Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 5

Viestit - Matson^

A on melkoisesti jäljessä hinnoissa, jos katsotaan lihasian kasvatusta. Muualla se pula lihasikapaikoista näkyy jotenkin hinnoissa, mutta edes tuolla 5cnt "sikalanrakennuslisällä" ei olla likimainkaan kilpailijoita .. ei sillä että se muidenkaan hinnoilla mitään bisnestä olisi, mutta melkein + / - 0
.. tai sitten nuorta isäntää ei oteta teurastamoilla tosissaan "kyllä se nuoruuden hulluudessaan rakentaa pienemmälläkin hintaa"  ;D

Sikarikkaalle peukkuja että yhteistyötila löytyy!
Jos kylvötyö sujuu, niin kyllä äestysmieskin saa ihan täyttä päivää tehdä  :)
Normaalissa maatalouskäytössä/-koneissa, olen kuvitellut ettei sillä rasva merkillä/mallilla/laadulla nyt niin hirveän suurta väliä ole, kunhan sitä rasvaa vain on ::) Jotain shellin ja mobilin yleisrasvoja ollut aina, eikä mikään niiden takia ole paskaksi mennyt.
Kumma kun ei viäläkään ole kukaan tehnyt ajo-opastin softaa tableteille (vai onko??), langalla tai bluetoothilla joku mollukka vain katolle signaalia parantamaan. "Teho" nyt riittäisi missä tahansa nykyajan älypuhelimessakin pyörittämään niinkin yksinkertaista softaa ja tabletin ruudulta sitä kelpaisi jo katsoakkin.

Ei oo montaa päivää ku naureskelin tuolle Farman -kouran "mainosvideolle" .. Koura ei mene puulle vaan pökkii ja heiluu missä sattuu, puut tippuilee kourasta, osa puista revitään juurineen kun ei terä leikkaa yms ... Rehellisyydestä ja aidoista oloista pisteet  :D

Nisula näyttää juutuupin perusteella toimivimmalta..
Sikatalous / Vs: A-uutisia 2
: 20.02.13 - klo:21:27
Eipä tuo hirveänä yllätyksenä tullut että edelleen maksetaan "ohi hinnaston".. vaikeahan sitä on pois kitkeä.. tuskin kukaan tahtoo eduistaan luopua ja tulisi teurastamolle kalliiksi nostaa kaikkien hinnat vastaaviksi.
Kyllähän nuo porukkakoneet hyviä on, saa tehdä kunnollisella ja kohtuu tuoreilla vehkeillä ne pienetkin työt mihin ei muuten kannattaisi ostaa edes vanhaa ja paskaa..

3-4 eri tilan kesken on tasaosuuksin; lautasmuokkain, piennarmurskain, halkokone ja klapukone. Jokainen huoltaa käytön jälkeen, palauttaa so*****un paikkaan heti käytön jälkeen, ja korjaa rikkomansa. "Käyttökauden" päätteeksi joku joka ensin ehtii, pesee ja öljyää koneen halliinsa ja tuo taas käyttökauden alkajaisiksi koneen paikalleen. Toiminut vuosia ja vuosia oikeinkin hyvin ja varmasti tulee toimimaankin.

Sekä lisäksi on yhden tilan kanssa on puoliksi kylvinkone, ja myrkkyruisku.. samoin perustein, aina on uudehko ja tehokas kalusto käytössä. Kylvinkone on aina päivän tai kaksi toisella sopimuksen mukaan, jota "odotellessa" saa istua äkeen edessä niin että omalle vuorolle riittää taas kylvettävää. Toimii todella hyvin, eikä yksin touhutessa ehtisi muutenkaan sen enempää työstää. Kone viedään toiselle hyvin putsattuna ( jos sama lajike niin ajo ~ tyhjäksi riittää ), apulanta puoli aina ihan puhtaaksi harjattuna/puhallettuna ( näin ei pääse koko keväänä syöttötelatkaan keräämään tahmaa ). Sesongin päätteeksi pestään, ja huolletaan yhdessä ja peruutellaan talliin.
Myrkkyruisku laitetaan keväällä mun raktorin perään, tankataan kaverin farmarista ja sitten ajetaan molempien kaikki ruiskutukset samalla koneella. Puhelimessa sovitaan koska kumpikin ajaa. Ja taas kun on sesonki ohi niin yhteistuumin huolletaan kone talliin odottamaan ensivuotta.

Ainiin, puinnin hoitaa yhteistyötila josta laskuttaa normaalisti hehtaariperustein. + Molempien tilojen "isot" kärryt on aina siellä missä puimurikin, ja muutenkin ajetaan puimuria tai kärryjä ristiin kiireiden mukaan. Näin tulee aika harvoin tilannetta, että puimuri seisoisi poudalla.

Mitään ei paperilla, tilojen kokohaitarit yli kaksinkertaisia ja isäntien ikähaitari yli 30v.
Jos vanhalla voimaa.comin ohjelmalla tuli tuollaisia ongelmia, niin en kyllä yleistäisi sitä koskemaan kaikkia "tietokonevirityksiä". Oikein tehtynä, moottori pääsee helpommalla kuin vakiolla "saasteidensäästöohjelmalla", ja kulutus tippuu litrakaupalla.
Kahdesta -05 sarjalaisesta on omakohtaisia kokemuksia, ensimmäinen ostettiin uutena vuonna 90, joka oli takapotku 605. Se vaihtui joskus 2000 luvun alussa reilut 2000h ajettuna, -91 malliseen reilut 4000h ajettuun, nelivetoiseen 805:seen, nykyään tunteja noin 7000.
605:seen ei taidettu koko aikana tehdä juuri mitään remonttia jos nyt ei hytin kaasujousia ja puhaltimen moottoria lasketa.

805:seen on tehty meillä jonku verran remonttia, ensimmäisellä omistajalla oli kai mennyt pelkillä huolloilla
* Pikavaihde, ensin kiehutti peräöljyt aina maantiellä ajaessa, kunnes vuoden/parin päästä syyllinen löytyi kun hidas puoli alkoi luistaa .. vaikka aina käytetty kytkimen kautta
* Kytkin (vanhassakin oli vielä pintaa, mutta ennakoivasti ek:n asennusta ajatellen)
* Pitkä pääakseli joka pyörittää hydrauliikkaa ja ulosottoa, boorit oli kuluneet (huomattiin kytkinrempan yhteydessä)
* Ja nyt ennen joulua korkkas sylinteriputkien alapäästä o-renkaat ja päästi vedet öljyn sekaan. Tässäkin oli putket vielä kahdella uralla&o-renkaalla vaikka kolmeuraiset putket pitäisi vaihtua 03/-90.
* Sitten ne perus hytin kaasujouset, joista on aina joku mykkänä ja hytin tuulettimen moottori.

Muutenhan nuo on kyllä varmoja vehkeitä, eikä noista meilläkään sattuneista remonteista tyyppivikoja ole kuin kaksi viimmeistä kohtaa. Voimaakin tuntuu kestävän järkevällä käytöllä ihan ok, 605:sessa oli noin 100hp ja nykyisessä ~140 + polttoainetta menee käsittämättömän vähän "nykyvehkeisiin" verrattuna. Raktorinahan se on jo vanha, hidas hydrauliikka, meluisahko hytti, huonot jarrut, tehoton nostolaite, yms mutta nyt hyvin rempattuna, siistikuntoisena ja pikkasen paranneltuna taitaa ainakin meillä pysyä vielä pitkään apukoneena. Kuva ois kiva
Minkähähänlainen ja -kokoinen koira tuohon 10% avustukseen on haudattuna..

Maksetaan alinta mahdollista kilohintaa ja siihen päälle 10% lyhennys,  niin että hinta ei ole enää kuin 5cnt alle normaalin
.. vai ..
Maksetaan ok hintaa ja siihen päälle luvatusti lyhennetään 4 vuotta 10% sikapaikka kustannusta, ja seuraavat 4-vuotta puolella hinnalla  8)
.. vai ihan vilpitön tahto tukea tuottajaa hankalina ensimmäisinä vuosina jolloin velka ja korkotaakkakin ovat suurimmillaan?

Mielenkiintoinen porkkana kaikenkaikkiaan ja "mukava" huomata että teurastamoillakin on herätty siihen mitä tilojen väheneminen tarkoittaa. Joitain ehtojahan avustuksessa täytyy olla, joka todennäköisimmin on vain sopimuksen pituus, ettei tuottajalle tule mieleen vaihtaa vaikka snellmannille heti kun atria on saanut kopin maksuun.
Jännä myös nähdä miten muut teurastamot tähän vastaavat. :)
2kpl/hokki näkyi entinen omistaja ruuvanneen. Eipä niitä paljon tavella näy kun ruuvautuvat itsestään niin syvälle ettei renkaassa erota olevan kuin reikiä..
Jos nastat haluaisin laittaa niin ehdottomasti oikeita työkonenastoja.
Kun tuokin kuorma laitetaan täyteen - kukkurassa yksi pöllivarvi tappien päiden yläpuolelle - niin tilanne vähän hankaloituu :-/

Kyllähän vajailla kuormilla jopa Foresterikin tuohon taipuu, mutta täydellä pokalla ei enää onnistu.
Esimerkkikuva oli vähän huono, kuormain taipuu täysin kaksinkerroin niin että riipuke pökkää pääpuomiin.. eli täysillä pankoilla on puomisto vielä vaakatasossa ja vasta siitä yli mentäessä alkaa nousta pystympään.
Hah, ensimmäinen (ja viimmeinen?) asia missä hakki olikin muita parempi :D

Nyt en ihan ymmärrä laajakulma-miesten ongelmaa.. miksi ette käännä taittopuomia pääpuomin alle, vähän niinkuin näin?  Vai onko puomin saaminen kaksinkerroin vain hakkien ylivoimaa?  :o
Itse vaihdoin 600/50R22,5 Dneprot samankokoisiin Tianleihin. Kulkee _paljon_ kevyemmin kuormalla ja tulee tyhjänäkin pompottamatta perässä.. toki 2 tianliakin piti asennusvaiheessa hyljätä kun heittivät yli 2cm.

BKT:n nappulakuvioinen ottaa kuuleman mukaan myös todela reippaasti vastaan maantiellä.
Onpa mukava kuulla että sikapuolellakin on luomua  :) +1
Mukava kuulla että on näin alasta innostuneita yrittäjiä, tehdään muutakin kuin voivotellaan!  8)
Sivuja: 1 [2] 3 4 5