Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 264 265 [266] 267 268 ... 293

Viestit - metsajussi

Mä olen suunnitellut ostavani 3 metrisen suorakylvökoneen, mutta poistaisin siitä osan vantaista kokonaan (toisesta reunasta tietysti). Eli ajelisin vaikka 2,5 metrin leveydellä. Riittäisi vannaspaino ja traktorin teho "just ja just". Tulisi halvemmaksi kuin koko kaluston vaihtaminen  ;D

Missä sk-koneessa ei normaalina riitä vannaspaino?

Loppuuko vetäjästä paino vai hevoset? Aina voi vaihtaa pienenemmälle, mutta pidot paranee vain massaa lisäämällä. Tai ketjuilla, teloilla tms :-)
Motivaationtappoa sen verran et vaatinee joka traktorille nopeuden kalibroinnin(matka)
Saako valikosta tallennettua..
Se kerran mitattu traktorikohtainen pulssia/100m pitää naputella traktoria vaihdettaessa. Jonkin hall-anturin datalehdestä vielä illalla luin että anturi voi olla myös sellainen, joka tekee magneetin kohdalla aina yhden vakiomittaisen, hyvin lyhyen pulssin. Eli silloin tavallinen induktiivinen anturi ei toimisi. Se selittäisi sen järjettömän kalliin hinnankin.

Tuon voi tehdä pienellä lisäelektroniikalla sen anturin jälkeen. Anturilla liipaistaan monostabiili vippa tai sopiva muu halutun pulssin generoiva keksintö. Homman mielekkyys riippuu sitten rakenteluinnosta. Rahaa siihen ei juuri tarvitse mutta aikaa ja tietoa.
Kyllä Väderiin saa varpajyrän jos nyt ihan välttämättä haluaa. Se miksi niitä ei niissä  näy kertoo jo aika paljon. Viimeinen varpajyrä lähti -86 eikä ikävä ole tullut.
Mitä vikaa siinä varpajyrässä on?

Minä luovuin seuraavista syistä:
- sopivalla kelillä jauhaa savikon päisteet perunajauhoksi. Sateen jälkeen sitten imubetonia, vain raudat puuttuu..
- mullalla hautaa ylösnousseet juolat takaisin sopivaan kasvusyvyyteen
- sopivan puunpalan tai kiven kiilautuessa lakkaa vielä pyörimästä
- muutenkin nurinkurinen mururakenteen lajittelu
- yksi laakeriremonttikohde lisää

Mitään hyötyä en siitä keksinyt, murikat hienonee joko äkeen tai kylvinkoneen ladoissa, tai viimeistään takapyörästössä. Murikoiden nousukin loppui lähes kokonaan äkeen piikkimallin vaihtuessa riittävän jäykkään pystypiikkiin joka ei kouki missään tilanteessa.
Jos nyt jotain matkatelkkarin kokoisia murikoita jossain heinäkuun kynnöissä on saatu aikaan, olen sellaiset ajanut kerran tällä lautastinttarilla. Murikkakeli on kuitenkin sitten niin kuiva että ei suurta vahinkoa ole aikaan saatu :-)

Mulla ei syksyllä kynnettyjä savikoita juuri ole, ne on joko kultivoitu tai tintattu :-) syksyllä, kelin mukaan.
Ehkä jossain on maalajeja joilla se on hyödyllinen, mulla sellaisia ei ole vaikka HsS onkin yleisin laji.
No minkä te ite ottasitte savisille lohkoille.

Kultivaattori
Lapiorullakarhi
Lautastinttari

Kyntö on jo eikä sitä tulla lopettamaan. Asioiden nopeuttamiseksi tollasta
tullut harkittua.

Syksyllä vai? Kultivaattori ehdottomasti.


entäs keväällä? kaisse sillonki toimii

miksei :p kyl toi vaattori ois ehkä se 1. vaihtoehto
Kultivaattorilla ei saa tarpeeksi pinnasta veistettyä niin savi kuivaa liikaa...

Jollain Köckerling Varion tapaisella kultivaattorilla onnistuu hyvin tarkka syvyydensäätökin. Sopivalla murustuvalla kelillä ja oikeilla säädöillä syntyy valmis kylvöalusta. Ei ole halpa, ei, mutta hyvä.... voi käyttää ihan äkeenäkin.
En harmikseni tuollaista omista, mutta pariin kertaan olen jälkeä käynyt ihailemassa. Ominaisuuksista en löytänyt moitteen sijaa.

http://www.youtube.com/watch?v=mW1TulSIDBA
Kaksi vaihtoehtoa:

- laitat kuormaajaan/traktoriin uuden kokonaisen sähköpropolohkon ja sille tikun

- jos kuormaajan nykyinen venttili on esim Walvoilin
SDM122 / SDM143 / DLM122 / DLM142 (2 viimeistä on ls-tyyppisiä)
niin noihin löytyyy kai pelkät sähköohjauksen osat erikseenkin. Walwoilia myyviltä tahoilta.

Muidenkin valmistajien lohkoihin saattaa ao. valmistajilta löytyä, mutta niistä ei mulla ole enempää tietoa.
Nuo Walvoilit ovat tyypillisiä ainakin Kuikissa, letkut lähtee siitä päältä vähän kaarenmuotoisessa linjassa.
Tuli mieleen Tumen miesten tarina jyräkombista josta oli tullut takuukorjauspyyntö rungon hitsausten pettämisestä. Vähän olivat ihmetelleet mutta rikkihän se oli ja selvittelivät hitsarinsa kanssa asiaa. Lopulta sitten selvisi, että traktorista oli tiellä irronnut etukardaani täydessä laukassa, ja se oli tehnyt seiväshypyn ojan yli metsään - täyteen lastattu kylvökone perässään...

Öh, ei tainnu sit kuulua takuun piiriin :P

Näin saattoi käydä..

Ehkä tässä suorakylvöjutussakin helposti painottuu liikaa konemerkki, vaikka moni muu tekijä on vähintään yhtä merkityksellinen. Noita extreme-kylvöpohjia tuskin on muuten kuin raivioilla, siellä on kiveä, kantoa ja ties mitä. Ja varmaan täällä Suomessa ei ikinä tarvita 275 kg:n vannaspainoa, mutta mahdollisuus siihen kertoo kyllä jotakin koneen rakenteesta.

Muutamana kuivana syksynä on syysviljan kylvöillä ollut kyllä kovaa täälläkin, sinänäsä normaalia satoa antavaan savikkoon ei siipiteräinen kultivaattori oikein tykännyt kuin raapia. Auroilla hienoni sitten täysin muruksi. Oli sitten lieroja tai ei, jos oli niin ne olivat ainakin vähän syvemmällä viettämässä kosteampia juhlia.
Parhainpaan en ota kantaa, mutta Maestroon nähden Semeaton TD Tronicissa lähes puolitoista tonnia enempi rautaa...

Ja olosuhteet joihin ne vantaat on alunperin tehty ovat maaperältään hyvin kovia ja kuluttavia. Ja kylvöalatkin hehtaareissa ovat hieman reippaampia kuin täällä meillä keskimäärin. Kivisiäkin lohkoja väittävät kylvävänsä.

Muusta rymyämisestä ja ryskäämisestä en osaa sanoa mitään, mutta kylvämistä oletan niiden kyllä kestävän. Johonkin veden vaivaamaan pohjattomaan mutarutakkoon tuskin paras.

Tuli mieleen Tumen miesten tarina jyräkombista josta oli tullut takuukorjauspyyntö rungon hitsausten pettämisestä. Vähän olivat ihmetelleet mutta rikkihän se oli ja selvittelivät hitsarinsa kanssa asiaa. Lopulta sitten selvisi, että traktorista oli tiellä irronnut etukardaani täydessä laukassa, ja se oli tehnyt seiväshypyn ojan yli metsään - täyteen lastattu kylvökone perässään...
Minua huvittaisi rakentaa jostain 35 Massikasta + metsäkärrynraadosta ""metsäkone"". Myisi etuakselin LandeHandelle varaosiksi ja tekisi linkkuohjauksen. Sit kauhea hydepumppu aisalle  :D

Tällaisia on jo tehtykin ja ilmeisesti ihan hyviäkin. Nokkaa pitäisi varmaan lyhentää.

Sattui löytymään aiheeseen sopiva kuva ..

Se nokkaylitys olisi aika hankala, sanoisinko mahdoton. Omassa linkkulelussa on nokka huimasti korkeammalla kuin 35:ssä, ja silti sillä tulee puskettua ojanpenkkoja ihan tosissaan :-(
Ei tarvitse olla kuin paikka jossa ojan toinen puoli on reilusti ylempänä kuin toinen. Pyörät kun putoavat ojaan niin nenä puskee siellä penkan sisällä... tuo nyt menee panssarin varassa vaikka hiukan väkisin kun takapäässä sattuu olemaan vähän 'ylimääräistä' painoa (ei tuossa kuvassa).

Parasta on kun joku on vielä jättänyt ne kaivuumaat valliksi siihen ylemmän puolen penkalle... :-/
Maasto näytti tosi mukavalta, tuollaisessa metsässä olisi ilo ajaa. Oli siellä joku puukin  ;)

Juu. Oma edellinen työmaa oli hiukan erilainen..

Mutta kyllä pipoa pitää nostaa, noihin olosuhteisiin on varmasti kustannustehokas peli.
Hinta/laatu-suhde vähän toista kuin vaikka mönkijäyhdistelmässä.

Mieleen tuli seuraavia asioita:

- pikkuinen kuormain pelitti mukavasti - ilmeisesti oli Dextan omalla pumpulla kuitenkin.
- ergonomiakaan ei ihan kamala kun pääsee seisaaltaan vipuja vääntelemään
- maavara tukijalkojen alla aika vähäinen, mutta eipä tuolla ollut kiviä, ojia tai isojen koneiden uria
- pieni se on kyllä Dextan allakin
- ja kun maasto on helppoa niin ulottuvuuttakaan ei niin kaipaa
- vetäjän paino loppuisi aika pahasti kesken jos olisi pidempää puuta ja pahempaa maastoa.. vaan jos ei ole niin hyvä noin.

- minua ei taitaisi enää saada päiväksi tuon kuskiksi -25 kelillä :-( Muuten voisi lenkin kokeilla...
- jos kärryynkin saisi pienet kantavat telat, niin siinäpä olisi kevyt systeemi suopohjille.

http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2013/haavoittuvuus-2013-062.html

Uusin päivitys (7 update 21) pitäisi kai olla reiätön - kunnes menee pari  päivää ja siitä on taas löydetty 3 vakavaa haavoittuvuutta....

Javasta nyt ei taida saada turvallista millään päivityksillä, se on jo nähty. Oracle ei ole oikein Sunin jälkeen saanut hommaa hallintaan.

Salli Javan käyttö vain sivuilla, joiden voit olettaa olevan turvallisia, ja joita on pakko käyttää,

http://www.youtube.com/watch?v=AwVVezoeMj8


Tuo 'Vityaz' olisi kyllä urakoitsijalle 4wd-pickuppia kovempi työkalu.

Olen aina haaveillut päästä joskus kyytiin.... ja samalla näkemään vähän Siperiaa.
En kuitenkaan ajatellut jäädä sinne... kai tuolla pääsee poiskin  ;D  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=FMtD26d3pcE



 
Hyvä.

Tosiaan myös paluu pitäisi olla säiliöön öljyn pinnan alapuolelle.

Jos palaava virtaus säiliöön puhaltaa ilman kautta niin sekin tuottaa öljyyn ilmavaivoja.
imupuolen ilmavuoto kun vaahtoa? tuo kermailmiö tuli kun yks sylinteri vuoti nipan juuresta hitsauksesta vähä ja hengitti sen kautta..

Siltähän se kuulostaa. Vesi tekee erinäköisen sameuden, se ei juuri vaahtoa vaan on maitomaista emulsiota.

Jos ilmiö ei lopu (vikaa korjata) niin syntyy tuhoja :-(
Eli älä kovin paljoa ajele kuohukermalla.
Paineessa tuo polttaa tiivisteitä ja öljyn, pahimmillaan tekee kavitaatiovaurioiden tapaisia.
Voisko olla ajettava äes?  Ajettava vältti? Ajettava perälevy?

Tuo perälevy on ainakin jo keksitty ja hyväksi havaittu. Meinaan tiekarhu.
No eihän se enää ihan perässä ole, paitsi se karheenlevitin, mutta silti...

Entä millainen olis hinattava nostolaitekylvinkone?

Sellainenkin mulla joskus nuoruudessa oli :-)

Pallopyöräinen Tume 2500 HSC kevythinattava. Siinä oli hinausvarustus, mutta sen sai myös nostolaitteisiin jos riittävän vankka nostolaite löytyi. Ei kyllä yhtäaikaa... mutta aika lähellä määritelmää.
Nostolaitteella olisi varmaan saanut suomaallakin vantaat maasta ylös... jos pyörä oli lopetusvaossa niin ei montaa senttiä varaa jäänyt.
Sivuja: 1 ... 264 265 [266] 267 268 ... 293