Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 71524 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
lataaminen lienee aika monessa tapauksessa suurempi ongelma kuin itse auto  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Juu tietysti. Mä ajattelen tässä että se lataaminen on 'kiinteä ja olennainen osa sähköautoa ja -autoilua'.

(äh painoin liian hätäisesti lähetä-nappulaa)

Kysymyksen 'sopiiko sinulle sähköauto?' sijaan pitäisi oikeastaan kysyä 'miten sinulla onnistuu kotilataaminen ja häiritseekö rajoittunut toimintasäde pahasti?'.

Juurikin näin .
Ne kenelle se sopii ja on varaa ostakoot jos kokee sen hyväksi vaihtoehdoksi .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2421
  • Moon oikees, soot vääräs.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitä yhteistä on ripulilla ja sähköautoilla?


Saa jännittää, että selviääkö kotiin asti ;D
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitä yhteistä on ripulilla ja sähköautoilla?


Saa jännittää, että selviääkö kotiin asti ;D

Jaa . Toi sama on polttomoottoriautoilla joihin ei saa polttoainetta .  ;D ;D ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitä yhteistä on ripulilla ja sähköautoilla?


Saa jännittää, että selviääkö kotiin asti ;D

Jaa . Toi sama on polttomoottoriautoilla joihin ei saa polttoainetta .  ;D ;D ;D
Miten ei saa? Toki pitää ostaa, mutta ennustettavuus on aika hyvä mihin saakka tankillisella pääsee.
https://www.youtube.com/watch?v=3-7sqWPcz7U
Tähän on varmasti polttomoottori autoa parempi, varsinkin jos on kiinni sähköverkossa, tai edes sähkön lähettyvillä.
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8425
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Maatilalla vähän tehokkaammankin latauksen toteutus ei ihan hirveitä maksa kun ainakin pääsulakkeet ovat useimmiten omakotitaloja suuremmat.
Mystinen kesälaatumies

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitä yhteistä on ripulilla ja sähköautoilla?


Saa jännittää, että selviääkö kotiin asti ;D

Jaa . Toi sama on polttomoottoriautoilla joihin ei saa polttoainetta .  ;D ;D ;D
Miten ei saa? Toki pitää ostaa, mutta ennustettavuus on aika hyvä mihin saakka tankillisella pääsee.
https://www.youtube.com/watch?v=3-7sqWPcz7U
Tähän on varmasti polttomoottori autoa parempi, varsinkin jos on kiinni sähköverkossa, tai edes sähkön lähettyvillä.

Kymmene vuotta ja sitten polttoaineet käy vähiin , dieseliä saa valmistettua mutta hirveä hinta . Sähköautoilu antaa jatkoa aikaa polttomoottoreille .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Lainaus
Kymmene vuotta ja sitten polttoaineet käy vähiin
Ainakin 50 vuotta on näin väitetty.
Akkutekniikkaan joku mullistava parannus ja patteriauton kiinnostavuus on jo ihan eri.
pessimisti ei pety!

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1345
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenköhän sähköautot kestää pitemmän päälle suomen
Tieolosuhteissa, puolivuotta suolakylvyssä, parikuukautta
Pakkasten armoilla, ja sivupuolella routivilla teillä,
Kunnolla kun jysäyttää routaheittoon kiinni, se on akusta kaput..
Ja tiehoitokunnalle kallis paukku jos ei vakuutuksia.
Aika matalia osa maavaraltaan, eipä ole asfaltin ulkopuolelle asiaa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Lainaus
Kymmene vuotta ja sitten polttoaineet käy vähiin
Ainakin 50 vuotta on näin väitetty.
Akkutekniikkaan joku mullistava parannus ja patteriauton kiinnostavuus on jo ihan eri.

Ja alkaa toteutumaan . https://yle.fi/uutiset/3-11681681
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maa%C3%B6ljy
Liuskeöljyn poraukset pilaa pohjavedet .
https://jmkorhonen.fi/tag/oljyhuippu/
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

jhkyro

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Itsellä on kokemusta parin vuoden ajalta Nissan Leaf 40kWh akulla. Toimintasäde on hyvällä kelillä 250km, talvella joku 150. Omat ajot on sen verran nurkkapyöritystä että ihan yhden käden sormilla on semmoiset keikat kun on tarvinnut matkalla ladata. 10c/kWh hinnalla varsin edullista hommaa kun kotona lataa. Sähköautoilu on erilaista ja toki halvan hinnan vastineeksi saa sitten jonkun verran enemmän suunnitella jos pidempää matkaa ajaa. Pikalataus matkalla on kyllä kallista, riippuen operaattorista ihan bensan hinnoissa per kilometri.

Itse asiassa juuri tänään kokeilin ensimmäistä kertaa pidempää matkaa. Tuli heitettyä about 750km lenkki ja tuonkokoisen akun kanssa sai kyllä latureilla istua kolmatta tuntia kaikkiaan. Laturit toimivat eikä ollut ruuhkaa, kerran piti ajaa toiselle tolpalle kun navigaattorin ehdottama olikin varattu. Mun käyttöön sähkis sopii aivan mainiosti mutta en kyllä sen perusteella väitä että sopii kaikille. Kannattaa sille antaa mahdollisuus kuitenkin, säästöpotentiaali on kuitenkin satasia kuussa jos ajoprofiili sopii.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4426
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Juu nyt kannattaa ottaa se 60 kWh a*****nen versio jos Leafia suunnittelee.

Mä en varmaan ole yhten menoon ihan noin pitkää lenkkiä edes ajanut. Meillä pidemmät reissut ovat yleensä sellaisia että toisessa päässä ollaan jokunen tunti ja siinä samassa onnistuu jatkolatauskin ilman erillistä odottelua.

Lataushinnat vaihtelee rajusti, Leafia ei kannata viedä mihinkään kovalla aikaveloituksella olevaan pikalaturiin seisomaan kun se ei kykene korkeisiin lataustehoihin. Aina ei valinnan varaa tietysti ole. Leaf on vähän typerä AC-latauksenkin (Type 2) suhteen kun se ei osaa käyttää kuin yhdestä vaiheesta noin 7 kW vaikka laturit antaisivat kolmesta vaiheesta 22 kW. Sillä on iso ero onko parin tunnin pysäköinnin aikana saanut samalla 14 vai 44 kWh. Nykyään monessa pirssissä on jo aidosti 3-vaiheinen peruslataus.

Tällä hetkellä ainakin ABC-lataus (ei välttämättä kaikki ABC-asemilla olevat latausasemat!) on Leafille edullinen, se on aina kWh-pohjainen. Samoin Virran taitaa olla. Ja sitten pitää varoa kaikkia roaming-ansoja ettei maksa väärän firman lätkällä tms. Maksu aina operaattorin omalla lätkällä/sovelluksella/tilillä - joskus vaan vaatii salapoliisityötä selvittää kenen se pömpeli oikeasti on :-/

Maailmanmatkaajalle sähköauto ei niin hyvin sovi, tavallista arkea ja kohtuullista työmatkaa ym ajavalle taas oikein toimiva.

Lopultahan kysymys on siitä että mikä on auton käyttäjälle tärkeintä ja mistä voi vähän tinkiä. Täydellistä, kaikki toiveet täyttävää autoa kun ei ole vielä rakennettu.


jhkyro

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Joo, ABRP jota itse käytän navigointiin tuppaa ajattamaan Fortumin latureille jotka on just niitä kalliimpia minuuttihinnoiteltuja. ABC ja K-lataus on kWh-hinnoiteltuja luokkaa 25-30c/kWh mikä ei nyt ole paha hinta, tuosta tulee joku 3 euroa per 100km.

Toinen juttu on se että sähkäriä on kyllä helpompi ja mukavampi ajaa kun mitään polttomoottorikäyttöistä. Yhdellä polkimella kun tottuu liikuttamaan kotteroa niin hetken aikaa pitää manuaalikeppiä, kytkintä ja muuta ihmetellä aina :D

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköautoilun järkevyyteen tai hankaluuteen vaikuttaa kaksi asiaa:
- Saatko autoa ladattua kotona (riittävällä teholla, käytännössä 3x16A)
- Mikä on ajoprofiili
Ihan varmasti sellaiselle myyntiedustajalle, joka ajaa 500 km matkoja useamman kerran viikossa ainoa järkevä vaihtoehto on edelleen polttomoottoriauto, samoin joissakin tilanteissa maaseudulla. Toisaalta juuri maatiloilla pääsulakkeet varmasti kestävät hyvän kotilatausaseman, joten maatiloille sähköauto olisi monesti se kaikkein järkevin vaihtoehto. Toki hankintahinta on edelleen polttomoottoriautoa suurempi.

Parin vuoden kokemus lataushybridistä johti itsellä ratkaisuun, että nyt on muutama kuukausi odotettu tilauksessa olevaa täyssähköautoa. Mutta oma ajoprofiili ja päivittäiset matkat toimivat juuri erinomaisesti jo hybridillä, jolla ensimmäisten vajaan 40000km kulutus on ollut 1.1l/100km (95E) ja 14.8 kWh/100 km sähköä. Nykyisellä polttoaineen hinnalla 2.4 eur/l ja 12 snt/kWh säästö vaikkapa 6.5 l/100km kuluttavaan bensa-autoon on ihan mukava vähän yli 10 euroa/100 km. Hybridin hankintahinta toki on hieman kalliimpi, mutta niin on kyllä jälleenmyyntiarvokin, varsinkin nykyisin. Toki omat ajot sopivat lähes täydellisesti lataushybridin toimintaperiaatteeseen, kuin vain harvoilla pitkillä matkoilla ja kovimmilla pakkasilla tarvitsee turvautua bensaan. Yli täyssähköauton toimintamatkan meneviä päivämatkoja ei tule kuin muutamia vuodessa, niillä puolen tunnin pysähdys pikalaturilla ei kyllä ainakaan itseä huoleta yhtään.

Viimeistä kauppaa sähköautosta nyt ei enää puhtaasti säästöllä pysty perustelemaan, mutta toisaalta ei autoilun kuukausikulu kyllä enää nousekaan, vaikka auton hankintahinta vähän isompi olikin.

Tämäkin keskustelu on varmasti niitä, joissa ainoaa oikeaa vastausta ei ole. Selvää on kuitenkin se, että nykyiseen öljypohjaiseen liikenteeseen tulee muutos, ei välttämättä määräysten vaan hinnannousun kautta. Jos Venäjän öljyhanat oikeasti jossain vaiheessa menevät kiinni, niin nyt on nähty vasta ensimmäiset askeleet hinnannoususta. Suhteessa sähköauton energiakulu euroissa per kilometri on niin paljon pienempi, että 50% nousu energian hinnassa tuntuu paljon vähemmän kuin polttomoottoriautossa. En kyllä itsekään usko että akkusähkö on se lopullinen ratkaisu liikenteessä, kukaties seuraava tai sitä seuraava auto sitten käykin jo vedyllä...  :)

Viimeksi muokattu: 26.03.22 - klo:10:42 kirjoittanut jorndere

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4426
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Leafin ePedal toimii kyllä hienosti. Samoin se fiksumpi cruise. Paitsi räntäsateella "front radar blocked".

Muutenhan tämä sekakäyttäjän elämä on yhtä juhlaa.

Ajan keppilaatikko-3000-sarjan masserilla -> yritän takalanan kanssa vaistonvaraisesti etsiä suunnanvaihtajaa ratin vasemmalta puolelta
Ajan 6000-sarjan masserilla -> yritän laittaa kässäriä suunnanvaihtimesta tai laittaa vilkkua vasemmasta viiksestä (=suunnanvaihtaja)
Ajan Valtralla -> yritän usein vaihtaa pikavaihteita sunnanvaihtimesta (massikassa niin näppärää kun toinen käsi on muuhun varattuna)
Ajan vanhalla 1200-linkulla -> sekoitan aina laatikon R/1 ja 2/3 linjat (tuossa ne ovat peilikuvana muihin vanhoihin massikoihin verrattuna, R/1 linja on oikealla)
Sähköauton jälkeen polttiksen puikoissa ajatuksissaan ajellessa menee 0,5 s ennenkuin tajuaa että tämähän ei muuten jarruta ja pysähdy risteykseen kaasun helläämällä... kuitenkin sen vajaat 100 tkm ajellut Leafilla.

Onneksi ei ole yhtään Fendttiä, saisi sekoilla vielä joystickinkin kanssa :-)
Raputtoman Puuman kanssa oli kanssa joku takaraivopinttymä, en vaan muista mikä.

Terapiapeli kolmeviitosella ei juuri tule aivopi(e)ruja vastaan, satasarjan vehkeissä nostolaitteen vipu aikoinaan toimi kyllä toisinpäin...