Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25

Viestit - traktorikuski

No mun  mielestä EU:n alueelle piti tulla juurikin ostokielto 5.2.2023. Uutta uutista en äkkiä löytänyt mutta tuolla tiedolla mää ennustin ...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uudet-venaja-pakotteet-oljylle-voimaan-bensapumpuilla-ei-silti-syyta-paniikkiin-suomessa-dieselin-osalta-tilanne-voi-pian-olla-toinen/8584778#gs.ol313f

Eli menikin niin että putkiöljylle se hintakatto ja laivakuljetuksille stoppi? Siis EU:n öykkärivaltiot ei kärsi mitenkään taloudessaan tällä hetkellä mutta Suomen ja muiden panostuksella kyykytetään putleria?

Ja ryssän driisselille  tuli samalla osto kielto. Mää luulin että se vaikuttaa hintaan toisinpäin. Jotenkin ei mun jakeluun mee nämä energian hinnan muodostukset, olkoot kyse sähköstä tai naftasta. Toisaalta itseään mua viisaampinakaan pitävät eivät tiedä tulevista hinnoista näköjään yhtään mitään. Tai siis ennustamisen lahjat heilläkin heikot, vaikka ennustavatkin - siis  ihan päin persettä.

Ei kai putinin pissalle ostokieltoa tullut, tuli vain hintakatto joka taas korkeampi kuin tämän hetken markkinahinta venäläiselle öljylle? Taitaa sen verran olla paikallista ohjailua hinnoissa että maajussin on vaikea ennustaa mitään.
Kattos vaan foorumia. Yksi sentään puoltaa ;D

Ei omaan silmään osunut yhtään puoltajaa, oliko viesti jo poistettu?
Tuntuu tuon firman hinnat vähän "turhan hyviltä " ollakseen totta? Parisataa heppanen
NH melkein kuormaajan hinnalla? Ajettukin tosin,mutta punavanteella pienet tunnit ja
vanhan valtran hinta?

724 Fendt 35 000 Euroa. Täsmälleen sama valokuva Mascuksessa joulukuun alussa 2022 (kokeilkaa google kuvahakua oman kiinnostuksen kohteesta), pyyntihinta 91 700 Euroa ALV 0%. Kai tuon verran pitää hintaa pudottaa jos ei mene vajaassa kuukaudessa kaupaksi.

Myyntikonttorin osoite keskellä asutusaluetta. Toki jobbarin osoite voisi ollakin mutta kun niillä on iso huoltoketjukin niin luulisi joku oikea myyntikojukin löytyvän ja koneita pihalta.
Oli laskuun lisätty 50 euron toimitusmaksu ja 3,5 euron paperilaskutuslisä
En huomannut laskussa kumpaakaan,lasku sähköpostilla.Tarpeeksi suuri määrä taitaa pudottaa tuon toimitusmaksun pois.

8000 l ei ollut tarpeeksi suuri määrä Nesteeltä (Hankkija). Eiköhän se mene niin kuin edellä sanottiin, tilaushinnassa jaettu litrahintaan ja laskussa sitten erikseen tai edelleen sisällytetty litrahintaan. Puhutaan siis Nesteen öljyistä.
^
Ei kai alv % voi olla nykyään 22 ?

Typo tietenkin, ei haittaa asian ymmärtämistä, olihan alvillinen hinta kuitenkin 24 prosentin mukaan.
Ja momentinmuuntimia ei taida missään tavallisissa maatalousvehkeissä edes olla... lähinnä jossain lusikkahaarukoissa ja pyöräkuormaajissa. Ja jossain kurottajissa?
Muunnin on lähinnä raskaamman erikoiskaluston juttu.

Vanhemmissa punavanteisissahan oli paljon turbiinikytkimiä. Ja joissakin Valtroissa.

Taidan hakea lisää sekametelisoppaa...

Ei taida nykyään olla momentinmuuntimia mutta olihan esim. Fendtissä ennen varioita oikea momentinmuunnin ja vielä lukolla:
https://konedata.net/traktorit/fendt/fendt-favorit-611-ls-615-ls-1984-87/
En löytänyt aiempaa keskustelua, onko 6020 sarjan jonnikan huono käynnistyvyys kylmällä ominaisuus vai onko jotain tyyppivikoja? Alkuperäisellä ja nyt uudella akulla starttaa kankeasti 10W-öljyillä 5 asteen lämmössä. Hehkut ei tuossa lämmössä vielä kytkeydykään (common rail kone). Pakkasen puolella pitää laittaa lohkolämmitin ja laturi avuksi. Muun merkkiset lähtee paremmin käyntiin 25 astetta kylmemmässä ilman apua. Voiko starttimoottori olla viallinen vuositolkulla ilman että lopullisesti poksahtaa? Starttivirtaa ei ole tullut mitattua.
Piti tähän vielä hiukan palata.
Sähkön saaminen autosta ulospäin vaatii väliin oman laitteensa, esim 2-suuntaisen latauslaitteen. CCS-vehkeistä mulla ei ole tietoa, mutta ainakin Nissan käyttää ChaDeMoa tuohon toimintaan.

Oma riisinkeitin näkyy ohjekirjan mukaan auton puolesta tukevan erilaisia V2X-toimintoja, sopivalla lisävehkeellä varustettuna:

V2G autosta verkkoon
V2H ja V2B autosta kotiin tai rakennukseen
V2L autosta suoraan kuormaan
V2V autosta toiseen autoon.

Ymmärtääkseni lisälaitteen invertteristä saa ulospäin esim 20 kW 3-vaihesähköä.
Jos tässä teknistä mielenkiintoa riittää niin pitää vähän selvitellä lisää... ymmärsin että tällä hetkellä autonvalmistajan hyväksymiä lisälaitteita on Aasian ulkoopuolella vasta 1.

Homman järkevyydestä tai muusta en osaa sanoa mitään, ainakin edes-taas latailussa hyötysude ei liene hirmu hyvä ja akkukin kuluu. Toisaalta jos tuolla näppärästi korvaa vaikka 5000 e aggreegatin niin saahan se vähän vaikka kuluakin.

Täydennys: tuossa mm. hommaan sopivia laitteita, nämä siis vain ChaDeMo. CCS:ään hommaa totetutetaan hiukan hitaammin mutta tulossa on.

https://www.chademo.com/products/products_type/v2g

Varavirtana kävisi erillinen laturikin jos se osaa kolmivaihetta antaa, ei välttämättä tarvitse suoraan auton pistokkeesta saada. Aika sekava setti laitteita vaan tuolla linkin takana, jotkut näytti pelkiltä latureilta vaikka oli v2g-osiossa. Kuinkahan kalliita halvimmillaan, ainakin ne jotka on DC-lataukseen suunniteltu.

En pikahaulla löytänyt myöskään tietoa vaatiiko V2H/V2B/VGI toimivan verkon ennen kuin syöttää sinne? V2L varmasti toimii ja käteväkin jos lisäpurkilla saa kolmivaiheiseksi ja syöttämään kodin varavirtapistokkeeseen (sinne pääkeskukseen kun verkko kytkeytyy samalla irti).

Arvaa miltä se kännykän jatkuva räpeltäminen 700 t€ koneen liukuhihnan vieressä näyttää. ;D

Siinä on kyllä aito ongelma opettaa nykynuoriso irrottamaan katse hetkeksi kännykästä. Mutta jos jo 16 vuotiaasta opettaa että töitäkin kuuluu tehdä niin voisi olla jotain toivoa. Kohta peruskoulutusta venytetään varmaan 25 vuoteen ja huomataan että tilanne vain pahenee eikä korjaannu. Ei Suomen talous sillä korjaannu että kaikille annetaan korkeakoulun tutkintotodistus vaikka tuskin AMK:ssa vielä oppivat lukemaan. Opetusministeri vähän tulkitsee tilastoja väärin kun katsoo kuinka vanhemmat korkeakoulutetut työllistyy.
Onhan se tavallinenkin kiinalainen vailla ihmisoikeuksia vaikka uiguurit vielä heikommassa asemassa ovatkin. Jonkin yksinkertaisen käsityötä vaativan homman teettäminen ehkä taloudellisista syistä länsifirmoille järkevää vaikka sekin halvempaa nykyään muualla kuin Kiinassa mutta miksi suomalaisen pumppufirman (Sveitsiläisessä omistuksessa tosin) kannattaa teettää ydinvoimalan pumppu "halvalla" Kiinassa? Vähän halvempia vaikkapa autojen anturit joissa nyt koronan aikaan saanto-ongelmissa ihan roskaa joukossa. Mikä on lopullinen hinta kun se autoon vaihdetaan tehtaan piikkiin jälkikäteen?

Eipä Suomessa vaan kukaan enää viitsi tehdä perusteollisuutta kun pitkän pennin saa makoillenkin. Tämä uusi ohjelma voisi olla pelastus kun nuoret otetaan kaduilta rötöstelemästä jo 16 vuotiaina opiskelemaan teollisuuteen ja saavat heti palkkaakin! Vähän Saksan malliin, säästetään ne valtavat julkiset kulut kun pakkokoulutetaan porukkaa jolla ei ole mitään motivaatiota. Jospa onnistuisi valmistuksen siirtäminen enenevässä määrin kotimaahan.
Akuissa nyt on se ongelma, että esim. ajat sähköautolla 10-vuotta ja yhtäkkiä auton arvo on nolla. Ajoakun vaihtaminen on niin kallista, että se ei kannata vanhemmassa autossa. Akku pitäisi olla sellainen, että sen saa vaikka sillä tonnilla parilla vaihdettua uuteen 10-vuoden takuulla. Ja tietenkin se, että akkuaineita ei tarvitse kaivaa lisää koko ajan. Niitä kun ei saa pakoputkesta ulos uuteen hiilikiertoon.

Myös monissa päivittäisissä yhteiskunnan ajoissa pitäisi ajoakun kapasiteetti olla niin suuri, että sillä ajaa sen päivän latausverkon ulkopuolella. Ja sitten illalla talleilla kaikki laturiin ja on pimeää ja kylmää ja ihanan kallista. Kauppakasseina ja työmatkaliikenteessä sähköllä pärjää aika monessa paikkaa.

Ja se tärkeämpi juttu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fuller-vaihteisto

Ehkä asiallinen kommentti mutta eihän tässä puhuttu sähköautoilun kannattavuudesta mitään. Sähköähän tarvitaan tietääkseni moneen muuhunkin tarkoitukseen, niistä otsikon aurinkopaneeleista tai muualta, suoraan tai kierrätettyihin akkuihin varattuna. Inhoa sähköautoihin voisi purkaa jossain muussa threadissä.
^
Nyt on kyllä pakko vähän mainostaa parin sukulaispojan firmaa  ;D  8) .
Tuolta ainakin löytyy ratkaisuja sähkön jemmaamiseen:Cactos .
Toinen noista sälleistä teki oman sähköauton vuosia sitten,osti Teslan akut euroopasta ja istutti ne Toyota Previaan.Käy ja kukkuu tuo silmänilo  ;D .

Mielenkiintonen aihe ja mukava kuulla suomalaisesta alan yrityksestä. Olisi vaan kohtuullista laittaa nettisivuillekin jonkinlaista tietoa hintahaarukasta eri kokoluokan laitteistoille. Pirautatko kaverille ja vinkkaa tänne vähän lisätietoa?

Noista sähköautoista en oikein näe sähkön hintahuippujen tasaajiksi. Nykyiset useimmat antaa yksivaiheista virtaa eli ei oikein sovi talon varavirtalähteeksikään ellei jatkojohdoilla kytke pakastimia tms. kriittistä. Akku sähköauton mukana on suhteettoman kallis kuluttaa jatkuvassa hintapiikkien tasaamisessa, siihen varmasti parempi joku tuollainen Cactosin ratkaisu.

En kyllä ymmärrä miksi isot sähkölaitokset ei hoitaisi akkuvaraamoja, miten tuon infran ripotteleminen yksityistalouksiin voisi olla edullisempaa? Eli arveluttaa miksi kotitalouden tai maatilan kannattaisi tuollaiseen investoida jos se ei ole kannattava isolle sähköyhtiölle?
https://www.lauttakyla.fi/uutiset/huittinen/ac3e8342-b648-44f2-89e8-99c0c8316f55
Melkoinen rakentella myös Huittisiin.

Aika paljon tarvitaan sähköä Huittisissa kesällä asuntojen lämmittämiseen. Vakuuttavampaa olisi ilmoittaa montako taloa lämpenee talvella.  :)
...
Tämä on myös sellainen asia, että jos hinnoissa on jonkin kympin ero, sen voi menettää moneen kertaan päivitysten yms. takutessa.

Kyllä, mutta kummalla päivitykset toimii paremmin? Kalliimpi hinta ei suoraan tarkoita parempaa tuotetta. Tähän pitäisi kommentoida sellaisen käyttäjän joka on aktiivisesti käyttänyt kumpaakin vertailtavaa sovellusta.

Melkein väittäisin että molemmat toimii ja jos puhtaalta pöydältä lähtee liikkeelle niin hinta on merkittävä tekijä. Suonentiedon salamyhkäisyyden takia en tiedä kumpi on pitkässä juoksussa edullisempi.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25