Tuommoinen 80-luvun kaasulla käyvä trukki.
Moottori on Toyota 5R, ilmeisesti myös Toyota Crownissa on käytetty tuota samaa konetta.
Meinaa vaan järki loppua tuon kanssa.
Ongelmana on nyt viimeaikoina ollut olemattoman huono käyntiinlähtö kylmänä. Lähtee kyllä käyntiin, kunhan on lohkolämppärissä. Eilen vein lämpimään tilaan (n. 15 C), mutta ei vain lähtenyt tänään enää käyntiin.
Startatessa pyörittää hyvin, mutta ei vain tahdo lähteä käyntiin, saattaa sekunnin verran käydä, mutta ei jaksa pysyä käynnissä. Tuntuu että ei oikein kestä antaa kaasu, mutta tyhjäkäynti ei jaksa pyörittää.
Tosiaan kun on roikassa ja lähtee käyntiin, niin ei oikein aluksi kestä kaasutella, muuten rupeaa katkomaan käynti. Lämmettyään käy hyvin. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä, hetken päästä rupeaa taas kakomaan, silloin auttaa varovainen kaasuttelu.
Tähän asti on talvellakin lähtenyt hyvin käyntiin, kunhan vain startti on jaksanut pyörittää.
Kaasua on, kokeilin vielä täydellä pullollakin. Kaasulinjan ruostemoskasuodattimen putsasin. Höyrystimen olen avannut ja puhdistellut, eipä siellä mitään vikaa näkynyt. Höyrystimellä on magneettiventtiili, mikä nappia painamalla päästää kaasua, normaalisti auttaa kylmäkäynnistyksessä, nyt ei. Sen toiminnan kuulee, kun kaasu kohisee kaasariin. Höyrystinhän tuossa on sellainen, missä vesi kiertää. Höyrystimeltä on putki kaasarille ennen kaasuläppää. Kaasun säätö toimii alipaineella kaasarin kurkusta. Kaasulinjasta siis tulee kaasua.
Bensalla tuota joskus yli 10 vuotta sitten kokeilin käyttää, kun siinä kerran on normaali kaasari, mutta silloin päädyin siihen, että bensapumppu ei pyöri.
Virranjakajassa on alipaineella toimiva ennakon säätö. Säätö liikkuu hienosti kaasuteltaessa. Siinä on myös jonkilainen säätöruuvi ennakolle. Kokeilin ruuvata sitäkin edestakaisin, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta käyntiin.
Tulpat vaihdoin uusiin. Kipinää antaa, ainakin jonkinmoisen.
Jakopää taitaa olla hammasrattailla, ehkä.
Venttiilien kunnosta ja välyksistä en tiedä.
En ole pahemmin kipinäkoneiden, varsinkaan kaasarivehkeiden kanssa pelannut.
Tuon käynnistymättömyys on sen verran kummallista, että alkaa jo mennä akateemisen mielenkiinnon puolelle.
- Miksi koneen pitää olla oikeasti lämmin, että se käy, 15 C ei riitä.
- Oire on seuraus jostain, mutta mikä on syy.
- Kaasua tulee, mutta jostain syystä se ei syty. Voisiko se johtua jostain syystä, minkä seurauksena kaasun pitää olla riittävän lämmintä, että se syttyy.
- Mikä on voinut muuttua, niin että moottori ei lähde käyntiin.