Hamppua on nyt puitu 680 Sampolla ja ongelmia on ollut ihan kylliksi.
Kasvustossa joukossa vähän vihreitä (siis hamppuja) yksilöitä, pääasiassa tuleentunutta ruskeaa väriltään. Puintikosteus ollut 14-16%. Seulasto ja viettopinta pysyvät hyvin puhtaina. Rajaisille kertyy jatkuvasti paljon vihertävää ja tuleentunutta, joka sitten mällääntyy ja alkaa räikkä huutaa. Seuloilta tulee tulee tavaraa yli taka-akselin päälle, vihertävää ja tuleentunutta. Säädöt aloitin rapsin säädöillä siemenseula 5mm ja säätöseulat n. 10mm. Tuulta pohjaluukku kiinni n. 800rpm, suunta 6 eli puolivälissä , puintiväli 18, kelan kierrokset n. 800rpm. Ajonopeus 2-3km/h. Pöytää olen pitänyt aivan ylhäällä, kasvusto paikoin yli 2m, vain latvat olen yrittänyt puida. Säädöt tuulella ja seuloilla olen käynyt läpi laidasta laitaan ilman tuloksen paranemista. Viimeksi vaihdoin 12mm siemenseulan, muttei auttanut. Paitsi että roskia tulee nyt hieman enemmän. Johtuisiko em. ongelmat tuosta epätaisaisesta kypsyysasteesta vai jostain mitä en nyt ymmärrä? Muut puitavat viljat meni hyvin läpi. Rajaisten räikkäkytkintä jouduin kiristämään, jotta edes jotenkin puinti onnistuu. Kytkin näyttää ok kuntoiselle. Rajaisputken ruuvi elevaattorin yläpääässä on hieman kulunut, mutta ei liene juurisyy. Lisäksi kietoo syöttökuljettimen yläakselille. Hommasin alkuperäiset kietoutumissuojat Purkupörssistä, nyt akseli on entistä vaikeampi puhdistaa. Vielä olisi 10ha jäljellä... Oisko hyviä neuvoja???