Hamppua en ole itse puinut. Mutta kai siihen samat opit toimivat, kuin muuhunkin. Vaikkapa rypsiin.
Irtipuinti pitää saada aikaan puintikelalla. Roskat pitää saada pois viimeistään yläseulalla. Kaikki, mikä menee siitä läpi, menee säiliöön tai rajaisiin. Puinnin pitäisi tapahtua myös sen verran varovasti, että mahdollisimman paljon roskia menee kohlimille, eikä seuloille. Puintiväliä reilusti auki ja kelan nopeus alas. Vasta jos kohlimilta tulee siemeniä yli, puintiväliä pienemmäksi
Erottelu seuloilla pitää tehdä lähinnä tuulen avulla. Minulla esimerkiksi rypsillä on tuuli täysillä, puhaltimen luukku kiinni ja seulaston jatke teipattu puoliksi umpeen. Tuo jatkeen teippaaminen lisää painetta yläseulan alla ja kuohuttaa roskamassaa siten, että siemenet lajittuvat seulan läpi. Ja yläseulaa pidän melko auki n. 12-15 mm rypsilläkin. Sillä ilmaa tulee lähes riittävästi läpi yläseulan kuohuttamaan massaa. Liian pienellä säädöllä ei ilmaa pääse riittävästi yläseulasta läpi ja roskat menevät jatkeen kautta rajaisille. Jos ilmaa ei vieläkään tule tarpeeksi, voi alaseulan vaihtaa isommaksi, tai hurjimmat ovat ottaneet sen pois kokonaan. Minä käytän rypsillä 10 tai 16 mm alaseulaa tilanteesta riippuen. Lisäksi olen tehnyt lisäloven ilmanohjaimeen 2 ja 3 välille. En tiedä, onko puimurissasi tätä säätöä. Ilman suuntauksen merkitystä pitäisi itse vielä opiskella.
Minä en ole saanut 2000 srj Samposta riittävästi ilmaa seulojen alle vielä näilläkään toimin, ensi vuodeksi vaihdan puhaltimen alasiivan pienemmäksi, jotta saa enemmän ilmaa koneeseen. Ja yläseulaa vielä vähän enemmän auki. Nyt joudun ohjaamaan alaseulalla osan läpimenneestä roskasta takaisin ylös rajaisten kautta, mikä kuormittaa seuloja turhaan. Oikein säädetystä puimurista ei pitäisi tulla rajaisia oikeastaan laisinkaan.
Näitä säätöjä olen opetellut rypsin kanssa vaihtelevissa oloissa ja jutellut myös Sampon entisen puimurispesialistin kanssa. Häneltä sain perusohjeita seulojen avaamiseen, tuulen ohjaamiseen ja jatkeen teippaamiseen. Harmi, ettei ole enää käytettävissä. Toivottavasti näistä vinkeistä voisi olla jotain apua myös hampun kanssa.