Itsellä VM mallia 2013. Okrassa tutkin tätä Multivan uutta konetta ja paljon on kehitystä tapahtunut, esim syöttölaitteen ja kiertokokeen osalta. Silti puutteitakin on , esim koneen surkea takapyörastö edelleen sellainen, että yksittäistä pyörää ei saa pois. Lisäksi hydraulisylinterien tolkuton määrä vannaspainotuksessa hirvittää (pitäisi suosia yksinkertaista rakennetta).
Ööö,, miten teet tuon asian yksinkertaisemmin kuin tämä nykyinen rakenne. Hydrauliikan mehiminen on pitkä miinus, mutta kuinka pian se konkretisoituu ja kuinka paljon sieltä vuotaa on iso kysymysmerkki. Kuulin, että kollega oli vaihtanut Horschin uuteen. 2000ha kylvetty ja kulutusosat pitäisi vaihtaa. Monta tonnia olisi mennyt rahaa, fiksumpaa vaihtaa uuteen, kun hyvitys niin hyvä. Näiden kanssa sama homma, jossain vaiheessa teet peruskunnostuksen tai vaihdat uuteen. On niissä tiivisteissä ja letkuissa omat hommansa, mutta tuskin niin ylivoimaista etteikö sitä joku tekisi. Sitten pitää muistaa, että tietyt perusteet oli olemassa sille, että rakenne muutettiin tuollaiseksi, ihan kylvötarkkuuden parantamiseksi. Tälle kehitykselle oli sitten oma hintansa ja ne oli nuo sylinterit.
Kuinka se kylvötarkkuus on parantunut sylintereillä vs jouset?
Muokatulla maalla pompotus on saatu hallintaan.
Jaa itse on moista huomannut vanhalla koneella.
Mut tulikin tehtyä niin et muokkasin vaik 3cm kylvin 4cm. Vannaspaino aina vähintään 75% maksimista ja syvyys säädettiin sillä peittopyörällä. Jos vannaspainatus oli unohtunut nollille niin silloin vantaat kyllä pomppi rankastikin..
Joten itsestä olisi ratkaisu joissa jouset Vantaassa ja keskitetty "painatus" ollut parempi. Eihän se uudessa koneessa ole ongelma mut sit kun nuo sylinterit alkavat falskaamaan niin se on kone vaihtoon tai köyhänä joutuu alkaa sylinterit korjaamaan..