Ei nämä tämän keskustelun ajatukset tunnu kovin toden mukaisilta investointi halukkuuden suhteen. Viimepäivinä tullu juteltua navettarakenta-ammattilaisten kanssa, kovin ovat kiireisiä, töitä tuntuu riittävän. Robo kauppiaskin kertoi myyneensä tälle vuodelle jo saman verran koneita kuin viime vuonna koko vuonna. Se että vuoteen 2020 mennessä lopettajia löytyy runsaasti (3500), niin se luo tilaa uusille investoineille ja niihän se on ennustettukin.
Viime vuosina on vaan tehty todella kalliita navettaratkaisuja ja ne yskii pahasti käynistysvaiheessa.
Rakennuskustannuksissa näkyy selvästi toteuttamistapa, parikymmentä vuotta sitten lähinnä koulutilat tekivät navetoita kokonaisurakalla ja niille löytyi muhkea hintalappu, yksityisomisteiset navetat rakennettiin omatoimisesti ja palkattujen timpurien toimesta. Nykyisin tehdään kokonaisurakalla iso osa jo uusista navetoista ja tämä nostaa niiden hintaa. Rakennusmateriaali laskut kiertää urakoitsijan kautta, joka laittaa siihen prosentit päälle, työt tehdään urakkahinnoilla joihin lasketaan riittävä varmuusmarkinaali sekä osa töistä teetetään aliurakoitsijalla, jonka laskuun taas lisätään oma marginaali. Sitten kun urakoitsija on saanut kaikki kulut viivan alle niin siihen lisätään vielä tietty prosentti niin saadaan kokonaisurakan hinta. Tämän huomasi hyvin, kun luki pellervossa olevia navettainvestointeja ja niiden parsipaikan hintaa.