Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68914 kertaa)

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mutta kiistämätön tosiasia on kuitenkin se, että sähköautoilijat leimautuvat heti homoiksi. Ja se jos mikä estää sähköautoilun maailmassa.

Enemmän kuluttaja joutuu laittamaan rahaa kiinni teslaan, kuin vaikka johonkin seitkytluvun puslaan. Ja varmemmin pääsee perille sillä korollalla kuin jollakin akkuankalla.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Auton hinta pitäisi sähköautossa laskea vähän eri tavalla. Jos päästöjä (CO2, pienhiukkaset) saisi vapaasti tuottaa, niin ei minkään teknisen laitteen, katalysaattorin tai hiukkassuodattimen ym, asentaminen ei olisi kannattavaa tavalliseen autoonkaan. Nyt tälle puhtaudelle pitäisi olla joku muu hinta, kuin arviolta heitetty käyttömaksu tai vero.

Akun hinta+lautauskulut, niitä voi verrata vastaavaan käytössä kuluvaan bensan hintaan, mutta silloinkin tästä puuttuvat ne päästöt. Jos liikenteen polttonesteille tulisi markkinaehtoinen päästökauppa, niin nämä hinnat olisivat vertailukelpoisia.

Päästöt on vain eri paikassa. Etelänaapurissa jossa sähköä tehdää palavankiven poltolla, sähköauto tuottaa enemmän co2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottoriauto. Ja palavankiven polttamisessa syntyy kyllä hyvin paljon muitakin päästöjä.
Tuntuu vähän siltä, ettei näille päästöille välttämättä ole halua tehdä mitään? Vain sähköautojen ostajat ovat asiasta huolissaan, mutta verotilastoista päätellen sähköautoilusta on löydetty vain peruste verottaa muuta autoilua enemmän.

Jos autoilija tekee elinkaarivertailun ja päätyy maksamaan yhtä paljon molemmissa tapauksissa, niin tuskin valitsee sähköautoa. Valtio hyväksyy isommat verotulot ja CO2-päästöt näköjään... näin siis Suomessa nyt. Suomi kerää vanhat autot naapurimaista (2019 tuotiin 49 912 autoa, kun 2014 luku olis 19 047) jotka tietysti ovat kulutuksen ja päästöjen kannalta huono ratkaisu. Verotus onneksi kokonaisuutena kiristyy, oli yli 8 mrd€ (2018)
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Viimeksi muokattu: 21.01.20 - klo:21:50 kirjoittanut Green New Dealer

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?



Muistaakos palstalaiset petrooli horizontin joskus 70-80 -luvulla viime vuosisadalta ?

Petroolilla ajoi halvalla kunnes käyttö yleistyi. Ja käyttö ei loppunut horizontin paskuuteen, vaan valtion veropolitiikkaan.
[/quote]

Oliko petroli-Horizonejakin? Muistan vain petroli-Saabit, jotka voittivat aina Tekniikan Maailman kaikki testit. TM kun oli valjastanut itsensä Suomessa valmistetun auton markkinoijaksi.

Sen ajan TM:t olivat täynnä niin ylistäviä kirjoituksia petroliSaabeista, että voisi niiden kirjoittajien kasvot häpeästä punehtua, jos lukisivat sen aikaiset kirjoituksensa.

Petroliautot tulevaisuuden autoja. My ass!🤣🤣🤣
[/quote]
Muistan hyvin , yhdellä työkaverilla oli petro- Horizon, olikohan vähän yli 30 000 ajettu kun alkoi kolisemaan, moottori sökö. Lyhyellä, 30 kilsan työmatkalla talvella ei lämmennyt tarpeeksi ja huonosti palava petrooli laimensi öljyt niin että oli kone kaputt.
  Noita kahta kotimaista suosittiin siinä petrolin käytössä, minulla oli siihen aikaan, tai on vieläkin tallessa, Bel-Air, jota suunnittelin petrolikäyttöiseksi, mainitsin asiasta eräälle koulukaverille joka oli katsastusmiehenä. Jonkin ajan päästä tavatessa sanoi että älä hel---tissä, näihin ulkoa tuotuihin tulee moninkertainen dieselvero jos tekee muutokset. Tuollaisessa parin tonnin painoisessa autossa se vero olisi ollut vuodessa moninkertainen auton hintaan nähden..
  En usko sähköautojenkaan kovin kauaa ajelevan edullisella sähköllä, kuluttajien lisääntyessä ja vakiintuessa osataan kyllä sähkön hintaa nostaa, voihan sitä perustella vaikka linjojen vahvistamisella taikka suoraan valtion talouden verotustarpeella
  Itse ajan nyt niin pitkään tuolla nokivasaralla kun se vaan pysyy kasassa, parin vuoden päästä onkin jo museoiässä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Eikä tarvitse ihmetellä, kun viikko sitten ladattu akku onkin nyt jo vajaa, vaikka ei ole liikuttu metriäkään.

Missä sähkövekottimessa noin käy? Ainakaan Leafissä ei parin viikon seisonta näy havaittavasti missään. Pidemmistä ei kokemusta.

Mun polttomoottorikauppakassissa kyllä käy noin kun siinä on älyttömän pieni akku ja jotkut varas- kautta ajonestosysteemit ja muut ledi-vilkuttimet syövät sen verran virtaa että montaa viikkoa se ei kestä ajamatta seisoa.

Eräs premium-saksanseisoja joka oli tuotu YK-tuliaisina Suomeen ja seisoi täällä noin puoli vuotta teki kyllä sen että se piti viedä hinurilla merkkihuoltoon jotta sen sai taas käyttöön. Paitsi että virta oli loppu niin se oli myös päätellyt siinä aikansa kuluksi pohdiskellessaan että se on hyljätty, unohdettu tai varastettu tai jotain; ja päätti siis olla liikkumatta enää minnekään. Omistajansa oli kovin iloinen tuosta, lukituksen avaaminen ei ollut ihan helppoa huollollekaan kun malli eo llut täällä tuttu, eikä homma ollut varsinkaan ilmainen. Myöhemmin kaveri tuli siihen tulokseen että kaiken kaikkiaan liian kallis lelu pitää  ja myi pois.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
https://www.iltalehti.fi/kuljetusten-kestava-kehitys/a/e3d77245-230d-48d2-9f1e-7f489b38bebc

Nonni .

Hyvä juttu. Busseissa vaihtoehtoiset polttoaineet toiminevat hyvin. Päivittäinen ajomäärä ja -reitti on tarkkaan tiedossa ja kulutus ja tankkaus/lataus aina ennakoitavissa. Ja pitkille linjoille on muutenkin eri kalusto kuin kaupunkipyöritykseen.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuossa on kyseessä huono tuote eikä huono teknologia.
Onhan niitä susia polttomoottoripuolellakin. Mistä hajoaa laatikko alle 100 tuhatta, mistä kone...

Olen kyllä itsekin epäluuloinen monen uuden ja aloittelevan sähköautovalmistajan ensimmäisiin kehitelmiin. Voi olla että ostaja suorittaa tuotekehityksen ja testauksen loppuosan. Teslalla erityisesti oli alkutaipaleella ehkä liikaa uutta kerralla joten ihan kaikki ei voi mennä heti ekalla yrittämällä nappiin... josko vielä tokallakaan. Sitten kun vielä lähdetään hakemaan samaan syssyyn suorituskyvyn ja lataustehojen todellisia huippuarvoja niin helposti siinä käy niin että vastapainoksi esim akun ikä lyhenee. Niinhän se käy perinteiselle moottorillekin.

En usko että kovin moni on ostanut Model S:ää pihiksi perheautoksi ja säästäväksi kauppakassiksi, ainakaan uutena. Kyllä se on hankittu siksi että uusi tekniikka on ollut jännittävää ja muut vaihtoehdot ovat olleet tavanomaisen tylsiä... kivahan tuollaista lelua olisi itsekin kokeilla kun tulisi sopiva tilaisuus, mieluimmin 'ludicrous' mallia :-) Tuskin kuitenkaan itselle ostaisin, se ei täytä niitä kriteereitä joita itse autolle asetan ja mulla ei ole heittää niin paljoa rahaa hupiin. Kukin taaplaa tavallaan.

Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.
kohta sähköautoilusta tulee pakko, tulee siksi, että autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen. Valmistus lopetetaan, koska poliitikot ovat valinneet sähköautoilun tulevaisuuden liikenteen pääasialliseksi liikkumismuodoksi. Myös latausinfra rakennetaan verorahoilla tai pakolla... niin paitsi haja-asutusalueille?

Samaan aikaan kivihiilen käyttö loppuu, sekä fossiilisten liikennepolttonesteiden käyttö ehkä kiintiöidään ja kulutus laskee lineaarisesti alle puoleen. Polttomoottorin hyötysuhde on huono (max 40%), mutta silti polttoaineen kulutus ml päästöt, on lyhyessä ajassa puolittunut, nyt se kehitys loppuu.

Sähkön kulutus kasvaa, miten mahtaa tuotannon määrän käydä, kun nykyiset lämpölaitokset korvataan esim näillä geotermisillä ratkaisuilla? Biotuotehtaat tai tuulivoimapuistot saavat huonosti lupia mm susien takia :)
Sähköä tuotetaan on-line eli varastointi on hyvin rajallisesti mahdollista eli toimitusvarmuus ja verkot täytyy olla kunnossa.

Joku odottaa sähkönkulutukseen tasaukseen älyverkkoja, jolloin hinta pysyisi alhaalla, Jos sähköstä tulee kovin kysyttyä, myös sähkön myyntitulon maksimointiin voidaan kehittää älykkäitä järjestelmiä.

On olemassa autoilua sähköautolla tai ilman sitä :)
Ww valmistaa oman ilmoituksensa viimeisen polttomoottorin V 2040. Suomessa ja muuallakin tais olla 2030 kun vielä voi ostaa polttomoottorilla varustetun auton, se onkin sitte 10 v päässä.
Ruotsinilmoituksen mukaa fossiilisten polttoaineiden jakelu lopetetaan, ajankohta on  vielä vissiin päättämättä.

Yksi tärkeä asia on myös se onko me suomalaiset todellakin ansaittu tämäkin kyykytys? Pariisissa ”neuvotteluissa” kiinan kanssa Ee Uuu antoi kiinalle lisää päästöoikeuksia.


10 maata, joiden hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet ja kasvaneet eniten vuonna 2017
BP: n tilastollinen katsaus maailman energiaan kesäkuussa 2018

Kiinan päästö ovat siis lisääntyneet vuodesta 2018, per capita toki kiinan päästöt ovat alhaiset, on sillä enemmän väkeä kuin euroopassa ja USAssa  yhteensä.

päästöt 2014
https://www.globalis.fi/Tilastot/CO2-paeaestoet

Viimeksi muokattu: 22.01.20 - klo:18:01 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähtöä?

Jos lieka on kiinni niin yleensä käytetään verkkovirtaa, muuten akkuvirtaa.

Monessa (ainakin riisipussissani) lämpö tehdään kohtuullisilla keleillä lämpöpumpulla, joten  energiaa menee paljon vähemmän kuin perinteisellä sisätilalämmittimellä.
-30 C on sitten toinen juttu. Silloinkin lämmitystehoa on tarvittaessa saatavissa paljonkin mutta tyhjästä se ei tietenkään illmesty.
Niin notta välikeleillä saa lämpöpumpulla auton lämpimäksi verkosta vähällä kulutuksella? entäs kuumalla jäähdytys, perinteinen ilmastointi?
Entä miten olet ajatellut järkevän käyttöiän kun akuntakuu loppuu, olo voi olla kuin kuivurinomistajalla jolla on kuivurissaan olkikatto. On jäänyt sellainen käsitys jotta tuo akku olisi kohtuuttoman kallis verrattuna auton arvoon akun vaihdon jälkeen. Entä pysyyköhän levyjarrut suomen oloissa kunnossa ruostumatta kun kerran autoa hidastetaan ajomoottoreilla jarruja käyttämättä?

Tuohon kestävyyteen vois kyllä todeta notta ajaahan jotkut Ww Tsi moottorilla ja DGS vaihteistolla  olevilla autoilla, ei tokikaan kaikki jotkut ajaa Toyotalla.

Viimeksi muokattu: 22.01.20 - klo:19:14 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?



Muistaakos palstalaiset petrooli horizontin joskus 70-80 -luvulla viime vuosisadalta ?

Petroolilla ajoi halvalla kunnes käyttö yleistyi. Ja käyttö ei loppunut horizontin paskuuteen, vaan valtion veropolitiikkaan.

Oliko petroli-Horizonejakin? Muistan vain petroli-Saabit, jotka voittivat aina Tekniikan Maailman kaikki testit. TM kun oli valjastanut itsensä Suomessa valmistetun auton markkinoijaksi.

Sen ajan TM:t olivat täynnä niin ylistäviä kirjoituksia petroliSaabeista, että voisi niiden kirjoittajien kasvot häpeästä punehtua, jos lukisivat sen aikaiset kirjoituksensa.

Petroliautot tulevaisuuden autoja. My ass!🤣🤣🤣
[/quote]
Muistan hyvin , yhdellä työkaverilla oli petro- Horizon, olikohan vähän yli 30 000 ajettu kun alkoi kolisemaan, moottori sökö. Lyhyellä, 30 kilsan työmatkalla talvella ei lämmennyt tarpeeksi ja huonosti palava petrooli laimensi öljyt niin että oli kone kaputt.
  Noita kahta kotimaista suosittiin siinä petrolin käytössä, minulla oli siihen aikaan, tai on vieläkin tallessa, Bel-Air, jota suunnittelin petrolikäyttöiseksi, mainitsin asiasta eräälle koulukaverille joka oli katsastusmiehenä. Jonkin ajan päästä tavatessa sanoi että älä hel---tissä, näihin ulkoa tuotuihin tulee moninkertainen dieselvero jos tekee muutokset. Tuollaisessa parin tonnin painoisessa autossa se vero olisi ollut vuodessa moninkertainen auton hintaan nähden..
  En usko sähköautojenkaan kovin kauaa ajelevan edullisella sähköllä, kuluttajien lisääntyessä ja vakiintuessa osataan kyllä sähkön hintaa nostaa, voihan sitä perustella vaikka linjojen vahvistamisella taikka suoraan valtion talouden verotustarpeella
  Itse ajan nyt niin pitkään tuolla nokivasaralla kun se vaan pysyy kasassa, parin vuoden päästä onkin jo museoiässä.
[/quote]
Sitten vaan museorekkariin ja halpaa on.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ä?

Tuohon kestävyyteen vois kyllä todeta notta ajaahan jotkut Ww Tsi moottorilla ja DGS vaihteistolla  olevilla autoilla, ei tokikaan kaikki jotkut ajaa Toyotalla.
[/quote]

Mun Tojota kausi päättyi 30 vuotta sitten, Audilla ja Mersullakin on omat ongelmansa mutta ei ole kaipuuta eikä uskaliaisuutta kokeilla enää kaukoidän vehkeitä..

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.
kohta sähköautoilusta tulee pakko, tulee siksi, että autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen. Valmistus lopetetaan, koska poliitikot ovat valinneet sähköautoilun tulevaisuuden liikenteen pääasialliseksi liikkumismuodoksi. Myös latausinfra rakennetaan verorahoilla tai pakolla... niin paitsi haja-asutusalueille?

Polttomoottorin hyötysuhde on huono (max 40%), mutta silti polttoaineen kulutus ml päästöt, on lyhyessä ajassa puolittunut, nyt se kehitys loppuu.

On olemassa autoilua sähköautolla tai ilman sitä :)
Ww valmistaa oman ilmoituksensa viimeisen polttomoottorin V 2040. Suomessa ja muuallakin tais olla 2030 kun vielä voi ostaa polttomoottorilla varustetun auton, se onkin sitte 10 v päässä.
Ruotsinilmoituksen mukaa fossiilisten polttoaineiden jakelu lopetetaan, ajankohta on  vielä vissiin päättämättä.

päästöt 2014
https://www.globalis.fi/Tilastot/CO2-paeaestoet
Mika Anttonen piti loistavan kuvauksen missä ollaan menossa. Öljymiljardööri kiinnitti huomion näihin akkumineraaleihin, josta tulee ongelma tälle nykyiselle autoilun sähköistymiselle. Hiilidioksidin sitominen ilmasta ja varastointi synteettiseen polttoaineeseen saattaa olla uusiutuvan energian suurin kehityskohde? Shell on maailman suurin sähköntuottaja, vaikka ei myy ollenkaan sähköä  :D

Älyteknologia kääntyy itseään vastaan, kun lentokoneiden reititys ei ota mitään muuta kuin hinnan, lyhin tai päästöttömin jää tässäkin videon esimerkissä toteutumatta. Lentämisen kasvu on ihan asian ytimessä, siihenkin mitä autoissa käytetään. Kasvun huomaa ihan kotona, oma teini teki 5/6 ulkomaan matkasta viime vuonna lentäen, vaikka on vasta koululainen, lentäminen halpaa ja nopeaa.... kiskot ei kiinnosta :)

Poliitikot saa Anttoselta kyytiä, insinöörit onneksi korjaa poliitikkojen mokat :)
https://www.youtube.com/watch?v=pf7RbJwrqKE

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kiinan päästö ovat siis lisääntyneet vuodesta 2018, per capita toki kiinan päästöt ovat alhaiset, on sillä enemmän väkeä kuin euroopassa ja USAssa  yhteensä.

Kiinan päästöt eivät ole per capita mitenkään alhaiset. Jos talvi jatkuu samanlaisena kuin tähänkin asti ja helsingin hiilivoiman käyttö jää vähäiseksi, kiinan päästöt / capita voiva olla yli suomen päästöjen / capita jo tänä vuonna (2020).

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähtöä?

Jos lieka on kiinni niin yleensä käytetään verkkovirtaa, muuten akkuvirtaa.

Monessa (ainakin riisipussissani) lämpö tehdään kohtuullisilla keleillä lämpöpumpulla, joten  energiaa menee paljon vähemmän kuin perinteisellä sisätilalämmittimellä.
-30 C on sitten toinen juttu. Silloinkin lämmitystehoa on tarvittaessa saatavissa paljonkin mutta tyhjästä se ei tietenkään illmesty.
Niin notta välikeleillä saa lämpöpumpulla auton lämpimäksi verkosta vähällä kulutuksella? entäs kuumalla jäähdytys, perinteinen ilmastointi?
Entä miten olet ajatellut järkevän käyttöiän kun akuntakuu loppuu, olo voi olla kuin kuivurinomistajalla jolla on kuivurissaan olkikatto. On jäänyt sellainen käsitys jotta tuo akku olisi kohtuuttoman kallis verrattuna auton arvoon akun vaihdon jälkeen. Entä pysyyköhän levyjarrut suomen oloissa kunnossa ruostumatta kun kerran autoa hidastetaan ajomoottoreilla jarruja käyttämättä?

Tuohon kestävyyteen vois kyllä todeta notta ajaahan jotkut Ww Tsi moottorilla ja DGS vaihteistolla  olevilla autoilla, ei tokikaan kaikki jotkut ajaa Toyotalla.

Lämpöpumppua se käyttää aina kun mahdollista, virran lähteestä riippumatta. Talvella lämmittää, kesällä viilentää, sama tekniikkahan se siellä on, riippuu vaan minkä kennon kautta ilmaa puhalletaan mihinkin. Riittävän kylmässä (joku -15 C?) tulevat sitten sähkövastukset lämmityksen avuksi. Lämmityksen tai jäähdytyksen voi ajastaa tai komentaa kännykällä, kuten jo monessa muussakin pirssissä. Se Nissanin oma sovellus on /c:stä, MyLeaf toiimi vähän paremmin mutta pullonkaula on autonvalmistajan palvelimilla. Se on myös mukavaa kun sitä lämpöä saa melkein heti, eikä vasta 10 kilsan päässä kun pieni polttomoottori olisi lämminnyt riittävästi. Eikä ole kylmäkäynnistysongelmaa, liikkeellelähdössä ('käynnistyksessä') ei ole mitään eroa +20 ja -20 lämpötiloissa eikä tarvitse yrittää ennakoida moottorinlämmittimen käyttöä yllättäviin lähtöihin. Sähkömoottoria kun ei tarvitse esilämmittää, mieluummin jäähdyttää, ei harmita jos pitää pakkasella siirtää pihalla 10 metriä pois tieltä tms. Oikein kylmässä tuo lämmittää automaattisesti akkuaan ellei ajo tai lataus sitä lämmitä, tietysti mieluummin sähköverkosta. Kerran olen kännykkään siitä saanut ilmoituksen, silloin tuvan lämpömittari näytti -27. Tuohon käytetystä lämmitystehosta en tiedä mutta ei se suuri voi olla kun se hitain laturikin on vain vähän päälle 1 kW.

Akkujuttuun en osaa mitään varmaa sanoa - oikeastaan en ole edes miettinyt - sen tiedän että tälläkin hetkellä on jo yrityksiä jotka kunnostavat tai vaihtavat noita akkuja, murto-osalla marmoritiskin varaosahinnasta (jota sitäkään en tarkkaan tiedä). Jos se kestää vähän yli takuuajan niin meidän ajomäärällämme se on jo hintansa haukkunut (ajaminen maksaa tällä hetkellä polttoaineen osalta noin neljäs-viidesosan bensalla ajeluun verratuna (oletus bensankulutus noin 5,5 l/100). Takuussa on kai kilometrirajakin joka on tuolloin jo ylittynyt mutta en usko että se nyt päivä takuuun päättymisen jälkeen hajoaa. Hiljalleenhan ne akut väsyvät, tällä hetkellä auton oma arvio akun kunnosta on vielä uutta vastaava, LeafSpyllä OBD-liittimiestä vakoiltuna kunto on jo hitusen laskenut. EI sitä vielä mistään muusta huomaa kuin niistä prosenteista.
Jos ei mitään ihmeellistä hazardia satu niin myös huoltokulut ovat melko alhaiset kun ei ole öljynvaihtoja, ilman/öljynsuodattimia, jakohihnaa, pakoputkistoa, polttoainejärjestelmää, moottorin antureita, päästömittauksia,... no on tuossa yksi öljynvaihto, sähkömoottorin perässä olevan tasauspyörästö/alennusvaihde. Jarrut, nivelet, iskari on tietysti normaalit.

Jarrujakin käytetään ihan loppuhiljennykseen ja paikalla pitoon. Tykkään ajella sillä ajomoodilla jossa normaalissa ajossa ei jarrupoljinta tarvitse käyttää ollenkaan, se käyttää automaattisesti jarruja kun lähestytään pysähtymistä ja myös pitää niillä paikallaan vaikka mäessä. Jos akku on kovin täynnä silloin sinne ei myöskään voi kovin suurella teholla työntää jarrutusenergiaa, tällöin se myös käyttää alkumatkasta jarruja hiljentämisen apuna kunnes akku vähän vajenee. Eipä tuotakaan eroa kuski huomaa muusta kuin mittarista.

On se erilainen, ja sillä on rajoitteensa, eikä se ole moottoritieohjus eikä oikein jatkekaan mutta mä en pois antaisi.
Lienen sitten h**o vaikka muija istuukin tuossa vieressä ja pari lastakin on jo pitkällä maailmalla :-))

Käy huviksesi koeajamassa joku patteripirssi jos kiinnostaa, kohta niissä alkaa olla jo valinnanvaraakin. Toimitusvaikeudet hillitsevät  ostointoa, ehtii puntaroida.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19920
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kiinan päästö ovat siis lisääntyneet vuodesta 2018, per capita toki kiinan päästöt ovat alhaiset, on sillä enemmän väkeä kuin euroopassa ja USAssa  yhteensä.

Kiinan päästöt eivät ole per capita mitenkään alhaiset. Jos talvi jatkuu samanlaisena kuin tähänkin asti ja helsingin hiilivoiman käyttö jää vähäiseksi, kiinan päästöt / capita voiva olla yli suomen päästöjen / capita jo tänä vuonna (2020).

Tuo päästö per capita voi johtaa silloin hiukan harhaan, jos maassa suuri osa työvoimasta valmistaa elintasomaiden kuluttajille ja yrityksille tarvikkeita ja palveluja, sekä maassa itsessään kaivetaan hiiltä, öljyä ja kaivannaisia niiden tuotteiden valmistamiseen. Pikkuriikkisten öljyvaltioiden päästöt per capita ovat valtaisat, vaikka se öljy käytännössä poltetaan muissa maissa.

Loppuviimeksi kuluttaja on se, joka ne päästöt toteuttaa.

-SS-