Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17

Viestit - farmeri

Minkälainen tuo kumipakkeri on "ajomukavuudeltaan" yleensäkkin? Kellään tutulla ei tuollaista pakkerin varassa hinattavaa ole. Mietin aikanaan tuollaista, mutta käännyin lopulta taittuvarunkoisen puoleen. Pääasissa sen takia, että kuljen paljon vilkkaan taajaman läpi ja 4 metrisiä koneita ei viitsi hinailla kuin aivan pakolliset. Tuota on mukava hinata perässä, ajonopeutta ei rajoita kuin traktorin rengaspaineet. Ylempänä mainittiin max. ajonopeudeksi 25kmh, melko köröttelyksi menee jo pidemmällä siirtymällä. Varmasti toimiva jos maat lähellä.
https://www.youtube.com/watch?v=9_6jX5svxiw

Näyttää Krone menevän ihan maata myötenkin 2,5 metrin kasvustosssa, tiedä sitten jos apilaa laittaa sekaan ahistamaan ;D
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 11.07.22 - klo:17:42
Hömppiinhän ei tulevalle CAP kaudelle kovin suuria muutoksia tullut. Parhaimmilla tuilla oleviin saneerauskasveihin ja perhosniittyihin tulee vain pykälä, jolla tukipotti jaetaan koko maan pinta-alalle. Eli jos näitä tehdään paljon, tuki pienenee. Tosin nythän ilmeisesti saneerauskasveihin saa tukea myös viljanviljelijä, 20% pinta-alasta tukea noin 600-700€/ha ;D
Olen aiemmin halveksinut ja karttanut Mp-Liftiä kuten monia pohjalaisia laitteita, aina Ylöjärveltä länteen. Mutta ostin lantatalikon yläkouralla muutama vuosi sitten ja käytetyn paalipihdin. Ovat olleet hyviä. Kuormainta en oikein ole koskaan edes tutkinut taikka käyttänyt. Vaikkei monimutkainen laite ole niin eroja on laadussa ja ominaisuuksissa. Rautakanget kait on liki samanlaisia.
MP-liftin työlaitteet ovat ihan hyvää tavaraa. Kuormaaja ei niin vakuuttanut, melkoisen velton oloinen oli. Tosin kyseinen yksilö oli työhön oppinut ja huoltoakin olisi varmasti kaivannut. Uudemmissa Ismeissä on muuten näkynyt jotain ihan käsittämättömän näköisiä soviteosia, joissa kiertää jokin tukirauta melko korkealta konepellin sivulla. Tarkoituksena kai parantaa etupyörien kääntyvyyttä? Varmasti näin onkin, mutta tökerön näköiset joka tapauksessa ja eivät ainakaan helpota huolto/remppahommia.
Kasvintuotanto / Vs: Paljonko satoi vettä
: 05.07.22 - klo:17:34
4mm tullut kahdessa 2 millin erässä. Yhtä kuuroa vielä lupaa, katsotaan tulisiko vielä 2mm lisää ::)
Sovite on ikuinen väittelyn aihe. Vilassa kestää tapit mutta käytettävyys täysi nolla. Euro taas helppo kiinnittää vaikka kauha olisi vinossakin, ainevahvuudet vaan nykykalustolla hieman alimitoitetut. Trima/SMS sovite on hyvä, tapit taitavat olla hieman paksummat vrt. Euro. Oikeastaan nykykalustolla paras olisi Volvon sovite.
Jos nuo ovat vaihtoehdot niin ehdottamasti Isme. Vähän aikaa kun vertaa vierekkäin ero on kuin yöllä ja päivällä.
Sehän riippuu ihan koneen geometriasta ja rakenteesta. Jos akseli ei paljoa liiku, normaali akseli vaan. Jos taas akseli liikkuu sivuttain/yös-alas työn aikana niin laajakulma. Ainakin näissä kelamallin koneissa on laajakulma-akseli yleensä, kun akseli liikkuu sivusiirtoa käytettäessä paljon. Tulee hintaa vaan pitkälle akselille jo ihan kivasti...
https://www.koneviesti.fi/maatalous/f1a57ca5-b710-4052-8448-7ef0d385f929

Nythän se sitten sieltä tuli, jo jonkun aikaa spekuloitu Valtran vastine 8S massikalle. Suurin uutuus lienee, että koneessa on vaihteistona VARIO. Hieman yllättävästi suolahdessa kuitenkin kasaavat nuo. Valtran mukaan tuotahan ei voi ostaa edes kaiksita myyntipisteistä, ilmeisesti kuuluu valikoimaan vain eturivin viljelijöiden alueella.

Tuohan voi olla jopa kohtuu hyvä tuote, ainakin verkua tuntuvat kehuvan. Eroahan ei ole kuin kopissa ja isänmaallisille valmistusmaassa.
Tähän suuntaan konekaupan kuuluukin mennä. Lähinnä tarkoitan sitä että myyjät keskittyy aiempaa enemmän joihinkin tiettyihin koneisiin isommalle myyntialueelle jolloin kappalemääräisesti vähän myytävien koneiden osalta voidaan hankkia edes jonkinlainen kunnollinen osaaminen niistä.
Paljon muuten kuulee ettei myyjä ole oikein perillä koneen ominaisuuksista, eikä osaa myydä asiakkaalle sopivaa konetta. Tuo voi tosiaan olla ihan hyvä juttu.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Valtra Q
: 29.06.22 - klo:17:36
https://www.koneviesti.fi/maatalous/f1a57ca5-b710-4052-8448-7ef0d385f929

Nythän se sitten sieltä tuli, jo jonkun aikaa spekuloitu Valtran vastine 8S massikalle. Suurin uutuus lienee, että koneessa on vaihteistona VARIO. Hieman yllättävästi suolahdessa kuitenkin kasaavat nuo. Valtran mukaan tuotahan ei voi ostaa edes kaiksita myyntipisteistä, ilmeisesti kuuluu valikoimaan vain eturivin viljelijöiden alueella.

Tuohan voi olla jopa kohtuu hyvä tuote, ainakin verkua tuntuvat kehuvan. Eroahan ei ole kuin kopissa ja isänmaallisille valmistusmaassa.
Testi, kirjoitin tämän viestin klo. 16:32 Maanantaina 20.6 vuonna 2022.
Ainakin vielä 3-sarjan Valtrassa näkee yleisimmät vikakoodit, kuten polttoaineeseen, lämpöihin ja paineisiin liittyvät koodit suoraan kirjasta. Tosin vian tarkempaan paikannukseen pitää soitella Agcolle ja kysellä tarkka diagnoosi. Toki myös paljon koodeja jotka nollaantuvat kun käynnistää koneen uudestaan. Valtroissahan ohje on, jos kojelaudassa ei pala STOP ja huutomerkki valoja ,niin vika ei ole sinänsä vakava.

Mutta tässä tapauksessa ihmettelen, minkälainen huolto Oksan seudulla oikeen on? Ainakin meillä päin Agcon huolto oon hyvin palvelualtis ja yleensä puhelimesta saa ohjeet viean korjaukseen tai neuvoja tarkemman diagnoosin tekemiseen. Fenttiä sen tarkemmin tuntematta STOP, rattaankuva ja suunnanvaihdon takkuaminen voisivat hyvinkin jo kertoa sulannesta suunanvaihdon pakasta tai vastaavasta? Soittaa toiseen huoltoon jos paikallista huoltajaa ei tunnu kiinnostavan.
Kerran kokeilin etunostolaitteeseen taikon laittaa kun en viitsinyt kuormaajaa laittaa paikalleen, tai oikeastaan kuormaaja jäi epähuomiossa parin muun koneen taakse. Näkyvyys oli ainakin kapealla talikolla huono, vähän nurkkasta näkyi vain piikit. Suurempi ongelma oli työntövarsi, ainoa vapaa hydevarsi oli liian lyhyt jotta talikon olisi saanut vaakatasosta alaspäin, en yhtään kiveä onnistunut kovin sulavasti ja pienin jäljin kyytiin saamaan. Kivet piti myös tyhjätä käsin kun kippausta ei ollut.

Eli vaatii oikeastaan pitkän 2 tunkkisen työntövarren, joka on suunniteltu juuri tähän käyttöön. Sillä homma onnistuu jo ihan kohtuullisesti. Ei se nyt kuormaajan veroinen ole mutta satunnaiset pintakivet voi siepata kyytiin. Kamera on kyllä ehdoton varuste niin etunostolaitteessa kuin etukuormaimessa (pl. luiskanokkaiset) jos tarkasti aikoo kiviä saada kyytiin.


Kyllä maiden tiivistymisongelmat on kasvaneet suorassa suhteessa koneiden suuretumisen kanssa.  Se yhdessä yksipuolisen viljeykierron kanssa, ja paripyöriäkin  on kuitenkin käytetty peltotraktoreissa yleisesti jo 1970-luvulta lähtien.
Kyllä se on massa, joka maat tiivistää, lisäksi varsinkin isommilla tiloilla ei ole aikaa odotella maiden riittävää kuivumista.
Ei 1960-luvulla, pikkufergujen aikakaudella, tunnettu tiivistymisongelmia.
Tulevaisuudessa yötä päivää pelloilla pörräävät peltorobotit ovat ratkaisu tähän, ei koneiden jatkuva suurentaminen ja  renkaiden leventäminen.
Siirtyminen traktoreista peltorobotteihin tulee olemaan samanlainen vallankumous kuin hevosista traktoreihin siirtyminen oli.
[/quote]

Maltan tuskin odottaa, kylvöaikaan 24/7 valmiudessa kun robotteihin pukkaa erroria ja vikakoodia. Ei muuta kuin läppärin kanssa selvittelemään keskellä yötä mikä masentaa :o
Kasvintuotanto / Vs: Paljonko satoi vettä
: 29.05.22 - klo:21:16
20 milliä nytten 24 tunnin sisään ropissut, puolet kohtuullisen voimakkaan ukonilman yhteydessä. Tarpeeseen tulivat, viimeksi taisi sataa aivan toukokuun alkupuolella.

-Oulun eteläpuoli
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17