Kyse on kuitenkin osista joita varmasti menee kaupaksi vuositasolla ihan merkittäviä määriä. En usko että varastoon ostaminen lisäisi tuotteen hintaa enää kovinkaan merkittävästi. Eihän nyt joku kyntöaatran osa tuoretavaraa ole.
Eikä se rahakaan ole este, eihän nyt viiskymppiä ylitsepääsemätön raha ole, jos vaikka nuffiedmasterikin olis saanut osat käteensä muun kaupunkikäynnin yhteydessä. Silloin olis osat olleet jo ennen arkea paikallaan ja olis voinut hitsaamisen sijaan vaihtaa vaan uudet osat paikalleen.
En tiedä mikä se ongelma oikein on, onko se sitä että päätösvalta annettu ekonomeille jotka eivät ymmärrä yksinkertaista ostologiikkaa ?
Maanviljelijät toimivat bisnespohjalta, kas. Tilatuet ja pinta-alatuet maksetaan yleishyödyllisen palvelun eli maataloustuotannon ylläpitämisestä. Tällöin viljasta voidaan luopua jopa parikymppiä halvemmalla kuin muut eurooppalaiset. Mikä ..tun kate, eihän semmoista tarvita, kun 15. kesäkuuta se kate naksutellaan Vipun sivulla ?
Jos maatalousvaraosaliikeet ajateltaisiin yleishyödyllisiksi palveluntuottajiksi, niille maksettaisiinkin valtion tai EU:n hyllymetrituki, jotta putiikki elättäisi valmiiksi tyydyttävästi, sitten osat voisikin laittaa ulkomaan hintaan valmiiksi sinne hyllyyn, alimmalla hinnalla mitä ulkomaiden nettikaupoista saa. Itse asiassa moni nettikauppa toimittaa tukkua halvemmalla monille urakoitsijoille tälläkin hetkellä semmoista perustavaraa. No se nyt sitten merkitsee, että niitä harvoja tavaroita, mitä suoraan nettikaupoista ei saa, riistetään entistä korkeammilla välirahavaatimuksilla...
Tällaisessa kuviossa paikallinen putiikki jää silti toiseksi, sata - nolla. Miksi ? Nimittäin, Suomen sisäinen rahti ihan miten pienellä paketilla tahansa on kympin luokkaa, jos on painoa, niin viisikymppiä on pieni raha. Tässä pitäisi siis olla jonkinlainen maataloustukimuoto, jolla rahdit maksaisi valtio, ulkomaan kuriirien hinnan (parhaimmillaan rahtivapaasti) ylittävältä osalta. Tällöin vasta olisi maaseudun asiakas tyytyväinen.
-SS-