Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5

Viestit - Matson^

Paras tulee kun kyntää keväällä ja mahdollisimman nopeasti kylvö perään jos on pelkoa liika kuivumisesta.
Jos laiskottaa niin suorakylvö ja glyfoa päälle kylvön jälkeen.

Vastataan nyt alkuperäiseen kysymykseen.
Juur noin toimittiin.

Toukokuun puolenvälin jälkeen päästiin kyntämään, sama-seuraavana päivänä äestys ja oliko seuraavana vai sitä seuraavana kylvö. Maalajit oli multaisia.

Rikkaruiskutukset tein normaaliin tapaan, ja tuloksena todella puhdas kasvusto, (ja sänki), sekä kuivasta kesästä huolimatta kevätvehnää korjattiin noin 5t / ha.

Ylitti kyllä kaikki odotukset. Arvelin että roska ja heinä ottaa vallan, vilja ei idä, ja se mitä itää niin kuivaa lopulta pystyyn.
Kyllä se rapamaa on näemmä sama miten sitä viljelee, aina se jotenkin onnistuu.
Joku markan lautasmuokkari kans kiinnostelis. Tiedostaen ettei se yhtä hyvä oo kun mitä saa jos siirtää hinnassa pilkkua, mutta jos silti hintansa väärtti??

Ajatus olisi jatkossa päästä mahdollisimmman pienellä muokkaamisilla ja suurella kasvipeitteisyydellä.
Ja tällääsellä vois; syksyisin idätellä jääntiviljoja & rikkoja, mullata paskaa, tasailla jotain raiteita/epätasaisuuksia  ja availla kosteimpia kohtia kuivumaan keväisin ennen kylvöä.
Kultivaattori ja vältit löytyy ja ne on hyviä tiettyihin paikkoihin, mutta ei nekään kaikkeen.

4metrinen bomet ollut se ykkösvaihtoehto. Ihan vain hinnan ja työleveyden perusteella.

Ensin tosiaan ajattelin että tuon perus s-piikkiäkeen vaihtaa johonkin rajumpaan, jolla sais sänkeäkin.. mutta osa maista on nykyää niin rapaisia/multaisia että taitaasivat vain tukkia jos olkia on paljo.
Lautasmuokkarilla menis mikä tahansa. Ainut huonopuoli on muokkauspohjan antura, mutta ei sekään nyt rapamaalla..
Hallintaoikeus ja kasvipeitteisyys rajaavat ettei nyt syksyllä vielä päästy töihin, siksi täytyisi keksiä varmin konsti keväälle. Hyvää ei varmaan olekkaan, jotain niistä täytyy kokeilla.

Maalajin oletan sopivan edes välttävästi kevätkyntöön, ja lieneekö täs kohtaa paljo vaihtoehtojakaan, se on jokatapauksessa käännettävä ja toivottava kosteaa alkukesää? 

Ajattelisi että näistä olisi karjatilallisilla kokemusta?
Pitäisi keväällä päästä kylvämään heinällä olleita ja olevia maita, viljalle.

Millä tyylillä pääsis varmimmin tuottamaan hyvän viljasadon?

Kyntääkö vain suoraan keväällä, ja äestyksen jälkeen vehnä kasvamaan. Kesällä broadway tai muu vastaava vehnälle tehty, heinääkin kurittava ruiskutus?
Vai nouseeko se heinä sieltä viljan ohi/yli?
Puinnin jälkeen sitten glyfosaatti.

Vai kuinka myöhälle heinän kasvuun lähtöä pitäisi odottaa, että vois/kannattaas ajaa glyfo keväällä?
~Viikon päästä kyntö, äestys ja vaikka joku aikainen ohra.

Vai joku muu?

Koneet, laitteet ja tekniikka / Öljykontti
: 12.07.16 - klo:18:46
Mistäs moinen halvalla?

Näitä nyt luulisi käytettynäkin jo pyörivän liiaksikin asti kun kaikki fiksut siirtyvät/vaihtavat hakkeeseen yms.. En minä vain löydä.

Käy siis uusi tai käytettykin, kun nyt ei ihan loppuun asti ole käytetty,
Myös pelkkä lämpöeristetty konttikin käy, johon sitte itse asennellaan/vaihdellaan kattilat yms.. tämä voisi jopa olla mieluisin, eli edullisin vaihtoehto🤔



Ja liian matalilla kierroksilla kun tehdään semmosella koneella mihon on lisätty alakieroksille rajusti vääntöä voipi tulla tuhoa..  Matalakierros moottorit on erikseen  ;D
Totta  :)
Kulutusasiat ei ole enää niin yksinkertaisia nykymoottoreilla. Nykyaikaiset ( =commonrail) moottorit on mahdollista ohjelmoida juuri niinkuin valmistaja ja päästörajat ( tai isäntä, optimoinnin yhteydessä ) haluavat.
Eli se suurin ruiskutusmäärä (kulutus) voidaan saada kärjistettynä aikaa jopa periaatteessa vaikka tyhjäkäynnillä, jos niin halutaan.
Paras vääntö voidaan myös ohjelmoida just niille kierroksille kun halutaan, ei kerro enää niin suoraan moottorin hyötysuhteesta kuin vanhemmissa vehkeissa.. Eikä ne "parhaan väännön" kierrokset niissäkään ole välttämättä se taloudellisin tapa tehdä työtä, jos ei sitä kaikkea vääntöä tarvita, vaan yleensä ne alhaisimmat millä moottori jaksaa ko. työn tehdä.

Alhaisemmat kierrokset säästävät polttoainetta, kun ei turhaan pyöritellä rattaita ja pumpata öljyä jne = tehdä hukkalämpöä.
Oli aikoinaan keskustelua siitä Autocontrollin jälkiasennuksesta niin tässäpä kuvia aiheesta:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/915/Autocontrol1

Asennuksesta on jo vierähtänyt aikaa, mutta unohtui asian linkkaaminen tänne.
Juubin "puuhasteluja" on pakko arvostaa. Tarkasti toteutettu ja dokumentoitu, on ilo seurata  8)
Meillä oli joskus 10-15 vuotta sitten 6 jalkainen sika, takajalkojen polvitaipeesta kasvoi kolmas vetävä akseli. Joku sitä kävi teurastamoltakin kuvaamassa, mutta muuten eli muistaakseni ihan normaalin lihasian elämän.
Eiks HK tipauttanu sian hintaa 6 senttii/kg pari viikkoo sitten heti Atrian jälkeen. Maksoi jo sitä ennen vähemmän, et hintaero ei tällähetkällä voi olla suuri. Täällä mesotaan kuiteskin enimmäkseen Atrian jutuist. 

Snellman on sit eri sarjaa. Reilu maksaja.
Jaa no voi ollakkin. Ittellä tarjoukset just päinvastoon.

Snellmannista samaa mieltä.
Eipä oo muilta teurastamoilta pudotuksia kuulunut(?) .. a:lla 10senttiä reippaan kuukauden sisään  ::)
JD 6630 & 3-metrisellä Vegalla oli 18ha takana ja mittari juuri punaisen rajalla, niin olisko se sitte joku 9l/ha kun tankki on kai 200l?
Kotoa täyttäen 0-3km siirtymillä, lohkojen keskikoko 3.5ha, 13,5km/h ajaen.
Vähän päivitystä, eilen tuli ajettua loput 25ha, tankki about ihan kuiva, ihme että vielä kotiin pääsi. Eli lopputulos voisi olla joku 7,5l/ha, sisältäen yhteensä 40-50km maantietä.
kun tankki on kai 200l?
Tankki on joko 207 tai 250L.
Jeps, mulla on käsittääkseni tuo pienempi, kun se about pelkästään hytin alla.
JD 6630 & 3-metrisellä Vegalla oli 18ha takana ja mittari juuri punaisen rajalla, niin olisko se sitte joku 9l/ha kun tankki on kai 200l?
Kotoa täyttäen 0-3km siirtymillä, lohkojen keskikoko 3.5ha, 13,5km/h ajaen.
Kysykääs sitten siltä penkkimestarilta joko se saa EGR:n pysymään kiinni ohjelmoinnilla?
Matson nimimerkillä on käsittääkseni ainakin 6630 nykyään semmonen ohjelma että EGR on suljettu oikein...
Juu, ja nyt jo varmaan aika monella muullakin kun omaankin se tehtii jo reilu puolivuotta sitten.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5