Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 7

Viestit - farmeri

Epäilisin jotain samakaltaista kuin Case vestrum ja John deeren pienet ärräläiset. Eli etukuormain otettu huomioon suunnitellessa, portaaton laatikko, muutenkin keskitytty laadukkaaseen sisustaan jne. , mahdollisesti luiskanokka ja kai siinä joku näyttökin on hytissä, joko smarttouch tai sitten joku vähän kompaktimpi näyttö. Jossakin sanottiin että mallin nimi olisi G?
Veikkaan tuon uuden valmetin olevan kilpailija esim. Case vestrumille ja pienille R-sarjan jontikoille. Eli pienet ulkomitat, portaaton aski, jouset, laadukas sisusta ja suunniteltu etukuormainta silmällä pitäen. Elikkä onkohan tuo nyt sitten jokin vähän kevennetty ännäläinen hieman pienentyneellä kääntösäteellä ja directillä (tai jopa ehkä variolla?) varustettuna?

Valtrahan esittelee samalla 5. sukupolven muotoilua ja ainakin uusia värejä on ilmeisesti tulossa?
https://huutokaupat.com/2026795

Tämä 68 tuntuu olevan kovia kokenut, ja useaan otteeseen.. Ei taida enää mennä huonon tuurin piikkiin.. 8)
Syksyn ohrasadon maistelu kannattaa aloittaa vasta puintikauden jälkeen ;)
10.9 ehottomasti.Vanhassa maschiossa oli 8.8 pultit, vääntyivät pikkuhiljaa ja roottori alkoi pyöriä epätasapainossa, kun terät "karkasivat" kauemmaksi. Terien vaihtoon tarvittiin  isoa rälläkkää koska pultit oli sen verran mutkalla ettei muuta mahollisuutta saada pois. nuo vahvemmat pultit kestivät ainakin sen ajan mitä sitä romua kehtasin pitää.

Edelläkävijät laittaa tämmöset niin ei tarvii valoja vilkutella.. :P

https://youtu.be/w_cKKz2mSKo
Melkonen maailmanlopun vekotin ;D Tuossa on ongelmana vain että jos ilmanpaineet pidetään paripyörien kanssa kastemadoille ystävällisissä lukemissa. Siirtoajossa taka-akselin paino kasvaa melkeempä tonnilla kun nuo nostaa ylös.
Hyvä uudistus, nykykoneissa kumminkin lähestytään yli 4 metrin leveyksiä levikkeiden kanssa. Saa aina sormet ristissä toivoa nostaako vastaantulevan auton kuljettaja katsetta älyluuristaan ja väistää sivummalle. Jospa nuo vilkut edes vähän heijastuisi siihen Iphonen näyttöön ;D   

Toisessa traktorista vilkut löytyy jo, toiseen taidan asennella kevättöiden loputtua. (Ehkäpä poliisit eivät ole ratsaamassa majakoita maanantaiaamuna klo. 6.30?) On noista majakoista nyt muutakin hyötyä esim. talvisin omaa liittymää putsaillessa kun joutuu yleisellä tiellä peruuttelemaan.
Reilusti on kantavuutta...

https://www.nettikone.com/velsa/12000-tonnia-telikarry/1940459

Ja vähän näyttääkin siltä pohjasta että tuo ilmoitettu kantavuus on ollut kokonaan käytössä.
Eikä kyllä mene pohja ja laidat tuohon kuntoon, jos on oikeesti vaan viljaa ajettu. ;D
Se on sitten ilmeisesti ollut vaan vähän paakkuja viljan seassa, jos kerran viljaa on vaan ajettu ;D  Hintakin on kohdillaan, viitsii pistää tonnin pari lisää niin saa huomattavasti parempiakin kuten esim: https://www.nettikone.com/tuhti/w120/1923538
Leveillä renkailla ei kauheesti ajella vaon laidasta pois, heittää äkkiä kynnöksen puolelle jos keskittyminen herpaantuu ;D Vaan eipä tuossa montaa hehtaaria ole enää jäljellä, aattelin vaihtaa keskiöt eri kohtaan  samalla kun asennan paripyöräketjujen kiinnikkeet, niin ei tarvii useaan otteeseen pultteja aukoa.
Ei se ihan parista sentistä kiinni ole.
Sama leveyskin saa olla, takarengas kulkee varmemmin vaon reunassa kiinni kun etupää on hitusen leveämpi.
Toivottavaa kuitenkin että traktori kulkee suurin piirtein suorassa eikä kuten ajokoira :-)

Leveällä renkaalla se menee vähän miten menee, välillä survotaan edellistä viilua, välillä vaon reunaa ja tavallisesti molempia. Maalajista riippuen.
Tämä siis jos rengas ei mahdu nätisti vakoon, kuten nykyvehkeillä tuppaa käymään.

Mitkä aurat kysyjällä oli - onko tämän uudemman vetäjän raideleveys yleensä samaa luokkaa kuin edellisen? Jos ei niin aurojen perussäätöä pitää ehkä muuttaa.
Työntövarren olisi hyvä pysyä ajosuuntaisena kun eka viilu on kohdallaan.

Auroina Kvernen 150 s tai joku sinnepäin oleva. Kumminkin kohtuu tuoreet , -15 vuodelta....   

Raideleveyksissä ei kahden kyntötraktorin välillä ole oikeestaan muuten kuin että raideleveys takana hieman isompi mitä tässä uudemmassa. Uudemmassa koneessa on "leveät" renkaat ja olivat alunperin niin että renkaiden ulkolaidat olivat oikeastaan samalla tasolla. Eli eroa sisämitassa oli 650-520 = 13 senttiä/puoli. Ongelmaa ei myöskään helpota Valmetin teollisuusakselin 10 senttiä leveämpi laippaväli vrt. 8- pulttiseen akseliin. Aikaisemmassa kyntötraktorissa on 520/420 rengastus, eroa sisämitassa 12 senttiä ja ei ongelmaa, tiedä sitten antaako tuo kapemapi rengaskoko anteeksi jotenkin vai johtuuko siitä että raideväli muutenkin jo leveämpi?

Mitä muuten tarkoitat perussäädöllä?  Melkeenpä olen jo varma raideleveyden syyllisyydestä, aurat tulevat ihan nätisti perässä jos yrittää ajaa vähän  pois vaon laidasta.
Kiitos hyvistä vastauksista (nyt voi syyttää agronettiä jos ei takasten levitys auta ;))

Ja tosiaan kääntöaurat siis kyseessä ;D

Voi tosiaan olla että 15 senttiä on liikaa, varsinkin kun akseliväli tuossa kotimaisen tehtaan neloskoneisessa versiossa on aika lyhyt... Takasista pitäis ruuvata keskiöt irti ja siirtää ne vanteen sisäpuolelle niin erotusta jäisi enää pari senttiä. Taitaa kyllä jäädä kevättöiden jälkeiseen aikaan ellei nyt sopivaa sadepäivää satu väliin.

Tosiaan ensimmäistä kertaa kyseisellä traktorilla kynnän nyt. Aurat halusi kammeta itteään pois traktorin keskilinjasta ihan kunnolla. Lähdin sitten takasin pajalle ihmettelemään asiaa ja totesin eturenkaiden olevan lähes 30 senttiä leveemmällä kuin takarenkaat, siis renkaiden sisäpinnasta mitattuna. Että ei mikään ihme jos kampiaa, joten pyöräytin eturenkaat vastakkaisille puolille. Nyt eroa n. 15 senttiä, mutta silti kampiaa aurat. Liekkö vielä liikaa tuo jolloin pitäisi alkaa takarenkaista kääntämään keskiöt eri puolelle? Kellään muulla kokemusta?

Auran säädöt pitäis kyllä olla kohdillaan, mitää ei ole muutettu viime kaudelta...
Ainakin täällä on ilmotettu ruiskun katsastuspäivät, tosin siirretty hieman myöhemmälle kuin yleensä.
Nyt kun tuli tuo hihnan luisto puheeksi, valumöntissä hihna kanssa ulvoo ihan kunnolla kun tarvii virtaa esim. käynnistyksen jälkeen siihen jälkihehkutukseen vai mikä onkaan? Loppuu kyllä heti kun jälkihehkuvalo sammuu. Tiiä sitten onko vika vai ominaisuus?
Kasvintuotanto / Vs: neuvoja kyselen..
: 22.04.20 - klo:23:36
Öljyretikka voisi olla myös hyvä, muokkaa maata ja niin nopeakasvuinen ettei rikatkaan ehdi mukaan. Muuta ongelmaa ei tule ellei hyvänä kesänä kasva miestä korkeaksi, voi murskaaminen ja kyntö olla vaikeaa, varsinkin ilman kiekkoleikkureita.
Kaikista paras on se valtran katkasinmalli missä summeri huutaa vain jos valot on päällä, virta tulee sammutettua. Jos taas haluaa jättää virrat päälle kylmälaukun tai jonkun työkoneboksin takia nii sammuttaa vain valot.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 7