Tarkoitan että varaosien myynti on osa huoltoyrittäjien leipää. Että hiukan sama kun menis kyläbaarin terassille oman kaljasäkin kanssa.
Tämä on vähän kummallinen asia. Vähän sama kuin timpurilta pitäisi ostaa sementti ja laudat... tietysti eri juttu jos kyse on valmiin talopaketin asennusporukasta.
Tiukasti maahantuojan merkkihuoltoon sitoutuneet korjaamot toki ymmärtää että myyvät / asentavat vain virallisia osia.
Vaikka oli VW/Audi erikoistunut korjaamo (ei maahantuojan) niin vapaasti sai valita että mistä ja minkä hintaisia osia tilattiin ja asennettiin (kyseessä volkkarin hammastankopaketti).
Autopuolella myös ns. vapailla korjaamoilla on pääsy lähes kaikkeen dataan mitä merkkihuolloilakin on käytettävissä. Työkonepuolella taitaa olla nihkeämpää - vielä.
Tuollainen kytkypakettihinnoittelu vähän närästää joskus. Jos toiminta ei kannata työn tuntihinnalla X niin sitten nostetaan tuntihintaa ja pidetään muut jutut hinnoittelusta erillään. Asiakas saa sitten valita mistä haluaa maksaa: osaamisesta, palvelun nopeudesta, valikoiman laajuudesta, osien laadusta ja/tai niiden katteesta.
Tai sitten pitää vaihtaa huoltofirman toimialaksi huollon sijasta 'varaosamyynti tarvittaessa edullisella asennuspalvelulla'.
Maksan mielelläni huoltomiehelle pientarvikkeista, tiviisteistä ja muista hilpetööreistä vaikka 200% katetta. Pääasia että minun ei tarvitse niitä lähteä etsimään.
Mutta kun puhutaan isommista ja arvokkaista varaosista (vaikka etuakseli, tehdaskunnostettu vaihteisto tai vastaava purkuosa) niin minusta sellaisten hinta ja vaihtotyön hinta pitäisi erottaa toisistaan hyvin selvästi. Samoin huoltoon liittyvät ulkopuolella teetetyt työt, niihin ei minusta enää huoltoyrittäjän kuulu lisätä omia prosenttejaan. Tarkoitan esim moottorikoneistamoja, jäähdytinhuoltoja, turbohuoltoja, dieselkorjaamoja yms.
Tietysti osien kuljetteluun ja asioiden hoitamiseen liittyvät työtunnit kuluu reilusti korvata.
Minusta koneen omistajalla pitää olla oikeus valita miten ja millä osilla hänen koneensa kulloinkin korjataan. Tai sitten olemme menossa kohti näitä moderneja 'käyttöoikeusautoja'.
Onneksi olen toistaiseksi onnistunut löytämään ammattitaitoisen korjaajan joka tekee sen mitä olen pyytänyt, niillä palikoilla joita olen halunnut käytettävän.