Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehunurmi  (Luettu 870 kertaa)

Creative

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Rehunurmi
Nyt olisi tarkoitus laittaa 5 vuodeksi monivuotiselle rehunurmelle 3 hehtaarin lohko. En meinaa satoa korjata, ainoastaan niittää. Onko tuessa vaatimuksia?, eli riittääkö esimerkiksi kylvää pelkkä timotei? Mikä olisi halvin vaihtoehto, että tukiehto täyttyy?

Viimeksi muokattu: 09.04.24 - klo:12:47 kirjoittanut Creative

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rehunurmi
Kyl mä pitäisin et pelkkä timoteikin riittäisi mut mikäli et varmaankaan lannoita sitä niin laittaisin edes vähän joukkoon esim. Puna-apilaa tai muuta typensitojakasvia. Näin se timppakin kasvaisi paremmin. Muuten voi 5v päästä olla melko huono nurmi siellä ja saattaa ne satelliitit sikaa jo tarkemmin näkemään tuohon mennessä.
Sit tietysti jos typpeä luovuttava maalaji kyseessä ei merkitystä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Hanttapuli miäs

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Rehunurmi
Ei se timppa niin harvaksi mene jos ei ihan vesi lopu kesken ja aika paha talvikin saa olla että timppa kuolisi sillä tavoin että tukiehtojen kanssa tulee ongelmia vaikka olisi 20v. Se on kyllä totta että joku apilakin sekaan voi auttaa  ainakin kasvukunnossa myöhemmin, mutta mun käsittääkseni se pitää joko olla ympätty tai että bakteerikanta on muuten pellossa kunnossa, muuten apila ottaa sen typpensäkin maasta niinkuin timppakin. Apila maksaa ja ymppäyskin vaatii puljausta sekä tuki on suht sama oli apilaa seassa tai ei.

Viimeksi muokattu: 09.04.24 - klo:22:47 kirjoittanut Hanttapuli miäs

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3661
Vs: Rehunurmi
Ei se timppa niin harvaksi mene jos ei ihan vesi lopu kesken ja aika paha talvikin saa olla että timppa kuolisi sillä tavoin että tukiehtojen kanssa tulee ongelmia vaikka olisi 20v. Se on kyllä totta että joku apilakin sekaan voi auttaa  ainakin kasvukunnossa myöhemmin, mutta mun käsittääkseni se pitää joko olla ympätty tai että bakteerikanta on muuten pellossa kunnossa, muuten apila ottaa sen typpensäkin maasta niinkuin timppakin. Apila maksaa ja ymppäyskin vaatii puljausta sekä tuki on suht sama oli apilaa seassa tai ei.
Parantaahan se apila maata.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5887
Vs: Rehunurmi
Mä kyllä kanssa näkisin että miksi ei kylväisi monipuolisemman seoksen ja ottaisi sitä kautta muitakin hyötyjä.
Toki pelkällä timotei lienee tukioptimoinnin kannalta edullisin, sillä saa suht pienelläkin siemenmäärällä siltä kannalta katsoen riittävän nurmen.
Apilan ymppäystä ei kyllä tohon käyttöön kannata miettiä, sen bakteereita on kyllä maassa.