Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 932100 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: viljan hinta
Anteeksi maalaisuuteni....

Mutta koska te olette tyytyväisiä? Jos nyt kelpaa leiväksi matalan valkuaisen vehnä, niin eikö se ole hyvä asia? Hintakin on kohdillaan...

Kepu-ukkoja kivestää aina vaikka mikä olis... 😂😂
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
Onko leipäviljan matalasta valkuaisesta tehtävä jatko-itämerivähennys myös poistettu ?

Sitten kyllä ei kannata aikaisessa lannoituksessa pihdata, paras massakertymä tulee kun saa kaikki ravinteet oraille käyttöön.

-SS-

Tjussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 178
Vs: viljan hinta
Elokuun alussa alkoi odotettu viljojen nousuralli, tänään Hankkijakin vihdoin reagoi huonoihin satonäkymiin tekemällä reiluja korotuksia viljanhintoihin, Vehnä rikkoi jo 200e/tn haamurajan ja ohran hintaan tehtiin korotuksia ja kauraankin tuli nousua. Veikkaan että ainakin ohran hinta rikkoo 200e/tn rajan syksyn kuluessa kun paljastuu että ohran kohdalla ollaan alituotantotilanteessa ja ohran ylivuotiset varastot ovat niukat. Sen sijaan kauran hinta voi jäädä 200e/ tn alapuolelle sillä kauran kohdalla tuskin ollaan alituotannossa ja kauraa on varastossa selvästi ohraa enemmän.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta
Elokuun alussa alkoi odotettu viljojen nousuralli, tänään Hankkijakin vihdoin reagoi huonoihin satonäkymiin tekemällä reiluja korotuksia viljanhintoihin, Vehnä rikkoi jo 200e/tn haamurajan ja ohran hintaan tehtiin korotuksia ja kauraankin tuli nousua. Veikkaan että ainakin ohran hinta rikkoo 200e/tn rajan syksyn kuluessa kun paljastuu että ohran kohdalla ollaan alituotantotilanteessa ja ohran ylivuotiset varastot ovat niukat. Sen sijaan kauran hinta voi jäädä 200e/ tn alapuolelle sillä kauran kohdalla tuskin ollaan alituotannossa ja kauraa on varastossa selvästi ohraa enemmän.
Joskus vuosia sitten laskin tänne palstalle viljapytyn hankintahinnan kuoletusta viljan hinnan nousulla. Luulen, etten ole edelleenkään kauheasti väärässä, jos väitän, että se jyvien säilöminen kannattaa aika hyvin. Sitä paitsi pönttöjen hinnat ovat nousseet vuosien saatossa ihan kivasti.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Elokuun alussa alkoi odotettu viljojen nousuralli, tänään Hankkijakin vihdoin reagoi huonoihin satonäkymiin tekemällä reiluja korotuksia viljanhintoihin, Vehnä rikkoi jo 200e/tn haamurajan ja ohran hintaan tehtiin korotuksia ja kauraankin tuli nousua. Veikkaan että ainakin ohran hinta rikkoo 200e/tn rajan syksyn kuluessa kun paljastuu että ohran kohdalla ollaan alituotantotilanteessa ja ohran ylivuotiset varastot ovat niukat. Sen sijaan kauran hinta voi jäädä 200e/ tn alapuolelle sillä kauran kohdalla tuskin ollaan alituotannossa ja kauraa on varastossa selvästi ohraa enemmän.
Joskus vuosia sitten laskin tänne palstalle viljapytyn hankintahinnan kuoletusta viljan hinnan nousulla. Luulen, etten ole edelleenkään kauheasti väärässä, jos väitän, että se jyvien säilöminen kannattaa aika hyvin. Sitä paitsi pönttöjen hinnat ovat nousseet vuosien saatossa ihan kivasti.
Kyllä se kannattaa. Monella tilalla vain on kakku syöty jo etukäteen joten aina pakko myydä. Itse tullut harrastettua tuota varastointia ja 2018/19 tein edellisen tyhjennyksen.

Siilojen hintojen nousu on kyllä harmillista. Teräs tietysti noussut viime aikoina ja se varmaan näkyy tän hetken myynneissä mut ei se selitä jokavuotista nousua. Se joka keksii halvan tavan lisätä varastotilaa on voittaja..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: viljan hinta
Joskus vuosia sitten laskin tänne palstalle viljapytyn hankintahinnan kuoletusta viljan hinnan nousulla. Luulen, etten ole edelleenkään kauheasti väärässä, jos väitän, että se jyvien säilöminen kannattaa aika hyvin. Sitä paitsi pönttöjen hinnat ovat nousseet vuosien saatossa ihan kivasti.

Suoran nousun lisäksi voi tehdä hyvän tilin jos onnistuu sekoittelemaan eri vuosien viljaeristä mahdollisimman paljon leipäviljakelpoista tai muuten juuri sopivasti tietyt laatuehdot täyttävää. Hyvin korkeasta valkuaisesta ei suomessa oikein saa kunnon korvausta muulla tavalla.


kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta
Konehallin tapaisen normaalin rakennuksen valjastaminen viljavarastoksi voisi olla yksi ratkaisu. Kun sen tekee pieteetillä tiivistäen ja lyö vanerit seinille ja tiiviit ovet, jotta linnut ja jyrsijät eivät sinne pääse, niin voisi toimia yhden viljalajin varastona.

Vanhalle kuivurille hain kovalevyn rautakaupasta, maksoi 7,5e verolla. Perinteisen kakkosnelosristikon ympyröimä siilo nykypäivään siirrettynä saattaisi olla myös tulla kysymykseen. Täytyisi joskus laskea mitä nuo tulisi maksamaan, kun oikein hamstraisi kaikenlaista kakkoslaatua ja muuta sekundaa puutavaraksi. On jo ideana niin hullu, että voisi jopa toimia. Olisi varsin kookas vanha suuli käytössä, jossa on hyvä katto ja muut tilat. Jos sen sisään kätkisi varastosiiloja. Kauhea työhän näissä on verrattuna uuden pytyn tekemiseen, mutta jos säästöt ovat oikeasti merkittäviä, niin se pistää ajattelemaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta
Hyvin mielenkiintoiset ajat on edessä. Viljaa on pystyssä ja aivan vihreänä vielä isot alat. Ei kestä mitään kovin radikaalia säätyypin muutosta sinne syyskuun suuntaan. Eli lopullisia viljamääriä on vaikea ennakoida, mutta kyllähän uskomattoman huonolta näyttää ohra/kaurasektorilla. Tosin ilmeisesti pitkin Pohjanmaata on ollut hyviäkin alueita, mutta riittääkö sieltä kauroja myllyille asti. Luulisin, että kevyttäkin kauraa otetaan kohtaa elintarvikekäyttöön. Takavuosinahan 50kg kauraa pidettiin jo ihan hyvänä. Tällaista on käsittääkseni jotkut Saksan kaurat edelleen tänä päivänä. Pohjoismaita pidetty sitten varsinaisina laatukauran tuottajina ja vaatimukset sitten täällä sen mukaiset.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: viljan hinta
Mä laitoin vanhaan rakennukseen laakasiiloelemennttjä ja korotin vanerilla. Ei tuosta ihan kauhan kallista tullut. ei tuossa suurempia ongelmia ole jyrsijöidenkään kanssa ollut. Kurottajalla 2,5 motin kauhalla lastatessa jää kuulemma alta-ajettavat siilotkin lastausnopeudessa. Pariinkymmeneen minuuttiin tuosta lappaa yhdistelmäkuorman.
Mystinen kesälaatumies

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Konehallin tapaisen normaalin rakennuksen valjastaminen viljavarastoksi voisi olla yksi ratkaisu. Kun sen tekee pieteetillä tiivistäen ja lyö vanerit seinille ja tiiviit ovet, jotta linnut ja jyrsijät eivät sinne pääse, niin voisi toimia yhden viljalajin varastona.

Vanhalle kuivurille hain kovalevyn rautakaupasta, maksoi 7,5e verolla. Perinteisen kakkosnelosristikon ympyröimä siilo nykypäivään siirrettynä saattaisi olla myös tulla kysymykseen. Täytyisi joskus laskea mitä nuo tulisi maksamaan, kun oikein hamstraisi kaikenlaista kakkoslaatua ja muuta sekundaa puutavaraksi. On jo ideana niin hullu, että voisi jopa toimia. Olisi varsin kookas vanha suuli käytössä, jossa on hyvä katto ja muut tilat. Jos sen sisään kätkisi varastosiiloja. Kauhea työhän näissä on verrattuna uuden pytyn tekemiseen, mutta jos säästöt ovat oikeasti merkittäviä, niin se pistää ajattelemaan.

Joo mä oon konehallia käyttänyt varastona jo useita vuosia. On kätevä ja monikäyttöinen verrattuna viljasiiloon.. itse jos olisin bulkin tuottaja niin laakavarasto olisi ainut järkevä vaihtoehto..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: viljan hinta
niin,  ja se on sitten helppo laittaa johonkin muuhun käyttöön viljan loputtua.   toisin kuin siilo.     hulluinta että ite kattelin tuolla kylällä yhtä peltisiiloa vuosia,   siirretty pihasta pois..  mutta eipä sitä voinut ostaa.    nyt seisonut ainakin 30 vuotta metänreunassa tarpeettomana.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2267
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: viljan hinta
Konehallin tapaisen normaalin rakennuksen valjastaminen viljavarastoksi voisi olla yksi ratkaisu. Kun sen tekee pieteetillä tiivistäen ja lyö vanerit seinille ja tiiviit ovet, jotta linnut ja jyrsijät eivät sinne pääse, niin voisi toimia yhden viljalajin varastona.

Vanhalle kuivurille hain kovalevyn rautakaupasta, maksoi 7,5e verolla. Perinteisen kakkosnelosristikon ympyröimä siilo nykypäivään siirrettynä saattaisi olla myös tulla kysymykseen. Täytyisi joskus laskea mitä nuo tulisi maksamaan, kun oikein hamstraisi kaikenlaista kakkoslaatua ja muuta sekundaa puutavaraksi. On jo ideana niin hullu, että voisi jopa toimia. Olisi varsin kookas vanha suuli käytössä, jossa on hyvä katto ja muut tilat. Jos sen sisään kätkisi varastosiiloja. Kauhea työhän näissä on verrattuna uuden pytyn tekemiseen, mutta jos säästöt ovat oikeasti merkittäviä, niin se pistää ajattelemaan.

Joo mä oon konehallia käyttänyt varastona jo useita vuosia. On kätevä ja monikäyttöinen verrattuna viljasiiloon.. itse jos olisin bulkin tuottaja niin laakavarasto olisi ainut järkevä vaihtoehto..

Tässä pitää ottaa huomioon se, miten täytetään rekka laakavarastosta. Viljaruuvi on poissuljettu, hidas, ja joutuu lapioimaan paljon. Traktorin etukuormaaja tietysti käy, mutta hidasta se on silläkin.  Sitten tulee taas kalliiksi, jos joutuu jonkun kurottajan  tms. hankkimaan pelkkään viljankuormaukseen.
Kyllä jos on puhdas viljantuotantotila, niin pyörösiilot on parhaimpia, ne pystyy myös myymään, kun viljelyura loppuu tai  siilotilaa voi vuokrata tarvitsevalle. Kyllä lähialueen viljelijät mielellään niitä varmasti vuokraa, siilotilaa ei kellään ole koskaan liikaa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Konehallin tapaisen normaalin rakennuksen valjastaminen viljavarastoksi voisi olla yksi ratkaisu. Kun sen tekee pieteetillä tiivistäen ja lyö vanerit seinille ja tiiviit ovet, jotta linnut ja jyrsijät eivät sinne pääse, niin voisi toimia yhden viljalajin varastona.

Vanhalle kuivurille hain kovalevyn rautakaupasta, maksoi 7,5e verolla. Perinteisen kakkosnelosristikon ympyröimä siilo nykypäivään siirrettynä saattaisi olla myös tulla kysymykseen. Täytyisi joskus laskea mitä nuo tulisi maksamaan, kun oikein hamstraisi kaikenlaista kakkoslaatua ja muuta sekundaa puutavaraksi. On jo ideana niin hullu, että voisi jopa toimia. Olisi varsin kookas vanha suuli käytössä, jossa on hyvä katto ja muut tilat. Jos sen sisään kätkisi varastosiiloja. Kauhea työhän näissä on verrattuna uuden pytyn tekemiseen, mutta jos säästöt ovat oikeasti merkittäviä, niin se pistää ajattelemaan.

Joo mä oon konehallia käyttänyt varastona jo useita vuosia. On kätevä ja monikäyttöinen verrattuna viljasiiloon.. itse jos olisin bulkin tuottaja niin laakavarasto olisi ainut järkevä vaihtoehto..

Tässä pitää ottaa huomioon se, miten täytetään rekka laakavarastosta. Viljaruuvi on poissuljettu, hidas, ja joutuu lapioimaan paljon. Traktorin etukuormaaja tietysti käy, mutta hidasta se on silläkin.  Sitten tulee taas kalliiksi, jos joutuu jonkun kurottajan  tms. hankkimaan pelkkään viljankuormaukseen.
Kyllä jos on puhdas viljantuotantotila, niin pyörösiilot on parhaimpia, ne pystyy myös myymään, kun viljelyura loppuu tai  siilotilaa voi vuokrata tarvitsevalle. Kyllä lähialueen viljelijät mielellään niitä varmasti vuokraa, siilotilaa ei kellään ole koskaan liikaa.
Traktorin etukuormaaja ja riittävän iso kauha sillä mä oon täytellyt. Saa muute  olla aika tehokas elevaattori et voittaa lastauksessa traktorin..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta
Siirtelisin viljat ensin peräkärryllä kuivurille ja lastaisin siellä. Ei ole kummoinen homma, jos kuivuri on tarpeeksi nykyaikainen.

Peltipytyt ehdottomasti pohjastaan teräskartiolla, että saa koko paketin myytyä eteenpäin ja pihaan jää vain betonilaatta.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: viljan hinta
 Nuoret viljeliä kirjoittaa , itse vanhempana ruvennut kotiuttamaan tukia, eli
kerääjäkasvina timoteita ja ensimmäinen vuosi viherkesantona ja seuraavat
heinällä, siinä kun ei ole korjuu velvoitetta, kerran kesässä murskaimella nurin,
kustannus tunti työtä, eli kymmene litraa polttoainetta ja maa kiittää, kun 50 vuotta
ollut viljalla. ;)