Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 25

Viestit - traktorikuski

Vasta pari päivää sitten meillä vaihdettiin vanhaan Valmettiin talvipolttoainetta tankkiin. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä tai ajossa. Jonnikka sitten sammuikin vaikka oli talvilaatua jo pitkään.

Sitä Diesel satasta meinasin laittaa kesälaadun loppujen päälle mutta tuotekuvauksesta saa sen käsityksen että auttaa ainoastaan tankkiin kertyneeseen veteen, jäi lisäämättä. Eikö tuo joskus aiemmin auttanut myös parafiinin kiteytymiseen? Motonetistä löytyy jotain liqui molya dieselin jäätymisen estoon, saattaisi paremmin auttaa jos on kesälaatua tankissa?
Kuvakulma aiheeseen vaikuttaa hyvin paljon. Aika järkyttävä jälkilautasten sijainti kahdessa rivissä. Melkoinen pilkki.

En pilki oikeastaan edes telkkaria katsoessa, meinaatko että pikkufergulle liikaa painoa kaukana takana? Tuollaisen luulisi pysyvän puhtaana paljon paremmin kuin yksirivisen.
Sama havainto, on toki varsin kalliita korkean tehon tuotteita joista voi kymmeniä tuhansi tunteja saada aika hyvällä varmuudella irti, mutta 20 euron loisteputki tai muutaman euron E27 ei ainakaan tunnu olevan järjestään kestävä vaikka olisi tosiaan laadukkaampaakin merkkiä.

Tuvassa olevat E27 tai E14 ledit on mielestäni todella lyhyt ikäisiä. Toki varmaan hinnaltaa halvimpia mitä keskiseltä on löytynyt, mutta laatu vanhoihin hehkulamppuihin verrattuna lähinnä surkeaa. Tai näin ainakin emännyys on sanonut  ;D Mua nyt ei niin haittaa vaikka joku lamppu joskus olis pimeänäkin, mutta se niitä ruuvailee ja valittaa että taas oli pimeänä  ::)

Nyt jonkun verran vaihtunut lamppuja noihin kiinteisiin ledeihin. Tai siis keittiössä ja kodinhoitohuoneessa. Saas nähdä kuinka ne kestää. Vanhoista loisteputkivalaisimistahan hajos väärällä käytöllä heikot kuvut ja putkien pitimet. Nyt ei oo ainakaan noita murheita, kun ovat kertakäyttökamaa.

Meillä ei vielä ole vaihdettu loisteputkia LEDeihin mutta nuo kodin E27 kantaiset on kyllä kehnoja. Varmaan hehkulampun päihittää mutta eivät pääse lähellekään myyntipakkauksen käyttötunteja. Mikähän näissä sitten on merkkituote, joku Airam varmaan peruskiinalainen lamppu ja merkki vaan myyty kiinalaisille (vai käyttääkö täkäläinen kuluttajan luottamusta väärin).

Muutenkin vaikea löytää LED:iä joka antaisi samalla sähköteholla vähintään saman valotehon. Sen takia varmaan vedotaankin elohopeaongelmaan.
...
No pienihän se on tuollainen voimala, mutta sähköyhtiöt toitottaa että ei kannata ylimitoittaa ja maksamaanhan siitä joutuu kun halvan / negatiivisen hinnan aikana joutuu myymään.
...

En ymmärrä tuota negatiivisella hinnalla myyntiä. Ei kai sitä sähköä ole pakko verkkoon ajaa miinushinnalla sen paremmin aurinkopaneeleista kuin muistakaan lähteistä. Ydinvoimaakin hilataan ylös ja alas tätä nykyä, eikö noissa aurinkopaneelien laitteistoissa ole automatiikkaa miinushinnoille?
Kultivaattoriko ei lopulta aiheuta tiivistymää muokkauskerroksen pohjaan? Mikä on se kyntöantura? Antaa toki enemmän pelivaraa, kun on jossain 30 cm:n syvyydessä... Kyllä tuo kultivaattorikin aika petollinen vehje on, kun liian märjällä menee ajelemaan - ei meinaa traktori mennä eteenpäin ja pyörät lyö joutilasta.

Vähän taas keskustelu harhailee. Kuvittelin että otsikon mukaan hinta olisi keskustelun aihe. Nyt näyttääkin suurempi ongelma olevan mukavuus, kapeat tiet, koneen paino (toiselle liian kevyt, toiselle liian raskas). Tärkeitä juttuja mutta ei sitten voi hinnasta pihistellä jos muut ominaisuudet ajaa edelle.

Millä koneella voi ajella liian märällä pellolla ilman että siitä aiheutuu haittaa? Mikä tahansa kone on kelvoton jos perusteena on liian märällä kelillä ajo. Koneet voisi kyllä laittaa järjestykseen kosteusherkkyyden suhteen, lautasäes, kultivaattori, hankmo, aurat... ? Sekin ohi otsikon.
Tarviiko nelimetrisen olla taittuva (Suomessa)? Myös se nostaa hintaa aika reippaasti. Kallis se nelimetrinen kiinteä nostolaitemallikin kyllä on ja sitten tarvii vielä toisen koneen millä multaa paksut oljet?
Oma kiinteähintainen (13,52) , mulkattu , sakot maksettu yms. voimassa vielä 4 täyttä kuukautta. Eilen just katselin firman sivuja ja vuoden soppari nyt reilu 8 senttiä. Pohdituttaa maksaisko taas sen satasen sakon vai olisiko kunniallinen asiakas ja olis vaan tyytyväinen ja nauttii siitä 200 alennuksesta kuukaudessa, jonka sähkövirma mahdollisti tuolla yhdellä pienellä sakolla. Toivoa sopii, että maaliskuussa ei olisi nykyistä tarjousta kalliimpaa. Tosin silloin mahdollista jo sitten toistaiseksi voimassa olevakin, joka kyseisellä firmalla tällä hetkellä 9 sent luokkaa. Nyt kun alkaa olemaan taas vaihtoehtoja , viime joulukuussa ei ollut kuin 24kk tai pörssi. tai pysyminen vanhassa yhtiössä helvetin kalliilla.

Kai täällä mainostaminenkin on sallittua, mistähän firmasta kyse? Joku oli saanut Vattenfallilta luokkaa 8 senttiä/kWh pari kuukautta sitten (oikea kiinteä hinta eikä pörssin ja kiinteän sekoitus joka nykyään yleinen). Lumme energialla julkinen hinta 9,5 vuodeksi, 9,25 kahdeksi vuodeksi.

Se joku julkishallinnon ylläpitämä hintavertailu on kai pahasti korruptoitunut, ei löydä noita edullisimpia firmoja ollenkaan. Saisivat tehdä selväksi että mukaan on valittu vain Fortum ja muut jotka maksaa ministeriön talvilomat Lappiin?
...
Toinen kysymys kun oikein ole tullut kynnettyä viime vuosina. Järkytyin kun katsoin paljon uudet kapeatkin aurat maksaa. Miten näissä joku tarvii jotain gps-paikannusta? Eikös niinkuin kyntö ole kaikkein helpoin seurata vanhaa jälkeä. Ajaako porukka maistissa vai mihin sitä gpsää oikein tarvitaan.

Mihin sitä traktoria tarvitaan? Ennenkin on hevosilla pärjätty!

Hetken kun vaihtelevalla maalla seuraa vanhaa jälkeä niin kynnös on kuin kuski olisi ollut pahasti maistissa. Mutkat saa oiottua ilman gepsiä mutta jatkuva tähtääminen stressaa kuskia.

Kyllä ne nykyaurat on kalliita ilman mitään isobus tai gps härpäkkeitäkin.
Meinaatko että ois liian löysät jouset?

Ihan mutupohjalta arvelin kun rakenteessa ei ole mitään liipaisukynnystä ja geometria sellainen että kärjellä kohtalainen vipuvarsi puristaa pienehköä jousta. Varmaan joku on tuollaisen nähnyt savimaalla töissä tai itse ajanut niin osaa kommentoida.
Kuis tommonen köyhän miehen topdown? https://www.nettikone.com/unia/kos-s-30-m-kultivaattori/2219678
Painoa ainakin piisaa  ;D

Mikä noista kultivaattoreista ois avarin turvemaille, mutta tarpeeksi jäykkä myös savikoille?

Tuota ei ainakaan voi siipiterillä laskea jäykkään saveen, olisko turvemaiden topdown?  :)
Itse ajan syksyisin 5.5m värden kultivaattorilla, joka sitten keväällä menee kerta äestyksellä kylvö kuntoon.
Sängelle jätetyt ajan keväällä vanhalla 5m lautasäkeellä 4-5cm syvyyteen, 20-25km/h
Ja kyllä silppuaa oljen, voisi vaikka kylvää suoraan, mutta yleensä ajanut äkeellä kerran ensin Potila magnum

Onko lautasäes myös Väderstad? Siinä kai loivemmassa kulmassa lautaset eikä oikein olkea multaa jos ei aja kylvöpohjaa syvempää. Maalajikysymyskin kuinka syvään uskaltaa ajaa keväällä.
Olen keväällä ajanut siipiteräkultivaattorilla matalaan auki vähäisiä aloja syksyllä koskematonta kovaa savikkoa. Syystä siitä että en omista kunnollista hanhenjalkateräistä äestä. Läpileikkaava kultivaattori pistää kerta-ajolla juolavehnät, saunakukat, voikukat ja kuminat sun muut heinät poikki sieltä neljästä sentistä; huonolla äkeellä saa ajaa 2 kertaa ja vielä puolet noista on vain vähän vinossa. Pohjakin on siipiterän jäljeltä melko tasainen.

Lisäksi tuo 3 m kultivaattori kulkee tuossa melko kevyesti, 6-8 m Topline vaatisi samassa hommassa tuplakokoisen veturin.
Eihän tuolla suuria aloja viitsi tahkota mutta muutama ongelmahehtaari menee hienosti.

Keli pitää olla juuri oikea että murustuu nätisti.

Vastaavaa työtä tehty täällä sekä keväällä että syksyllä kun ei ole harvapiikkistä joustopiikkiäestä joka läpäisee vehnänkin oljet (sellaista ei haluta ainoaksi äkeeksi kun tekee kehnomman kylvöpohjan kuin tiheäpiikkinen). Syyskylvölle valmis kylvöpohja suoraan sängeltä. Hanhenjalat saa meillä laskettua "kevätasentoon" jolloin muokkauksen tekee läpi leikkaavat siipiterät, ei niinkään kultivaattoripiikki.

Lautasäes ei saa mitään näkyvää jälkeä olkikasaan kevätäestyksessä, siis matalaan ajettaessa. Parasta olisi tietenkin jos olisi kaikki eri laitteet, kaksi joustopiikkiäestä, lautasäes, hankmo, kultivaattori ja mitä niitä onkaan. Ottaa vaan vähän kukkaron päälle.
Kaksois varpajyrä, lemkenillä joskus ollu malli. Tekee nätin kylvöpinnan, kunhan olosuhteet ovat sopivan kuivat.

Eikö Lemkenissä kuitenkin lautaset tasaa harvan piikkirivin jättämät harjanteet, varpajyrä tai muu vastaava perässä tiivistää pinnan (halusi tai ei).
3,5m nostolaitekone on jo aika tinttari päisteessä kun vaatii kohtuu ison veturin ja painoa siihen ainakin savilla.

Sama leveys ja hinattavana on itsellä ollut kiikarissa. Niitä ei vain ole. Leveyden kasvatus 4m tuo valikoimaa mut tehot ja painot loppuu taas kesken jolloin kierre onkin valmis...

3,5 metristä ajetaan paripyörillä, toki silti painoa riittää päistekäännöksessä.

Hankalia ne koskemattomat sänkipellot keväällä. Kuivaa kylvökuntoon hitaammin ja epätasaisesti. Normi joustopiikkiäes ei mene vehnästä läpi kevyemmillä mailla. Uudet säännöt ei oikein edistä fossiilisista eroon pääsyä.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 25