Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7

Viestit - farmeri

Sekin tuntuu oudolta, että 4,9 sisu tuntuu paljon ärsymmältä verrattuna 6.6 sisuun, siis sähköohjattuun. Onhan niissä pienimmissä 6.6 sisuissa vissiin vähempi tehoakin mitä 4,9:sin 160hv?
Elikkä tosiaan tuommosen n163:sen  kattoverhoilu alkoi kastua ja katon avauksen jälkeen löytyi jäähdytysnestettä katon sisäosista.  Semmonen hanasysteemi jota säädetään vaijerilla kopista näyttäisi vuotavan, onko jollain ollut samaa ongelmaa?  Minkähän moinen homma tuo on vaihtaa, jotenki pitäis ainakin saada estettyä nesteiden tulo ennen kuin alkaa klemmareita aukomaan? Ja niitä tehdasklemmareita ei vissiin saa uudestaan enää kiinni, puutarhamallit tilalle, korjatkaa olenko väärässä?

 Lisäksi operaatio näyttäisi taas vaihteeksi vaativan kätilön käsiä.  :(
Mitä mieltä olette 190hl Kiren kärryistä? Olisi mielestäni hinta/laatusuhteeltaan aika passeli hoilokärryksi. Vakiona näissä on jarrut kahdessa pyörässä. Onko järkevää käyttöä jos ottaa neljälle, kun lisähinta ei ole ihan kohtuuton. Onko nämä kuinka huoltovapaita vai joutuuko jollain aikavälillä tekemään jotain.
Joissain Kiren kärryissä ollu kehnot maalaukset, maali rapisee jokusen ulkosäilytysvuoden jälkeen. Ovatkohan korjanneet? Jarrujen osalta kannattaa miettiä vetokoneen jarruja ja ei niistä mitään haittaakaan ole. Ainakin joissain kärryissä on etu- ja taka-akselin jarrujen välissä hana, josta takajarrut saa pois käytöstä talviajoon. Kun kärryn toiset renkaat pyörivät, kärry pysyy paremmin hallussa jarruttaessa.

Tieten jos maanajokärryä tarvit kannattaa myös miettiä maansiirtokärryä viljalaidoilla, hinnassahan ei juuri eroa ole ja kärry ei seiso tyhjänpanttina niin paljoa.
Aikansa kun pallottelee öljyjen kanssa oppii arvostamaan erillisiä hydeöljyjä 8)
https://koneporssi.com/maa-ja-metsatalous/claasin-edustus-hankkijalle/

Kovat tavoitteet on pojilla olla puimureissa ykkössijalla ja traktoreissa kakkosijalla myyntimäärissä. Puimureiden myynti on niin pohjalukemissa, ettei markkinaykkösenä oleminen kovin mahdoton suoritus ole. Traktoreissa onkin enemmän mietittävää miltä merkiltä asiakkaita lähdetään houkuttelemaan. Vannoutuneet hankkijan miehet toki vaihtavat jontikkansa claasseihin. Kaikki riippuu paljon siitä, saako Wihuri huolto- ja myyntiverkostonsa ajettua ylös nopeasti ja ovatko hinnat kohdillaan ja asiakaspalvelu kunnossa.

Jännä nähdä kumpi kiilaa toiselle sijalle, sekä Wihuri ja Hankkija ovat kertoneet havittelevansa markkinakakkosen paikkaa. Vai jäävätkö molemmat marginaalimerkeiksi ja New holland nappaa toisen sijan?



Mikä siinä lämmössä riskinä? Vaikka olisi tyhjentänyt renkaan. Ruostuuhan se kiinni jos vuosikymmenet ulkona sateessa ja välillä vähän suolaa yms ;D

Lisätään vielä semmoinen fakta ettei pajan varustukseen kuulu tällä hetkellä pillejä tai edes tohoa :(
Kokemuksesta sanon myös, että kannattaa joskus käyttää renkaita pois paikoiltaan tai ainakin pultit löysätä ja kiristää.

Itsellä oli pieni operaatio kesän lopulla. Vanhan kuorma-auton perästä tehdyn kärryn renkaat olivat olleet n.20 vuotta paikallaan, pariasennuksen sisempi rengas oli kankailla ja ilman lisääminen tuntui jo itsemurhalta.  Pultit lähtivät nätisti auki, sillä  ulompi rengas oli vaihdettu aikaisemmin. Sen sijaan sisempi vanne oli ruostunut napaan kiinni, eikä irronnut edes traktorilla vetämällä. Seuraavaksi kokeilin hienosäätölekaa ja pullotunkkia runkoon tuettuna tuloksetta. Vaihtoehtoina oli siis joko lämmön antaminen, joka ei lukkovanteen kanssa ole mikään riskitön homma tai renkaan laittaminen vanteelle paikallaan tai koko navan irroittaminen, jolloin järeämpienkin keinojen käyttäminen onnistuu. Hylättyäni kaikki vaihtoehdot vaarallisina tai työläinä, päädyin rälläköimään vanteen pois navalta jolloin napaan jäi kiinni vain vanteen keskiö. Keskiö irtosi lopulta lyöntituurnalla hakkaamalla. Uuden vanteen osto tuli siis eteen, vanha tosin oli jo melko rajussa kunnossa. Uuteen vanteeseen laitoin asennuksen yhteydessä tervaa vanteen ja navan väliin, jospa se ei nyt ruostuisi kiinni.

Onneksi ei tarvinnut alkaa moiseen hommaan sesonkiaikaan ;D
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
eikä hankijan pihala yhtään claasia..   tais olla ankka koko juttu..
Kouvolan Hjan pihassa oli jo yksi.. facessakin oli kuvat..
Oulun (Kempeleen) konekeskuksessa olivat oikeen sisälle ajaneet esille, ei tarvi pakkasessa tutkailla ;D
Kasvitilaliset voi siis laittaa kesantomurskaimen tilaukseen, semmoinenhan pitää ammattimaisella hiiliviljelijällä olla? ;D
N 121 vikakoodi E 180, mitähän vikaa meinaa?  :-\
Kattoikko ohjekirjasta ollenkaan, ite en pikasella vilkasulla tommosta koodia löytäny. Vaihteistokin vaikuttaa koodeihin, onko classic, hitec vai advance?

Kannattaa  soittaa Valtran huoltoon, kertovat kyllä mikä kyseessä ja tarviiko toimenpiteitä. :D
Kun nykyisestä Canonista musteet loppuu, niin todennäköisesti ostan tuollaisen Epson Ecotankin, johon lisämustewt voi ostaa halvalla, kallis ostaa, mutta mustekulut alhaiset, toisin kuin joku 5-kympin vehje, johon musteet on yhtä kalliita kuin itse kone.

https://www.google.com/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/3426/jdqbh
Täällä moinen käytössä ollut jo vuoden, mahottoman hyvä vekotin. Vahva suositus!!
Menee vielä pienemmällä traktorillakin kuin reppuruuta, joutaa pikkunen kolmoskone olemaan koko kesän ruutan eessä itselläkin.
Joo siis ei mitään "tarkoitusperäistä" GMO:ta vastaan, mutta en nyt lähtisi glyfolla ajelemaan kasvustosta rikkoja pois, hajoaminenhan on kumminkin sen verran hidasta. Harmi kun en tähän hätään löytäny linkkiä siihen jenkkilän hommaan.

Ei tässä enää normaali jussi tiiä mihin suuntaan maatalouspolitiikkaa tullaan viemään tulevina vuosina, olisimpa ennustaja niin investoinnit olisivat helppoja.
Täytyy myös muistaa, että geenimuuntelu voi mennä myös niille linjoille kuin jenkeissä. Siellähän lajikkeita on jalostettu glyfon kestäviksi jolloin torjunta-ainekustannukset laskevat merkittävästi. Ongelmanahan on mahdollisten jäämien kerääntyminen syötäviin kasvinosiin ja resistenttien kehittyminen rikkaruohoilla. Jenkeissähän on valtava ongelma jonkun rikkakasvin (hevosenheinä-joku?) kanssa kun on kehittänyt resistenssin glyfolle ja nyt ei saa kuriin millään.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7