Emo-heikki kysyi asiaa Jakkelta ,mutta ajattelin kommentoida asiaa.
Jos olet huomannut olemme EU:n jäseniä. Tässä järjestelmässä tavaran liikkuminen rajojen yli on vapaata eli kilpailemme tanskalaisen kanssa samoista markkinoista (eli he eivät hyväksyneet meidän yksimahaisten tukea). Koska heillä ei ole mitään tukia sioilla. Meidän tuki valui molempien teurastamojen kautta Ruotsiin ,koska sieltä ostettiin kaikki mahdolliset "nakkikioskit "mitä oli kaupan ja tanskalaiset jäi nuolemaan näppejänsä.
Kysyit miten tilat kilpailee keskenänsä, aivan samalla tavalla kuin tanskan maallakin ne kilpailevat. Jos et ole sitä vielä huomannut että jako maataloudessa on jo tehty olet auttamattomasti myöhässä. Ota mallia Tanskasta koska niin meilläkin tulee käymään rakennekehityksineen sekä konkurseineen .
Ilmeisesti C alueella ei ole vielä huomattu että maatalous on yritystaloutta ,halusimme tai ei , mutta meidät ajetaan siihen. Yritystaloudessa kilpaillaan keskenään. Toivottavasti nyt ei käy niin että konkursiin joutuu viimeksi investoineet tilat .
Tarvitseeko rautalankaa vääntää tarkemmin?
Jooo, kyllä tarvitsee.
Sillä et vastannut kysymykseen, ostaja maksaa lihasta samanhinnan kuin se on suunnilleen maailmanmarkkinoilla, mistä tulee se jaken esittämä 20 senttiä lisähintaa sianlihakilolle, jos sianlihaa saa vapaasti tuoda muualta Euroopasta.
Suomalainen sinalihantuottaja saa tällä hetkellä jo parempaa hintaa, kuin naapurimaiden tuottajat, uskotko tosissan että lihan hintaero voisi vielä tästä kasvaa muuhun eurooppaan ja naapurimaihin nähden
?
Itse en usko tuohon, en usko tukileikkausten pohjoisessa nostavan lihan hintaa Suomessa, koska jo tälläkin hintaerolla on tuonti täysin kannattavaa.
Eli eteläsuomen tuottajan asema ei muutu miksikään, oli tuet pohjoisessa sitten mitä hyvänsä.
Ainoa sarka missä maajussit oikeasti voi kilpailla toisiaan vastaan, on tämä urakointi konepuolella, siinä halvimman tarjouksen tehnyt saa urakan ja tarjouksen hävinnyt ei saa mitään, mutta urakointi tuskin on sikaloilla kovin suuressa osassa tilan toiminnassa, taitavat olla enempi ostajia kuin myyjiä urakoinnissa.
Itse olen C-alueella ja tiedän kyllä, että maatalous on yritystoimintaa, eikä se mitään muuta olekkaan.