Kasvintuotanto / Vs: ruis vanhaan laitumeen?
: 29.09.24 - klo:15:34Ainakin Överumin V terässä kuuluu olla 14" vantaat jos aura on säädetty 16" työleveydelle
Miksi ? Ja miksi niihin myydään 16" vantaita vaikka säätö loppuu 16" , siis jos kuuluu olla 14
Niin en tiedä V stä mutta samaan Fk:n oon pyytänyt 16" vantaat ja sellaiset saanut. Tuolla samalla SR-övverin periaatteella.Hinattavissa ja pitkäojasvälisissä leveyssäätö oli 14"-18". Hinattava pitäojasvälisessä taisi olla maksimi 22" Semmoinen ohje niissä oli, että 2" pienempi vannas kuin viilunleveys.
Mulla 22" vannas, ja yleensä sama myös työleveys. Maksimi 24 tuumaa. En oo huomannut mitään haittaa, vaikka toisinaan menee 13 tuuman leveydelläkin kun kiiloja oikoo, paras työjälki tulee noin 16 tuuman säädöillä tuolla kvernen 34 muovisiivellä, puukoilla ja kuorimilla. Toki jälki on nättiä myös noin 20 tuuman säädöillä, kun vannas on pitkä ja siipi tarkoitettu leveään työleveyteen. Huima ero polttoaineen kulutuksessa millä työleveydellä ajaa, juuri loppuviikosta sain kynnettyä 17ha lohkon, jolla meni pellolle siirtymisineen tasan 190l polttoainetta. Ei paha mielestäni, reilu 11 litran kulutus hehtaarille, 22-23 sentin työsyvyydellä. Pienemmillä auroilla ja pienemmällä kotimaisella veturilla ei pääse millään samaan hehtaarikulutukseen eli kynnössä jos missä, työleveyden lisääminen vähentää pääsääntöisesti polttoaineen kulutusta ja saa jotain päivän aikana valmiiksikin. Käännökset vähenee, samoin päisteet nopeammin kynnettynä, enemmän aikaa itse työhön.