]
Lainaus Emo-hessulta
Ainoa sarka missä maajussit oikeasti voi kilpailla toisiaan vastaan, on tämä urakointi konepuolella, siinä halvimman tarjouksen tehnyt saa urakan ja tarjouksen hävinnyt ei saa mitään, mutta urakointi tuskin on sikaloilla kovin suuressa osassa tilan toiminnassa, taitavat olla enempi ostajia kuin myyjiä urakoinnissa.
Itse olen C-alueella ja tiedän kyllä, että maatalous on yritystoimintaa, eikä se mitään muuta olekkaan.
Kyllä minä ölen huomannut että maatilat kilpailee keskenänsä pellosta,kotieläntuotannosta, urakoinneista ,vuokrista jne.Eli jos et koko ajan tehosta tuotantoa kehitä maatalouttasi jäät paikollesi se tarkoittaa sitä että sinä voit pärjätä eläkeikään asti mutta seuraava polvi nostaa kätensä pystyyn ja hakeutuu muihin hommiin. Syy oli se että sinä et kilpailut naapurisi kanssa ja tilaltasi ei enään tulevaisuudessa saa toimeen tuloa. Jos sinä laajennat valitettavasti jonkun täytyy lopettaa koska Suomen elintarviketuotanto ei voi ylittää 100%. Kun liityttiin EU:hun tiloja oli 110000 kappaletta nyt niitä on 66000 kpl ei kaun mene kun niitä on 20000-25000 kappaletta.Väität vielä että poistuma on mennyt ilman kilpailua.
Mielestäni tilaa ei voi käsitellä kokonaisuutena laskelmissa.Taloudellisesti on kestämätöntä paikata puunmyynti tuloilla kannattamatonta sikataloutta.Miten muuten voit tietää mikä tilallasi tuotaa ja mikä tuo tappiota ellet erottele metsän , pellon , kotieläintuotannon jne..
Tottakai täytyy seurata kuluja ja työmenekkiä, sekä tuloja aina tuotantosuunta kohtaisesti, että tietää mihin keskittyy ja mistä tulee paras tulos.
Mutta lopulta tila on aina kokonaisuus, jossa on tietyt reunaehdot, mikä siinä oikeastaan voi kannattaa.
Tilojen määrä vähenee, sehän tiedossa, yleisin syy on nykyisen suurten ikäluokkien eläköityminen ilman jatkajaa.
Meidän kunnassa noin 26 %:tia tiloista on ilmoittanut, että tilanpito loppuu nykyisen omistajaparin eläköityessä.
Se mitä tulee tuohon elintarviketuotantoon, niin sekin on vähän miten lasketaan ....
Maatila voi tuottaa paljon muutakin kuin perinteisiä elintarvikkeita, useimmat näistä muista tuotteista soveltuu hyvin sivuhommiksi.