Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko iso ero kulutukseen  (Luettu 14403 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kyllä ittellänikin 160 heppaa saa melkein koko päivän tehdä täyttä työtä. Pikavaihteilla joutuu hiljentämään kun voima loppuu ja melkein hreti sitten taas laittaa lisää vauhtia kun mahdollista. Etukarhotinkin vie jonkinverran tehoja lisäksi. Jos raktoria suurentaisi niin tarttee mennä +200 heppaan  koska painokin lisääntyy...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Jontikalla on turha yrittää pieneenkään ylämäkeen jos mäkkärillä on vielä paali valmistumassa ja vanhan käärintä kesken. Ei siinä kyllä olekkaan kuin 140hv ja aina ajetaan vähintään 6m, yleensä 8m yhteen, vauhtia ei voi pitää yli 6km/h, muuten sammuu.
Tietenkin ois kannattanu ostaa joku 7530 että menis tuoki sitten säästövoimanotolla 15km/h ::)

Tiellä massikka kuluttaa vähiten kaasu pohjassa maksimivauhtia, tosin siinä onkin alennetut kierrokset isoimmalla vaihteella. Jontikalla mennään sitten vähän alle huippuvauhtia.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
joissain rekoissa myös pakokaasujarru herää jarruvaloista jolloin jotkut autot sytyttää valot vaikka eivät oikeasti jarruta yhtään.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Etelä-Karjala
Vs: Onko iso ero kulutukseen
puuautolla saa useinki repiä kaikki mitä irtoaa....

Eikä aina riitäkään... :(

Loppukuusta työkaluksi tulee uusi häntäohjaava FH16/750  ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.
Ei ainakaan jd 7530 ole totta.Kyntäes on ero liki 10l/h kun pudottaa kierrokset 2000->1600. Sama ero on lähes kaikissa töissä,vaikka nopeus pysyy samana 8)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4424
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko iso ero kulutukseen

Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.

Samaa olen seuraillut.

Se on ilmeisesti hyvin nopea ja herkkä momenttipiikeille. Eli hyvinkin lyhyt ylikuorma saa sen laukeamaan. Kestää siirtää momenttia X mutta ei yli, ei edes lyhyttä aikaa. Traktorissa on aina sen verran vauhtipyörää että pienelläkin vetäjällä paakku saa sekunnin osiksi momentin ylittymään.

Insinöörimielessä se suojaa erittäin hyvin ja toimii ideaalisesti, mutta paakkuisia karhoja keräävän kuskin mielestä se on ärsyttävä...

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.

Luonnollisesti, kun kyseessä suojakytkin ja karhonpaakku nielaistaan --> ylikuormitus ja pam. Mutta tää olikin juur eri asia kun omistaja sanoi että ei o paukutellu ja kun tasakarholla saanu aina kuulemma koneen kyykkyyn. On siinä raja näet silloinkin sillä voimansiirrolla, vaikka tasaista kuormitusta. Eihän tuossa mitään, yllätys oli vaan vähän turhan säväyttävä ekan kerran..

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
joissain rekoissa myös pakokaasujarru herää jarruvaloista jolloin jotkut autot sytyttää valot vaikka eivät oikeasti jarruta yhtään.

Enpä oo tuommosta autoa minä vielä nähny, mitä 15v. ajanu jos minkälaisella ja merkkisellä kamppeella. En toki epäile etteikö tuollasia systeemiäkin olis.

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kulutusasiat ei ole enää niin yksinkertaisia nykymoottoreilla. Nykyaikaiset ( =commonrail) moottorit on mahdollista ohjelmoida juuri niinkuin valmistaja ja päästörajat ( tai isäntä, optimoinnin yhteydessä ) haluavat.
Eli se suurin ruiskutusmäärä (kulutus) voidaan saada kärjistettynä aikaa jopa periaatteessa vaikka tyhjäkäynnillä, jos niin halutaan.
Paras vääntö voidaan myös ohjelmoida just niille kierroksille kun halutaan, ei kerro enää niin suoraan moottorin hyötysuhteesta kuin vanhemmissa vehkeissa.. Eikä ne "parhaan väännön" kierrokset niissäkään ole välttämättä se taloudellisin tapa tehdä työtä, jos ei sitä kaikkea vääntöä tarvita, vaan yleensä ne alhaisimmat millä moottori jaksaa ko. työn tehdä.

Alhaisemmat kierrokset säästävät polttoainetta, kun ei turhaan pyöritellä rattaita ja pumpata öljyä jne = tehdä hukkalämpöä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kulutusasiat ei ole enää niin yksinkertaisia nykymoottoreilla. Nykyaikaiset ( =commonrail) moottorit on mahdollista ohjelmoida juuri niinkuin valmistaja ja päästörajat ( tai isäntä, optimoinnin yhteydessä ) haluavat.
Eli se suurin ruiskutusmäärä (kulutus) voidaan saada kärjistettynä aikaa jopa periaatteessa vaikka tyhjäkäynnillä, jos niin halutaan.
Paras vääntö voidaan myös ohjelmoida just niille kierroksille kun halutaan, ei kerro enää niin suoraan moottorin hyötysuhteesta kuin vanhemmissa vehkeissa.. Eikä ne "parhaan väännön" kierrokset niissäkään ole välttämättä se taloudellisin tapa tehdä työtä, jos ei sitä kaikkea vääntöä tarvita, vaan yleensä ne alhaisimmat millä moottori jaksaa ko. työn tehdä.

Alhaisemmat kierrokset säästävät polttoainetta, kun ei turhaan pyöritellä rattaita ja pumpata öljyä jne = tehdä hukkalämpöä.
Ja liian matalilla kierroksilla kun tehdään semmosella koneella mihon on lisätty alakieroksille rajusti vääntöä voipi tulla tuhoa..  Matalakierros moottorit on erikseen  ;D

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Ja liian matalilla kierroksilla kun tehdään semmosella koneella mihon on lisätty alakieroksille rajusti vääntöä voipi tulla tuhoa..  Matalakierros moottorit on erikseen  ;D
Totta  :)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."