Ei se moottorin kilvessä oleva teho ole mikään "akseliteho", vaan se on moottorin nimellisteho.
Tässä taitaa käydä niin että katselemme samaa seinää, ainoastaan eri puolelta
Mulle jäi tuo edellinen lause vähän kummittelemaan, kun nimellisteho on se moottorin antama mekaaninen pyöritysteho niin kai sitä voisi kutsua myös akselitehoksi - akselilta se yleensä ulos saadaan
Mutta se on totta että näiden termien kanssa saa olla tarkkana, ainakin jos on tarkoitus että muut ymärtävät mitä tarkoitan... ja tuo oma sanomani voi hyvinkin olla epätarkka tai väärä ilmaisu.
> Vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa, että päästään samaan lopputulemaan, vaikka reitti on toinen.
Juu samassa paikassa ollaan.
Ei todellakaan ollut tarkoitus mitenkään viisastella tai väittää olevansa oikeassa. Sorry jos jäi sellainen vaikutelma. Ihan tavallinen tallaaja tässä vaan ollaan. Näissä jutuissa ei kirjoittamalla ole välttämättä helppoa ilmaista ajatuksiaan niin että toinen ymmärtää toisen ajatukset ja fiilikset
[/quote]
Ongelma tuolla oli se, että taajuusmuuttaja trippasi, elikä ei siis pystynyt syöttämään verkoon tehoa, jonka moottori generaattoriksi muuttuessaan syötti taajuusmuuuttajalle takaisin. Asia ei meinannut millään selvitä, vaikka sitä tutki useampi alan spesialisti. Lopulta paikalle lähetettiin kaksi siemenssin taajuusmuuttajiin perehtynyttä inssiä paikalle. Siitä huolimatta tapauksen selvittämiseen meni kolmisen päivää. Sitten kun asia saatiin avattua, niin syy ja seuraus tuntuivat aika yksinkertaisilta ja varsinkin kun asiaa nyt vuosien takaa muistelee, niin nyt sitä ihmettelee, mikä siinä kesti. Mutta aina jäkeenpäinhän asiat tuntuvat aivan toisilta. Eikä tuo kyseinen ongelma todellakaan ollut mikään helposti ratkaistava läpihuuto juttu, varsinkin kun asiaa selvittämässä olivat sen aikaiset suomen parhaat alan asiantuntijat. Mutta sinähän varmasti ratkaiset tuon ongelman tuosta vain.
[/quote]
Välipiiri ei kuitenkaan hajonnut tuossa? Se, että jarrutus (ja takaisinsyöttö) ei toimi, on tietysti helppoa havaita moottorin käytöksestä, mutta miksi se ei toimi on kyllä sitten eri juttu :-(
Nämä ovat sellaisia asioita, joiden selvittämisen ei kyllä ole triviaalia. Pitää tuntea niin teoria, käytäntö kuin juuri sen laitteen kytkentä, softa ja sielunelämä. Ja siihen aikaan nuo taajuusmuuttajat olivat vielä vähän harvinaisia härveleitä, ne todella hyvin tuntevia henkilöitä ei välttämättä ollut tungokseksi asti. Lisäksi niitä on niin monensorttisia, alle kilowatin 'taskumalleista' jonnekin megawattien Azipod-syklokonverttereihin. Noilla ei ole nimen lisäksi paljoa yhteistä edes lohkokaaviotasolla.
Minä olen paremmin elektroniikkapuolen kuin paksusähköpuolen kaveri, ja siinäkin pitkälti työn ja harrasteen ohessa itseopiskellut.
Joudun toisinaan etsimään vikaa cpu-ohjatuista laitteista. Siinä saa olla hyvin onnellinen jos vian löytää alle vartissa. Päiviäkin voi mennä... vaikka on jopa laitteen softakoodikin käytettävissä ja suht' nykyaikaisia mittahärveleitä. Yksi sopivasti viallinen piiri vaikka osoite- tai dataväylällä saa koko toiminnan kaoottiseen tilaan, josta on vaikea päätellä mikä se syyllinen on.
[/quote]
Vielä tuli mieleeni sellainen asia, että tajuusmuuttaja on muuten suomalainen keksintö. Muistaakseni se on nimenomaan Strömbergin keksintö jostain 80-luvun alusta, vai olisikohan ollut jo 70-luvun puolella. Mutta minun opiskelu akoina taajuusmuuttajat olivat vielä sen verran harvinaisia, että sitä ei käsitelty muuta kuin vähän teoriassa.
[/quote]
Kyllä se taitaa olla 'Romppasen' keksintö juu. Kehitystyötä aloiteltiin kai jo 60-luvun puolella. Ainakin tämän mukaan:
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/metsa+jaa+puiden+peittoon+samiprojektissa/a38944Täällä on jossain aitan nurkassa muuten wanha Strömbergin 25 kW Sami. Ollut jonkin puunjalostuskoneen ohjauksessa. Siinä ei ole muuta vikaa kuin hiiret olivat syöneet varastoinnin aikana siitä lähes kaikki polystyreenikonkat silpuksi. En ole vaan saanut niitäkään vaihdettua kun ei sille mitään järkevää käyttöä ole ollut. Lisäksi se on kaikkinensa niin suuri ja painava laatikko että ei huvikseen kanniskele.
On siinä integrointiaste hieman alhaisempi kuin näissä nykyisissä ihmeissä. Ihan erilliskomponenteista rakennettu, ja vieläpä väljästi. Taitaa olla kohta museoarvoa...
Mutta iloista syksynjatkoa !