Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68555 kertaa)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs ei ole.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-se-nyt-oikein-etta-helsingin-energiayhtio-helen-ottaa-nissan-leafin-lataussahkosta-puolet-kovemman-hinnan-kuin-teslalta/

Helenin pisteellä sähkön hinnaksi tulee huikeat 69 senttiä kilowattitunnilta. Se tarkoittaa, että lataushybridillä ajaa bensalla halvemmalla kuin Helenin latauspisteen sähköllä. Kotitalouspistorasiasta sähkön saa alle 15 sentillä kilowattitunnilta.

https://tekniikanmaailma.fi/kuvittelitko-etta-auton-ajaminen-sahkolla-on-aina-puoli-ilmaista-latausasemien-ryostohintainen-sahko-voi-maksaa-6-kertaa-kotitaloussahkoa-enemman/
   cría cuervos y te sacarán los ojos

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kuukauden kokeilulla saa olla iloinen joka kerta kun sattuu olemaan pömpeliin sopivan firman sopimus/latauslätkä ja nuo pikalatauspisteet ylipäätään toimii (ilman soittelua johonkin tukinumeroihin, latauslaitteen buuttailua yms ja ilman että lataus katkeilee täysin satunnaisesti)

Ja yhtä iloinen myös joka kerta kun pikalatauksen jälkeen jopa saa johdon irroitettua autosta (ilman soittelua johonkin tukinmeroihin, latauslaitteen buuttailua yms)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
No Hesasssa nyt ei mikään autoon tai asumiseen liittyvä ole helppoa.
Paitsi rahoistaan eroon pääseminen.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
No Hesasssa nyt ei mikään autoon tai asumiseen liittyvä ole helppoa.
Paitsi rahoistaan eroon pääseminen.
Siksipä nämä Kaikki hesalaiset itse mereen paskoovat syyttävätkin maalaisia ilmastonmuutoksesta

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
... en minä,   vaan nuo muut!

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Vs ei ole.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-se-nyt-oikein-etta-helsingin-energiayhtio-helen-ottaa-nissan-leafin-lataussahkosta-puolet-kovemman-hinnan-kuin-teslalta/

Helenin pisteellä sähkön hinnaksi tulee huikeat 69 senttiä kilowattitunnilta. Se tarkoittaa, että lataushybridillä ajaa bensalla halvemmalla kuin Helenin latauspisteen sähköllä. Kotitalouspistorasiasta sähkön saa alle 15 sentillä kilowattitunnilta.

https://tekniikanmaailma.fi/kuvittelitko-etta-auton-ajaminen-sahkolla-on-aina-puoli-ilmaista-latausasemien-ryostohintainen-sahko-voi-maksaa-6-kertaa-kotitaloussahkoa-enemman/

Jos luit myös kommenttiosion, niin siellä kerrottiin selvästi miksi lataus Helsingissä maksaa. Jokainen Helsingissä autoillut tietää, että ilmaiset parkkipaikat tuollapäin on hakusessa. Eli auton parkkeeraminen siihen lataustolpalle on se mikä maksaa, ei energia sen kalliimpaa ole kuin omasta töpselistä.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
voortimiestä tai sorkkista kun kuuntelee niin saa kuvan jotta kun helsingissä toppaa niin punanen matto heitetään auton kynnyksele asti ja palvelija jouksee johtokelan kanssa vastaan toisessa kädessä nippu erilaisia latausadaptereita, niin hyvin on kaikki helsingissä  ;) :D ;D 8)

sekin on mielenkiintoista minkälainen sotku syntyy jos tuommosen sähköauton latauspistoke jää  irroittamatta kun lähtee liikenteeseen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Onkohan päättäjät koskaan ajatelleet tosissaan, mitä tarkoittaa kun autokannasta vaikka puoletkin sähköautoja. Teslan superlaturi tyrkkää maksimissaan  yli 100kwh, Porschen 270kwh. Normiautojen latauskin haukkaa virtaa, että kotona mittari pyörii lujempaa kuin sukat jalassa.

Mistä virta tai sen siirtokapasiteetti?  Käyttö kun ei ole mitenkään tasaista, voisi kuvitella illansuussa tulevan lisää latauspiikkiä, ellei laturit "keskustele" keskenään jollain tavalla ja lataa autoja verkon käyttöä tasoittaen annetulla aikavälillä, tyyliin auton oltava akku täynnä aamulla, eikä heti illansuussa.

Aurinkokennot+sähköauto, tulevaisuutta, joka joillekin jo nykypäivää?

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Vs ei ole.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-se-nyt-oikein-etta-helsingin-energiayhtio-helen-ottaa-nissan-leafin-lataussahkosta-puolet-kovemman-hinnan-kuin-teslalta/

Helenin pisteellä sähkön hinnaksi tulee huikeat 69 senttiä kilowattitunnilta. Se tarkoittaa, että lataushybridillä ajaa bensalla halvemmalla kuin Helenin latauspisteen sähköllä. Kotitalouspistorasiasta sähkön saa alle 15 sentillä kilowattitunnilta.

https://tekniikanmaailma.fi/kuvittelitko-etta-auton-ajaminen-sahkolla-on-aina-puoli-ilmaista-latausasemien-ryostohintainen-sahko-voi-maksaa-6-kertaa-kotitaloussahkoa-enemman/

Jos luit myös kommenttiosion, niin siellä kerrottiin selvästi miksi lataus Helsingissä maksaa. Jokainen Helsingissä autoillut tietää, että ilmaiset parkkipaikat tuollapäin on hakusessa. Eli auton parkkeeraminen siihen lataustolpalle on se mikä maksaa, ei energia sen kalliimpaa ole kuin omasta töpselistä.
Luinhan minä, tosin viestin lähettämisen jälkeen, mutta luitko itse ja ymmärsitkö lukemasi,  esim jutun kirjoittajan omat vs kommentteihin.

Tämä sähköautoilu kiinnostaa itseä myös, kun en asiasta paljoakaan tiedä ja päättäjät ajaa kansaa kuin karjaa vähän kuin myös väkisin valitsemaansa suuntaan. Kysymys oikeasti kuuluu, halutaanko me äänestäjät todellakin maksaa tämän?
Ps Muistaakseni oli tieto jossain notta suomen liikenteen hiilipäästöjen osuus kokonaispäästöistä on jotain 5% ja nykyään on liikennepolttoaineissa lakimääräinen 20% osuus biokomponenttia, miten ne sitten tämänkin laskee en tiedä.
Omalukunsa on mitä maksaa latauspaikat vaikka kerrostalonpihalle ja kuka ne maksaa, ei sähköyhtiö niitä omasta pussistaan maksa, tarviihan pensan myyjäkin palkkansa miksei siis sähköfirmakin.
Entäs auton kesto, tässä taannoin oli 2 volvoa joista meni akusto noin 200 tkm jonka jälkeen auto oli romua kun se akku maksoi lähes saman kuin kunnossa olevan auton arvo.

Tuli vielä mieleen notta sähköauton latautumista on varmaan mukava katsella stadissa ikkunasta samalla kun näkee hiilivoimalan savun nousevan kohti taivasta.



”  Lataustehohan itse asiassa myös vaihtelee latauksen vaiheen mukaan. Kun akku alkaa täyttyä, hidastuu latauskin. Ja silloin aikaveloitus muuttuu vieläkin kalliimmaksi.
Toinen kommentti liittyy pysäköintimaksuihin. Useimmissa paikoissa latausmaksu ei vapauta pysäköintimaksusta, eli lataaja joutuu siis maksamaan ajasta kahteen kertaan. Poikkeus on lähinnä Helenin pääkonttorin edustan Runeberginkadun latauspaikka, jossa pysäköintimaksua ei erikseen tarvitse maksaa. Tuon paikan käyttöaste onkin sitten ymmärrettävästi tosi korkea juuri pysäköintiedun vuoksi. Mutta esimerkiksi Kisahallilla tai Pasilassa lataaja joutuu maksamaan sekä latausajasta että pysäköinnistä, siis samasta ajasta kahteen kertaan. Paikat ovat enimmäkseen tyhjinä.
Lähinnä liityntäpysäköintialueilla on Helenin mukaan 50 prosentin alennus tuosta 2 euron perustuntimaksusta ”toistaiseksi”. Mutta se kaksi euroa on siis perustaso. Ja liityntäpaikoillahan pysäköinti ei maksa senttiäkään muille kuin lataajille. ”


 

Viimeksi muokattu: 19.01.20 - klo:12:33 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Onkohan päättäjät koskaan ajatelleet tosissaan, mitä tarkoittaa kun autokannasta vaikka puoletkin sähköautoja. Teslan superlaturi tyrkkää maksimissaan  yli 100kwh, Porschen 270kwh. Normiautojen latauskin haukkaa virtaa, että kotona mittari pyörii lujempaa kuin sukat jalassa.

Mistä virta tai sen siirtokapasiteetti?  Käyttö kun ei ole mitenkään tasaista, voisi kuvitella illansuussa tulevan lisää latauspiikkiä, ellei laturit "keskustele" keskenään jollain tavalla ja lataa autoja verkon käyttöä tasoittaen annetulla aikavälillä, tyyliin auton oltava akku täynnä aamulla, eikä heti illansuussa.

Aurinkokennot+sähköauto, tulevaisuutta, joka joillekin jo nykypäivää?

Kyllä laturit jo nyt keskustelevat keskenään. Esim taloyhtiön siirtokapasiteetti huomioidaan. Etusijalla muu sähkön kulutus ja sitten autojen lataus. lataustehot pienenevät suhteessa ladattavien autojen määrään.
Kaupunkien latauspaikoilla saa yleensä latauksen hinnalla ilmaisen pysäköinnin.

Viimeksi muokattu: 19.01.20 - klo:16:58 kirjoittanut Tiimo

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
 
 Ei sähköverkot ole ongelma sähköautoissa, vaan väärä tieto ja ihmisten asenteet, jos
ajetaan 20 000km vuodessa, niin se on sähkönä 4000-5000kwh eli ei paljon mitään,
taitaa lohkolämmiti ja sisätilan lämmittimen käyttökin haukata herkästi 1000-2000kwh
talvessa. -70 luvulla tuli meidänkin kyläpuhtoon kylmäilmakuivurit lähes joka tilalle
yhteensä kun laskin niin 78kw oli yhteisteho ja käyttö yhtä aikaa olivat päällä, tänä
päivänä 11kw enään käytössä, joten useamman auton per tila kestää ladata normi
scukosta ,jolla kuitenkin saadaan reilun 100km toimintamatka ladattua turvallisesti
yön aikana. Jos auto tukee kolmivaihde latausta, niin 16A voimavirralla saadaan 11kw
teho jolloin saadaan kahdessa tunnissa sen 100km toimintamatkaa, todellisuudessa
sähköautoilu on helpointa maaseudulla, jossa ei tarvi vänkätä naapureitten kanssa
niinkuin näkyy olevan kerrostaloissa asuvilla.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kaikki sähköautothan kannattaisi varustaa tälläisellä aurinkopaneli systeemillä jonka voisi levittää aina aurinkoisella parkkipaikalla . https://youtu.be/3E12uju1vgQ?t=71  Tai sitten laittaa takaklonsteriin ison löpö agrigaatin jonka höräyttää parkkipaikalla käyntiin ja lataa sillä sähköajoneuvonsa  ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kaikki sähköautothan kannattaisi varustaa tälläisellä aurinkopaneli systeemillä jonka voisi levittää aina aurinkoisella parkkipaikalla . https://youtu.be/3E12uju1vgQ?t=71  Tai sitten laittaa takaklonsteriin ison löpö agrigaatin jonka höräyttää parkkipaikalla käyntiin ja lataa sillä sähköajoneuvonsa  ;D
Muuten hyvä idea mutta, Sorkkis ei ole saanut vielä valmiiksi langatonta roikkaa ::)
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
pessimisti ei pety!