Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 289 290 [291] 292 293 294

Viestit - metsajussi

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Dyna-VT
: 17.10.11 - klo:09:35
Mitä tuossa Dyna VT:ssä tuo VT tarkoittaa ?

Onko nuukilta massikkamiehiltä jääneet vain vokaalit ostamatta  ;D

Juu se on vi.... VOITTO :-)

Lienee VariableTransimission ?
Pitääkö maa kannatuspyörän alla samalla tavalla (välillä märkää, kovaa, pehmeää) joka kohdassa peltoa, onko maalajivaihtelua yms olosuhteista johtuvaa?  Kun edellinen avovako on mennyt eri syvyyteen, sekin muuttaa seuraavan  ''säätöä''.  Olis kynnön kannalta kivaa jos maalaij olisi lohkolla sama kaikkialla sekä kosteus.


Ja traktorikin painuu pehmeämmällä maalajilla jonkinverran enemmän -> aurojen työsyvyys muuttuu. Mä en ainakaan ole nähnyt auroja, joiden säätöön ei tarvitsisi koskea kun maalaji vaihtuu savesta turpeeseen.

Puolihinattavien pyörän kokoluokka onkin jotain ihan muuta kuin nostolaitevälttien 'apupyörä'.

    Jos mulle iskis puimurin vaihto päälle niin kyllä kävisin tota Averoa syynäämässä tarkemmin. Kyllä se hieman korkeampi hinta tulee vuosien jälkeen takaisin parempana jälleenmyyntihintana ja luulisin että joku tyhjänpäiväinen laakerivaihtokin jäis tekemättä. :)

Niimpä, taitais jäädä yhdet tai kahdet , jopa kolmet välirahat käyttämättä vrt pellintäristimen vaihto tuon tuosta.....
Nimim. 19 vuotiaasta jopa ekaa kertaa kiristettiin hihnoja...

Täällä 21 vuotias. Aiemmin ei mitään, nyt vuotaa vesipumppu, kolaketjut pitäisi vaihtaa ja ensimmäinen hihnakin pitäisi vaihtaa. Tekniikkahan on vanhaa ja hyljeksittyä, ei oo hydroa, ei sähkösäätöjä, ei ilmastointia. Mutta puimaan on kiva lähteä kun tietää että sen kun vaan pui sen mitä on suunnitellut. Ei tarvitse epäillä että saako lohkon pois sateen alta vai alkaako taas jokin remontti.


Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.  

Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään.  :-X

Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D

Siinä on kyllä saanut paukattaa jo tosissaan oven kiinni, luulis jo että olis kahvakin jäänyt käteen...  :o

 Ei se kovan muovilaatikon murtuminen paljoa voimaa vaadi...mulla sälähti kerran koko sivulasi siruiksi...se missä on sellanen silikonisarana lasissa.  ;D

Teidäthän tarttis laittaa johonkin suljettuun tilaan metrisen ratakiskon pätkän kans purkamaan tuota patoutunutta voimaa!!  :o

Lienee se kolmitonnisten muovinen ovilaatikko hajalla kaikissa vanhoissa koneissa. Ainakaan en ole täysin ehjää vielä nähnyt. Mulla se on tyylikkäästi vahvistettu reikäpannalla ja popniiteillä...
Osta yksi kutakin ja kerro kokemuksistasi meille vuoden kuluttua  ???

Mä haluisin kyllä tietää remontit sun muut vaikka 5 vuoden ajalta. Tai 10 vuoden. Vai onko tarkoitus vaihtaa konetta joka vuosi :-)
Kone Forumissa oli joku Predator-merkkinen, kokonaispaino muistaakseni 27 t. Hintaa taisi olla aika reippaasti..

Tuossa jonkunlaista kuvaa, klikkaamalla kuvaa saa isomman - hitaasti:

http://www.kuivanto.fi/index.php?view=detail&id=222&option=com_joomgallery&Itemid=52


> Ei Opelia pidä mennä ostamaan jos ei pidä vanhan vaseliinin tuoksusta  :D


Niinpä. Tässä yksilössä on ollut eniten sähkömurheita - esim kone alkaa nykiä eikä vedä kunnolla, merkkikorjaamolla eivät löydä mitään vikaa (eikä välttämättä siellä nyikään) vaan tilanne toistuu taas parin päivän päästä. Tyhjentelee akkuaan salaperäisesti seisoessaan, jarruvikoja, alustavikoja...
Kaverilla on työnantajan puolesta Vivaro työautona, ja siitä ei ainakaan ole murheita puuttunut.
Ideahan on ihan hyvä. Monta kertaa itsekin miettinyt että hyvällä kelillä ja kevyellä maalajilla tulisi siipiä samalla vaivalla kolmannes enemmän perässä kuin siellä tiukimmalla savikolla ja keljummalla kelillä.

Näiden eri tavoilla hinattavien ja raahattavien kohdalla vetokykyä rajoittaa lähinnä vetäjän paino,  voi aina laittaa pienempää tupaan jos vaan pyörä pitää. Sitä voi sitten taas ajatella ihan itsessään että kuinka massiivisella pelillä haluaa peltojaan tiivistellä.... minusta suomalaisissa olosuhteissa ei kannata millään omapainoltaan 10 tonnin pelillä survoa.

Miten olis lisätehoa antamassa etuaura - sen voisi helposti jättää ilmaan/kotiin jos ei ylämäkeen muuten kulje tai lohko on epäedullinen? Luultavasti ketterämpikin kuin yksi iso vaunuversio - leveät päisteet tarvitsee kumpikin.
Potila KK13 ja Kongskilden VFM piikki edustaa edelleen hinta/laatusuhteen huippua.

KK13 kannatuspyörät kaipaisivat vähän mietintää. Nyt pyörä kulkee juuri jonkun piikin heittämien paakkujen päällä, ja koko hoito sitten pomppii ja koukkii.

Ongelma on pieni jos maa menee hienoksi, mutta kunnon savijuntit pyörien alla pomputtavat koko konetta.

Kun mennään aivan eri hintaluokkaan, niin Köckerling tekee mielestäni todella hyvää jälkeä vaihtelevissakin olosuhteissa.

> Vrt. Walterscheid 18 000 kpl.


Walterscheid tuntuu olevan eri tavaraa kuin makaronit.

Mulla on isäukon 60-luvulla ostama W:n akseli. Hankittu silloin MF 35 kanssa lumilinkoon ja seiväskairaan. Aika vankan ja painavan oloinen se on.

Pari vuotta sitten hätäpäissäni 'lainasin' sitä 4 metrin kesantomurskaan kun ei mitään muuta pituudeltaan sopivaa ollut käsillä. Kesti nätisti ajellen koko päivän, lopulta meni murskaa vähän rajusti käynnistäessä muotoputket kierteelle ja poikki. Ristikoissa/haarukoissa ei vieläkään mitään sanomista. Tuolloin veturissa noin 100 hv ja 540 nopeus. Tonnisella perällä kestäisi varmasti 150 hv :-).
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: V8
: 22.09.11 - klo:16:36
Joutuu kyllä toteamaan, että monta verkkua on talossa ollut, ja vain yhteen on jotunut tekemään jotakin peräremontiksi kutsuttavaa. Ja sekin hajosi käytössä, johon sitä ei todellakaan ole suunniteltu.

Muita vikoja on sitten ollut tasaisesti...
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: V8
: 22.09.11 - klo:12:05
Ei kai varsinaisesti mikään - sama missä muodossa se lohko on jos moottoritekniikka on muuten samanlaista.

Aikoja sitten bensakasit olivat litratehoiltaan vaatimattomia, matalaviritteisiä ja suhteellisen matalakierroksisia koneita - siis vakiona. Tuollaisen koneen vääntö ja käyttöominaisuudet ovat aina paremmat, kuin jonkun litraisen 10 000 kiertävän koneen, josta on otettu sama huipputeho kuin litroina monta kertaa suuremmasta 8-koneesta.

Nykyään saadaan kehittyneemmällä tekniikalla haluttaessa moottorista kuin moottorista melko uskomattomat vääntöominaisuudet. Ja matalavireisiä koneita ei taida löytyä kuin etsimällä.
Ja kun mennään nopeakulkuisiin peleihin, niin sitten palataan kiltisti takaisin kuivaan tekniikkaan. Öljyssä kiehnäävät levyt syövät tehoa ja kuumentavat paikkoja.

Mites on nää Tracit, Västäräkit ja muut vastaavat?

Tieajossa pääasiassa oleviin tulee varmaan kohta Telmat, pakokaasujarruthan on jo.
isolla pellolla. 4-5 siip sarka-aura 4-syl vetokoneella tuotta paljon vähemmän kustannuspaineita ja säästää painoa, verrattuna 3x kalliimpaan auraan joka sitten seisoo 98% vuoden tunneista käyttämättä ja vaatii älyttömän ison veturin.

isolla pellolla. 4-5 siip sarka-aura 4-syl vetokoneella tuotta paljon vähemmän kustannuspaineita ja säästää painoa, verrattuna 3x kalliimpaan auraan joka sitten seisoo 98% vuoden tunneista käyttämättä ja vaatii älyttömän ison veturin.

Kaikki on niin suhteellista. Esim näitä hassuja 4-teräisiä puolihinattavia saattaa saada hyvin edullisesti käytettyinä kun ihmiset vierastavat niitä. Esim omani oli lähes uusilla kulutusosilla, ja uudet sarka-auratkin olisivat maksaneet noin puolitoistakertaisesti...... eikä nämä vaadi sen isompaa vetäjää. Ei kaikille sopiva ratkaisu, mutta mulla täyttäneet tarpeen enemmän kuin hyvin.

Tähän mennessä (reilu 10 vuotta) varsinaista remonttia on ollut yksi hydeletku ja vetokartun päässä oleva tappi, joka meni poikki. Tämäkään ei ollut auran vika vaan meni muun vahingon sivuvaikutuksena. Aika ovela muuten, sen tapin voi vaihtaa siihen kartun päähän, se on upotettu poraukseen ja putkisokalla kiinni. Jos vaan saa vanhan pois - viimeistään sorvissa.



Varastotilaa nuo roikaleet kyllä vievät ihan koko rahan edestä :-(
Sivuja: 1 ... 289 290 [291] 292 293 294