Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 264 265 [266] 267 268 ... 297

Viestit - metsajussi

Common rail -moottoreissa suutinremppa edessä jos paljon talvilaadulla ajelet, tai sitten täytyy laittaa
laatumerkin polttoaineen lisäainetta joukkoon.

Miten todellinen tämä ongelma on? Tiedän monta käyttäjää jotka ajelee talvimallilla ympäri vuoden. Yhteispaineruiskutteisia koneita ei taida kyllä olla, vaan vähän vanhempaa kalustoa.

Ja joillakin 80% tunneista tulee juuri talvella.

HELPPO KORJATA!!!?  :o Joopa joo. Eihän niitä hammaspyöriä saa välillä millään irti.. Sitä varten on 30 kiloa painava ulosvetäjä ja tarvittaessa lämpöö, mutta niin vaan ratas antaa periksi eikä irtoa millään.  :-\ Welgerissä sentään booriura akselin päässä ja ruuvilukitus että rattaan saa irti..

Toisinaan ne taas irtoavat itsestään kun kiila löystyy ja tippuu. Olin todistamassa tapausta jossa tilanne huomattiin vasta sitten kun akseli oli kulunut poikki ja ketjupyörän raato pääsi tipahtamaan pellolle...
http://www.slagkraft.se/static/sv/176/?id=252#grasaggregat

Ei omaa kokemusta, mutta yleensä noiden laitteet ovat olleet toimivia. Ainakin ketjumurskat.
Aivan kertakaikkisen ihana nappikahva. :D

Kiva käyttää talvihanskat käsissä :-)

Tai onhan se sitten oikea 'Multicontroller', 5 toimintoa kertatökkäyksellä.
Miksi tuota tarttis käyttää hanskat kädessä?? Mä otan hanskat pois kun astun ohjaamoon ettei hallintalaitteet tule likaisiksi...



Onko tuossa jo Webasto vakiona että se ohjaamo on kesälämmin kun sen aamupakkasella metsänreunasta herättelee?
Mulla ei ole mahdollista säilyttää traktoria aina +20 lämmitetyssä ilmankuivaimella varustetussa hallissa...

Vaikka tuskinpa tuollaisella kukaan metsähommiin muutenkaan lähtee.
Aivan kertakaikkisen ihana nappikahva. :D

Kiva käyttää talvihanskat käsissä :-)

Tai onhan se sitten oikea 'Multicontroller', 5 toimintoa kertatökkäyksellä.

Varren läpimitta on niin pieni että jo pelkkien aisojen paino riittää shokin avautumiseen.
Mikäli mitään varoa ei olisi, sylinterin putken saisi pullautettua sopivassa tilanteessa.

Oikeastaan ainoa mahdollinen selitys. Tosin ainakin mun kuikassa ne varret ovat kuitenkin 40 mm, 200 bar tekisi 2,5 t joten aisaston geometriasta huolimatta tunkin varren  pitäisi kyllä kyetä tyhjät aisat pitämään kevyesti... mutta jos siellä on joku Redrockin rehuleikkuri tai iso alueaura työlaitteena niin sitten voi tehdä jo tiukkaa.

No, tämä ei varmaan auta alkuperäistä kysyjää kovinkaan paljon, aloin vaan miettimään omaa logiikkaani että missä mennään metsään .-/

Joissakin kuikan kauhasylintereissä on muuten mäntään sisäänrakennettu paineraja, sen jääminen raolleen roskan tms takia on aiheuttanut joskus ihmetystä.

Onko noissa muuten myös nostolle tuollainen linjakohtainen paineraja? Mun kuikassani ei tietääkseni ole, pelkästään lohkossa yhteinen tulevan painelinjan shokki ynnä juuri kauhasylintereiden sisällä, mutta tuo onkin niin vanha että uudet voivat olla erilaisia. Sellaisen jääminen hiukan vuotamaan vaikka roskan takia aiheuttaisi myös juuri kuvatut oireet.
Hyvä että joku tietää rakenteen.. silti mä jaksan ihmetellä miten se voi tulla alas..

Vaikka siellä ei olisi koko mäntää enää, se varsi vastaisi 1-toimista uppomäntätunkkia. Ja jos lohko pitää eli linjat on kiinni, sen ei mitenkään pitäisi voida liikkua sisäänpäin ?!?
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.

Tätä "läpivuotoa" testasin niin että vaihdoin noston liittimet kipristyksen liittimiin ja päinvastoin. Sen jälkeen pistin tukijalat kuormaajan aisoihin ja laskin alas tukia vasten. Jos joku olisi vuotanut lohkossa niin eikö kauhan nokka, mikä oli painona olisi ollut maata vasten, siis jos lohko vuotaa. Ja ulos ei vuoda.

Eli ulos ei vuoda, lohko ei vuoda, aisat tippuu.

Tuo teoriani voi heittää jos sylinterissä tai jossakin muualla piirissä on remontin jäljiltä vielä ilmaa - silloin ilman kokoonpuristuminen voi vuototilanteessä sallia sisäänpäin menevää liikettä ainakin jonkin matkaa.

Tuo on ihan hyvä keino että sylinteri päätyyn, paineettomalta puolelta letkun liitin löysälle ja toiselle puolelle uudelleen painetta. Ei pitäisi tulla mitään siitä löysätystä, tai muuten se vuotaa.
Oikeastaan se letku pitää ottaa kokonaan irti, nimittäin monet lohkot antavat paluupuolellekin vähän painetta, ja muuten ei pysty päättelemään tuleeko se öljy (jota ei siis pitäisi tulla) sieltä sylinteristä vaiko letkusta päin... tai kummasta sylinteristä, rinnan kun ovat.
Kuikasta en tiedä, mutta normaalisti kierteellä kiinitetyssä männässä on o-rengas siellä öljytiivisteenä. Toisinaanhan se kierteen pyöriminen on mekaanisesti lukittu esim sinne väliin kierretyllä ruuvilla tai stanssaamalla tms.

Jos se on alunperinkin tarkoitettu liimattavaksi niin sitten ei ehkä o-rengasta välttämättä ole.
Mikäli mä en nyt ole liian nukuksissa, niin...

Oikeastaan tavallinen 2-toiminen sylinteri ulos ajettuna ei voi pelkän sisäisen vuodon johdosta mennä sisään. Jokainen sentti liikkessä sisäänpäin tuottaa männän puolelta enemmän poistuvaa öljyä kuin varren puolelle tulee lisää tilavuutta. Ylimääräinen öljy on joko vuodettava ulos tai sitten menee järjestelmässä jonnekin muualle linjoja pitkin. Kuormaajassa sillä on rinnan toinen samanlainen, mekaanisesti samassa liikkeessä, eikä tällöinkään systeemi pysty alas menemään sisäisen vuodon johdosta, sama laki koskee sitä toistakin tunkkia.

Tilanne on toinen jos tunkki on läpimenevällä männänvarrella tms, jolloin tilavuudet ovat samat. Sellainen menee sisään sisäisen vuodon seurauksena.
Näinhän se on - tosin Hardin pumppu taitaa olla ikuinen jos vaan litrat riittää. Ja pönttökin riittää nykyiseen tarpeeseen - eteen voisi laittaa vielä vanhemman Hardin säiliön jos nälkä kasvaisi syödessä...

Mikä näiden halpojen ruiskujen laatu käytännössä on - onko uudessa sellaisessa harmeja enemmän kuin vanhassa vähän laadukkaammassa? Itselläni ei ruiskuosastolta ole oikein kokemusta tai tietoa, ainoastaan pelkkiä ennakkoluuloja :-) Yksi mahdollisuus olisi myös käytetty mutta uudempi.

Joitakin kotimaisten murheita olen sivusta seurannut ja joutunut toteamaan että hyvin vähällä olen päässyt.
Oikeastaan kaikki mitä olen joutunut korjaamaan olen itse rikkonut. Tiivisteitä tai mittareita en tässä laske.
Kolmisen tonnia alvitta taitaa 15 m hydraulipuomi olla. Vakaaja maksaa kyllä sitten lisää, mutta samantyyppisen vakaajan pystyisi itsekin kyllä pajottamaan.

En kyllä tiedä tuollaisesta 'tarvikeosa'puomista että minkä laatuinen lienee. Melkein pitäisi nähdä ennen kaupantekoa. Ei se varmaan Amazonelle pärjää :-/
Mulla vielä käytössä reppumallin vanhan 950/12 Hardi... onko kukaan vaihtanut tuollaiseen hydraulista puomistoa?
Nykyinen puomi alkaa olemaan muutenkin jo aika kypsä, eikä kokonaan uusi ruisku taas muuten kiinnostaisi yhtään.

Kestääkö vanhan ruiskun runko tuollaisen puominvaihdon tuoman lisäpainon?
Esim Agropointilla noita hydropuomistoja näkyisi olevan.
Tuli tossa mieleen tätä ja tota asiafoorumin viestiketjua lukiessa kun väkeä näyttää kiinnostavan tuo kylvössä ohjaus että onko kukaan tutkinut kamerasysteemejä eli saako ne raktorin keulaan seuraamaan esim merkkarin jälkeä

On tutkinut. Kamera/robottinäkö ei kykene luotettavasti tunnistamaan merkkarin jälkeä.

Laserilla totetutettu etäisyysmittaus joka skannaa pinnankorkeutta toimii, mutta maksaa saman kuin gps. GPS on paljon monikäyttöisempi ruiskutuksessa, niitossa, lietteenlevityksessä äestyksessä jne.

Uskon tämän. Sopivissa valaistusolosuhteissa en itsekään tahdo aina jälkeä nähdä, näin ainakin kuivalla savikolla jossa aurinko paistaa juuri jäljen suuntaisesti. Vielä kun pellossa on samansuuntaisia äkeen jättämiä juovia niin siinä on tekoälylle hieman haastetta.

Itse olen joskus miettinyt mahdollisuutta käyttää laser- tms tekniikkaa, jossa pellon nurkkiin laitettaisiin lähettimet, mutta luultavasti siitäkin tulisi liian kallis. Teoriassa noin pääsisi kyllä jo sinne rtk-tarkkuuksiin.
Mulla oli haasteena nippu Vickersin peruslaatalle asennettuja hyd.venttiilejä. Ovat kiinni hiukan ruuvin kantaa suuremman syvän reiän pohjalla oleilevilla pienillä kuusiokoloilla. Reikiin tietysti mennyt ajan saatossa vettä ja apulantaa. Eli ruuvit olivat lähinnä pyöreä-ruostekolo-ruuveja...

Kahdestatoista noista ruuvista sain 10 irti kun löysin niihin hieman ylikokoisen laadukkaan torx-pään, jonka reilulla nuijalla nuuttasin niihin koloihin. Kaksi piti porata kanta irti, ja olivat mukavan kovaa ainetta... onneksi pitkät tyngät lähtivät katkeamatta putkipihdeillä.
Sivuja: 1 ... 264 265 [266] 267 268 ... 297