Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko iso ero kulutukseen  (Luettu 14159 kertaa)

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on..
Vääntökäyrä on täysin erilainen kuin vakio mottorissa siinä se salaisuus on. 1000 rim./min vääntö 520 1500 rim/min.vääntö 580 .

 Jontikka käyny kopsaamassa nuo suolahesta neloseen.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Viljakuormia kuskatessa mittailin kulutusta. Vastakkain jd:t 6920s(ohjelmoitu) -04 ja 6630(vakio) -12. Molemmat cr. 6630 kiertää max nopeudella n.2300 ja 6920s 2100rpm. Huippunopeus molemmilla noin 51km/h. Siirrettyä viljatonnia kohti kulutus molemmilla sama. 6920:llä homma hieman joutusampaa. Siirtomatkaa oli noin 30km. Tankkausten välillä vein aina useamman kuorman. Eli näiden välillä ei eroa syntyny.

Toinen mitä olen yrittänyt säästä tällä on Valtran etuakselin tasauspyörästyöä. Tuttujen kokemuksien mukaan akseli on varsin heppoisesti etumurikassa kiinni ainoastaan yhdellä sokalla. Erityisesti asfalttijarrutuksissa kovilla, kun etuakseliin kohdistuu suuri voima nelivedon kytkeytyessä. Ja tätä järjen riemuvoittoa ei saa edes pois päältä  >:(

Tämähän koskee melkein kaikkia traktoreita, kun etuakselilla ei ole omia jarruja niin nelivedon kautta jarrutetaan. Nykyään jonkin verran jo omia jarruja edessäkin mutta harvassa. Kyllä 7530 Jd pitää niin kamalan pamauksen kun jarrulta löysää että pahaa tekee.
6920:stä saa nelivetokytkennän pois nippusiteellä. 6630:stä en oo asiaa vielä tutkinu. Molemmissa omat jarrut etunavoissa.
Jos halutaan vertailla kierrosten vaikutusta polttoaineenkulutukseen, ei voi ajaa eri traktorilla, vaikka niissä on eri maksimikierrosnopeus. Kaikki muu pitää vakioida paitsi mitattava asia, myös sää eli ilman olosuhteet. Oikeammin pitäisi ajaa samalla traktorilla ja pudottaa kierroksia. Toki tällöin ajonopeus putoaa, kun pyritään maksiminopeuteen. Tässähän voisi testailla, mikä olisi optimaalinen ajonopeus kulutuksen ja tuntisaavutuksen suhteen. Lisäksi käytännön oloissa vaikuttaa ylä- ja alamäkien ajotyyli, moottorijarrutuksen käyttö jne.
Totta. Tuota kulutusvertailua tein selevittääkseni kummalla ois edullisempaa kärrätä kuormia; egr:llä vai ilman.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Onko iso ero kulutukseen
Ensinnäkin kulutusmittarit ovat erittäin huonosti paikkansa pitäviä ,lähinnä viihteen vuoksi laitettu,näin ainakin autoissa.
Matalakierrosmoottori on joka suhteessa ylivoimainen ,vääntöä koko alueella ,polttoaineen kulutus selvästi alempi kuin muissa moottoreissa.
Kouho ja aina kiireinen mouruuttaa moottoria tarpeettomasti
ja nämä kuskit eivät yleensä opikaan ajamaan matakierrosmottorilla varustetulla ,on huomattu valitettavasti.
Linnavuoressa on kolme vuosikymmentä tutkittu matalakierrosmoottoreiden ominaisuuksia ja tulokset ovat kiistatta sen puolella.Protopajan pojat vaan sanoivat että sillä pitää osata käyttää jotta siitä saa hyödyn ,yleisohje oli tuo ei hätäisten kuskien moottori,työsaavutus on noissa parempi ,mutta käytöstä kiinni sekin.
No itteasiassa kunnollisia matalakierrosmoottoreita ei ole kyllä yhdessäkään traktorissa..  Lähinnä laivanmoottoreina  ;D  Samat osat lienee tuossa linnavuoren "matalakierrosmoottorissa" kuin normaaleissakin..  Itse olen hyvinkin hätäinen mutta silti pyrin ajamaan niin että pikavaihteet vaihdan 1800rpm tienoilla isompaan yms..
Niin käsitteet on sekaisin nyt zetorilla.
Jaa missä asiassa herra kaikkitietävä?
No älä nyt taas alennu ja katkeroidu,mutta mieti nyt viikolopun yli ja opiskele moottori tekniikkaa. ;D
No mitä moottoritekniikkaa pitäis opetella?  Kerro nyt edes onko sisudieselin "matalakierrosmoottorissa" samat osat kuin muissa?  Mulle nuo matalakierrosmoottorit on sellaisia missä maksimikierrokset on 600rpm..
Niin sekoitat laivamottorit ja traktorin moottorin on hiukan eri moottoreita joko käsitit ?
No enhän mä oo muuta väittänytkään  ;D  Sä oot kyllä niin päjö välillä...
Pitää olla tarkka käsitteissä siinä se juju piilee.
Mikä on "päjö"? Ihan oikeesti kun puhutaan traktorin matalakierros moottorista on kierrokset tosiaan max 1850 rim/min.,nykyään on se nappi jolla voi ohittaa ,mutta se ei enään olekaan matalakierrosmoottori raja on ylitetty. ;)
No itse en kyllä sen ideaa millään keksi mikä järki siinä on..
Vääntökäyrä on täysin erilainen kuin vakio mottorissa siinä se salaisuus on. 1000 rim./min vääntö 520 1500 rim/min.vääntö 580 .
Tuossa nykyisessä ajokissa 700nm 1000rpm ja täydet 740nm 1600rpm..   Kiertää kuitenkin 2100 kierrosta..   Eli en vieläkään ymmärrä sitä valtran matalakierrosmoottoria...