Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 17

Viestit - farmeri

Metsätalous / Vs: Ajotaksa
: 09.03.23 - klo:11:28
Oma ihan jopa valmistusaikaansa nähden hyvä kärry löytyy. Eipä tuolla nykyään tule ajettua kuin omilta moottorisahalla tehdyiltä harvennuksilta rankaa, tuulenkaatoja ja pellonlaidoilta risuja. Moton jäljille ei kyllä ole asiaa kuin oikeasti siihen käyttöön varustellulla traktorilla. Äkkiä se oman ajon kannattavuus vähenee kun renkaan särkee kantoon tai särkee jotain muuta koneesta.
Puolet lisää se taitaa karkeasti kuormaaja tehdä etunostolaitteeseen verrattuna. Vähän eri käyttöön tarkoitettu kylläkin. Etunostolaite on puhtaassa peltokäytössä kyllä parempi. Toisaalta kuormaimella saa kyllä äkkiä lisää käyttöä koneelle.

Kannattaa selvittää megavallun kohdalla millaiset sovitteet siihen tulee. Koska pitkäkeulaisessa koneessa toivoisi kuormaimen kuitenkin yltävän jonnekkin ennen kuin nokka ottaa kiinni. Megavallusta tulee kyllä aikas reippaan kääntöympyrän vaativa kampe kuormaimella, varsinkin jos joku lumikauha tai vastaava keulassa. Eihän noilla mitenkään kuuhun mennä, 1600kg suurin nostoteho. Ei varsinaista kokemusta ole nuista, mutta sanotaanko että ajaa varmasti asiansa kunhan ei leiki sen olevan pyöräkuormaaja.
Ensiasennus trelleborgit kestivät etuakselilla 2000h, sen jälkeen olivat sileät. Nyt BKT kestänyt 3500h ja hakkua jäljellä vaikka kuinka. Takaset alkavat nyt olla vuoden/parin sisään siinä kunnossa että voisi investoida uudet. Koneella tehty paljon tieajoa ja raskasta maanmuokkausta.
missähän tuot käytetty?   ite kiinnitin huomiota kui siisti koppi sisältä.   tuolla kait pitävät huolta koneista.    ainakii itäsuomessa nuo koneet kuin peirutin jälillä..        ja noista renkaista ,   eiks nuo ole jotain danupiana kuviota?    vanha ryssärenkas joka pitää myös lumella..
Siisti?

Ei tuo nyt mikään huonon näköinen ole, mutta ei nyt mikään siistikään. Ja ainakin oikean puolen sivuverhoilu on kadonnut jonnekin. Ihan normaali traktori, jonka omistaja nyt on viitsinyt hanskat ottaa käsistä ja vähän katsonut ettei kamppeet ole yltäpäältä paskassa ennen kuin on hypännyt puikkoihin. Niitä en ymmärrä joilla on uudessa R- jontikassakin käsinoja vaseliinissa ja lattialla pyörii paskan seassa kaikkea vetovarren palloista CRC purkkeihin.

Tämmöistä köyhä käytettyjä koneita ostava kertoilee tälle iltaa.
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 03.01.23 - klo:16:46
Sanotaanko että vähän tällainen korkea riski, korkea voitto- tyyppinen tilanne.

Jos uskalsi ottaa syksyllä riskin että apulantoja ei välttämättä keväällä saa tai että hinta on jotain aivan tähtitieteellistä niin nyt teki hyvän tilin. Itse en pystynyt tällaista riskiä ottamaan, vaan ihan riskinhallinnan nimissä tilasin lannat "myyntipäivänä". Tiedostin että hinnat voivat myös laskea, mutta eri vaihtoehtoja puntaroiduttuani päädyin lannat ostamaan. Enkä kyllä kadukkaan, mukavasti tuovat mielenrauhaa varastossa. Ja veropoistoja ;D
Olisiko Avant hydraulikäyttöisellä kesantomurskalla mahdollinen?
Sehän olisi melkeen jo sama siirtää koko lohkokirjanpito virkamieskoneiston tehtäväksi, kun kerran tuntuvat tietävän paremmin. Kattokoot niistä satelliittikuvista mitä olen milloinkin tehnyt ;D
Syksyllä oli lainakoneena jonkun päivän N sarjalainen esittelykone. Versu vaihteistolla ja etukuormaimella. Muita varusteita ei kuormaajan lisäksi juuri ollutkaan. Toki nyt jouset yms. nykyajan itsestäänselvyydet löytyivät. Mutta se hinta! + 200 000€ listahinta, eikä tuossa ollut vielä edes automaattiohjausta ja isobus valmiutta. Kaiken tarpeellisen kun ruksailee, helposti + 250 000€....

Tuo pikku Fendt on kyllä aika kallis siihen nähden mitä tuolla voi tehdä. Tai sama hommahan se on muillakin merkeillä, paljon noita pikkukoneita tuntuu menenvä kaupaksi kaikilla herkuilla varustettuna. Kai niille sitten joku on keksinyt tuottavaa käyttöä.
https://www.youtube.com/watch?v=KdI_u5OJSFI


Nostokone tääkin, mutta mikä toi viimeinen kasvi oikein on?
Ilmeisesti ruohosipulia kommenteista päätellen. Jos nyt oikein käsitin, menevät tuosta kauppapuutarhalle, jossa noille sitten tehdään jotain?
Agrineuvoksessa juurikin isoin miinus visuaalisuus. Minun maatilassani visuaalisuus on ehdoton vahvuus. Agrineuvoksessa myös lannoitus oli omaan päähän turhan vaikeaselkoinen.
Osataan sitä näköjään muuallakin rahastaa vanhasta pellilaitakärrystä :o

Hyvinkin pitkälti näin. Mulla on kyllä muistikuva että Tuhdit vaihtoi värin punaiseksi jo 1990 luvun loppupuolella.Nuo näytti olevan vm.2004. No joka tapauksessa tuossa on rauta arvossaan..
Kauppahan perustuu aina petokseen ;D
Osataan sitä näköjään muuallakin rahastaa vanhasta pellilaitakärrystä :o
Talvilöpöä tilasin kolme viikkoa sitten 1,70€ hintaan muistaakseni. Tilasin sitten kesäaineetkin riskillä samalla, ei harmita. Vähän sillä asenteella mennään, että varastot pitää olla tässä maailmantilanteessa täynnä. Epäilen hinnannousun johtuvan juurikin lämmityskauden alkamisesta. Kaikki tuntuu kelpaavan, kutteri on jo melkeempä myyty loppuun, kauraakin kuulemma poltetaan.
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 26.10.22 - klo:20:51
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/35be1cd1-a4a2-4d2e-9c0f-7ae12d7ea26f

Maastullissa kertovat että lantojen hinta on ollut euroopassa laskussa. Onko kellään tuntumaa ovatko Suomen hinnat liikkuneet mihinkään suuntaan nyt lähiaikoina?
oisko muuten mahollista laitella nykyäänki samanlaisia kuin enne vanhaan, tiukka silmänen verkkosihti?    vaarissa on kait vieläkii moinen.   ite oon huomannu et sinne jää aina pikkasen töhnää,   vaikka tankin tyhjentynettyä putsaan ropun kautta varmarin.    autosta kait nuo epäpuhtautet pääosin.
Ainakin vanhoissa Casen MX Maxxumeissa oli erillinen vähän ruohonleikkurin bensansuodattimen näköinen karkeasuodatin polttoaineletkussa ennen suodatinta. Kai ajateltu että helppo putsata/vaihtaa siitä jos sattuu joku epäpuhtaus eksymään sinne.
Uudemmissa Valtroissa ja kai joissain muissakin merkeissä on tankin täyttöaukossa sellainen sihti. Siihenkin silloin tällöin kerääntyy jotain pientä epäpuhtautta. Tiedä sitten tuleeko tankin korkkia aukaistessa/sulkiessa vai polttoaineen mukana.
Mitä uudempaan mennään, sen tiheämpiä ovat suodattimet, uusissa koneissa polttoaineen paineet ovat yli kaksinkertaiset vanhoihin verrattuna ja komponenttien toleranssit todella pieniä. Puhdas säiliö, mieluiten auringolta suojattuna katoksessa on hyvä lähtökohta varastointiin.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 17