Varavirtana kävisi erillinen laturikin jos se osaa kolmivaihetta antaa, ei välttämättä tarvitse suoraan auton pistokkeesta saada. Aika sekava setti laitteita vaan tuolla linkin takana, jotkut näytti pelkiltä latureilta vaikka oli v2g-osiossa. Kuinkahan kalliita halvimmillaan, ainakin ne jotka on DC-lataukseen suunniteltu.
En pikahaulla löytänyt myöskään tietoa vaatiiko V2H/V2B/VGI toimivan verkon ennen kuin syöttää sinne? V2L varmasti toimii ja käteväkin jos lisäpurkilla saa kolmivaiheiseksi ja syöttämään kodin varavirtapistokkeeseen (sinne pääkeskukseen kun verkko kytkeytyy samalla irti).
Kai tuo toimintamoodi riippuu ihan siitä miten halutaan. Sähkötön, erotettu verkko on laitteen kannalta sama kuin pelkkä kuorma, siinä on varmaan jokin turvamekanismi ettei verkkoon syöttävä laite yritä verkon kadotessa enää syöttää julkiseen verkkoon. Eli automaattinen verkonvaihtokytkin tms.
Kyllä nuo kai kaikki osaavat jonkin tehoisen käänteisen toiminnon. Joissakin se lienee optio jota ei vakiona välttämättä ole. Monen antojännite on säädettävä mutta muuta kuin meidän verkossamme, Aasian ja jenkkien voltteja. 3-v 400V laitteitakin löytyy monessa koossa. Lista ei varmaan ole mitenkään täydellinen tai edes ajantasainen, tuo on ChaDeMo-konsortion oma sivu jonne ei välttämättä kaikkia laitteita kukaan ilmoita.
Tuo liitin on Euroopassa katoavaa kansanperinnettä kun eurostoliiton piti tietysti välttämättä päästä suunnittelemaan ihan ikioma töpseli. Ja kiinalaisilla on tietenkin myös omansa...
V2X-vehkeiden tulevaisuus täälläpäin on varmasti CCS:n puolella.
Joko CCS tai ChaDeMo liittimenä on pakollinen tuossa käytössä, auton Type-2-liittimestä ei millään saane virtaa ulospäin kun sen liittimen perässä on vain auton AC-laturi joka ei varmasti toimi mitenkään 'väärinpäin' ellei erityisesti ole tähän suunniteltu. DC-liittimestä taas saanee suoraan täyden akkuyhteyden kun vaan saa autossa ohjattua jonkin ison kontaktorin ja/tai kytkinpuolijohteen päälle. Näin siis yksinkertaistaen, purkavan laitteen pitänee osata ainakin keskustella auton BMS:n kanssa ettei ylitetä akulle tervellisiä arvoja, esim miten tyhjäksi akun saa purkaa.
No mä en tästä enempää, menee ohi otsikosta ja hinnoista en tiedä. Ehkä pitää joskus selvitellä. Mutta mahdollista on, jo tälläkin hetkellä.