Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68613 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Nyt jos asiaa ajattelee ilman sarvia ja hampaita, niin mikä on uudessa autossa oleva bensa / sähkö hankintahinnan erotus. Ittellä nyt ei mitään muuta järkeä pohtia asiaa, kuin silkka uteliaisuus. Tai kyllä kait tässä joku katiska pitää taas kersoille hankkia, mutta se katsotaan käytettyjen listalta.
Siis nyt esim leafin sivulta näkyi, että sen alkaen hinta avustusten jälkeen on reilu 32000. Sitten jos tuollaista vertaa normi bensaan, no en sitä vertailua tee, mutta kyllähän tuolla hintaa voi jo vähän valita …
Käytettyjä löytyykin sitten jo kukkarolle sopivissa hintaluokissa, mutta mikä niiden mallien vastaavuus on uuteen verrattuna?

niin muokataan nyt heti … käytettyjen listalta katsoen nämä leafit ei kyllä suurilla ajokilometreillä loista. mutta onkohan ne kaikki edes sähkö versioita. en tiedä kyseisestä mallista mitään ...

Viimeksi muokattu: 23.01.20 - klo:07:32 kirjoittanut lypsyukko

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
niin muokataan nyt heti … käytettyjen listalta katsoen nämä leafit ei kyllä suurilla ajokilometreillä loista. mutta onkohan ne kaikki edes sähkö versioita. en tiedä kyseisestä mallista mitään ...

Leafit on kaikki sähköversiota, lähin vastaava bensamalli (vastaava B0-platform) taitaa olla nissan note.

Sähköautollahan pitäisi ajaa paljon että saisi hintaeron kuitattua, jostain syystä leafin omistajat ei kuitenkaan ole halunneet ajaa niillä autoilla juuri lainkaan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
niin muokataan nyt heti … käytettyjen listalta katsoen nämä leafit ei kyllä suurilla ajokilometreillä loista. mutta onkohan ne kaikki edes sähkö versioita. en tiedä kyseisestä mallista mitään ...

Leafit on kaikki sähköversiota, lähin vastaava bensamalli (vastaava B0-platform) taitaa olla nissan note.

Sähköautollahan pitäisi ajaa paljon että saisi hintaeron kuitattua, jostain syystä leafin omistajat ei kuitenkaan ole halunneet ajaa niillä autoilla juuri lainkaan.

no kyllä mä sitten oikein ymmärsin, että jos käyttövoimaksi on ilmoitettu sähkö, se myös sitä on. yhtä ilmoa hetken selasin ja siinä varustelistaa komisti hypridien lataus pistoke. se vähän sekoitti ajatuksia ja toinen oli tehon ilmoittamiset , tais olla 24Kwh ja 109 hp … no uusi alkaen taisi ainakin olla 40 Kwh.  Näytti nuo vähiten ajetut olevan käytettynä maahantuotuja . mutta jos 50-70 t ajetut 5v vanhat on puolet uuden (nyky) hinnasta, eli samoissa kuin saman ikäinen uutena reilun 20 000 maksava bensa. No onneksi on globaalit ongelmat, joihin oman lompakon tyhjeneminen ei saa vaikuttaa. Ei siis vaihtoehto mulle.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköauto on tutkimusten mukaan jostain syystä lisännyt ihmisten TV:n katsomista. Eniten katsotaan hää- ja lifestyleohjelmia.  Tämä vähentää auton käyttöä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Uusi sähköauto, vähän käytetty bensa tai paljon ajettu dieseli, siinä vaihtoehdot?

Jos kilometrejä tulee ja latausmahdollisuus, niin kokonaiskulut (verot, käyttömaksut, polttoaine) huomioiden sähköauto tulee halvimmaksi. Kaikki uudet säädökset vielä parantavat sähköautojen asemaa, joita siis tullaan tekemään tulevina vuosina.

Bensa-auton ehtii ajamaan loppuun, kulut ja verot nousee, ehkä? Käytettyjen hinnoissa on jo huomioitu se, että ajaminen tulee kallistumaan. Dieselin kohtalo on epävarmin, jos asuu kaupungissa, joka kieltää keskustassa näillä ajamisen, niin autohan menee vaihtoon. Ilmanlaadun ja pienhiukkasten takia monet kaupungit ovat jo autoilun kieltäneet, Helsingistä se alkaa Suomessa.

Suomeen tuodaan vuosittain 50 000 käytettyä autoa ja uusia myydään noin 120 000. Suomi toimii siis pohjois-Euroopan kuubana, jonne rahdataan ne kotterot, jotka naapurimaissa hylätään. Näin tää ei voi jatkua, autoverotusta on pakko muuttaa, tapahtuisiko se sähköautoilun eduksi? Toinen poliitikkojen ratkaistava asia on se, että mitä jakeluinfraa lähdetään verorahoilla tukemaan? Bensapumput muuttuvat kannattamattomiksi ja kohta joudutaan maksamaan tukea syrjäseutujen kylmille asemille. Tämä on moraalinen velvollisuus, jos ensin on verorahoja käytetty rinnalle rakennettuun sähkö- tai kaasuautojen jakeluinfraan.

Jos nyt olisin hankkimassa uutta autoa, niin sähköauto olisi melko varma valinta, löytyy 3X35A pääsulakkeet ja ajoa >30 000 km/v.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Gallupeiden mukaan, keskustoissa autoilun kieltäjät halutaan viedä torille hakattaviksi ja mukiloitaviksi.

Tosiasia kuitenkin on, että eniten autoa tarvitsevilla ei ole varaa ostaa uutta autoa tai akut loppuun ajettua sähköautoa. Jos kerran varallisuus keskittyy isoihin kaupunkeihin, on siellä helppo päättää millä kukin ajelee. Ja mitä isompi kaupunki, sen vähemmän siellä tarvitaan autoa. Usein se on jopa täysin turha kapistus.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
no kyllä mä sitten oikein ymmärsin, että jos käyttövoimaksi on ilmoitettu sähkö, se myös sitä on. yhtä ilmoa hetken selasin ja siinä varustelistaa komisti hypridien lataus pistoke. se vähän sekoitti ajatuksia ja toinen oli tehon ilmoittamiset , tais olla 24Kwh ja 109 hp … no uusi alkaen taisi ainakin olla 40 Kwh.  Näytti nuo vähiten ajetut olevan käytettynä maahantuotuja . mutta jos 50-70 t ajetut 5v vanhat on puolet uuden (nyky) hinnasta, eli samoissa kuin saman ikäinen uutena reilun 20 000 maksava bensa. No onneksi on globaalit ongelmat, joihin oman lompakon tyhjeneminen ei saa vaikuttaa. Ei siis vaihtoehto mulle.

Tuossa menee kaksi asiaa vähän sekaisin, 24/30/40/60 ovat tyypillisesti akun kapasiteetteja eli yksikkö on kWh. Moottorin teho taas on esim 110 kW.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?


Tuossa menee kaksi asiaa vähän sekaisin, 24/30/40/60 ovat tyypillisesti akun kapasiteetteja eli yksikkö on kWh. Moottorin teho taas on esim 110 kW.

ok. kiitti opastuksesta, vaikka itteä ei kiinnostakkaan, niin ihimettelin kyllä hetken :) ja jos akku on 24 vs. 40 Kwh , niin puhutaan aika eri kapasiteetista. no olishan tuo pitänyt huomata jo yksiköistäkin :)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
On se räckvidd sen verran lyhyt vielä, ettei tule mun ajoihin riittämään vielä nykyisillä kulkuneuvoilla.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
On se räckvidd sen verran lyhyt vielä, ettei tule mun ajoihin riittämään vielä nykyisillä kulkuneuvoilla.
Privatti auto kyllä harkinnassa sähköauto . Lyhyttä ajoa paljon . Vois pidemmille matkoille harkita vuokra-auton käyttöä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
 Sähköautossa on tankki joka aamu täysi, muuten ei toimi.

Viimeksi muokattu: 24.01.20 - klo:08:06 kirjoittanut nisu

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
kui kauan menöö saaha tankki täyteen?    jos on, kuten tänä talvena, monta sähjkökatkoa just yöllä.       ja kuin paljon leaf kantaa rojua mukanaan?     mietin vaan et ei taija sopia tilan autoks..   ku ei etes kärriä saa vetellä.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Käy huviksesi koeajamassa joku patteripirssi jos kiinnostaa, kohta niissä alkaa olla jo valinnanvaraakin. Toimitusvaikeudet hillitsevät  ostointoa, ehtii puntaroida.
Täytyy jättää asia hautumaan.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-sahkoauton-toimintamatka-ei-riipu-vain-akun-tai-auton-koosta-talvivertailun-kulutusmittauksissa-yllattavia-tuloksia/

6.3.2019 11:27
TM testasi: Sähköauton toimintamatka ei riipu vain akun tai auton koosta – Talvivertailun kulutusmittauksissa yllättäviä tuloksia!

Vertailuautojen suurin akku oli Tesla Model S 100D:ssä (100 kWh) ja pienin Nissan Leaf Teknassa (40 kWh). Teslassa on kaksi induktiomoottoria ja niiden suurin yhteisteho on 386 kW (525 hv). Nissanissa on yksi tahtimoottori kestomagneetein, ja sen teho on 110 kW (150 hv).

Teslan massaksi mittasimme 2 331 kiloa ja Nissanin massaksi 1 663. Ja jo silmämääräisestikin Tesla on Nissania suurempi auto, joten sen uskoisi kuluttavan enemmän.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-video-tekniikan-maailman-talvivertailukien-akku-ei-taida-riittaa-rovaniemelta-saariselalle-asti-2/

TM-video: Kaksi sähköautoa ei päässyt yhdellä latauksella Saariselälle – ”234 kilometriä päästiin”

Tuolla 234 km päässeelle autolla luvataan latauksella päästävän 300 -400 km
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mirai taidettiin jo mainita
https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto/puhtaampaa-ilmaa/polttokennoautot.json

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-toyota-mirai-vedyssa-on-tulevaisuus/
" Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus."
"Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, "
   cría cuervos y te sacarán los ojos