Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68547 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
paljonkohan halvimmat sähkiautot käytettynä mahtaa maksaa nyt?   itellä ois pikkuajoon tarvetta kun punto lyheni 30 senttiä ystävällisen kanssa kulkijan toimesta.  ei enää tartte katastaa vanhusta.  sen akun kerkiis kait saaha latattua kun ajoa vain pari kertaa kuussa  ja osa maassa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Ihan olemattomia ajoja varten ei kannata hankkia minkäänlaista sähköautoa... akku vanhenee vuosien saatossa vaikka et ajaisi yhtään. Eikä sillä säästölläkään ole enää merkitystä jos ajot ovat hyvin vähäisiä. Vaikka ajelisi Chrysler New Yorkerilla ...

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
itellä ois pikkuajoon tarvetta kun punto lyheni 30 senttiä
Tuossa on yksi vähävikaisempia koslia mitä on markkinoilla. Suositus iShiftille (6-vaihteinen käsivaihdelaatikko, ei remmiautomaatti).
https://www.nettiauto.com/honda/jazz?id_vehicle_type=1&yfrom=2009&id_country[]=73&show_search=1&engineFrom=1.3&mileageTo=145000

skuutteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mulla oli mielenhäiriö (helmikuussa paljastui hyvänlaatuiseksi) että piti kiisselivolvosta päästä eroon ja ostin tuollasen puolisähköauton eli RAV4 plugarin. Siinä on vajaa 18kwh patteri ja bensaa menee 100€:lla ihan niinkun volvon tankkiin diiseliä, tojotaan tosin vajaa 45 litraa kun volvoon meni 75  :o
Tuolla pääsee kyllä mukavasti kelistä ja nopeudesta riippuen sellanen 50-65 kilsaa pelkällä sähköllä ja sitten bensalla loput. Ite ajelen turkuun ja helsinkiin lohjalta ja täytyy kyllä sanoa että  täyssähköllä mun kohteissa oltaisiin aika lailla kotilatauksen varassa nuo reissut, ei ole modernissa toimistotalossa latureita, no pari viikkoa sitten ilmestyi 4kpl mutta ovat vieläkin pimeinä ja voisin luulla että aika vaikea päästä noihin ruutuihin kun tuolla Kupittaalla on tuota autokalustoa melko paljon verrattuna latureihin.
Oikealla sähköautolla ei tietty olisi niin kova hinku laturille kuin tuolla puolisukeltajalla mutta jotenkin tässä kohtaa ei ollut kanttia vielä hankkia sähköautoa. Onhan tuo pöljää että on kaikki voimanlähteet alla ja hinnassakin näkyy mutta ainakin itsellä tuolla on ollut  (polttoaineen hintojen ohella) selvä taloudellisempaan ajoon kannustava vaikutus. Tuota "kallisarvoista" halpaa sähköä kun on patterissa  rajattu määrä niin sitä tulee jotenkin tosi skarppina napsauteltua perslämmitin pois päältä heti kun ahteri on lämmin. Ettei kuluisi tuo sähkö niin nopeasti, vaikka Volvolla jauhettiin sitä sähköä ilman mitään rajaa 0,35 hyötysuhteella... Vähän sama homma kun ostin Latvian reissulta halpoja lonkeroita ja sitten en raaskinut juoda niitä kun halusin että ne halvat juomat riittäis mahdollisimman pitkään  :D
Kulutuksesta, tuo möhköfantti näyttää 4.1-4.3L bensaa/100km joka sisältää sen sähköajon, jos mennään pelkällä bensalla niin kulutus on jotain 7L (pelkkää motaria kyyryssä) - 5L (kaupunkinopeuksia jossa hypriidi auttaa yllättävän paljon).
Helppoa? joo mutta latausnopeus saisi olla parempi ja tuossa helsinki turku välillä ei ole montaakaan pönttöä josta saisi ladattua.
Halpaa? No onhan tuo. Citymarketista tai Prismasta tuo "74km" sähkötankki täyteen noin 3€ (laskeskelin että sotahinnoilla sähköajon hinta on noin 20% bensa-ajon hinnasta vaikka lataisi kylillä)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköllä ajon ja polttoaineverolla ajon hintaero selittää jonkin verran verotariffi. Normaalissa perheautoluokassa (15-20 kWh / 100 km)  sähköautoilija pääsee noin 50 c sähköverolla  / 100 km, kun polttomoottoriautoilija maksaa valmisteveroja noin 5 euroa / 100 km ( 7 l/100km)

Mitä enemmän sähköautoja, sitä syvemmät kuopat tiessä.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköllä ajon ja polttoaineverolla ajon hintaero selittää jonkin verran verotariffi. Normaalissa perheautoluokassa (15-20 kWh / 100 km)  sähköautoilija pääsee noin 50 c sähköverolla  / 100 km, kun polttomoottoriautoilija maksaa valmisteveroja noin 5 euroa / 100 km ( 7 l/100km)

Mitä enemmän sähköautoja, sitä syvemmät kuopat tiessä.


Älä sure, ei ne veroeurot teiden ylläpitoon kuitenkaan mene.
Lisäksi kuluttajan yhdestä kohteesta säästyneet roposet käytetään johonkin muuhun joka taatusti sisältää myös veroja. Joskaan ei toivottavasti yhtä paljon... mutta varmasti pyörittää elinkeinoelämää ja luo työpaikkoja enemmän kuin sen polttoaineveron maksaminen. Verot eivät oikein kerrytä BKT:tä.

En kyllä usko että yksikään auton ostaja on huolissaan  valtion verokertymästä ja sen rakenteesta osana ostopäätöstään :-)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköllä ajon ja polttoaineverolla ajon hintaero selittää jonkin verran verotariffi. Normaalissa perheautoluokassa (15-20 kWh / 100 km)  sähköautoilija pääsee noin 50 c sähköverolla  / 100 km, kun polttomoottoriautoilija maksaa valmisteveroja noin 5 euroa / 100 km ( 7 l/100km)

Mitä enemmän sähköautoja, sitä syvemmät kuopat tiessä.


Älä sure, ei ne veroeurot teiden ylläpitoon kuitenkaan mene.
Lisäksi kuluttajan yhdestä kohteesta säästyneet roposet käytetään johonkin muuhun joka taatusti sisältää myös veroja. Joskaan ei toivottavasti yhtä paljon... mutta varmasti pyörittää elinkeinoelämää ja luo työpaikkoja enemmän kuin sen polttoaineveron maksaminen. Verot eivät oikein kerrytä BKT:tä.

En kyllä usko että yksikään auton ostaja on huolissaan  valtion verokertymästä ja sen rakenteesta osana ostopäätöstään :-)

Käytännössä tarvitaan 2030 mennessä noin 1,7 miljardin veronkorotukset.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Käytännössä on 3 vaihtoehtoa:

- vähennetään valtion menoja (=priorisoidaan menot uudellen, politiikkaa..)
- vaihdetaan tai lisätään verotuksen kohdetta (esim maantieliikenne -> lentoliikenne)
- korotetaan yleistä veroastetta

Vertailun vuoksi vaikkapa Kela maksaa asumistukia yli 2 mrd vuodessa kun järkevän hintaista asumista ei haluta markkinoille tarjota.

Tämä talous on peliä jossa on aina voittajia ja häviäjiä. En oikein ymmärrä miksi juuri autoilijan pitää olla se joka pelastaa huonosti hoidetun valtiontalouden erittäin korkealla kokonaisveroasteella? Kertalleen tuloverotetulla rahalla maksetaan vielä ALV, autovero, käyttövoimavero sekä polttoainevero? Mitä muuta elämän perusasiaa verotetaan yhtä moninkertaisesti?

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Maatilalla vähän tehokkaammankin latauksen toteutus ei ihan hirveitä maksa kun ainakin pääsulakkeet ovat useimmiten omakotitaloja suuremmat.
Ei taida yli 11kW latausta fiksusti saada (toki joissakin autoissa myös 22kW sisäinen laturi, mutta harvoissa). Noin 2000€ maksaa 11kW laturi, kuormantasaaja ja vikavirtasuojat asennettuna niin, että johdot joutuu vetämään keskukselta pihalle. Kätevä systeemi, kun 25A pääsulakkeillakin saa 11kW ladattua, jos talon kulutus on maltillinen. Ja jos ei ole, niin asumismukavuudesta ei tarvitse tinkiä, kun kuormantasaaja priorisoi talon auton edelle.  8)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
11 kilowatilla nyt periatteessa pärjääkin kotona ihan hyvin.
Jos laskee tavallisen auton kulutukseksi 20 kWh/100 km niin tuolla saa tunnissa noin 50 km lisää rangea. Johonkin e-Troniin ei saa.

Oikeat pikalaturit sitten asia ja hintaluokka erikseen. Kiinasta saisi edullisia pikalatureita, tutkin kerran asiaa. Mutta ei sellaista uskalla ostaa, tuskin täyttävät edes täkäläisiä sähköturvallisuusmääryksiä.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
11 kilowatilla nyt periatteessa pärjääkin kotona ihan hyvin.
Jos laskee tavallisen auton kulutukseksi 20 kWh/100 km niin tuolla saa tunnissa noin 50 km lisää rangea. Johonkin e-Troniin ei saa.

Oikeat pikalaturit sitten asia ja hintaluokka erikseen. Kiinasta saisi edullisia pikalatureita, tutkin kerran asiaa. Mutta ei sellaista uskalla ostaa, tuskin täyttävät edes täkäläisiä sähköturvallisuusmääryksiä.
Joo tuo 11kW on normaaliin työmatka-ajoon aivan riittävä, jotkut latailee 2,3-3kW vehkeilläkin autoja kotona. Pikalaturi olisi toki hieno, mutta kun käytännössä kotona ladatessa on akku aina täynnä ennen reissuun lähtöä jo 11kW vehkeelläkin, niin pikalaturia tarvitsee vasta kaukana kotoa. Ei akku tykkää hyvää, jos sinne aina pikalaturilla syötetään virtaa.

Toki nuuka lataa työpaikalla lämmitystolpasta autonsa ~3kW teholla.   ;D

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sellaista se homoilu on.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7357
  • Never Trust a Hippy
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sellaista se homoilu on.
Homoilu on halpaa nykyään. ;D
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Meillä kun sähköauton omistaja käy kylässä, menopeli ladataan siitä punaisesta voimavirtapistokkeesta ns. matkalaturin avulla. Hänellä on autossa tehtaan kolmivaihelaturi joka lataa akkua maksimissaan 22kW. Matkalaturijohdolla saa rajoitettua lataustehon sopivaksi, voimavirtapistokkeen sulakkeet ovat 16A. Jos ei ole kiire minnekään niin laitamme lataustehon yleensä pienemmäksi, 4kW on aika sopiva, 40kWh kymmenessä tunnissa. Tosi helppoa, ei tarvitse lähteä huoltoasemalle tai latauspisteeseen.

Hinta on halpa. Tuo 40 kWh riittää talvellakin 200km ajoon ja hinnaksi tulee noin 3€/100km. Nykyhinnoilla sillä saa 1,3 litraa bensiiniä. Vastaavan kokoisella bensa-autolla sillä pääsisi 20km, eli viidesosan.

Pidemmillä matkoilla lataus tehdään pikalaturissa, akku kykenee ottamaan 50kW  tehon. Energiakulu on noin 1,5-kertainen kotilataukseen verrattuna (kWh:a kohden) ja sama 40kWh siirtyy kolmessa vartissa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Näinhän se menee.
Jos on sellainen (typerä) auto jonka Type 2 lataus osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta (eli kohtuullisen tehon saaminen edellyttää isoja pääsulakkeita) niin saatavana on latureita jotka muuntajan avulla ottavat 2 vaiheen väliltä niin että saadaan tehoa lisää.
Mulla on tuollainen, normaalisti paikallaan seinällä mutta mukaan napattavissa. Nyt taitaa olla saatavana jo kotimainenkin vaihtoehto, mutta tuolloin ei ollut paljoa valinnanvaraa.
Tuolla saa siis 1-vaiheisella laturilla olevaan pirssiin noin 6 kW tehon tavallisesta 16 A kolmivaihepistorasiasta. Muutenhan yhdellä vaiheella teho jäisi sinne 3,7 kW tienoille.

https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Matematiikkahan menee niin että 400V x 16A => 240 V noin 25 A.