ei oikein kasva savikolla
- tarvitsee kai käytännössä gluteenivapaan korjuuketjun. Puimuri - kuivuri - varasto.
Menee siis käytännössä urakoitsijalle ja siinä kannattavuus hupenee vähän liikaa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 292