Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nissan - 07.01.15 - klo:18:20

Otsikko: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: nissan - 07.01.15 - klo:18:20
Eilen olin rekan kyydissä ja ei voi kun ihastella miten ammattimies ajaa pienillä kieroksilla.Kysysin teiltä kellä on traktorissa sellanen mittari mistä näkee paljonko menee löpöä ajon aikana.Meillä on kun ajetaan lietettä pellolle on pitkä ja loiva mäki,jossa vauhti tippuu 24-25km tunnissa,niin kummalla menis vähemmän polttoainetta. isomalla vaihteella jossa kierokset on 1600 vai pienempi vaihde ja kierokset 2250
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: ht - 07.01.15 - klo:19:00
Suurin vaihde millä jaksaa asiallisesti kiivetä mäen. Moottorin kierrokset on tällöin suurimman vääntömomentin paikkeilla.

68 tonnisella yhdistelmällä esim. tilanteessa, kun lähdetään paikaltaan tai pienestä liikkeestä kiihdyttämään loivaan ylämäkeen:

-550-600 hv kone vaatii 80 vauhtiin 2 kilometriä, suurimman vaihteen saa sisään vasta lopussa

-700-750 hv kone, suurimman vaihteen saa sisään 0,8...1,2 km kohdalla, yhdistelmä kiihtyy suurimmalla vaihteella 80 vauhtiin n. 1,5 km kohdalla.

->

Kulutusero 2 km matkalla alun toista litraa isomman koneen eduksi.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: maataistelija - 07.01.15 - klo:19:08
Kyllä se juurikin noin on lähes aina. Toi 1600 lähes aina parempi. Jollain tonnilla jurnuttaminen, vaikka kuinka vääntöhirmulla raktorilla, kostautuu sitten ajastaan koneen kestävyydessä, nuo korkeat kierrokset taasen löpön kulussa. Sama pätee tie ajossa ajaako lappulattiassa vain 100-200 kiekkaa matalammilla. Iso ero löytyy ainakin tuolla kotimaisella kun se huutaa sen 2500 tai 2200-2300.

Ja lähes joka värkissä se muikein alue on siinä "keskellä" 1400-1800 välissä jossain jolla se parhaalla hyötysuhteella menee nätisti väännöllä.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: ht - 07.01.15 - klo:19:26
Joo, kierrokset toki koneen mukaan. Volvon 700 hv 16 litran koneessa vihreä alue 1000-1500 kierrosta ja vääntöä 3150 Nm... :)
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: vms1 - 07.01.15 - klo:19:43
Eilen olin rekan kyydissä ja ei voi kun ihastella miten ammattimies ajaa pienillä kieroksilla.Kysysin teiltä kellä on traktorissa sellanen mittari mistä näkee paljonko menee löpöä ajon aikana.Meillä on kun ajetaan lietettä pellolle on pitkä ja loiva mäki,jossa vauhti tippuu 24-25km tunnissa,niin kummalla menis vähemmän polttoainetta. isomalla vaihteella jossa kierokset on 1600 vai pienempi vaihde ja kierokset 2250

Sillä vaihteella menee vähemmän ainetta kokonaisuudessa millä kone jaksaa mennä lujempaa. Meillä ainakin ännäläinen vie kierrosalueella 1400 ylöspäin maksimimäärän jonka se voi viedä. Moottoritekniikka siis pitää huolen että polttoainetta otetaan maksimimäärä jos ei saavuteta tavoiteltuja kierroksia.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: wolfheartscry - 07.01.15 - klo:21:32
Gear up and throttle down (isompi vaihde vähemmän kaasua/kierroksia) on yleisohje polttoaineen säästämiseksi. Traktoreissa ongelma on, että ne on tieajoa varten pöljästi viritetty siten, että lain sallima maksiminopeus saavutetaan vasta maksimikierroksilla. Tosin ei koske portaattomia ja uudempia malleja sekä joitakin yksittäisiä malleja historiasta. Mutta kaikeassa muussa työssä voi hyvinkin säästää oikealla ajotyylillä, samoin kun käyttää säästövoimanottoa, jos sellainen on.

Lisäksi kokonaiskulutusta voi vähentää minimoimalla turhan tyhjäkäynnin. Tällöin arvoa alentavia turhia tuntejakaan ei tule.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: vms1 - 07.01.15 - klo:22:10
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: TDK - 08.01.15 - klo:07:57
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: lynx700500 - 08.01.15 - klo:08:30
Tuollaisella uudella 185hp traktorilla kun noukinvaunua on kiskonut enemmän on yrittänyt kulutusta seurata. Lastatessa vie käytännössä aina yli 30 litraa tunnissa kun vaunuahan vedetään niin lujaa kuin kone jaksaa. Tiellä sitten täysiä vedettäessä eli 54 km/h vie kans sen 30 litraa tunnissa. Sit peltotiellä kun mennään noin 30 kilsaa tunnissa kulutus on jossain 15litraa tunnissa ja vaihteella ja kierroksilla ei ole suurta merkitystä. Tyhjällä kuormalla sit tietty vähemmän mutta kierroksilla tosi vähän merkitystä.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Hervast - 08.01.15 - klo:08:49
Niinhän ne taitaavat metsäkoneetkin pyöriä hakkuutyössä maksimiväännön kierrosalueella. Jossain harvennuksella voi kai huippukierroksia hieman pudottaa, mutta suhteessa suurta etua ei ymmärtääkseni saa.
Lastutuksen logiikka noissa metsäkoneissa (joissa koneen rasitus on melko tarkkaan optimoitu hydrauliikan kautta) on tietääkseni se, että maksmimiväännön kierroksia voi hieman laskea, jolloin kulutus hieman tippuu. Tämä toki edellyttäen että kierrosten hydraulituotto riittää edelleen sujuvaan työskentelyyn.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Hohhoijjaa - 08.01.15 - klo:10:47
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

No ei se ihan näinkään mene. Ominaiskulutus g/kwh on pienimmillään nykytraktoreissa siellä 1600rpm paikkeilla. Käy siis parhaalla hyötysuhteella, jolloin kulutus tehtyyn työhön nähden laskee.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Stiz - 08.01.15 - klo:11:18
Itsekkin tarkastelin kulutusta lietteen ajossa. Omat vuokrapellot sijaitsevat 9 km päässä ja tie on todella mäkistä. Aikanaan kun oman N141 saapuminen viivästyi linjasto-ongelmien takia, saimme tilalle N142 Versun jossa oli kulutusmittari. Kun ajoi pelloille ns. normaalia-ajoa 10m^3 kärry täynnä ja takaisin tyhjänä 45-50 km/h niin kulutusmittari näytti lähes tulkoon samaa. Kun nopeuden laski siihen noin 40 km/h (~1800rpm) paikkeille niin kulutus puolittu mittarin mukaan.

Itse olen miettinyt sitä että, sulkevatko Valtra CR koneet polttoaineensyötyn moottorijarrutuksessa? Että onko moottorijarrutuksesta polttoainetaloudellisesti yhtä suurta hyötyä kuin henkilöautoissa. Itse olen opetellut ajamaan traktorilla käytännössä ilman jarruja järkevällä moottorijarrutuksella. Kyseisellä reitillä oikein ajettuna ei tarvitse jarruttaa kuin yhdessä risteyksessä ja peltoliittymässä.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(



Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: arzyboy - 08.01.15 - klo:11:38
Mulla on lämä hyvin harvoin tiskissä tieajossa. Parisataa kierrosta kun pudottaa kierroksia moottorista niin polttoaineenkulutus laskee dramaattisesti ja aikaa ei paljoa enempää kulu omilla lyhyillä peltosiirtymillä. Rengille piti opettaa myös moottorijarrutus ja ennakoiva ajotapa raskaiden kuormien kanssa. Säästää polttoaineen lisäksi myös jarruja todella paljon.

Yleensä asia on juuri niin kuin aikaisemmin on kirjoitettu... Paras hyötysuhde parhaan väännön alueella.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Hohhoijjaa - 08.01.15 - klo:11:40

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Stiz - 08.01.15 - klo:11:46
Jarrutuksesta vielä sen yksi asia. Itselle tuli uutena tietona, että näillä öljykylpyisillä jarruilla pitää jarruttaa pumppaamalla. Pitkät jarrutkset polttavat jarrut yllättävän nopeasti.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Varjo79 - 08.01.15 - klo:11:50
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: vms1 - 08.01.15 - klo:12:36
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kyllä ittellänikin 160 heppaa saa melkein koko päivän tehdä täyttä työtä. Pikavaihteilla joutuu hiljentämään kun voima loppuu ja melkein hreti sitten taas laittaa lisää vauhtia kun mahdollista. Etukarhotinkin vie jonkinverran tehoja lisäksi. Jos raktoria suurentaisi niin tarttee mennä +200 heppaan  koska painokin lisääntyy...
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: JD6630 - 08.01.15 - klo:13:07
Jontikalla on turha yrittää pieneenkään ylämäkeen jos mäkkärillä on vielä paali valmistumassa ja vanhan käärintä kesken. Ei siinä kyllä olekkaan kuin 140hv ja aina ajetaan vähintään 6m, yleensä 8m yhteen, vauhtia ei voi pitää yli 6km/h, muuten sammuu.
Tietenkin ois kannattanu ostaa joku 7530 että menis tuoki sitten säästövoimanotolla 15km/h ::)

Tiellä massikka kuluttaa vähiten kaasu pohjassa maksimivauhtia, tosin siinä onkin alennetut kierrokset isoimmalla vaihteella. Jontikalla mennään sitten vähän alle huippuvauhtia.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: maataistelija - 08.01.15 - klo:13:44
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: vms1 - 08.01.15 - klo:14:26
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
joissain rekoissa myös pakokaasujarru herää jarruvaloista jolloin jotkut autot sytyttää valot vaikka eivät oikeasti jarruta yhtään.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: lynx700500 - 08.01.15 - klo:15:34
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: ht - 08.01.15 - klo:16:12
puuautolla saa useinki repiä kaikki mitä irtoaa....

Eikä aina riitäkään... :(

Loppukuusta työkaluksi tulee uusi häntäohjaava FH16/750  ;D
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: +200 - 08.01.15 - klo:16:24
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.
Ei ainakaan jd 7530 ole totta.Kyntäes on ero liki 10l/h kun pudottaa kierrokset 2000->1600. Sama ero on lähes kaikissa töissä,vaikka nopeus pysyy samana 8)
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: metsajussi - 08.01.15 - klo:16:42

Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.

Samaa olen seuraillut.

Se on ilmeisesti hyvin nopea ja herkkä momenttipiikeille. Eli hyvinkin lyhyt ylikuorma saa sen laukeamaan. Kestää siirtää momenttia X mutta ei yli, ei edes lyhyttä aikaa. Traktorissa on aina sen verran vauhtipyörää että pienelläkin vetäjällä paakku saa sekunnin osiksi momentin ylittymään.

Insinöörimielessä se suojaa erittäin hyvin ja toimii ideaalisesti, mutta paakkuisia karhoja keräävän kuskin mielestä se on ärsyttävä...
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: maataistelija - 08.01.15 - klo:18:18
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
Tuo pöttingerissä oleva suojakytkin on aika erikoinen. Samalla tavalla paukkuu 125hp traktorilla kuin 185 hp traktorilla jos heinä on karhotettu. Eli jos heinässä on vähänkin paakkuja laukeaa räikkä vaikka voimaa vehkeessä ei ole paljon mitään. Sit kun karhe on tasaista saa vetää kaikki tehot irti ja ei mitään ongelmaa.

Luonnollisesti, kun kyseessä suojakytkin ja karhonpaakku nielaistaan --> ylikuormitus ja pam. Mutta tää olikin juur eri asia kun omistaja sanoi että ei o paukutellu ja kun tasakarholla saanu aina kuulemma koneen kyykkyyn. On siinä raja näet silloinkin sillä voimansiirrolla, vaikka tasaista kuormitusta. Eihän tuossa mitään, yllätys oli vaan vähän turhan säväyttävä ekan kerran..
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: maataistelija - 08.01.15 - klo:18:21
Niin kuin totesin niin tässä on iso huijaus. Nyky raktori kun käyttää sen verran ainetta kuin tarvitsee eli vaikka ajat täydellä kaasulla niin alamäessä polttoaineen kulutus menee nollaan ja tasamaalla menee vaikka 15 litraa tunnissa ja vastamäessä sitten vaikka se 35 litraa. Yllättäen sama määrä menee kun lasket kierrokset 1500 kiekkaan. Vauhti toki hidastuu.

Sama ilmiö on säästövoimanotolla eli kun esim paalaajalla marssinopeus on 10 km/h niin polttoaineen kulutus on sama kävipä kone 1500 tai 2000 kiekkaa.

Autolla tilanne on eri koska siellä ei käytetä koko voima repertuaaria aina.

Eikai kukaan vedätä kaikkia tehoja irti paalatessa? Kun taas esim. puuautolla saa mun mielestä useinki repiä kaikki mitä irtoaa....
Varmasti monikin vedättää paalatessa kaikkimitä irtilähtee. Ihan sammuksiin asti näyttää tiosillamenevän jos tiukkaan koittaa. Seurasin tuossa menneenäkesänä kun yhdistelmäpaalainta kiskottiin 6mukisella rohjolla ja polvilleen vaanmeni ainakun paali alkoiolla valmis. Omistaja sanoi että jos koittaa tosissaan tiukkaan niin sammuukun saunalyhty. Tommonen noin 180hp mitä mulla on paalaimenedessä niin lykkää kyllä välillä viellä sekin aika voimasavut mutta kierrokset eilaske ;D

Kävin joku kesä sitten kaveria jelppaamassa kun se urakoi vähän kaikenlaista ja pöttingerin noukkari tarvis pollea päiväksi, sillä on omassa jotakin 260 ja se saa sen polvilleen jos haluaa, ja minusta se haasteli että sen suojakytkin on jotakin niillä korvilla siinä vaunussa asetettu ja kajahtaa vapaalle kun liikaa kuormittuu. No, omalla sitten oisko kolmas kuorma kun alko vasta ääni möreentyä ja sauhua näkyä muttei kyykkyä, nin on muuten julmettu pamaus sitten se kun löikin vapaalle.. Hetken siinä kattelin että mikähän porsi..  ??? Vaan kun noukkimen ja sullojan availi ja varovasti korvat luimussa kokeilemaan niin eikun vaan menoksi. Pari kuormaa eteenpäin ja taas.. Sit soittelin jo tietäville ja selvis tää kytkin. Vmäistä ajella, kun tavallaan voi pyyhkiä menemään aika ravakkaa kyytiä, mutta sitten taas pitää ite höllätä ajoissa kun ei voi "voimia" vastaan ajaa kun aina kajahtaa ja tukossa. Tietyissä hommissa on hyvä että voimaa on sopivasti, ei liikaa..

Aiheeseen, kyllähän moottorijarrutuksessa kulutus tippuu olemattomiin, tottakai se kannattaa! Tosiaan jarrujakin säästäen, ja tuo pumppaaminenkin on ollut kyllä tapana jo ainakin niin kauan kun kotimainen on ollu, noi tennispallojarrut ja niiden häipyminen on nopiaa. Ja kyllähän sen nyt jo järki sanoo että jos seisoo polkimen päällä pitkään, siellä alkaa levyt vaihtaa väriä.
Arvatkaapa miksi rekkojenkin jarruvalot vilkkuu alamäkilöissä.. Ainakin ite kun ajan, juuri eo. syystä löysäilen, turha niitä on hangata ja kuumentaa kaiken aikaa.
joissain rekoissa myös pakokaasujarru herää jarruvaloista jolloin jotkut autot sytyttää valot vaikka eivät oikeasti jarruta yhtään.

Enpä oo tuommosta autoa minä vielä nähny, mitä 15v. ajanu jos minkälaisella ja merkkisellä kamppeella. En toki epäile etteikö tuollasia systeemiäkin olis.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Matson^ - 08.01.15 - klo:20:18
Kulutusasiat ei ole enää niin yksinkertaisia nykymoottoreilla. Nykyaikaiset ( =commonrail) moottorit on mahdollista ohjelmoida juuri niinkuin valmistaja ja päästörajat ( tai isäntä, optimoinnin yhteydessä ) haluavat.
Eli se suurin ruiskutusmäärä (kulutus) voidaan saada kärjistettynä aikaa jopa periaatteessa vaikka tyhjäkäynnillä, jos niin halutaan.
Paras vääntö voidaan myös ohjelmoida just niille kierroksille kun halutaan, ei kerro enää niin suoraan moottorin hyötysuhteesta kuin vanhemmissa vehkeissa.. Eikä ne "parhaan väännön" kierrokset niissäkään ole välttämättä se taloudellisin tapa tehdä työtä, jos ei sitä kaikkea vääntöä tarvita, vaan yleensä ne alhaisimmat millä moottori jaksaa ko. työn tehdä.

Alhaisemmat kierrokset säästävät polttoainetta, kun ei turhaan pyöritellä rattaita ja pumpata öljyä jne = tehdä hukkalämpöä.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 08.01.15 - klo:20:25
Kulutusasiat ei ole enää niin yksinkertaisia nykymoottoreilla. Nykyaikaiset ( =commonrail) moottorit on mahdollista ohjelmoida juuri niinkuin valmistaja ja päästörajat ( tai isäntä, optimoinnin yhteydessä ) haluavat.
Eli se suurin ruiskutusmäärä (kulutus) voidaan saada kärjistettynä aikaa jopa periaatteessa vaikka tyhjäkäynnillä, jos niin halutaan.
Paras vääntö voidaan myös ohjelmoida just niille kierroksille kun halutaan, ei kerro enää niin suoraan moottorin hyötysuhteesta kuin vanhemmissa vehkeissa.. Eikä ne "parhaan väännön" kierrokset niissäkään ole välttämättä se taloudellisin tapa tehdä työtä, jos ei sitä kaikkea vääntöä tarvita, vaan yleensä ne alhaisimmat millä moottori jaksaa ko. työn tehdä.

Alhaisemmat kierrokset säästävät polttoainetta, kun ei turhaan pyöritellä rattaita ja pumpata öljyä jne = tehdä hukkalämpöä.
Ja liian matalilla kierroksilla kun tehdään semmosella koneella mihon on lisätty alakieroksille rajusti vääntöä voipi tulla tuhoa..  Matalakierros moottorit on erikseen  ;D
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Matson^ - 08.01.15 - klo:20:51
Ja liian matalilla kierroksilla kun tehdään semmosella koneella mihon on lisätty alakieroksille rajusti vääntöä voipi tulla tuhoa..  Matalakierros moottorit on erikseen  ;D
Totta  :)
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Kaupoi - 10.01.15 - klo:13:37
Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:14:07
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: ijasja2 - 10.01.15 - klo:14:21
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.


Riippuu autosta tai merkistä, edellisessä vippas lähes litran optimistiseen suuntaan. Nykyisessä näyttää desilleen oikeen. Molemmat suht tehokkaita dieseleitä eikä kumpikaan ole tehtaalta tulleissa säädöissä :)
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.15 - klo:15:09
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms.. 
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:16:12
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.15 - klo:16:31
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:16:36
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 10.01.15 - klo:16:39
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
sää se tiedät kaikesta kaiken! joko oot tehnyt talven hankintahakkuut täyteen?
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:16:44
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
sää se tiedät kaikesta kaiken! joko oot tehnyt talven hankintahakkuut täyteen?
Älä nyt sinäkin ala alentumaan iso mies  ;)
Perjantaina mitattiin ,nyt alkaa muut hommat ,lunta on paljon ja pahimmoinen kohva välissä,taimikoita menee nyt nurin tykkylunta paljon .
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.15 - klo:17:15
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm.. 
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:18:20
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.15 - klo:18:24
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:18:31
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: wolfheartscry - 10.01.15 - klo:18:31
Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
Jos halutaan vertailla kierrosten vaikutusta polttoaineenkulutukseen, ei voi ajaa eri traktorilla, vaikka niissä on eri maksimikierrosnopeus. Kaikki muu pitää vakioida paitsi mitattava asia, myös sää eli ilman olosuhteet. Oikeammin pitäisi ajaa samalla traktorilla ja pudottaa kierroksia. Toki tällöin ajonopeus putoaa, kun pyritään maksiminopeuteen. Tässähän voisi testailla, mikä olisi optimaalinen ajonopeus kulutuksen ja tuntisaavutuksen suhteen. Lisäksi käytännön oloissa vaikuttaa ylä- ja alamäkien ajotyyli, moottorijarrutuksen käyttö jne.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.15 - klo:19:41
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on.. 
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: SAS - 10.01.15 - klo:19:54
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on..
Vääntökäyrä on täysin erilainen kuin vakio mottorissa siinä se salaisuus on. 1000 rim./min vääntö 520 1500 rim/min.vääntö 580 .
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Ärrpää - 10.01.15 - klo:20:25
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on..
Vääntökäyrä on täysin erilainen kuin vakio mottorissa siinä se salaisuus on. 1000 rim./min vääntö 520 1500 rim/min.vääntö 580 .

 Jontikka käyny kopsaamassa nuo suolahesta neloseen.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: Kaupoi - 10.01.15 - klo:21:18
Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
Jos halutaan vertailla kierrosten vaikutusta polttoaineenkulutukseen, ei voi ajaa eri traktorilla, vaikka niissä on eri maksimikierrosnopeus. Kaikki muu pitää vakioida paitsi mitattava asia, myös sää eli ilman olosuhteet. Oikeammin pitäisi ajaa samalla traktorilla ja pudottaa kierroksia. Toki tällöin ajonopeus putoaa, kun pyritään maksiminopeuteen. Tässähän voisi testailla, mikä olisi optimaalinen ajonopeus kulutuksen ja tuntisaavutuksen suhteen. Lisäksi käytännön oloissa vaikuttaa ylä- ja alamäkien ajotyyli, moottorijarrutuksen käyttö jne.
Totta. Tuota kulutusvertailua tein selevittääkseni kummalla ois edullisempaa kärrätä kuormia; egr:llä vai ilman.
Otsikko: Vs: Onko iso ero kulutukseen
Kirjoitti: zetor8045 - 11.01.15 - klo:21:25
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on..
Vääntökäyrä on täysin erilainen kuin vakio mottorissa siinä se salaisuus on. 1000 rim./min vääntö 520 1500 rim/min.vääntö 580 .
Tuossa nykyisessä ajokissa 700nm 1000rpm ja täydet 740nm 1600rpm..   Kiertää kuitenkin 2100 kierrosta..   Eli en vieläkään ymmärrä sitä valtran matalakierrosmoottoria...