Pitääskö kiteyttää?
Eli siis uudella 2018 jälkeen tehdyllä traktorilla ei saa vetää yli 3,5tn kytkentä massaltaan olevaa jarrutonta kärryä, mutta vanhalla saa, tai sitten direktiivi koskee myös vanhoja?
Jarrullisen kärryn massaan pätee vanhat säädökset paitsi jos on 2018 jälkeen tehty kone jossa tiukemmat jarrusäädökset jotka täyttää vain osa koneista. Kortti luokkaan ja myös kuormaan vaikuttaa jos on yli tai alle 40 kmh nopeusluokan kone? Tai sitten ei.
Ylikuorma on rikos, mutta siitä ei omassa maatalousajossa saa sakkoja ja jos poliisi sakottaa paremman palkan toivossa niin käräjille vaikka hoviin asti niin ei tarvii maksaa?
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suomalainen-maaseutu/artikkeli-1.997838Uutta lakia pukkaa.
” Kaikkia traktorilla tehtäviä maantiekuljetuksia vyöpakko kuitenkin koskee. Muutos ei luonnollisestikaan koske sellaisia vanhoja traktoreita, joihin turvavyötä ei ole asennettu.
Levikepyörin varustellulle traktorille ja traktorille, johon on kiinnitetty yli 2,6 metriä leveä työkone, sallitaan enintään 40 kilometrin tuntinopeus. Leveän yhdistelmän nopeusrajoitusta ei kuitenkaan sovelleta tienhoitoon käytettävän traktorin ja työkoneen yhdistelmään.
Yli 60 kilometriä tunnissa kulkeviin traktoreihin ja työkoneisiin tulee jatkossa talvirengaspakko.
Vuoden 2018 kesällä voimaan tullut liikenteen palvelulaki poisti liikennelupavaatimuksen traktoreilta, jotka kulkevat korkeintaan 60 kilometriä tunnissa. Tältä osin lupabyrokratia on keventynyt.
Alle 40 kilometriä tunnissa kulkevissa, kaupallisiin kuljetuksiin käytettävissä liikennetraktoreissa ei tarvita myöskään ajopiirturia. Yli 40 kilometriä tunnissa kulkevissa ja tavaraliikenteeseen käytettävissä traktoreissa pitäisi liikenteen palvelulain mukaan olla ajopiirturi. Maatilan kuljetuksia tämä vaatimus ei koske, jos traktorilla pysytellään sadan kilometrin säteellä maatilasta.
Yli 60 kilometriä tunnissa kulkeviin traktoreihin vaaditaan aina ajopiirturi.
Ammattipätevyys eli niin sanottu direktiivikoulutus vaaditaan aina, jos traktorin massa ylittää 3 500 kiloa ja nopeus 60 kilometriä tunnissa. Auraus- ja tietyissä muissa työkonetöissä vaaditaan kuitenkin aina ammattipätevyyskoulutus, jos traktori kulkee yli 60 kilometriä tunnissa.
Jarruttoman peräkärryn massa saa olla korkeintaan kaksi kertaa traktorin massa. Lisäksi monien traktorivalmistajien omat tyyppihyväksyntämääräykset rajoittavat jarruttoman peräkärryn painoksi 3 500 kiloa.
Jos peräkärryssä on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut, saa vedettävä massa olla korkeintaan kolme kertaa suurempi kuin traktorin massa. Traktorin massaa saa korottaa lisäpainoilla korkeintaan kolmanneksen traktorin omasta painosta.
Polttoaineverovapaus on voimassa, kun traktoria käytetään maa- ja metsätaloustöissä sisältäen urakoinnit muille tiloille. Jos traktorilla ja peräkärryllä kuljetetaan tavaraa, vaikka vain suljetun alueen sisällä, ei verovapaus ole voimassa. Esimerkiksi lumitöissä käytettävä traktori voi siirtää lunta kauhassaan työalueen sisällä, mutta ei voi kuljettaa sitä työalueen ulkopuolelle.
Viljakuorman kuljettaminen maatalouden harjoittajan lukuun ei vaadi verollista polttoainetta tai viiden euron päivämaksua. Jos kuljetuksen tilaa kauppaliike, pitää vero maksaa”