Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viissiipinen Kverneland  (Luettu 29537 kertaa)

J.A

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Viissiipinen Kverneland
Onko olemassa jonkinlaista nostolaite- ja puolihinattavan välimuotoa? Eli nostolaitemallia jossa olisi vapaasti pyörivä tukipyörän tapainen jonka varassa peräpää voisi käännöksissä ja kuljetuksissa normaalisti nojata?

Hämärästi muistelen tuollaisen idean jossakin olleen toteutettunakin mutta tarkkaa tietoa ei ole korvien väliin jäänyt.

Dyna-6

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Viissiipinen Kverneland
Muutama naapuri on ny ostellu 5siipisiä autoja ja kerran mittasin että millä leveydellä kyntää nii melkei jokake kyntää 14" ite kynnän es 80 4siipisellä19-20 " ja lopputulos on melkei sama . Turhaa painoa ja hintaa on enempi kuin 4siipisissä variomateissa

Traktorimies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Viissiipinen Kverneland
Joillain maalaaduilla ei vaan yli 14 tuuman viilunleveydellä tule nättiä jälkeä. Jos 18 ja 20 tuumaan niin silloin joudutaan kyntämään jo turhan syvältä

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viissiipinen Kverneland
Kommentoikaas ny tota puukku-esiauraparia, ettei tule sitten yllätyksiä. Ei löydy yhtäkään esittelyauraa esiauroilla. Kuorimen ylivalta on murskaava. Konservatiivisuutta?

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Viissiipinen Kverneland
Esiaurat ei täällä oo heikentäneet puukkojen toimintaa. Puukot oon kyllä välillä vaihtanut kiekkoihin.

Kuorimet maksaa puolet esiaurojen hinnasta, siinä lienee syy konservatiivisyyteen.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Viissiipinen Kverneland
Joskus ennenkin tullut kommentoitua puukko-esiaura-asiaa.
Puukoista se malli joka tulee mahapuolen kylkeen. Kestää paremmin kuin se kärkipalan alle kiinnitettävä. Lisäksi ei tarvi vaihtaa pitempiä pultteja kärkipalan kiinnitykseen.
Esiaurat kohtuullisen helppo säätää kun on vain korkeussäätö. Olen antanut itseni ymmärtää että esiaura niin syvälle että leikkaa päältä viilun auki ja puukko leikkaa altapäin koko viilun irti.
Säästää rintapalaa melkoisen paljon, kun viilu on irti ennen sitä.
Esiaurat olivat viime talvena noin 400 euroa per siipipari. Maapuolen veitsileikkuri pultteineen noin 100 euroa kappale.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64944
Vs: Viissiipinen Kverneland
eiköhän se euro ole ihan yhtä pätevä konsultti kuin markkakin aikoinaan   puukot on halpoja samoin kuorimet mutta kiekot kaikkineen ja esiaurat kalliita      ainakin kaupasta ostaessa

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Viissiipinen Kverneland
Mä en saanut pehkuisella ja juolaisella turvemaalla esiauroja toimimaan millään säädöllä.
Ainoa aikaansannos oli kirosanojen lisääntyminen. En sitten kokeillut enää kuorimiakaan, ilman meni kohtuullisesti.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Viissiipinen Kverneland
Mä en saanut pehkuisella ja juolaisella turvemaalla esiauroja toimimaan millään säädöllä.
Ainoa aikaansannos oli kirosanojen lisääntyminen. En sitten kokeillut enää kuorimiakaan, ilman meni kohtuullisesti.

Oliks puukot vai leikkurit ?

Ton takia mulla nyt leikkurit paikoilllaan.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Viissiipinen Kverneland
Oliks puukot vai leikkurit ?
Ton takia mulla nyt leikkurit paikoilllaan.

Ihan perinteiset leikkurit. Onhan tuollainen rahkaturvemaa poikkeuksellista, se ei anna oikein vastusta esiaurallekaan, juolanjuurinen höttömöhnä ei luista vaan alkaa kulkea edellä ja kerää samalla myös kaiken olkisilpun mukaansa.

Nuo nyt ovat sellaisia kohteita joiden perusteella ei kannata tehdä mitään yleisiä päätelmiä.
Mokoman lohkon kun antaa ensin kasvaa 10 vuotta LHP:nä juolaa ja mitä lie järviruo'on sukulaista (!) niin ei siellä glyfon jälkeenkään puukot pelaa kuin korkeintaa puukkohippasissa :-/
Sitä rahkaa voi sitten olla 2 m alaspäin että ei se ekana lopu. Eikä sinne kannata hukkua ainakaan millään painavalla....

Yleensä oikein säädetyt esiaurat ovat hyvä juttu.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Viissiipinen Kverneland
Joissain olosuhteissa (kevyillä mailla jossa nurmi) kiekot on ainoa toimiva vaihtoehto. Ei mitään esiauroja tai kuorimia.

Suurimalla osalla maista kuitenkin puukko+esiaura on paras.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Viissiipinen Kverneland
Onko olemassa jonkinlaista nostolaite- ja puolihinattavan välimuotoa? Eli nostolaitemallia jossa olisi vapaasti pyörivä tukipyörän tapainen jonka varassa peräpää voisi käännöksissä ja kuljetuksissa normaalisti nojata?

Hämärästi muistelen tuollaisen idean jossakin olleen toteutettunakin mutta tarkkaa tietoa ei ole korvien väliin jäänyt.

Kuhniin saa perään tiekuljetuspyörän, niitä ei vain kovin paljoa mene kaupaksi kun sekin kuitenkin painaa jonkin verran ja on sitten vielä aivan vipuvarren päässä...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Viissiipinen Kverneland
Eikös Överum/Agroluxiinkin saa tuon ns. Combipyörän? Kääntösuunta on silloin "pyörä alakautta" ja nostolaitteelta vaaditaan reilu nostokorkeus. Tai sitten pitää nelisiipisessäkin olla se muistisylinteri.

Alkuperäiseen kysymykseen: en kyllä henkoht ottaisi neloskoneen perään viisisiipisiä auroja. Pehmeissä oloissa hukkuu päisteessä ja kovalla loppuu vetokoneesta paino ja pito.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Viissiipinen Kverneland
Eikös Överum/Agroluxiinkin saa tuon ns. Combipyörän? Kääntösuunta on silloin "pyörä alakautta" ja nostolaitteelta vaaditaan reilu nostokorkeus. Tai sitten pitää nelisiipisessäkin olla se muistisylinteri.

Alkuperäiseen kysymykseen: en kyllä henkoht ottaisi neloskoneen perään viisisiipisiä auroja. Pehmeissä oloissa hukkuu päisteessä ja kovalla loppuu vetokoneesta paino ja pito.

Ei agroluxia tartte combipyörällä renkaan kautta pyöräyttää, ihan normisti pyörähtää siivet alakautta. Tai sitten mä oon pyöritellyt kohta 20 vuotta väärinpäin :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Viissiipinen Kverneland
Eikös Överi/ Agrolux ajeta kombipyörällä tieajossa normaaliasennossa. Jollain merkeillä ajetaan tiellä perhosasennossa ja tuolloin pitää kääntää pyörä alakautta.
Parivuotta sitten tartti seitsentonnisen syysvehnän jälkeen kyntää heti puinnin jälkeen. Esiaura leikkurin kera tukki erityisesti keskimmäisiin siipiin. Heitin leikkurit keskisiivisti pois ja sitten alkoi käymään. Eli ajettiin ilman minkäänlaista leikkuria. Myöhemmin hankin puukot. Esiaura puukoilla tuntuu nurmen, sängen ja jurtinkynnössä hyvinkin tukkeutumattomalta. Puukkojen kuluminen kylläkin yllätti. Puukot kestävät nelisiipisillä paluilla saman 60 ha kuin kärjetkin
Mystinen kesälaatumies