Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 7

Viestit - farmeri

Kuulostaa ihan minun viime kevään sekoiluilta. Uudella traktorilla olin kokeilemassa kvernejen vetoa eikä hommasta tullu mitään. No auran säätöjä värkättyäni tuloksetta hokasin mitata raidevälit, vaivaiset 27 senttiä leveemmällä edessä ::) Ihmekkään ettei oikeen huilaa. etuvanteet niin kapeelle mitä sai, heittoa jäi 13 senttä edelleen. tuolla heitolla homma jo sujui, tosin vänkäsi edelleen jonkin verran. Noilla säädöillä kynnin loppuun. Tälle kevättä jos sais takarattaat irti ja käännettyä keskiöt eri puolelle niin saa eron jo melko lähelle nollaa. Itselläkin vähän tuo paripyörähomma mietityttää, yli 4 metrin aletaan mennä jo.
Korjatkaa jos olen hakoteillä, mutta minulle on jäänyt käsitys että niitä ylileveysvaloja ei enää tarvisi kuin pimeällä nyt kun tuli tuo majakkapakko? Eipä minulla kyllä niitä ylileveyskylttejä ole ollutkaan traktorin vaihdon jälkeen, ei raski tehdasuuteen koneeseen alkaa porailla valoille paikkoja.
Sitä minä vaan mietin että ostaako noita joku? Jossain kiinteistöhuollon hommissa varmasti menekkiä, mutta harvassa taitaa olla tilat mitkä tarvitsee "pientä" traktoria jolla ajettaisiin niin paljon että uuden koneen osto olisi perusteltua. Vai myöntääkö joku palstalla ostaneensa jonkun testikoneista lähiaikoina?
Itse ainakin käännyin ammattiukon puoleen, uudessa pellossa oli pari kiveä kyntösyvyydessä, etukuormaaja ei tehny mitään noille. Eikä niitä ikinä muistanu kun seuraavana vuonna taas kynti, niin meinasi aina tulla housupyykille tarvetta kun sattui kohdalle. Piiriojien perkkauksen yhteydessä sitten otettiin kaivurilla auki ne kiven kohdat, luulisi 23 tonnin koneella kivet lentävän jo kärryyn! No läksin hakemaan maakärriä että saa kivet nostella kyytiin, takasin tullessa kaivuri oli kaivanu semmosen linja-auton kokosen murikan esiin, ihmekkään ettei etukuormaajalla liikkunu... ;D

No takaisin aiheeseen, joku pommiukko kävi ohikulkiessaan tekemässä reijät semmodella ajettavalla poravaunulla ja posautti morkulat paloiksi. Melko edullistakin oli, laskua ei oo näet tähän päivään mennessä näkyny, vaikka kerran kyselinkin sen perään...
Hikokin/Hitachin akkukäyttöinen runkonaulain, pois en enää antaisi. Tekee sen mitä lupaa, eli 90mm runkonaula painuu pohjaan asti. Ja akunkestokin kohdillaan, kahdella akulla toinen ehtii latautua toista käytettäessä. Paineilmanaulain on pölyttynyt nurkassa nykyisin ja vasaraan tulee tartuttua harvemmin sillä akkukoneen voi vain napata mukaan eikä tarvii säätää kompressorin kanssa.
Vapaa sana / Vs: Maatalousministeri Ohisalo
: 03.02.21 - klo:22:56
Eikös tuo hutisalo ole liikenneministeriksi pyrkimässä .  ::)
Niinhän tuo tuntuu, tosin haaveilee samassa artikkelissa Vihreiden saavan sekä Maatalous-, Liikenne-, ja Elinkeinoministerin salkut. Eipä kyllä Emma karikka taida olla sen kummoismpi maatalousministeriehdokas.
Pohojanmaan lisää hinnassa, komian tähren. Kyllä tuohon hintaan jo vähän parempiakin sais, toisaalta maksaahan (tai ainakin pyydetään) 300- sarjan verkutkin +20 000€ suunnilleen samassa kunnossa. Ja tuossa kumminkin kuormaaja, tehoa enämpi ja saa komian pöytäliinan pirttiin kaupanpäällisiksi! :o

Tiiä sitten mitä oikeaa työtä tuommosella voi tehdä mettähommen lisäksi, pihakoneeksi melko hintava kapistus.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: MF 5S
: 23.12.20 - klo:12:20
Kysymys kuuluu että,  onko valtra g sarja massikka, vai massikka 5s valtra g? Valtrassa ainakin kiina agco niin kai tässäkin? Toivoin vähän enempi ulkonäköä 8s mallista. Esim hytti samaan tyyliin. Nythän tuo on lähinnä facelift 5700s mallistoon. Mutta hyvillä spekseillä. Ei sitä voi moittia. Tuo dyna6 on hyvä vaihteisto.
Vastaus voisi olla "Agcon luiskanokkainen traktori kokoluokassa 100-130 hevosvoimaa" Sen verran paljon samaa osaa molemmissa, käytännössä suurin ero on ohjaamo. A, G ja S sarja ovat käytännössä massikan 4000, 5000 ja 8000 sarja. Ero on silti melko iso merkkien välillä.  Valtran omalta suunnittelupöydältähän on täysin peräisin vain N ja T.
Liekkö suomessa markkinoita tuommosille pienitehoisille, kaikilla herkuilla oleville koneille?  Melko härski hinta koneelle millä ei  oikeestaan myrkkyruiskua, 4 metrin äestä ja 12 tonnin peräkärryä kummempaa voi oikeen hinailla. Kumminkin isompia änniä saa jo alle tonnin ajettuna 100 000€ ylöspäin... 

Vähän väliinputoaja tuo G, ainakin tuolla hinnottelulla.

Uusi ännä (versu) maksaa noin 30-40 tuhatta enempi suunnilleen samoilla varusteilla ja kulkee viittäkymppiä ja painoa ja vetotehoa jo ihan eri tavalla.

Uusi A sarjan valtra kuormaajalla on jotain 80 000 euron luokkaa hitec 4 askilla. Käytännössä siis elektroniikka maksaa sen loput 50 000€ jos rautatasollla koneissa ei edes ole kovin suuria eroja?
Itsellä tommonen Km 300 ollut nyt yhden kesän ajossa, eikä ole juuri moittimista.

Kokemuksia:

-Tehty raudasta (painaa n.300kg enempi saman levyisenä mitä tigre.) Ja laatukin kohdillaan saumojen jne. osalta.

-Oma kone niillä 2,2 kg vasaraterillä, eivät paljon kivistä tiedä.

-pyörivä massa melko iso, vaatii traktoriltakin jotain kun lähtee pyörimään, toisaalta ei pieneen pysähdykkään.

Ehkä ainoa miinus tulee korkeahkosta äänestä koneen pyöriessä, ei mitenkään kova ääni mutta päivän mittaan alkaa itseä häiritsemään. Tosin itsellä tuo kone etunostolaitteessa kiinni, en tiedä kuinka takaa kuulunee.

Ja tuokin kannattaa huomioida että Perfectin saa myös keulaan kiinni, jos joskus sattuu löytymään etu pto:lla oleva traktori niin saa tuon keulaan ja vaikka piennarmurskan taakse jos haluaa.
Epäilisin jotain samakaltaista kuin Case vestrum ja John deeren pienet ärräläiset. Eli etukuormain otettu huomioon suunnitellessa, portaaton laatikko, muutenkin keskitytty laadukkaaseen sisustaan jne. , mahdollisesti luiskanokka ja kai siinä joku näyttökin on hytissä, joko smarttouch tai sitten joku vähän kompaktimpi näyttö. Jossakin sanottiin että mallin nimi olisi G?
Veikkaan tuon uuden valmetin olevan kilpailija esim. Case vestrumille ja pienille R-sarjan jontikoille. Eli pienet ulkomitat, portaaton aski, jouset, laadukas sisusta ja suunniteltu etukuormainta silmällä pitäen. Elikkä onkohan tuo nyt sitten jokin vähän kevennetty ännäläinen hieman pienentyneellä kääntösäteellä ja directillä (tai jopa ehkä variolla?) varustettuna?

Valtrahan esittelee samalla 5. sukupolven muotoilua ja ainakin uusia värejä on ilmeisesti tulossa?
https://huutokaupat.com/2026795

Tämä 68 tuntuu olevan kovia kokenut, ja useaan otteeseen.. Ei taida enää mennä huonon tuurin piikkiin.. 8)
Syksyn ohrasadon maistelu kannattaa aloittaa vasta puintikauden jälkeen ;)
10.9 ehottomasti.Vanhassa maschiossa oli 8.8 pultit, vääntyivät pikkuhiljaa ja roottori alkoi pyöriä epätasapainossa, kun terät "karkasivat" kauemmaksi. Terien vaihtoon tarvittiin  isoa rälläkkää koska pultit oli sen verran mutkalla ettei muuta mahollisuutta saada pois. nuo vahvemmat pultit kestivät ainakin sen ajan mitä sitä romua kehtasin pitää.
Sivuja: [1] 2 3 ... 7