• Tavallinen aihe

Aihe Iso viljankuljetuskärry hakusessa.  (Luettu 4847 kertaa)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8370
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Mietin vaan, että mikähän olisi paras vaihtoehto isoksi viljankuljetuskärryksi? Ensi syksystä lähtien tulen kuljettamaan viljani kuivuriltani 20 kilometrin päähän. Veturina tulee olemaan 1980-luvulta oleva 100 heppainen traktori.

Mikä kannattaisi valita? Junkkari, Tuhti, Kipa, Multiva? Jaksaakohan traktoriin vetää esim. ohralla lastattua 16 kuution kärryä tienpäällä , matkalla ei ole isompia ylämäkiä.

Ehdotuksia, kiitos.
Tuohon jaksamiseen voisi kertoa notta itse ajelin nuorena miehenä 100 hv ja 4200 kg painavalla traktorilla kärryä jonka kokonaispaino ilman traktoria oli 17tn. Jarruja polkimesta ei ollut vaan laitoin letkun tavalliseen pikaliittimeen, ja kyllä ylikuormaa oli ja myös mäkiä, mutta sitä varten on koneessa vaihdelaatikko josta saa pienimpiä pykäliä. Jos oli talvella 0 keli ja vettä jään päällä en lähtenyt matkaan olenkaan koska tuolla yhdistelmällä sitä oli lähinnä matkustajana.

Noista ns ” kipa” kärryistä en osaan muuta sanoa kuin tavalliset 15,5 pyörät ei välttämättä kestä pitkää maantiellä pompotusta. 17” paremmat ?
Niin tuli vielä mieleen notta jarrut kärrys on hyvä olla.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8370
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tuli mieleen notta riittääkö kortti liikennetraktoriin?
Eikö se menny niin notta jos perävaunun kytkentämassa ylitti 10tn niin traktori on silloin liikennetraktori jolta vaaditaan enemmän jarrujen osalta
   cría cuervos y te sacarán los ojos

farmeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Tuli mieleen notta riittääkö kortti liikennetraktoriin?
Eikö se menny niin notta jos perävaunun kytkentämassa ylitti 10tn niin traktori on silloin liikennetraktori jolta vaaditaan enemmän jarrujen osalta
Ei koske maatalousajoa ja eikös tuoki pykälä oo jo lakkautettu heinäkuussa? Kun kerran tuli että 15v. saa ajella normi t-kortilla 60km/h kunnon kuorma perässä...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2383
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kannattaa miettiä se laillisuus puolikin, jos oikein kirkolle meinaat jyviä kuljettaa. 5 tn traktorilla kuormaa 15tn josta kärry nappaa sen pari kolme varmaan. Näin ollen 12tn jyviä. Traktorin massaa lisäämällä kuormaa lisää.

Jos rakentelutaitoa löytyy niin jokin keskeneräinen projekti missä kuorma-autosta alettu tekemään kärryä tai vaikka kokonaan alkutekijöissään oleva projekti voisi olla kustannustehokas. Tiellä kuorma-auton pyörät tulevat kaikkein kevyimmin, mutta pellolle niillä ei kannata paljon mennä..

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9212
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Jos päätyy maansiirtokärriin ja korotuskasettiin, niin kannattanee tiristellä tililtä vähä ekstraa ja ostaa 22,5" pyörillä varustettu reilunkokonen kärri. Noilla isoilla pyörillä pärjää sekä pellolla että tiellä, kun kantavuus ei oo "tapissaan". Ei se vaikkapa ertti ole pahan kallis jos kärriä oikeesti tarvitsee. Ja noilla reilun kokosilla lie kysyntää tulevaisuudessakin, toisin ku pikkukipoilla. Ja ainahan voi ajaa myös vajailla kuormilla, vaikka kärri oliskin vähä isompi raameiltaan...  ;D
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50198
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
ite rakentelin vanhasta 7 tonnin kärristä viljakärrin, mut tie ajoa olematon määrä mulla..      mutta kait se jostain kuorkinrungostakin saa pätevän pelin kasattua ja ei niiin hirviä kustannus.    vajaasta kuormasta kait ei kukaan saanu koskaan sakkoja muta toisin päin kait aika monikin..   järki päässä noilla kuletuksissakii kait luvallista.       

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2329
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kannattaa miettiä se laillisuus puolikin, jos oikein kirkolle meinaat jyviä kuljettaa. 5 tn traktorilla kuormaa 15tn josta kärry nappaa sen pari kolme varmaan. Näin ollen 12tn jyviä. Traktorin massaa lisäämällä kuormaa lisää.

Kun kärryn rakentaa oikein, kuormattuna tulee koukulle lähes 3 tonnia. Lasketaan nyt varmuusvaran kanssa 2.5 tn.

Eli traktori 5 tn + koukulta 2.5 tn = 7.5 tn kokonaismassa.

Sen jälkeen kärryn renkaiden päälle saa tulla 3 x 7.5 tn = 22.5 tn. Ja siihen sitten vielä lisää se koukulle tuleva 2.5 tn, eli kärry + kuorma yhteensä 25 tn ja yhdistelmän kokonaispaino 30 tn. Jyviä mahtuu mukaan noin 20 tn.

Itse pyörittänyt kuljetuksia kahdella kärryllä joista toinen kuorma-autosta tehty joka parkkeerataan lähes peltoliittymään, ja toinen pallorenkailla jonka voi sittee ajaa pellon toiseen päähänkin. Ja syvältä tiivistymisen kannalta ihan sama ajaako kuorma-autorenkailla vai pallorenkailla. Maantiellä kuorma-auton renkailla varustettu on hyvin paljon kevyempi vetää ja muutenkin paljon parempi vedettävä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kannattaa miettiä se laillisuus puolikin, jos oikein kirkolle meinaat jyviä kuljettaa. 5 tn traktorilla kuormaa 15tn josta kärry nappaa sen pari kolme varmaan. Näin ollen 12tn jyviä. Traktorin massaa lisäämällä kuormaa lisää.

Kun kärryn rakentaa oikein, kuormattuna tulee koukulle lähes 3 tonnia. Lasketaan nyt varmuusvaran kanssa 2.5 tn.

Eli traktori 5 tn + koukulta 2.5 tn = 7.5 tn kokonaismassa.

Sen jälkeen kärryn renkaiden päälle saa tulla 3 x 7.5 tn = 22.5 tn. Ja siihen sitten vielä lisää se koukulle tuleva 2.5 tn, eli kärry + kuorma yhteensä 25 tn ja yhdistelmän kokonaispaino 30 tn. Jyviä mahtuu mukaan noin 20 tn.

Itse pyörittänyt kuljetuksia kahdella kärryllä joista toinen kuorma-autosta tehty joka parkkeerataan lähes peltoliittymään, ja toinen pallorenkailla jonka voi sittee ajaa pellon toiseen päähänkin. Ja syvältä tiivistymisen kannalta ihan sama ajaako kuorma-autorenkailla vai pallorenkailla. Maantiellä kuorma-auton renkailla varustettu on hyvin paljon kevyempi vetää ja muutenkin paljon parempi vedettävä.

Ja akseleita telissä on tarpeeksi???
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2030
  • Pölhöjen pölhö
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.

Eli traktori 5 tn + koukulta 2.5 tn = 7.5 tn kokonaismassa.


Huomaatkos itse tässä virheen?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1294
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Kannattaa miettiä se laillisuus puolikin, jos oikein kirkolle meinaat jyviä kuljettaa. 5 tn traktorilla kuormaa 15tn josta kärry nappaa sen pari kolme varmaan. Näin ollen 12tn jyviä. Traktorin massaa lisäämällä kuormaa lisää.

Kun kärryn rakentaa oikein, kuormattuna tulee koukulle lähes 3 tonnia. Lasketaan nyt varmuusvaran kanssa 2.5 tn.

Eli traktori 5 tn + koukulta 2.5 tn = 7.5 tn kokonaismassa.

Sen jälkeen kärryn renkaiden päälle saa tulla 3 x 7.5 tn = 22.5 tn. Ja siihen sitten vielä lisää se koukulle tuleva 2.5 tn, eli kärry + kuorma yhteensä 25 tn ja yhdistelmän kokonaispaino 30 tn. Jyviä mahtuu mukaan noin 20 tn.

Itse pyörittänyt kuljetuksia kahdella kärryllä joista toinen kuorma-autosta tehty joka parkkeerataan lähes peltoliittymään, ja toinen pallorenkailla jonka voi sittee ajaa pellon toiseen päähänkin. Ja syvältä tiivistymisen kannalta ihan sama ajaako kuorma-autorenkailla vai pallorenkailla. Maantiellä kuorma-auton renkailla varustettu on hyvin paljon kevyempi vetää ja muutenkin paljon parempi vedettävä.

Ja akseleita telissä on tarpeeksi???

Niinpä. 2- akselinen teli jos telien etäisyys on väh 180 cm (eli tosi pitkä) laillinen maksimi kokonaispaino on 20 tn + koukulle max 3 tn. Normaali teliakselien väli on usein 100-130 cm, jolloin lailliseksi maksimi kokonaismassaksi jää 16 tn + koukulle 3 tn. Eli kuten omat kuorma- autosta tehdyt vaihtolavakärryt max 19 tn.

Kolmiakselillisellekaan ei sallita kuin max 24 + 3 tn eli 27 tn.

Esim Tempon 26 tn vaunun teliväli on muistaakseni alle 129 cm, jolloin laillinen kokonaismassa tiellä on edellä mainittu 19 tn. Ja kun vaunun omapaino on 5900 kg, jää kantavuudeksi tiellä 13,1 tn... vaunu kestänee tuon 26 tn, mutta yleiselle tielle ei kannattaisi lähteä...

Työtehoseuran julkaisu laillisista kuormista:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tts.fi/files/359/traktori_peravaunu-kantola.pdf&ved=2ahUKEwjQ0o-fr7XkAhWx5KYKHX3yAA8QFjADegQIARAB&usg=AOvVaw3HHlHP9AnE3vYF-GNJbn4m&cshid=1567538352631

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8370
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.

Niinpä. 2- akselinen teli jos telien etäisyys on väh 180 cm (eli tosi pitkä) laillinen maksimi kokonaispaino on 20 tn + koukulle max 3 tn. Normaali teliakselien väli on usein 100-130 cm, jolloin lailliseksi maksimi kokonaismassaksi jää 16 tn + koukulle 3 tn. Eli kuten omat kuorma- autosta tehdyt vaihtolavakärryt max 19 tn.

Kolmiakselillisellekaan ei sallita kuin max 24 + 3 tn eli 27 tn.

Esim Tempon 26 tn vaunun teliväli on muistaakseni alle 129 cm, jolloin laillinen kokonaismassa tiellä on edellä mainittu 19 tn. Ja kun vaunun omapaino on 5900 kg, jää kantavuudeksi tiellä 13,1 tn... vaunu kestänee tuon 26 tn, mutta yleiselle tielle ei kannattaisi lähteä...

Työtehoseuran julkaisu laillisista kuormista:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tts.fi/files/359/traktori_peravaunu-kantola.pdf&ved=2ahUKEwjQ0o-fr7XkAhWx5KYKHX3yAA8QFjADegQIARAB&usg=AOvVaw3HHlHP9AnE3vYF-GNJbn4m&cshid=1567538352631
Niin notta yllä olevalla julkaisulla ei siis ole vc paperin arvoa
https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-tietoa/artikkeli-1.318972

https://www.koneviesti.fi/traktorit/artikkeli-1.330978
Lainaa Kv lehdestä
1.1.2018 voimaan astunut uusi traktoriasetus tiukensi myös jarruvaatimuksia. "Jarruille ei riitä enää, että tietty pysähtymismatka täyttyy. Uudessa asetuksessa on asetettu vaatimukset sille, miten nopeasti jarrut reagoivat jarrupolkimen painamiseen ja miten hyvin ne toimivat kuumina. Varajarrun käytön on oltava portaattomasti säädettävä ja perävaunun jarruille menevän ohjauspaineen on toimittava käytännössä viiveettömästi suhteessa traktorin jarrupolkimen käyttöön", Serenius selventää.

Sama laki uusille ja vanhoille traktoreille
Olipa kyseessä sitten ennen tai jälkeen 1.1.2018 rekisteröity traktori, tieliikennelain näkökulmasta molemmat traktorit ovat samassa asemassa.
"Huhut massarajojen muuttumisesta 1.1.2018 perustunevat siihen, että traktoreiden tyyppihyväksynnän uusi puiteasetus (EU) N:o 167/2013 ja sen nojalla vuonna 2015 annettu jarruja koskeva asetus (EU) 2015/68 tuli pakolliseksi uusien traktoreiden rekisteröinnissä 1.1.2018", erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tyyppihyväksyntäyksiköstä kertoo.
Edellä mainittu jarruasetus säätää traktoreille seuraavaa: ”Vedettävän ajoneuvon jarruttamattoman massan ilmoitettu enimmäisarvo saa olla enintään 3 500 kg”.
Traktorilla hinattavien laitteiden massoista säädetään ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa (1257/1992), joka on annettu tieliikennelain nojalla. Asetuksen 35 pykälässä ovat traktorilla hinattavien ajoneuvojen kytkentämassojen rajat, mutta 32 a pykälässä sanotaan, että ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuvia suurimpia teknisesti sallittuja hinattavia massoja ei kuitenkaan saa ylittää.
Asetuksen toisen pykälän määritelmän mukaan kytkentämassalla tarkoitetaan kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa. Jos traktorin tyyppikilpi sallii jarruttoman perävaunun massaksi 3 500 kg, tarkoittaa tämä siis kytkentämassaa.
Jarruton perävaunu tai työkone voi painaa yli 3 500 kg, kunhan rajan ylimenevä osuus kuormittaa traktorin vetokoukkua. Tässäkin on muistettava se, ettei vetokoukun tai vetolaitteen tai traktorin taka-akselin suurimpia sallittuja massoja ylitetä.
Esimerkiksi vuosimallin 2014 Valtra N103 -traktorille valmistaja salli 12 tonnin jarruttoman perävaunumassan, mutta vuosimallin 2018 T214 Versun tyyppikilvessä suurin jarruton massa on uuden asetuksen mukaiset 3 500 kg.

Jarrutonta työkonetta tai perävaunua hinaavan muistilista
• Tarkasta käyttämäsi traktorin suurin sallittu jarruttoman työkoneen tai perävaunun kytkentämassa traktorin tyyppikilvestä
• Jarruttoman työkoneen massa on turvallisinta selvittää punnitsemalla, tyyppikilven paino saattaa poiketa koneen myöhemmästä varustelusta johtuen
• Kytkentämassalla tarkoitetaan perävaunun tai työkoneen akseleiden kautta maahan vaikuttavaa massaa, eikä siihen lasketa mukaan aisapainoa
• Uuteen traktoriin saa kytkeä vanhan jarruttoman työkoneen, jos sallitut kytkentämassat eivät ylity
Vuosimallin 2013 Valtra N103 -traktorin tyyppikilpi. Merkittävin 1.1.2018 voimaan astuneen traktoriasetuksen aiheuttama käytännön muutos on Valtran tapauksessa muuttuneet jarruttomille työkoneille ja perävaunuille sallitut jarruttomat massat. Aiemmin Valtralla oli sallittua vetää jopa 12 tonnin painoista jarrutonta työkonetta, mutta traktoriasetuksen voimaan astumisen jälkeen massat ovat yhtenäistyneet Valtrallakin 3,5 tonniin.
Ajokortit
Heinäkuun alussa kuluvaa vuotta astui voimaan uusi ajokorttilaki. Liikennetraktoriajokortti (LT) poistui ja jatkossa kaikkia enintään 60 km/h kulkevia traktoreita voi ajaa traktoriajokortilla (T). Poikkeuskin asiassa on, nimittäin T3b-traktoriluokkaan kuuluvat traktorit (tietyt mönkijät), joiden rakenteellinen nopeus ylittää 40 mutta on enintään 60 kilometriä tunnissa kuuluvat AM-luokkaan, jolloin ne rinnastetaan kevyisiin nelipyöriin ja niiden kuljettamiseen oikeuttaa AM/121-ajokortti mutta ei T-kortti.
Ennen muutosta ns. henkilöauton B-ajokortilla ei voinut ajaa liikennetraktoria, sillä se ei sisältynyt B-ajokorttiin. Muutoksen myötä rajoitus poistui, T-ajokortti sisältyy B-ajokorttiin ja näin ollen myös B-kortilla voi ajaa kaikkia enintään 60 km/h kulkevia traktoreita.
Mikäli traktorin rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h, tarvittavan ajokortin ratkaisee traktorin massa. Jos se on enintään 3 500 kg, tarvittava ajokortti on B. Jos traktorin massa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg, tarvittava ajokortti on C1 ja jos traktorin massa on yli 7 500 kg, tarvitaan C-ajokortti. Traktoriyhdistelmiä kuljetettaessa ei tarvita yhdistelmäajokortteja eli BE-, C1E- tai CE-kortteja.
Ammattipätevyys eli ns, direktiivikoulutus vaaditaan, jos tarvittava ajokortti on C1 tai C eli niissä traktoreissa, joiden nopeus on yli 60 km/h ja joiden massa on yli 3 500 kg. Huomionarvoista on lisäksi se, että näissä traktoreissa ammattipätevyys vaaditaan myös mikäli traktori on työkonekäytössä.
Traktorien jarruttomista perävaunuista
EU asetus kiristi jarruttomien perävaunujen vaatimuksia vuoden 2018 alusta alkaen. Vuodesta 2018 eteenpäin ei uusiin traktoreihin voi enää kytkeä yli 3,5 tonnin painoista jarrutonta perävaunua. Vuodesta 2018 alkaen tyyppihyväksyntävaatimukset ovat muuttuneet niin, että enää uutta traktoria ei voi tyyppihyväksyttää yli 3,5 tonnin jarruttomien perävaunujen vetämiseen.
Osa traktoreista on tyyppihyväksytty jo aiemminkin, siis ennen vuotta 2018 vetämään maksimissaan vain 3,5 tonnin jarruttomia perävaunuja. Uusi asetus asettaa kaikille saman rajan. Oman traktorin osalta asian voi tarkistaa tyyppihyväksyntäkilvestä.

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8370
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Niin notta pitääskö ketjun aloittajan miettiä josko ostais hiluxsin ja siihen kärryn jolla ajaisi jyvänsä.?

Sitten viä notta tieliikennelaki menee traktoreidenkin osalta taas uusiksi 2020, ja tästä ei sitten tiedetä vielä mitään.

Miten muuten tulkitsette näitä uusia EeUuu säädöksiä, jos jarruton kärry painaa  2800 korokelaidoin  niin kuormaa saa olla 700kg + vetokoukulle tuleva paino joka on ? Vetokoneena voi olla vaikka T144 vallu painoltaan 7300kg jonikalla ei ei onnistu niin kuin alla näkyy.


” Valmistajat ovat yleisesti siirtyneet jarruttomien hinattavien massojen osalta tieliikennelain sallimia pienempiin massoihin jo kauan sitten. Esimerkiksi tällä vuosimallin 2014 John Deere 6110 MC -traktorilla on sallittua vetää kytkentämassaltaan 3 000 kg painavaa jarrutonta työkonetta tai perävaunua.”

   cría cuervos y te sacarán los ojos

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2030
  • Pölhöjen pölhö
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.

Eli traktori 5 tn + koukulta 2.5 tn = 7.5 tn kokonaismassa.


Huomaatkos itse tässä virheen?

Eli virhe on siinä, ettei koukulle tulevaa painoa suinkaan lasketa traktorin omamassaan. Traktorin (tai minkä tahansa rekisteröidyn kulkupelin...) omamassa lukee rekisteriotteessa. Lisäksi:

AnA 35§ / 3.

"Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta."

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2205
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Voivoi. On teillä tulkintamurheita.

Heitetääs vielä yksi kysymys:  Mitä maksuseuraamuksia tullee jos traktorikärryllä kuljettaa ylikuormaa (oman matilan tuotteita) ?

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8370
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Iso viljankuljetuskärry hakusessa.
Voivoi. On teillä tulkintamurheita.

Heitetääs vielä yksi kysymys:  Mitä maksuseuraamuksia tullee jos traktorikärryllä kuljettaa ylikuormaa (oman matilan tuotteita) ?
Juu, olen myös kuullut notta olis ehkä olemassa sellainen tulkinta nottei ylikuorma maksut koske maatalousajoa vain jos ajaa  rahtia tai liikennetraktoria ja jos traktori on tyyppi hyväksytty ennen 2018 ja lapussa lukee suuri kytkentämassa niin sillä saa ajaa isompia kuormia vaikka olis pikkuvalmetti isolla direktillä taas ei saa. Kv ssä tai kyllä lukea notta eeuu säädös koskisi myös vanhempia traktoreita, tiedä häntä sitten.
Eikös poliisi muuten saa osan palkkansa provikkana, mitä enemmän sakotaa sen suurempi palkka peruspalkan päälle? 

vastaan itse
Rivi poliisin peruspalkka lähtee 1 972€ tasosta johon voidaan lisätä 32% "henkilökohtaista suorite lisää "

Viimeksi muokattu: 04.09.19 - klo:11:45 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos