Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varaosat ulkomailta  (Luettu 44818 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Varaosat ulkomailta
En tiedä mikä se ongelma oikein on, onko se sitä että päätösvalta annettu ekonomeille jotka eivät ymmärrä yksinkertaista ostologiikkaa ?
Ei, ne just ymmärtää ostologiikan ja siksi ei ole joka jumalan nippeliä hyllyssä 24/7.

Hyllyttäminen maksaa.

Toki toki, mut mitä maksaa menetetty asiakas ?

No ehkä ajattelemme vain vanhanaikaisesti, markkinat kun on eu.n laajuiset. Siinävaiheessa homma muuttuu kyllä mielenkiintoiseksi kun pitäis pärjätä "omillaan"  :-\
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Varaosat ulkomailta
En tiedä mikä se ongelma oikein on, onko se sitä että päätösvalta annettu ekonomeille jotka eivät ymmärrä yksinkertaista ostologiikkaa ?
Ei, ne just ymmärtää ostologiikan ja siksi ei ole joka jumalan nippeliä hyllyssä 24/7.

Hyllyttäminen maksaa.

Toki toki, mut mitä maksaa menetetty asiakas ?

No ehkä ajattelemme vain vanhanaikaisesti, markkinat kun on eu.n laajuiset. Siinävaiheessa homma muuttuu kyllä mielenkiintoiseksi kun pitäis pärjätä "omillaan"  :-\
Euron osaa hakeva asdiakas maksaa euron.
Nothing is Something Worth Doing

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Varaosat ulkomailta
Nimenomaan kun maanviljelijäasiakas ei elä "omillaan", niin se nitinä ei ikinä lopu. Ajatusharha tukien turvaverkossa elävälle on se, että se kaupan bruttomyynti jotenkin elättäisi. Onhan jokin pikkuputiikin 50000- 100000 euron osakauppa ison kuuloinen. Mutta sehän on vasta se myyntihinta, josta miinustetaan ostohinta. Myyntihinta miinus ostohinta on se väli, josta kaupan kulut, vakuutukset, tuntiveloitukset ja postituskulut sitten hoidetaan. Tukia ei oteta tässä laskelmassa huomioon. En toisaalta tiedä, mitä tukia voisi ottaa huomioon.

Suomessa on 15300 50 ha tai suurempaa tilaa. Pienemmät ovat jonkinlaisia harrasteviljelijöitä, elävät romuttamoiden osilla ja niillä koneilla, joita murusina tipppuu päätoimisilta viljelijöiltä, eli en laske tähän.

Jos vaikka ulkomaanhinnaltaan viidenkympin minkä tahansa osan tarvitsee jokainen näistä esimerkiksi kymmenen kertaa kasvukaudessa, tulee siitä 500 (ALV 0%) euroa per tila. Toisilla enemmän, toisilla enemmän. Tämä tekisi 7,7 miljoonan euron kansallisen tavaranmyynnin. Jos soveliaita toimipisteitä Suomessa on sata kappaletta, tekee se toimipistettä kohti 77000 euroa varaosamyyntiä. Tuon summan myynnistä, vaikka se on merkittävä, ei siis jää putiikinpitäjälle mitään. Noin 1500 yksikköä olisi vuosimyynti per putiikki, vähintään samalle määrälle tai enemmälle pitää olla varattuna varastopaikka, koska muutaman kuukauden aikana pitää ne myydä, eikä tiedetä mallikohtaista jakautumista tarkasti, eli 20 - 50 neliötä, maksaa sekin euroja ( 3 eur/m2 x 12 = 1500 euroa vuodessa  vuokrana tai hallilyhennyksinä, eivät saa sukupolvenvaihdostukia osakauppiaat, eivätkä nuoren osakauppiaan tukea ! )   Sitten vaikkapa 20 pakettia pakataan päivässä (huom ! kaikki eri ositteisiin, erilaisiin laatikoihin , jne) , menee siihen pari tuntia päivässä, kolmena - neljänä kuukautena.

Vaikka putiikinpitäjä ottaisi tulonsa ihan muusta toiminnasta, omakustannushintaan se osien pito maksaisi noin 3000 - 4000 eur vuodessa , joten
yksittäisen 50 euron osan hinta nousee 53-55 euroon. Postin rahti on suorastaan sikamainen, jopa siitä laskutetaan, soitetaanko ennen toimitusta vai ei. Oletamme pikapaketin tilalletoimituksen hinnaksi noin 20 euroa veroton. Hinta pompsahti 73 euroon.  Jos maanviljelijä ostaisikin lavalla kaikki mahdolliset osat varastoon, olisikin helpompi toimia. Miksi maanviljelijät eivät pidä varaosavarastoa koneille itse ? Rahdeissa säästyisi mainio raha poikineen.

Tässä siis oletetaan, että yrittäjä elättää koko putiikin jollakin akkuveden myynnillä. Silti 73 euron osa on huomattavasti kalliimpi kuin 50 euron osa Saksasta tai Hollannista. Nollakatteella...Eli koska tyhjän saa pyytämättäkin, kukaan ei lähde myymään 73 eurolla sitä osaa lähetettynä asiakkaalle. Ulkomaanpelle kevyesti ottaa siitä osata nettikauppansa osalta 10 euroa itsellen, rahtifirmat ja Suomen rajojen ulkopuolella toimivat vitosen työntekijät sen katteen turvaavat. Ja myy koko Suomen tarpeen helposti, eli 7 miljoonasta puolitoista miltsiä.

Sanoisin, että ei jatkoon. Digiaika on tullut, osamyyjät huomio, työttömyyskorvauksilla elää paremmin.

-SS-

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Varaosat ulkomailta
Lyhyesti sanottuna *****ako itkemään, tilatkaa ebaysta. Mutta kas, samat jannut ruikuttaa kun koulumaito ei/saa tukea, tai ostetaan italialista kinkkua kotimaisen sijaan. Kehverää.

Sitä en kyllä kiistä etteikö kotimaisessa varaosa- ja maatalouskaupassa olisi runsaasti parannettavaa. Mutta ristiriitaista kun jannut samaan hengenvetoon huutaa protektionismia ja ettyä valio on ainoa oikea. Petturit myy muualle. Jah.
Ei itketä.Ja osa kyllä tilattiin suomesta,eli Liedosta.
Vain arlalle myyvät on pettureita.Jah.

Mutta sanos ny paljonko enemmän sä sammakka olisit valmis maksaan että saat osan viralliselta maahantuojalta,vrt Laukkanen?

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Varaosat ulkomailta
SS sivusikin omista varaosahyllyistä, mutta kuinka moni keräilee hilpettä varastoon joka oletettavasti menee joskus. Ei taida montaa kättä nousta.. Itse koittanut keräillä kaikenlaista kuluvaa osaa. Hihnoja, laakereita, teriä, piikkejä, laturia yms roinaa, minkä puute voisi aiheuttaa työn keskeytyksen. Kaikkeen ei voi varautua, mutta monesti pienikin juttu on pelastanut. Rahaa on tietysti hiukan kiinni, mutta miten sen nyt sitten ottaa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Varaosat ulkomailta
SS sivusikin omista varaosahyllyistä, mutta kuinka moni keräilee hilpettä varastoon joka oletettavasti menee joskus. Ei taida montaa kättä nousta.. Itse koittanut keräillä kaikenlaista kuluvaa osaa. Hihnoja, laakereita, teriä, piikkejä, laturia yms roinaa, minkä puute voisi aiheuttaa työn keskeytyksen. Kaikkeen ei voi varautua, mutta monesti pienikin juttu on pelastanut. Rahaa on tietysti hiukan kiinni, mutta miten sen nyt sitten ottaa.

Onneks on ajattomia vanhoja romuja joihin osia löytyy ikh-ketjusta aina paikalliseen NH-kauppaan, jos ei hyllystä löydy niin tilaavat, ennen kello seittemäätoista kun tilaa niin osat on seuraavana aamuna noudettavissa.

Toista se on noilla uusilla vehkeillä....

Niistä hinnoista vielä, kiertokanki.com ja marjakangas on vaihtoehtona jos ei ihan heti osaa tarvi ja malttaa odottaa sen pari kolme päivää. Varsinkin iisalmelaisessa puodissa tuntuu löytyvän hyllystä ihan mitä vaan, esimerkkinä vaikka majorin tuulilasi, jonka pikkukänät ansiokkaasti kivittivät rikki, niin se löytyi heti varastosta. NH ja ikh sekä monet muut myivät eioota.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Varaosat ulkomailta
SS sivusikin omista varaosahyllyistä, mutta kuinka moni keräilee hilpettä varastoon joka oletettavasti menee joskus. Ei taida montaa kättä nousta.. Itse koittanut keräillä kaikenlaista kuluvaa osaa. Hihnoja, laakereita, teriä, piikkejä, laturia yms roinaa, minkä puute voisi aiheuttaa työn keskeytyksen. Kaikkeen ei voi varautua, mutta monesti pienikin juttu on pelastanut. Rahaa on tietysti hiukan kiinni, mutta miten sen nyt sitten ottaa.

Onneks on ajattomia vanhoja romuja joihin osia löytyy ikh-ketjusta aina paikalliseen NH-kauppaan, jos ei hyllystä löydy niin tilaavat, ennen kello seittemäätoista kun tilaa niin osat on seuraavana aamuna noudettavissa.

Toista se on noilla uusilla vehkeillä....

Niistä hinnoista vielä, kiertokanki.com ja marjakangas on vaihtoehtona jos ei ihan heti osaa tarvi ja malttaa odottaa sen pari kolme päivää. Varsinkin iisalmelaisessa puodissa tuntuu löytyvän hyllystä ihan mitä vaan, esimerkkinä vaikka majorin tuulilasi, jonka pikkukänät ansiokkaasti kivittivät rikki, niin se löytyi heti varastosta. NH ja ikh sekä monet muut myivät eioota.


Aikoinaan Xl Casen hytistä tuli tuulilasi montus isän syliin murusina. Tilasin sitten paikallisen huoltomiehen kautta paikallisesta varaosaliikkeestä. Huoltomies vaan kieltäytyi pistämästä kiinni, kun ei ikinä ollut liimalasia laittanut. Soitin sitten tutulle kolarikorjaajalle ja sen kans laitettiin. Pistettiin niillä alkuperäisillä paloilla mitä siinä oli ruuvilla kiinni. No lasihan oli laminoitu joten oli myös vahvempi. Siis saatiiin se lasi keskeltä halki jo asennusvaiheessa. Soittelin sitten samaan firmaan josta lasi oli. Ihmetteli mikä tuulilasi buumi nyt oli tullut. Yks lasi oli kuulemma pyörinyt vuosia varastossa ja mennyt muutamaa päivää aiemmin :) Nooh paikallinen IKH kauppias tilas seuraavan, joka tosin oli kuljetuksessa hajonnut. Mutta kolmas kerta toden sanoi :)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Varaosat ulkomailta
  Mefor aikoinaan toimitti viimeistään toisena päivänä tilatut osat saksasta, nyt menee ehkä viikko jos ei satu Suolahdessa olemaan tarvittavaa osaa ko. koneeseen, ja hintakin on kotimaista linjaa..

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Varaosat ulkomailta
Lyhyesti sanottuna *****ako itkemään, tilatkaa ebaysta. Mutta kas, samat jannut ruikuttaa kun koulumaito ei/saa tukea, tai ostetaan italialista kinkkua kotimaisen sijaan. Kehverää.

Sitä en kyllä kiistä etteikö kotimaisessa varaosa- ja maatalouskaupassa olisi runsaasti parannettavaa. Mutta ristiriitaista kun jannut samaan hengenvetoon huutaa protektionismia ja ettyä valio on ainoa oikea. Petturit myy muualle. Jah.
Ei itketä.Ja osa kyllä tilattiin suomesta,eli Liedosta.
Vain arlalle myyvät on pettureita.Jah.

Mutta sanos ny paljonko enemmän sä sammakka olisit valmis maksaan että saat osan viralliselta maahantuojalta,vrt Laukkanen?
En kilpailuta huoltoyrittäjiä, pääasia on että saa ratkaistua mun ongelmani. 600 e jossain kriittisessä tilanteessa on ihan mitätön summa.
Nothing is Something Worth Doing

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Varaosat ulkomailta
No lasihan oli laminoitu joten oli myös vahvempi. Siis saatiiin se lasi keskeltä halki jo asennusvaiheessa.

Laminoitu lasi ei ole vahvempi, vaan kestää paljon huonommin tärskyjä kuin karkaistu lasi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Varaosat ulkomailta
tuo todettu jo vuosia sitten... nyyn oven lasi on saanu pari kertaa jotain kovempaa kylkeen mutta edelleen e4hjänä, pikkurikama kuiteski..             

                  tietääkö kukaan millanen virma mahtaa olla GRANIT ?  huomasin tuossa päivällä erään puotin tiskillä sellasen ja kattelin siitä että net hinnat verottomina jotkut aika halpoja...   mitä lie?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Varaosat ulkomailta
Kyse on kuitenkin osista joita varmasti menee kaupaksi vuositasolla ihan merkittäviä määriä. En usko että varastoon ostaminen lisäisi tuotteen hintaa enää kovinkaan merkittävästi. Eihän nyt joku kyntöaatran osa tuoretavaraa ole.
Eikä se rahakaan ole este, eihän nyt viiskymppiä ylitsepääsemätön raha ole, jos vaikka nuffiedmasterikin olis saanut osat käteensä muun kaupunkikäynnin yhteydessä. Silloin olis osat olleet jo ennen arkea paikallaan ja olis voinut hitsaamisen sijaan vaihtaa vaan uudet osat paikalleen.

En tiedä mikä se ongelma oikein on, onko se sitä että päätösvalta annettu ekonomeille jotka eivät ymmärrä yksinkertaista ostologiikkaa ?

Maanviljelijät toimivat bisnespohjalta, kas. Tilatuet ja pinta-alatuet maksetaan yleishyödyllisen palvelun eli maataloustuotannon ylläpitämisestä. Tällöin viljasta voidaan luopua jopa parikymppiä halvemmalla kuin muut eurooppalaiset. Mikä ..tun kate, eihän semmoista tarvita, kun 15. kesäkuuta se kate naksutellaan Vipun sivulla ?

Jos maatalousvaraosaliikeet ajateltaisiin yleishyödyllisiksi palveluntuottajiksi, niille maksettaisiinkin valtion tai EU:n hyllymetrituki, jotta putiikki elättäisi valmiiksi tyydyttävästi, sitten osat voisikin  laittaa ulkomaan hintaan valmiiksi sinne hyllyyn, alimmalla hinnalla mitä ulkomaiden nettikaupoista saa. Itse asiassa moni  nettikauppa toimittaa tukkua halvemmalla monille urakoitsijoille tälläkin hetkellä semmoista perustavaraa. No se nyt sitten merkitsee, että niitä harvoja tavaroita, mitä suoraan nettikaupoista ei saa, riistetään entistä korkeammilla välirahavaatimuksilla...

Tällaisessa kuviossa paikallinen putiikki jää silti toiseksi, sata - nolla. Miksi ? Nimittäin, Suomen sisäinen rahti ihan miten pienellä paketilla tahansa on kympin luokkaa, jos on painoa, niin viisikymppiä on pieni raha. Tässä pitäisi siis olla jonkinlainen maataloustukimuoto, jolla rahdit maksaisi valtio, ulkomaan kuriirien hinnan (parhaimmillaan rahtivapaasti) ylittävältä osalta. Tällöin vasta olisi maaseudun asiakas tyytyväinen.

-SS-
Ei ne välttämättä pitäisi niitä osia hyllyssä kuin minimimäärät, jos olisi joku "homppähyllymetrituki". Minimipanostuksella maksimituet....

Yksi tuttu varaosamies just jutteli osien varastossa pitämisen vaikeudesta. Päämies puliveivaa hintoja edestakaisin, joten eilen varastoon ostetut osat saattaakin olla huomenna murto-osan hinnalla eli paikallinen varaosaliike ottaa pataan aikalailla ellei saa vähin äänin myytyä ylihinnalla ostettuja osiaan pois alkuperäisen hinnoittelun mukaan. Paska juttu sinällään. Vaatii jo erilaista osaamista varaosapuolikin kuin vanhoina hyvinä aikoina.

Sammakolle tiedoksi, että pyrin käyttämään mahdollisimman paljon paikallista osaamista koneiden korjaamisessa. Korjautan myös mieluummin kuin ostan uutta (varaosaa), jos suinkin mahdollista, sillä silloin (eu:ltakin saatu tuki)raha jää työn muodossa lähialueelle. Oman emobisneksen kannattavuuden ylläpitämiseksi on vaan tehtävä kaikki mahdolliset toimenpiteet, johon kuuluu myös varaosien kilpailuttaminen silloin kun siihen on mahdollisuus tai se on järkevää. Ihan kuin minunkin, varaosakauppiaan on etsittävä uudenlainen tapa toimia nykysysteemissä tai sitten lopetettava toiminta. Koitan vielä pyristellä mukana, mutta sitä en tiedä, kuinka kauan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Varaosat ulkomailta
No lasihan oli laminoitu joten oli myös vahvempi. Siis saatiiin se lasi keskeltä halki jo asennusvaiheessa.

Laminoitu lasi ei ole vahvempi, vaan kestää paljon huonommin tärskyjä kuin karkaistu lasi.

Siis lasi oli vahvuudeltaan suurempi. Kuinka sen vois sanoa. Se vahvuus joka mitataan työntömitalla. Ei siis mahtunut siihen karmin ja palan väliin. Tai siis vedätin sillä palalla ja silloin halkes. Olisko ollut jotain 2-3mm vahvempaa. Seuraavalla kerralla tehtiin palalle uudet reijät. Reilusti kauas, sillä eihän niillä mitään virkaa muutenkaan ... liimalla se lasi kiinni oli.

ceylon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Vs: Varaosat ulkomailta
Onko kellään kokemusta agrodoctor.eu firmasta?olis sopivan hintaisia osia klaassiin

ceylon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Vs: Varaosat ulkomailta
tulipahan kokeiltua,hyvin toimi ja suht nopeesti tuli osat rappusille,ihan ok