Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Forte Fx  (Luettu 27868 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5422
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Forte Fx
Messuilla olin niin kattelin että alkaa olla kylvökoneilla hintaa. Halvin 3m konekin maksaa ihan järkyttävästi. Saakelin kova hinta peltipurkista joka vaan heittelee siemenet peltoon.

Itestä noi Forten hydrauliikkasysteemit on kyllä jotain sellaista josta haluisin pysyä erossa tutustumatta paremmin. En kyllä ihan kaikkia yksityiskohtia saanut, mutta joka vantaalle oma tunkki ja ne on paineakuilla jousitettu. Mitäs jos yksi vuotaa sisäisesti? Vaihdat tai testaat kaikki erikseen? Multivan asiantuntijan selitys paineakkujen filosofiasta ei kyllä uponnut itelle. Tiedän kyllä miten paineakut toimii, mutta miten se sitten toimii vantaistossa jäikin kyllä epäselväksi. Todennäköisesti pitäisi nähdä kone pellolla ja miten noi kaikki systeemit liikkuu ennenkuin voisi ostaa tuollaisen.

Jotkut kumiset "laakerit" tuossa akselissa jota pyörittämällä vannaspainoa saadetään. Ihan vakavalla naamalla selitti että kestää yhtä kauan kumit vaihtamatta kuin kiekotkin. Epäilen. Riippuu paljonko toi akseli veivaa edestakaisin. Mutta muuten voi olla ihan ok peli jos massia on.

Tietty sillä varauksella että noihin sähkösysteemeihin saa jotain tukea 10 vuoden päästäkin. Ei kukaan enää tänä päivänä tee esimerkiksi 10 vuoden takaisia piirilevyjä.

En tiedä miten tuo sisäinen vuoto sylintereissä tulee ilmi mut samat ajatukset oli kun konetta hankin. Vaihtoehtoja ei vain oikein ole. Sen ajattelin nyt ainakin tehdä et hommaan yhden sylinterin varastoon, varoiksi. Mä olin tyytyväinen niihin jousiin. Aika vähän niitä meni kuitenkaan ja vika löytyi samantien.

En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat kumilaakereilla. Kumipatukat ovat vannasvarsien nivel kohdassa estämässä kai törmäystä ja liikkuvathan ne siitä kohtaa hieman painatuksen mukaan. En nyt tuota pidä mitenkään ongelmallisena. Toki varmasti ajanmyötä joutuu nuo patukat vaihtamaan mut taitaa aika harvalle koneelle tulla niin paljon hehtaareja taakse et tuohon tarvitsi ryhtyä.

Sähkösysteemit ovat just niin epävarmat kun niiden voi kuvitella olevan. Kyllä varmasti uutena pelaa mut entä just vaikka 10v päästä tai 20v. Mä en ainakaan ole mitenkään vakuuttunut toiminnasta nykyisellä kokemuksella sähkölaitteista. Toki En tarkkaan tuota rakennetta tunne et onko tuossa joku manuaalitila sitten jos ohjauselektroniikka lakkaa toimimasta. Ja tietysti jos se elektroniikka ei maltaita maksa mitä epäilen niin ainahan tuossakin voi turvautua varaosien hankkimiseen omaan hyllyyn. Onneksi tuosta saa vielä manuaaliversionkin jos uutta on hankkimassa. Itse harmittaa se et olisin nuo uudet tilavat syöttölaitteet halunnut mut täytyy nyt kenties sit muutamia vuosia katsella kuinka pelaavat ja tuleeko noihin vielä päivitystä ja yrittää sit vaihtaa konetta, jos kokee tarpeelliseksi.

Hinnan nousu nyt ei rajoitu pelkästään noihin kylvimiin vaan aivan kaikki on noussut ihan järkyttävästi. Jo ennen teräksen hinnan nousua hinnat olivat minusta aivan poskettomia saati sit nyt. Ei tällä perusmaataloudella oikein pysty noita hankintoja maksamaan. Tosi tarkkaan mietittävä mihin voi investoida. Tällä hetkellä ei mihinkään.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Forte Fx
Jos vain investoisi uuteen huoltohalliin, niin voi talven pimeinä iltoina korjata nuo vanhat romut taas siihsen kuntoon, että keväällä pääsee pellolle? ::)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68808
Vs: Forte Fx
joka kylällä pitäis olla etes yks halli jossa sais turata nuiten kans.   mut eihä semmonen enää nykyään käy..

Hanttapuli miäs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Forte Fx
Jos raudan hinta on kova niin kyl vanhasta sitten pitäisi saada myös enemmän kun joku 1000-2000 e/tn kun romuraudasta saa sen 100-200 e/tn. Uudesta pitää maksaa 15 000 - 20 000 e/tn. Hyvä kun puhtaasta kullasta edes saa saman. Kulta sentään säilyttää arvonsa. Toisinkuin kylvökone. 8)

Viimeksi muokattu: 14.10.22 - klo:20:43 kirjoittanut Hanttapuli miäs

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5422
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Forte Fx
joka kylällä pitäis olla etes yks halli jossa sais turata nuiten kans.   mut eihä semmonen enää nykyään käy..
Ei se auta. Kateus ei oo katoava kansanperinne..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12348
  • Virolaista kiitos!
Vs: Forte Fx
Sähköjärjestelmän sielunelämästä voisi avautua pari sanaa. Rapidin käyttöpaneelista lähtee virtajohto ja ohjauskaapeli kylvinkoneelle. Ohjauskaapelissa näyttäisi olevan neljä napaa, joka tarkoittaa jonkinlaisen CAN-väylän olemassaoloa. Koneen etuseinässä on pellin takana kirjaimellisesti musta laatikko, jonka päällä on pistokepaikkoja. Kaikki kaapelit ovat valmiskaapeleita, joissa on ruuvilla mustaan laatikkoon kytkettävä pistoke. Toimilaitteiden päässä on aina liitinpari, millä laite kytketään välikaapeliin. Toimilaitepään liittimet ovat lattamallisia ja niiden välissä on jäykähkö kumitiiviste, liitinpari lukitaan yhteen toiselta sivultaan klipsulla. 14 vuoden aikana minulla on ollut sähköongelmia siten, että näytön nestekidenäyttö on vaihdettu pari kertaa. Ensimmäinen näyttö ei vielä tuonut korjausta asiaan, vaan parin vuoden käytön jälkeen alkoi näyttö mennä uudelleen viiruille. Toisen korjauksen yhteydessä sanottiin, että nyt on löytynyt uusi näyttömalli, joka on ehkä parempi. Se onkin nyt ollut käytössä 5 vuotta ja täysin ok. Ekalla kertaa kuulin, että näytön vaihto voisi olla jatkotakuun piirissä. Soittelin asiasta Hankkijan tuotepäällikölle, että mitä tehdään, kun kone kuitenkin 6-7 vuotta vanha. Sanottiin, että mainitsee minun nimeni, niin homma ok. Toinen kerta olikin vähän mystisempi tapaus, jota en avaa sen enempää, mutta hinnaston hinta, sille vaihdolle on non 400e. Kerran tai kaksi olen vaihtanut syöttöakselien pyörimisvahdin. Noin 200e juttu. Nopea vaihdaa itse. Ajouralaitteiden käyttölaitteessa on joka kevät sellainen häikki, että antaa ilmoitusta, että häiriötila, mutta käytännössä urat tulee ok. Tämä on selkeä tyyppivika ja uralaitteet on päivittyneet jossain vaiheessa. Hommasin apulantapuolelle sellaiset viitisen vuotta sitten ja ne on hiukan erinäköiset kuin alkuperäiset. Niissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa. Tiedän, että jollain on ollut urien toiminnassa enemmänkin harmia noiden kanssa, mutta en oikein osaa sitä kuvailla, kun en ole itse sitä nähnyt. Nuo sähköliittimet oli vakuuttavia jo alusta alkaen. Ei ole tarvinnut painepesurin kanssa miettiä mitään ja sen kerran, kun niitä on auottu, niin kirkkaat pinnit on vastassa. Perusongelma sähköjen kanssa on kaapelien hiertyminen rikki jotain vasten. Vaaratilanteita ei ole toistaiseksi ollut ja tulee niitä hieman pidettyä silmällä vahingon ehkäisemiseksi. Anturitekniikka on pomminvarmaa tai sitten ei. Säiliön pintavahdit näyttää olevan Carlo Gavazzia eli tunnettu sveitsiläinen automaatiotoimija, jonka kamat on täysin teollisuuslaatua. Vikaantumiset tuollaisessa valmiskomponentissa on täysin randomista kiinni. Voi mennä tai sitten ei. Pahimmat kohdat on näyttö ja musta laatikko. Kumpikin pystytään toistaiseksi korvaamaan jollain rahalla. Kollegalla on 2000-luvun vaihteesta Rapid ja sillä oli ongelma jossain  vanhan ohjauspaneelin toiminnossa. Tästä on jo aikaa, enkä ole selvittänyt kuinka siinä kävi, mutta mielestäni totesi, että siihen saisi päivitettyä tämän uudemmankin paneelin. Mielestäni aika kova juttu, olisi mielenkiintoista pöyhäistä asiaa, kuinka se onnistuu. Jotenkin tuntuu siltä, että tuo musta laatikko on niin valmiiksi pureskeltu paketti, että sitä ei pahemmin korjata. Joskus tämmöisistä oli puhetta, niin sisältö oli upotettu mustaan hartsiin. Ei paljon selvitetty sielunelämää. Konetta on nyt tehty luultavasti 30000kpl, ihmettelen, jos varaosien tarvetta ei olisi mietitty myös menneisiin versioihin. Sitten täytyy miettiä hieman todennäköisyyksiäkin eli kuinka todennäköistä on, että se arvokkain motti hajoaa. Minulla on sellainen käsitys, että harvinaista merkistä riippumatta. Olennaista ehkä  se, että vaikka maksaisi maltaita, niin sen uuden osan siihen sitten saa.

Noita kotimaisia tunnen huonosti, mutta Novacombi täyttää kohta 20 vuotta. Ihmettelen, jos ei niihin ensimmäisiin enää saisi jotain sähköistä komponenttia. Sellaista tietysti tulee kaikkialla eteen, että ihan alkuperäistä ei saa vaan siihen yhteensopivan version. Sähkömoottorit saattaa esim. olla sellaisia. Sähköiset ratkaisut perustuu yleensä standardeihin. On väylää, jännitetasoja, moottoriohjauksia jne. jotka ovat jonkun standardin alaisia. Se tarkoittaa yhteensopivuutta ja mahdollisuutta kilpailuttaaa osatoimittajia. Sitä varmasti tedään matkan varrella, että halvempaa vaihtoehtoa aina haetaan. Minulle on epäselvää kuinka standardi on joku kylvinkoneen ohjausyksikön piirikortti. Periaatteessa se on jonkinlainen ohjelmoitava logiikka jossa voisi ollut standardikortti ja siihen tulee määrätty määrä tuloja ja lähtöjä. Ohjelmalla sitten rakennetaan se mitä se ohjaa. Jos olisi tällaista, niin helposti vaihdettavissa ja osaa löytyisi. Jos yksilöllistä, niin valmistajalta aikamoinen moka, jos elinkaariajattelu on jätetty tekemättä. Toistaiseksi en ole maatalouspuolella törmännyt totaaliseen seinään, etteikö jotain sähköasiaa olisi pystytty korvaamaan. Kokonaisuutena pahat sähköviat ovat kuitenkin melko harvinaisia. Osien vaihdolla ja rahalla niistä sitten selviää. Yleisesti ottaen kotimaisissakin koneissa näyttäisi sähköjen laatu parantuneen vuosien varrella. Ihan sellaiset abikohässäkät alkaa olla pois ja Motonetistäkin  löytynee jo laadukkaampia, tiiviitä liittimiä joilla kontaktihäiriöt saadaan kuriin. Tuolta osin on menty parempaan suuntaan ja vikoja saatu eliminoitua.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4660
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Forte Fx
Aika harvoin ne sähköviat johtuvat suoranaisesti komponenteista itsestään. Yleensä apuna on ollut

- kosteus ja hapettumat
- tärinään sopimaton rakenne
- väärät komponenttivalinnat
- huolimaton suojaus niin väärää sähköä kuin ympäristöäkin vastaan
- johto- ja johdinsarjaviat
- huolimaton käyttö

Rapid on sen verran laadukkaasti tehty että ei voine moittia kuin sitä näyttöelementtiä joka on siis ollut huono laadultaan.

Mitähän noita on vastaan itsellä tullut... metsäpuolella vaihda antureita, kaapeleita ja boksi. Maatalouspuolella ainakin paalaimen äly pimeni ja uutta Claasin purkkia vähän odoteltiinkin, toisen paalaimen 3D-käärintä ei toiminut eikä huoltomieskään ainakaan 1. kerralla kuntoon saanut, oma traktorin vaihdeautomatiikka kenkkuilee tälläkin hetkellä, toiseen vanhaan traksaan en saanut enää alkuperäistä vastaavaa boksia vaan sähköihin piti tehdä jonkin verran modifiointihommaa, 3 kpl kela- ja solenoidivikoja myös,... kaikkia ei enää edes muista.  Walvoilin DPC130-pöydän kelaa ei meinannut saada niin yhtään mistään, sen hetken maahantuojakin jäi sillä hetkellä epäselväksi.
Sattumalta Lakeuden Hydrolta löytyi hiukan isompi mekaaninen kokonaisuus jossa oli kelakin mukana. Ei vaan ollut halpa se kokonaisuus.

Kaikki erikoiset ja räätälöidyt osat ovat hankalia saada kun aikaa kuluu riittävästi. Koneita kuitenkin saatetaan käyttää vielä 40 vuoden päästäkin jos ovat muuten toimivia.
Firmoja kaatuu, ostetaan, yhdistyy ja katoaa. Kulutusosia usein vielä joku varastoi tai jopa valmistaa uusia mutta sähköosat eivät tavallisesti kuulu niihin.
Yritin tuossa vuosi sitten elvyttää yhtä vanhaa salaojakoneen lasersysteemiä. Siellä oli sellaisia komponentteja että löysin maailmasta yhden ainoan paikan josta niitä vielä sai; Relay Specialties, New Jersey ja sielläkin kategoriassa 'obsolete'. Valitettavasti systeemi oli sen verran monisairas että multa loppui osaminen ja siitä ei tullut toimivaa. Siinä oli käynyt jotain ihmeellistä, esim laservastaanottimen maston nostoruuvin anturiprintiltä olivat kaikki osat palaneet jotka nyt yleensä voivat hajota, hall-anturit, kaikki puolijohteet, konkatkin purkaneet sisuksensa. Kilon vastukkeet olivat sentään ehjiä. Vähän kuin olisi salama iskenyt?
Aika vaikea tuollainen mihin ei saa enää mistään mitään kuvia tai mitään, jenkkiläinen systeemin tehnyt firma oli kai kadonnut jo 20 vuotta sitten eikä kukaan tuntunut tietävän mistään mitään. Laitos sieltä Ukko-Maran aikakaudelta.

Toinen vaikea mihin joskus törmäsin oli vanha kipinätyöstäkone... onneksi siinä ei ollut oikeastaan edes vikaa vaan käyttäjän nappulavirhe jota kumpikaan meistä ei älynnyt.. CNC-ohjattuun laskettelusuksien hiomakoneeseen en edes yrittänyt perehtyä. Olikohan Wintersteiger nimeltään. Siihen oli kyllä kuvat.

Aika jänniä vikojakin on vastaan tullut. Esimerkkinä käyttöliittymässä hiirenä toiminut pyöritettävä pulssikooderi - printille jäänyt syövytyksessä kuparihuntu kahden lähdön väliin ja se alkoi johtaa sähköä noin 5 vuotta valmistuksen jälkeen. Eli teki oikarin. Jyrsin sen 0,x mm uran uudelleen auki, otin mikroskoppin alla jopa kuvan mokomasta..

Vanhat katodisädeputkinäytöillä olevat työstökoneet ovat ikäviä kun se näyttö kosahtaa, vastaavaa näyttöähän et saa mistään ja mitään moderniakaan sinne ei ole helppoa sovittaa kun joku Sinumerikin näytönohjainkortti on tehty ohjaamaan CRT:tä analogisesti ilman mitään kovin standardia rajapintaa. Poikani teki mokomaan joskus DSP-PLD-kortin joka muunsi signaalit niin että sinne sai pienen TFT-näytön. Mä en olisi tuohon temppuun pystynyt. Muutaman Heidenhainin kortin olen joskus fiksannut kun ei ole ollut pahoja vikoja. Jossain maatalouskoneessakin olen CRT:n nähnyt, taisi olla Dronningborgin puimuri, se näyttö kyllä vielä jopa toimi.


MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Forte Fx
Sähköjärjestelmän sielunelämästä voisi avautua pari sanaa. Rapidin käyttöpaneelista lähtee virtajohto ja ohjauskaapeli kylvinkoneelle. Ohjauskaapelissa näyttäisi olevan neljä napaa, joka tarkoittaa jonkinlaisen CAN-väylän olemassaoloa. Koneen etuseinässä on pellin takana kirjaimellisesti musta laatikko, jonka päällä on pistokepaikkoja. Kaikki kaapelit ovat valmiskaapeleita, joissa on ruuvilla mustaan laatikkoon kytkettävä pistoke. Toimilaitteiden päässä on aina liitinpari, millä laite kytketään välikaapeliin. Toimilaitepään liittimet ovat lattamallisia ja niiden välissä on jäykähkö kumitiiviste, liitinpari lukitaan yhteen toiselta sivultaan klipsulla. 14 vuoden aikana minulla on ollut sähköongelmia siten, että näytön nestekidenäyttö on vaihdettu pari kertaa. Ensimmäinen näyttö ei vielä tuonut korjausta asiaan, vaan parin vuoden käytön jälkeen alkoi näyttö mennä uudelleen viiruille. Toisen korjauksen yhteydessä sanottiin, että nyt on löytynyt uusi näyttömalli, joka on ehkä parempi. Se onkin nyt ollut käytössä 5 vuotta ja täysin ok. Ekalla kertaa kuulin, että näytön vaihto voisi olla jatkotakuun piirissä. Soittelin asiasta Hankkijan tuotepäällikölle, että mitä tehdään, kun kone kuitenkin 6-7 vuotta vanha. Sanottiin, että mainitsee minun nimeni, niin homma ok. Toinen kerta olikin vähän mystisempi tapaus, jota en avaa sen enempää, mutta hinnaston hinta, sille vaihdolle on non 400e. Kerran tai kaksi olen vaihtanut syöttöakselien pyörimisvahdin. Noin 200e juttu. Nopea vaihdaa itse. Ajouralaitteiden käyttölaitteessa on joka kevät sellainen häikki, että antaa ilmoitusta, että häiriötila, mutta käytännössä urat tulee ok. Tämä on selkeä tyyppivika ja uralaitteet on päivittyneet jossain vaiheessa. Hommasin apulantapuolelle sellaiset viitisen vuotta sitten ja ne on hiukan erinäköiset kuin alkuperäiset. Niissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa. Tiedän, että jollain on ollut urien toiminnassa enemmänkin harmia noiden kanssa, mutta en oikein osaa sitä kuvailla, kun en ole itse sitä nähnyt. Nuo sähköliittimet oli vakuuttavia jo alusta alkaen. Ei ole tarvinnut painepesurin kanssa miettiä mitään ja sen kerran, kun niitä on auottu, niin kirkkaat pinnit on vastassa. Perusongelma sähköjen kanssa on kaapelien hiertyminen rikki jotain vasten. Vaaratilanteita ei ole toistaiseksi ollut ja tulee niitä hieman pidettyä silmällä vahingon ehkäisemiseksi. Anturitekniikka on pomminvarmaa tai sitten ei. Säiliön pintavahdit näyttää olevan Carlo Gavazzia eli tunnettu sveitsiläinen automaatiotoimija, jonka kamat on täysin teollisuuslaatua. Vikaantumiset tuollaisessa valmiskomponentissa on täysin randomista kiinni. Voi mennä tai sitten ei. Pahimmat kohdat on näyttö ja musta laatikko. Kumpikin pystytään toistaiseksi korvaamaan jollain rahalla. Kollegalla on 2000-luvun vaihteesta Rapid ja sillä oli ongelma jossain  vanhan ohjauspaneelin toiminnossa. Tästä on jo aikaa, enkä ole selvittänyt kuinka siinä kävi, mutta mielestäni totesi, että siihen saisi päivitettyä tämän uudemmankin paneelin. Mielestäni aika kova juttu, olisi mielenkiintoista pöyhäistä asiaa, kuinka se onnistuu. Jotenkin tuntuu siltä, että tuo musta laatikko on niin valmiiksi pureskeltu paketti, että sitä ei pahemmin korjata. Joskus tämmöisistä oli puhetta, niin sisältö oli upotettu mustaan hartsiin. Ei paljon selvitetty sielunelämää. Konetta on nyt tehty luultavasti 30000kpl, ihmettelen, jos varaosien tarvetta ei olisi mietitty myös menneisiin versioihin. Sitten täytyy miettiä hieman todennäköisyyksiäkin eli kuinka todennäköistä on, että se arvokkain motti hajoaa. Minulla on sellainen käsitys, että harvinaista merkistä riippumatta. Olennaista ehkä  se, että vaikka maksaisi maltaita, niin sen uuden osan siihen sitten saa.

Noita kotimaisia tunnen huonosti, mutta Novacombi täyttää kohta 20 vuotta. Ihmettelen, jos ei niihin ensimmäisiin enää saisi jotain sähköistä komponenttia. Sellaista tietysti tulee kaikkialla eteen, että ihan alkuperäistä ei saa vaan siihen yhteensopivan version. Sähkömoottorit saattaa esim. olla sellaisia. Sähköiset ratkaisut perustuu yleensä standardeihin. On väylää, jännitetasoja, moottoriohjauksia jne. jotka ovat jonkun standardin alaisia. Se tarkoittaa yhteensopivuutta ja mahdollisuutta kilpailuttaaa osatoimittajia. Sitä varmasti tedään matkan varrella, että halvempaa vaihtoehtoa aina haetaan. Minulle on epäselvää kuinka standardi on joku kylvinkoneen ohjausyksikön piirikortti. Periaatteessa se on jonkinlainen ohjelmoitava logiikka jossa voisi ollut standardikortti ja siihen tulee määrätty määrä tuloja ja lähtöjä. Ohjelmalla sitten rakennetaan se mitä se ohjaa. Jos olisi tällaista, niin helposti vaihdettavissa ja osaa löytyisi. Jos yksilöllistä, niin valmistajalta aikamoinen moka, jos elinkaariajattelu on jätetty tekemättä. Toistaiseksi en ole maatalouspuolella törmännyt totaaliseen seinään, etteikö jotain sähköasiaa olisi pystytty korvaamaan. Kokonaisuutena pahat sähköviat ovat kuitenkin melko harvinaisia. Osien vaihdolla ja rahalla niistä sitten selviää. Yleisesti ottaen kotimaisissakin koneissa näyttäisi sähköjen laatu parantuneen vuosien varrella. Ihan sellaiset abikohässäkät alkaa olla pois ja Motonetistäkin  löytynee jo laadukkaampia, tiiviitä liittimiä joilla kontaktihäiriöt saadaan kuriin. Tuolta osin on menty parempaan suuntaan ja vikoja saatu eliminoitua.
Tosta rapidin näytön hajoilusta, itsekin luulin jo et näyttö entinen alle puolet enää näkyvissä teksteistä näyttö ihan viiruilla. Mutta mulla auttoi näytöstä lähtevän johdon liittimen puhdistus ja rasvaus, kaikki viirut hävisi näyttö uuden veroinen taas. Kone 14 vuotta vanha ohjainyksikkö sekä näyttö alkuperäinen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8547
Vs: Forte Fx
Kyllä nuo sähköhimmelitki aika pitkään tuntuu pelaavan. Tommoinen Tumen TCL 8006 ajoura/valvontalaite alkoi pari vuotta sitten vähän oikuttelemaan. Sollalle kun soittelin kertoi sellaisen valmistuksen loppuneen 1983. Paimenkorjaaja sitä katteli ja piirilevyssä oli hapettumaa. Saatiin se vielä toimimaan. Edenhall nostokone vuodelta 1998 on toiminut tähän asti, mutta nyt lopetti syvyysautomatiikka nostamasta.  Nostokäsky tulee piirilevylle, mutta ei mene ohjauskäskyä venttiilille. Joikkarista vannas kuitenkin nousee. Tuossa boksin ja koneen välillä koaksiaalikaapeli, eli taitaa olla jo joku väyläohjaus siinäkin jo silloin laitettu. Kleinen juurikkaankylvöyksiköissä vuostuhannen vaihteesta syöttö toimii sähkömoottoreilla, eikä niissä suurempia vikoja ole ollut. On monissa mekaanisissa välityksissä ollut enemmän häikkää kun kuluvat.
Mystinen kesälaatumies

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12348
  • Virolaista kiitos!
Vs: Forte Fx
Tosta rapidin näytön hajoilusta, itsekin luulin jo et näyttö entinen alle puolet enää näkyvissä teksteistä näyttö ihan viiruilla. Mutta mulla auttoi näytöstä lähtevän johdon liittimen puhdistus ja rasvaus, kaikki viirut hävisi näyttö uuden veroinen taas. Kone 14 vuotta vanha ohjainyksikkö sekä näyttö alkuperäinen.
Melkoinen temppu!  :o Ei tullut mieleenkään lähteä aukomaan ohjauspaneelia. Se onkin jännää jos perusvika on ollut tuossa liittimessä. Eli käytännössä huono kontakti ajaa näytön toimimaan noin.  :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4660
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Forte Fx
Kyllä niissä yleensä on ihan itse näyttöelementin vika, mutta hyvä jos joku korjaantuu noinkin :-)

Tavallisin vika LCD-näytöissä on printin ja itse lasielementin välissä olevien sähköä johtavien ns. seeprakumien rapistuminen. Joskus auttaa purku ja puhdistus, useimmiten ei. Niitä zebra strippejä saa kyllä maailmalta (ainakin Kiinasta...) uusiakin mutta vaatii aika paljon harrastuneisuutta alkaa niitä etsimään ja vaihtamaan. Tyypillisin esimerkki näistä rapistuvista lienee Valtran pilarinäyttö. Vanhemmiten niistä tahtoo aina olla joku osa pimeänä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68808
Vs: Forte Fx
ja kiva kun ostaa just tuollasen käytetyn ja huomenna havaihtee kui on näyttö osapimiänä.   kivaa korjattavaa.     mut nuo onkii paalattava heti kun eka takuuaika täynnä.    nuilla tosi vanhoilla vaan net työt tehäään.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2715
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Forte Fx
ja kiva kun ostaa just tuollasen käytetyn ja huomenna havaihtee kui on näyttö osapimiänä.   kivaa korjattavaa.     mut nuo onkii paalattava heti kun eka takuuaika täynnä.    nuilla tosi vanhoilla vaan net työt tehäään.

 Ainakin sellaisia nää digikoneet pitäisi olla että työt ei pysähdy, vaikka sähköt menisikin poikki.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Forte Fx

About viis vuotta sitten laittelin Rapidin näytön numeron googlen hakuun, yksi tulos ja minimi myyntierä taisi olla kiinan pojilla viisi tuhatta kpl...sepä siitä sitten...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4660
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Forte Fx

About viis vuotta sitten laittelin Rapidin näytön numeron googlen hakuun, yksi tulos ja minimi myyntierä taisi olla kiinan pojilla viisi tuhatta kpl...sepä siitä sitten...

Usein niillä on tukkurin/valmistajan lisäksi jokin toinen myyntikanava joka myy pieneriä tai yksittäiskappaleita, tietysti vähän kovempaan hintaan mutta halpoja ne on silti.

Tai sitten voi saada samplen (näytekappaleen tai useamman).
Olen joskus löytänyt jotain massatuotettua osaa AliBaban puolelta ja kysymällä olen onnistunut saamaan yhdenkin kappaleen. Toisinaan ovat jotenkin siirtäneet tilauksen AliExpressin puolelle vaikka tavara ei siellä muuten ole. Käytäntö varmaan vaihtelee suuresti myyjän mukaan, mulla on varmaan ollut tuuria. Muutakin kuin huonoa sellaista :-)