Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 17

Viestit - farmeri

Sivuhuomiona jopa ihan aiheeseen liittyen että näyttää siltä että lautasmuokkareissa on ostajan markkinat. Paljon näkyy olevan alle 30 000€ myynnissä muutaman vuoden vanhaa hinattavaa Multivaa, Amazonea ja puolan vehkeitä. Ja uusia kaupataan jokaisessa varteen otettavassa koneliikkeessä.
Ei taida 15 000€ riittää kuormaimen hankintaan. Onko Massikassa minkälainen hydrauliikka? Paljon vaikuttaa hintaan onko valmiita keskilohkoja tai mahdollisuutta käyttää traktorin  omaa joikkaria. Kukaan ei kai (toivottavasti) enää 2023 ota kuormaajaa vaijerilohkolla?
2020 4m hinattava ja taittuva puolan poikien lautasmuokkain ei pienen tinkimisen jälkeen maksanut kuin 17 500€. Verollisena. Ei se varmasti ole yhtä kestävä kuin tuo alun Amazone, mutta henkilökohtaisesti voin kyllä muutaman laakerin vaihtaa tuolla hinnan erotuksella. Ihan järeä peli kuitenkin, yli 3500kg painaa ja ihan fiksu rakenne.

Tuon hinattavan jälkeen ei kyllä nostolaitekonetta tee mieli. Taitostakaan ei tee mieli luopua. Sen verran joutuu kirkolla ajamaan ja samoin kapeaa kylätietä.  Taittorunko myös lisää muokkarille usein tarpeellista painoa.
Tuossahan olisi kesän helteisiin kaljaterassi. Pohjakuljettimella  voi sitten purkaa liikaa nauttineet suoraan kotiovelle ;D
Perälevyn kanssa kallistaja pakollinen jos haluaa työntövarrella säätää levyn ottavuutta. Kynnössä tulee joskus käytettyä lopetuksissa, saa matalamman vaon laitaan.

Työntövarret on hydrauliset aina paikallaan, en ole nähnyt tarpeelliseksi irrottaa. Valtroissa toteutettu hyvin kun varsi lukittuu telineeseen.
Ota nyt ainakin pikakouralla se. Vanhanaikaisella häränsilmällä oleva aika tympeä laittaa paikoilleen. Hydevarressa kun tulee sitä painoa. Ja tyvipäähän nivel. Lukkoventtiili toivottavasti löytyy kaikista jo vakiona.
Hinnasta ja saatavuudesta täytyy myöntää ettei ole mitään tietoa. Vaihto vaatinee penkin irrotuksen, muuten taitanee aika selkeä homma olla.
Kaveri laittoi maatalouteen lavamallisen mönkkärin. Kovasti epäilin että mitä tuolla tekee, muuta kuin hakee postin laatikosta ;D Mutta nyt kun kesän mittaa seuraillut ja haastattanut niin on se vaan kätevä vehje. Hyvä käydä kasvustoja katsomassa kun kulkupelillä varmasti pääsee ja ei tarvitse autoa sotkea kuraisella peltotiellä. Kylvöjen jälkeen hyvä keräillä pintakiviä. Keikkalöpötankki lavalle tai kärriin niin pätevä viedä maan perälle polttoainetta. Kesällä teki myös rikkojen pesäketorjuntaa käsiruiskulla, jossa 100litran säiliö lavalla ja pumppu toimi 12v virralla.

Nyt sitten itse harkisen vakavasti moisen "turhakkeen" ostoa
Jos on tarkoitus pistää heinämaihin syysviljaa, niin täytyykö jatkossa tehdä niin, että viimeinen viherlannoitusnurmi, luonnonhoitonurmi jne. täytyykin kääntää viimeisenä vuonna rehunurmeksi. Sillähän ei kai ole aikamäärettä, koska sen saa glyfosaatilla lopettaa. Syyskuun alussa tapahtuva kesantojen glyfottaminen tai muokkaaminen muuten ei kauheasti kiinnosta, aikasemmin täytyisi päästä liikkeelle monestakin syystä.
Syysviljaa jos aikoo tehdä niin 1.8 saa päättääviherlannoitusnurmen. Muuten 1.9
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751
Ääni näille. Noilla onnistuu yksinäänkin helposti kuorman sidonta takaa etulaitaa vasten vetäen. 12m kärryllä kun ajan niin neljän paalin välein laitan tuollaisen liinan niin että toinen nauha menee pystyssä olevan paalin päältä ja toinen kyljeltä. Pysyy hyvin paikallaan ja helppo kiristää kahdella räikällä piukkaan.

Ja selvennyksenä en kilometrin matkalle tee tällaista sidontaa, mutta kun matkaa alkaa olla 40km, voi sidontaan jo käyttää aikaakin.
Mitenkäs nivelaura? Sillä onnistuu se metsäautotien avauskin. Pihoillakin toimii jollain lailla. Toki ei taida hesestä kauheasti poiketa etunostolaitekäytössä?
Alueaura ei mielestäni ainakaan aloituksen käyttökohteissa ole parhaimmillaan. Linko on hyvä kapeilla mökkiteillä, joissa ei meinaa löytyä vallille tilaa kun tehty tie henkilöauton mitoituksella.
Ihan jo markkinatilanne ja yleinen maailmantilanne selittää muutosta. Kuluttajalla ei ole varaa ja halua maksaa luomutuotteesta enempää, kuten ei teollisuudellakaan. Ja tähän yhdistettynä uuden tukikauden tuomat muutokset.
Yhdessä koneessa oli 20 vuotta kiinni nuo liittimet ja olivat tosiaan hieman tiukassa. Lähtivät viimein kun suihkutin irrotusöljyä kauluksen väliin ja pyörittelin kaulusta pihdeillä. Sitten lähtivät väkivallalla irti. Jos pääsee tampilla lyömään kaulukseen niin sekin voi olla hyvä keino. Sääliä niitä ei kannata, tuosta koneestakin menivät kyllä vaihtoon tuon jälkeen.
Kai sen luulisi jotain kestävän. En usko että massikalla sitä rikki saa. Eri asia sitten jos eteen laitetaan se +150 kaakkia ja lähdetään maksimi työsyvyydellä jyrsimään perunapellon pohjia.

https://www.nettikone.com/bomet/virgo-2m/2262609
Tuo Bomet näyttää ihan asialliselta, eikä paljoa Kellfritä arvokkaampi ole.
Riippuu ihan puun määrästä. Jos pajua on niin tiheästi ettei lävitse näe niin saattaa kyllä se ees taas veksailu alkaa tympimään hyvin äkkiä. Jos taas harvemmassa puu siellä toinen täällä niin varmaan ihan toimiva systeemi. Tosin silloin voidaan kyseenalaistaa tarvitseeko pienille puumäärille mitään kouraa vai pärjääkö ihan raivurisahalla. Kouran hinnalla ja sen käytöstä aiheutuvalla vaivannäöllä ajattaa kyllä melko monta tuntia urakoitsijan kaivinkonetta energiakouralla. Ja ne kerran peratut ojat saa pidettyä siistinä piennarmurskalla.
Sivuja: [1] 2 3 ... 17