Olen ollut jo kymmeniä vuosia mukana toiminnassa, jossa osia ja koneita on ostettu ulkomailta. Kokemukseni mukaan siinä on paljonkin järkeä, kun tietyt edellytykset vaan täyttyy. Jokaista suodatinta tai muuta tilpehööriä nyt ei kannata ulkoa ostaa. On huomioitava montakin asiaa, saatavuus, toimitusaika, rahtikustannukset jne ... Lisäksi on näitä uusia harmeja, allalle on ilmaantunut huijareita, jotka toimivat usein ihan "normaalilla" tavalla, eikä niitä ole tilausvaiheessa aina helppo tunnistaa. Kun osissakin liikkuu joskus isoja rahoja, koneista puhumattakaan, niin nämä toverit ovat keksineet helpon bisneksen, myydään ei oota, otetaan rahat ja kadotaan. Yleensähän ulkomaan ostot pitää aina maksaa ennen kuin tavara lähtee liikkeelle. Tämä nyt ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö ulkomailta kannata ostaa, pitää vaan tietää kenen kanssa asioi.
Rahdit ei nykyisin enää ole niin suuri ongelma kuin ennen, hinnat ovat tulleet alas paljonkin. Ketjun aloittaja viittasi keskusliikkeiden hinnoitteluun, siellä piileekin suurimmat syyt näihin ulkomaan ostoihin. Kun Suomessa on totuttu siihen, että meillä on joku iso (monopoli) maahantuoja, niin monessa maassa muualla on tavallista, että jokainen piirimyyjä/koneliike on myös maahantuoja, eikä erillistä monopoliasemassa olevaa maahantuojaa ole. Tämä on pitänyt hinnat kohtullisempana. Esimerkiksi ihan normaali original varaosa vaikkapa siihen Jontikkaan maksaa Englannissa ja Usassa monta kertaa vähemmin kuin Suomessa.
Sitten on vielä ns. after market osat, voidaan kutsua vaikka tarvikeosaksi, vaikka usein valmistaja on sama, joka tekee niitä alihankkijana koneen valmistajalle. Eli ei se osa originaalista muuten eroa kuin tulemalla erinäköisessä paketissa. Lisäksi on olemassa maailmalla purkaamoita, joista saa käytettyä osaa, kun ei aina tarvii olla just uusi. Esim. traktoreihin ja puimureihin saa helposti maailmalta purkuosia.
Avainkysysmyshän on useimmiten se, että mistä löytyy se tieto just silloin kun niitä osia tarvitaan. Tieto siitä, että mistä kysyä/tilata ? Googlekaan ei tiedä kaikkea heti. Joskus joudut selaamaan päiväkausia ilman, että saat sopivia vastauksia. Kaikki eivät ole googlessa, vielä jos milloinkaan. Itse olen eläköitynyt tästä osa/konevälittäjän hommasta, mutta bisnes kyllä jatkuu. Jos olet kiinnostunut aiheesta lisää, niin pistä vaikka yksityisviestiä, kaivelen sitten esille kontakteja.