Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.
Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.
Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.
Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske
Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..
Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..
Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.