Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 14

Viestit - taneli

T-laskua on kans tullut käytettyä monta vuotta.
En ole niin hankalana nähnyt. Pyörii hienosti WSL:n päällä ja tietokanta vielä verkkolevyllä, niin ei huolta vaikka paikallinen kone laukeaa.
Varsinaista pohjapanssaria en ole miettinyt, mutta teetin pohjalle muotoon tehdyn pressun, joka menee etuakselilta taakse, missä pohja nousee ylöspäin ja sivuille koko koneen leveydeltä. Pressun reunoille reiät ja pressukumeilla kiinni. Näin ei pääse puhaltimelle ja muualle kuituja (niin paljon). Pressukumeja on sitten helppo ottaa irti ja tiputtaa kertyneet moskat maahan.
Kivikourun luukussa on vielä verkkopressun pala, joka estää edestäpäin moskan pääsyn etuakselin päälle.
Etuakselilla on vielä salaojaputken pätkät.
Lisäksi kietoo syöttökuljettimen yläakselille. Hommasin alkuperäiset kietoutumissuojat Purkupörssistä, nyt akseli on entistä vaikeampi puhdistaa. Vielä olisi 10ha jäljellä... Oisko hyviä neuvoja???

Tuosta kietomisesta vielä, Sampoon saa muistaakseni pellavasarja nimellä olevan pellin, joka tulee kolien välissä kolakuljettimen yläakselilta vajaan metrin verran alaspäin. Se pelli estää varsien pyörimisen akselin ympäri. Sellaisen kyllä teettää jollain metallipajallakin, vähän pokkausta päihin ja kulmaraudoilla kiinni kyljistä. Taisi tulla yläpäästä jopa siihen kietomissuojaan kiinni, en muista tarkemmin. Tuon jälkeen ei tarvitse enää akselia puhdistaa.
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta miten ne jyvät sinne jyväseulalle ollenkaan pääsee jos yläseulat ja jatke on kiinni tai lähes kiinni? 680 Sampossa kait tiivisteiden välistä tms. mutta eihän niille muuta reittiä jää... Tuota seulaston kiinteää jatketta olen joskus korjannut kun oli väsynyt notkolle ja mietinkin jos sen ummistaa nyt kokeeksi. Hyviä vihjeitä kaikki, kiitos! Tänään ei pääse kokeilemaan kun tihkuttaa vettä.

680 Samposta en ole ihan varma, onko siinä sama yläseula, kuin 2000 Sampossa. Vaikka yläseula on ihan kiinni, niin jää sinne seulan kielien väliin kuitenkin reikä, josta jyvät pääsee läpi.
Onko noin ?
Ylä seula muutaman millin auki ja seulan jatkeen ne kammat tukkii jollain muovimatolla tai  ohuella peltillä .
Toimii ainakin rypsillä .  Siis rajaisten loputon kierto loppuu  .
Ainakin 2000-sarjan Sampoihin voi erikseen ostaa myös pienireikäisemmän yläseulan jatkeen piensiementen puintiin.

Muistanko väärin, vai oliko uudemmissa säädettävä se seulan jatkekin.
Hyvä vinkki sinänsä. Vaikka ei seulan jatko ole ongelmia aiheuttanut, niin kyllä sillä jonkinlainen vaikutus varmasti on.
Märkää ei kannata yrittää puida, kuivaa kyllä parissa tunnissa kun aurinko paistaa. Märkä tukkii seulat ja rajaiset.
Puintikelalle niin pienet kierrokset, kuin saa, 650 on ihan hyvä.
Puintiväli sellainen 15, liian pieni rikkoo varret, eikä läpäise niin hyvin, liian suurella välillä tavara ei liiku ja taas on tukossa.
Puinkelan remmi ei saa olla liian kireällä, muuten menee poikki, kun tulee läjä sisälle.
Yläseula kiinni tai melkein kiinni, korrenpätkiä et halua mukaan.
Alaseulaksi suurin mitä löytyy, rajaiskiertolaisia et halua.
Tuulta voi sitten vähän hakea roskien mukaan.
Sitten kun puintikelan saa kunnolla tukkoon, niin kolakuljetinkammio vaan pois, nopeuttaa huomattavasti aukaisua.
Kasvintuotanto / Vs: Peltovuokra tilanne
: 14.09.24 - klo:09:45
Kun pitää vuokrapellot kunnossa vuokrasopimusta yleensä jatketaan eikä kilpailuteta sopimuskausien välillä.

Kyllä se on raha, joka ratkaisee. Siinä ei pellon kunnosta huolehtiminen tai pitkä vuokrahistoria merkitse yhtään mitään, kun toinen tarjoaa vähän enemmän.
Kasvintuotanto / Vs: Masinistit
: 27.08.24 - klo:12:40
Fasebookin käyttöliittymä on onnettoman huono mihinkään asialliseen keskusteluun. Ei siitä ole, kuin tyhjänpäiväisiin hassuihin päivityksiin ja kuviin. Jos jotain asiallista sattuu olemaan, niin se katoaa sinne roskan sekaan. Muutenkin Fasbookin keskustelu on sellaista, ettei sinne kyllä viitsi ainakaan mitään asiallista laittaa. Mitä suurempi ryhmä, sen pahempi. Omalla nimellä kirjoittelu ei tunnu ainakaan vähentävän aivopierujen määrää.

Agronetin ja masinistien käyttöliittymä jo soveltuu keskusteluun.
Discource pohjaista keskustelupalstaa pidän käyttöliittymistä parhaana, mm. https://discourse.agopengps.com/
Näissä näkee helposti uudet viestit. Facebookissa kaikki tauhka on samassa satunnaisessa jonossa.

Satunnainen nahistelu ja hauskat videot sopii kyllä mukaan, kunhan ne pysyy omassa ketjussaan.
Turkkiin viedään Sampo Rosenlewiä Uzel merkillä.

https://www.youtube.com/watch?v=coU_j1jsrrc

Puuttuiko molemmista, Samposta ja Nyykkäristä silppuri?
Onkohan tuolla olki niin tärkeää, että ei koskaan käytetä silppuria.
https://www.mascus.fi/maatalous/traktorit/john-deere-6520/idik7mak.html

Kiinnostaisi tietää, mitä noilla panssarihytillisillä on tehty :o

Tuohan on ihan selvästi hedelmäpuiden tai muiden sellaisten välissä ajettavaksi tarkoitettu.
Ja tähänkin varmaan löytyy poikkeuksia tarvittaessa. Voihan sitä vaikka olla oma tankkiauto. Toki hyväksytty ja katsastettu polttoainekuljetuksiin ja kuljettajalla koulutus ja VAK-luvat...
Ei halpaa kuitenkaan.

En vielä löytänyt varsinaista lain kohtaa, missä kaikki sanotaan. Vähän epäilen, että niissä on osittain tulkinnan varaa.
VAK-luvasta vapaa on bensalla alle 333 l, mutta jossain oli maininta pakollisesta kurssista, en enää löydä, mistä sen näin.


Vaikka tuommoinen.

https://www.infraline.fi/tuotteet/tuote/prima-gas/category_pathway-115
Tuolla oli useitakin päteviä pönttöjä.
On nuo vaan niin kalliita, että taidan jatkaa kanisterilinjalla.
Kyllä niitä säädöksiäkin löytyy, kun vaan etsii:
https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/turvallisuus-kuljetus-ja-varastointi
Kuljetuksessa max 60 litran astioissa 240 litraa yhteensä ja varastossa 200 litraa säilytyksessä.
Ei sitä vissiin oikein saisi varastoida kovinkaan suuria määriä 🤔
Vaatimuksia tuon suhteen mietinkin. Toisaalta joku isompi jenkkiauto, niin taitaa olla liki 100 litraa bensatankki.

https://www.watski.fi/DuraMax-53L-polttoainekanisteri-letkulla-11dAD?artnr=108405&gclid=EAIaIQobChMIt-3gyab9-wIVF853Ch0ZMQSGEAQYAyABEgLEIvD_BwE

Tommoinen on ollut jonkun vuotta. Kahvapumppu aika hidas, mutta kyllä sillä nyt ajettavan ruohonleikkurin tankkaa.
Tuo jo vaikuttaa aika pätevältä, jaksaisi ehkä käsin nostaa auton perille. Pumppausnopeus tosiaan aika hidas.


Googlellakin löytyi jotain:
https://www.infraline.fi/tuotteet/muoviset-bensiinisailiot
Vähän isommissa näyttää hinta nousevan äkkiä tosi suolaiseksi.
Ja tuolta löytyi teksti "Vak- lain mukaan yksityishenkilöt saavat kuljettaa max bensiiniä 60 l kanistereissa. Tämän ns. Kanisterilain mukaisia pe - säiliöitä on useita. Kaikki bensiinimallit sopivat myös diesel/-polttoöljy käyttöön", eli aika tiukkakin säädös olisi.
Tavallisissa kanistereissa hinta jotain 2-4 € / litra, noissa isoissa meneekin yli 5 € / l, toki niissä onkin sitten pumppu.
Bensavehkeitäkin on ja mietin tuossa, jos bensallekin olisi oma tilasäiliö. Pieni sellainen 100 - 200 litraa ja siihen joku pumppu. Semmoinen olisi hyvä, joka mahtuisi farmarin perälle tankkauskeikkaa varten, tai vähintäänkin peräkärrylle.
Dieselille on kaikenlaisia säiliöitä, mutta bensalle en ole nähnyt 20 litran kanisteria suurempia. Taitaa vaatimukset olla vähän erilaiset myös pumpulle Onkohan semmoisia olemassa?
Sivuja: [1] 2 3 ... 14