• Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 20893 kertaa)

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 402
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa. Viidenkymmenen litran tankkiin mahtuu energiaa 430 kWh ja tämän energiavaraston massa on vajaat 40 kg. Jos polttoaineen kulutus on viisi litraa sadalla kilometrillä, tankillisella pääsee 1000 kilometriä. Litiumakkuihin mahtuu energiaa 150–200 Wh/kg. Tankkiin mahtunut 430 kWh energiamäärä vaatisi yli kaksi tonnia litiumakkuja.

Energiasisältöjen vertaamisessa pitää ottaa huomioon, että polttoainetankin energiasisällöstä menee takapyörille noin 13% kun sähköautoissa 80%.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Auto#Auton_hyötysuhde
Polttomoottorilla varustetun henkilöauton hyötysuhde jää yleensä alhaiseksi.[23] Henkilöauton polttoaineen energiasta jopa 87 prosenttia häviää moottorin alhaiseen hyötysuhteeseen, tyhjäkäyntiin, tai voimansiirtoon.

Akkuautolla verkkosähköstä takapyörään hyötysuhde yli 77%.

Efficiency[edit]
EVs convert over 77% of grid energy to the wheels. Conventional gasoline vehicles convert only some 12%–30%.[93]

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2408
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kyl toi sähköautoilu varmaan on kannattavaa. Se vaan jurppii kun se on päätetty ainoaksi oikeaksi tavaksi vähentää liikenteen CO2 päästöjä.

Varsinkin kun henkilöautojen osuus kasvihuonekaasujen syntymisestä on vain 9 %.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8048
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kyllähän se sähköauto akuilla on oiva vehe vaikka työmatkoihin kotoo töihi ja takaisin. Silloin kun tullaan metsästä isolle kirkolle ja matka on siellä latauksen puolivälissä. Jos on niin, ettei sitä voi siellä työmaalla ladata. Tuollainen kauppakassi systeemi.

Toki työn pitää olla sellaista, että sen vuoksi kannattaa ostaa uusi sähköauto aina akunvaihtojen aikana. Monesti korostuu se, että vanhoilla autoilla ajetaan siksi, että ei ole varaa ostaa uutta. Tai ei näe järkeväksi ostaa uutta. Koska sillä satasen autolla ajaa sen leiman ajan ja varsinkin jos se on oivassa kunnossa, pienellä laitolla useammankin leiman ajan.

Sähköautoilussa joutuu ostamaan aika kalliin vaihdokin, ja akun kunto on arvoitus. Jos akku kosahtaa, on käsissä kallista paskaa, koska kukaan ei osta sitä.

Tällainen aika iso autoilutapa romahtaa, jos ainoa oikea vaihtoehto olisi sähköauto. Siksi olisi tärkeää, jotta nämä taksilla ajavat pumpuliaivot ymmärtäisivät kokonaiskuvan.

Myös vetokoukkuilu tuollaisella 3,5 tonnisella taakalla on hankalaa jollakin nykysähkövehkeillä. Eli aika monta muuttujaa on pelissä. Niin ja se leimautuminen hom.... ....  ... .. . ... .. . .... . .. . . . :o
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8183
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Juu, kyllä sähköä maailmalla tuotetaan. 
 
Japani sijoittaa hiilivoimaan. Maa aikoo rakentaa 22 uutta hiilivoimalaitosta seuraavan viiden vuoden aikana.  ;D


Mun mielestä on virhe sitoutua pelkästään yhteen vaihtoehtoon. Kaupunkeihin sopii puhdas sähkö, jos lataus on helposti järjestettävissä ja ajomatkat lyhyitä.
 
Maaseudulle ja pidempiä matkoja ajaville sopiva olisi nykyaikainen pienikulutuksinen diesel, johon sekoitettaisiin bio-dieseliä sitä mukaa kun valmistusta saadaan lisättyä.

 Myös hybridi-diesel/sähkö voisi olla vaihtoehto. Liikkeellelähtö, sekä ensimmäiset kilometrit akun voimalla, ne suurimmat hetkelliset päästöt tulevat kuitenkin siinä kylmällä autolla liikkeellelähdössä, kaupunkiajossa ja pihalla/parkkipaikalla vekslailussa.
Juu, juurikin näin, palstan aristokraatti kiteytti asiat oikealle uskottavalle tasolle.

Tuohon hybdiri autoon lisäisin notta auton on oltava ns pistokehybridi muuten ei vehkeestä ole mitään hyötyä. Wv uusinta Golfin esitettä kun lukee niin hybridi oli kallein kuluttavin ja suuri päästöisin.


Tarkoitin nimenomaan pistokehybridiä.

Esim. Corollan hatchbackin itselataavan hybridin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 5,6 l /100km bensaa.
Luulisi tuollaiseen riisikuppiin voitavan rakentaa moottori, joka kulkee jopa vähemmällä, ilman hybridiominaisuutta, jos dieselVolvon V60:n kulutukseksi ilmoitetaan yhdistetty 4.3 l/100km dieseliä.

Jos tuohon määrään dieseliä saisi sekoitettua bio-sellaista vaikka 1/3 osan, niin fossiilisten päästöjen lasku olisi aika merkittävä.

Noissa muissa ”puheenvuoroissa” kun keskustellaan lataamisista, niin totean vain, että kyllä se lataaminen maatiloilla ja omakotitaloissakin on järjestettävissä helposti.
 
Toista on taloyhtiöiden parkkikentät ja -hallit, joihin on saatettu juuri uusia lämmitystolpat ja kellot, joilla saa kahden tunnin lämmityksen kerrallaan, säästämään taloyhtiön sähkölaskua. Siitä voi helposti syntyä suukopua jos käy kahden tunnin välein kääntämässä virran päälle.  ;D

Tuollaisten parkki-kenttien uusiminen maksullisiksi latauspaikoiksi olisi taloyhtiölle aika paukku.

Ja sitten ne kymmenet tuhannet autot, joilla ei ole omaa ruutua, vaan pysäköidään kadun varsiin.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 402
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kyl toi sähköautoilu varmaan on kannattavaa. Se vaan jurppii kun se on päätetty ainoaksi oikeaksi tavaksi vähentää liikenteen CO2 päästöjä.

1. Onhan niitä muitakin tapoja. Esimerkiksi liikenteen vähentäminen vaikka puoleen - helppo toteuttaa jos nostetaan polttoaineen hinta vaikka 10 eur/litra ja autonkäyttömaksu 3000eur/vuosi.

2. Toinen vaihtoehtoinen keino olisi vetysähköautoihin siirtyminen. Niitä on markkinoilla ainoastaan Toyotalla ja Huyndailla, tähtitieteelliseen hintaan. Tankkauspisteitä lienee 1 kpl.

3. Kolmas vaihtoehto on tuottaa jätteistä polttoainetta mutta siinä on se ongelma, että jätteillä pystytään kattamaan vain pieni osa fossiilisista ja tulevaisuudessa sekin määrä on varattu raskaaseen lento-, laiva- ja kuorma-autoliikenteeseen. Ei riitä muille. Vastaa vaihtoehtoa 1.

Onneksi nopea siirtymä on mahdollinen, koska nykyään henkilöauto muuttuu käyttäjien silmissä romuksi noin 10 vuodessa. Eli autokanta vaihtuu aika nopeasti.  Väliaikana fossiilien polttoa on mahdollinen vaihtoehto - kovalla hinnalla.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8048
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kyl toi sähköautoilu varmaan on kannattavaa. Se vaan jurppii kun se on päätetty ainoaksi oikeaksi tavaksi vähentää liikenteen CO2 päästöjä.

1. Onhan niitä muitakin tapoja. Esimerkiksi liikenteen vähentäminen vaikka puoleen - helppo toteuttaa jos nostetaan polttoaineen hinta vaikka 10 eur/litra ja autonkäyttömaksu 3000eur/vuosi.

2. Toinen vaihtoehtoinen keino olisi vetysähköautoihin siirtyminen. Niitä on markkinoilla ainoastaan Toyotalla ja Huyndailla, tähtitieteelliseen hintaan. Tankkauspisteitä lienee 1 kpl.

3. Kolmas vaihtoehto on tuottaa jätteistä polttoainetta mutta siinä on se ongelma, että jätteillä pystytään kattamaan vain pieni osa fossiilisista ja tulevaisuudessa sekin määrä on varattu raskaaseen lento-, laiva- ja kuorma-autoliikenteeseen. Ei riitä muille. Vastaa vaihtoehtoa 1.

Onneksi nopea siirtymä on mahdollinen, koska nykyään henkilöauto muuttuu käyttäjien silmissä romuksi noin 10 vuodessa. Eli autokanta vaihtuu aika nopeasti.  Väliaikana fossiilien polttoa on mahdollinen vaihtoehto - kovalla hinnalla.

Niin, eli osa kansasta pakotetaan luopumaan autosta ja mahdollisista elinkeinoista. Pakkokeinoilla saadaan aika paljon pahaa aikaiseksi. Nimittäin se, että joidenkin pitää palkata ihmisiä turvaamaan selusta kadulla kävellessä.

Suomen tavoite on lopettaa kaivetun tai pumpatun hiilen käyttö. Sen voisi korvata maan päällä olevalla hiilellä, jos vain haluttaisiin. Silloin oltaisiin hiilitasapainossa ja ei tarvitsisi ottaa käyttöön tekniikoita, joita ei vielä kunnolla hallita.

Se, että tullaanko joitain energiamuotoja tai oikeastaan energiaa vapauttavia ilmiöitä koskaan hallitsemaan niin, että energialähde ei tapa vieressä olevaa ihmistä tai elukkaa, onkin sitten ihan toinen juttu. Mitä monimutkaisempi tai erittäin epävakaa ilmiö on kyseessä, sitä mielenkiintoisempaa sitä on käyttää yhtä yleisesti kuin paskapaperia.

Pienellä määrällä uraania voidaan tuottaa paljon lämpöä. Mutta vaikka liikennevaloissa joku tööttää perään ja jäähdytys häviää, tulee aika iso katastrofi. Pensa-autot voivat syttyä palamaan, mutta se tilanne ei tapa kadun toisella puolella asuvia. Esim. uraanin fissio tuottaa kaikenlaisia hyh hyh kamoja, jotka tällaisen onnettomuuden aiheutuessa saattaisi paistaa jengiä vähän pidemmältäkin.

Eli meillä on kaikenlaisia energiaa vapauttavia juttuja olemassa, mutta niillä on erilaisia ominaisuuksia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5875
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jokohan tämä on täällä?
Mielenkiintoista asiaa.
https://youtu.be/pf7RbJwrqKE
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18883
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .